Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et par leoparder i zoo
Fra : Tommy Jensen

Dato : 06-02-05 17:40

Fra : KNL DtP

Dato : 06-02-05 18:24

"Tommy Jensen" <usenet050201@klein-jensen.dk> skrev i en meddelelse
news:t1ic01t0pvciohrn556t5caiclqojqtsdk@4ax.com...

> Leoparderne har fået unger men de var ikke ude idag.

Fine og skarpe billeder, men det virker som om, at der er noget inden foran
objektivet. Noget hegn, blade eller en gren. Det er som et V tonet grønt.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Tommy Jensen

Dato : 06-02-05 18:33

On Sun, 6 Feb 2005 18:23:32 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

>"Tommy Jensen" <usenet050201@klein-jensen.dk> skrev i en meddelelse

>Fine og skarpe billeder, men det virker som om, at der er noget inden foran
>objektivet. Noget hegn, blade eller en gren. Det er som et V tonet grønt.

Ja det er nettet i hegnet der skaber et underligt mønster. Det er ikke
muligt at komme helt tæt på hegnet med objektivet.

MVH Tommy

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-02-05 18:54

"Tommy Jensen" <usenet050201@klein-jensen.dk> wrote in message

> Leoparderne har fået unger men de var ikke ude idag.
>

> http://photo.klein-jensen.dk/photohtml.php?n=zoo050206leopard1.jpg
>
> http://photo.klein-jensen.dk/photohtml.php?n=zoo050206leopard2.jpg
>
> http://photo.klein-jensen.dk/photohtml.php?n=zoo050206leopard3.jpg

Jeg synes det er fine billeder, specielt taget i betragtning at der er et
ret umuligt net, hor man ikke kan komme tæt på. Jeg synes billederne lider
af for lav kelvin værdi og for lidt kontrast.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Tommy Jensen

Dato : 06-02-05 19:15

On Sun, 6 Feb 2005 18:54:24 +0100, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>ret umuligt net, hor man ikke kan komme tæt på. Jeg synes billederne lider
>af for lav kelvin værdi og for lidt kontrast.

Jeg har prøvet at ændre kelvin fra 6500 til 7500 og givet lidt mere
contrast.

http://photo.klein-jensen.dk/photohtml.php?n=zoo050206leopard3a.jpg

og her ydeligere contrast

http://photo.klein-jensen.dk/photohtml.php?n=zoo050206leopard3b.jpg

MVH Tommy

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-02-05 19:38

> Jeg har prøvet at ændre kelvin fra 6500 til 7500 og givet lidt mere
> [...]

Det hvalp noget, men noget mere farvemætning vil nok også være på sin plads.
Specielt det første, som ikke er i modlys tror jeg kan blive meget flottere
med noget mere farvemætning.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Kenneth K

Dato : 06-02-05 20:36

On Sun, 06 Feb 2005 19:14:58 +0100, Tommy Jensen
<usenet050201@klein-jensen.dk> wrote:

> Jeg har prøvet at ændre kelvin fra 6500 til 7500 og givet lidt mere
> [...]

Hej Tommy

Det hjalp lidt, men der er stadig en fiset gul film over farverne. Du skal
have fat i levels eller curves for at få nogle neutrale farver. Bruger du
curves kan du samtidig øge kontrasten med en svag s-kurve.

Jeg har behandlet et af billederne så du kan se hvad jeg mener her:
http://www.pinx.dk/tmp/files/photo_edited.jpg - for eksta kontrast har jeg
brugt USM med værdierne 15%/30px/0, det giver lige det sidste spræl.

En lille detalje er hvis du vil have gode farve på nettet skal billedet
konverteres til sRGB farverum. Dine billeder er i Adobe RGB farverum og
det går ikke når det vises gennem en webbrowser som ikke respekterer
farveprofiler. Resultatet er flade farver.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Tommy Jensen

Dato : 06-02-05 21:19

On Sun, 06 Feb 2005 20:35:56 +0100, "Kenneth K" <fake@it.com> wrote:

> [...]
>det går ikke når det vises gennem en webbrowser som ikke respekterer
>farveprofiler. Resultatet er flade farver.

Jeg forstår ikke at du siger billedet er i Adobe RGB. Kameraet (20D)
er sat til sRGB og PS CS raw converter er også sat til sRGB og jeg
benytter save for web. Så jeg forstår ikke hvor det skulle blive
konverteret til Adobe?

MVH Tommy

Fra : Kenneth K

Dato : 06-02-05 21:52

On Sun, 06 Feb 2005 21:19:19 +0100, Tommy Jensen
> [...]

> er sat til sRGB og PS CS raw converter er også sat til sRGB og jeg
> benytter save for web. Så jeg forstår ikke hvor det skulle blive

Hmm, ok. Prøv at åbne webbilledet i PS og kig. Image > Mode > Convert to
Profile, ved mig siger den at Source Space er Adobe RGB. Jeg tror dit
Photoshop konverterer til Adobe RGB uden du er klar over det. Hvis det er
sat rigtig/forkert op vil den nemlig gøre det. Se dine Color Settings,
Ctrl-Shift-K.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Tommy Jensen

Dato : 06-02-05 22:08

On Sun, 06 Feb 2005 21:52:01 +0100, "Kenneth K" <fake@it.com> wrote:

>Hmm, ok. Prøv at åbne webbilledet i PS og kig. Image > Mode > Convert to
>Profile, ved mig siger den at Source Space er Adobe RGB. Jeg tror dit

Sorce space står til sRGB.

MVH Tommy

Fra : KNL DtP

Dato : 06-02-05 22:20

"Kenneth K" <fake@it.com> skrev i en meddelelse
newsslsmwzdtxk021p@news2.tele.dk...

> Jeg tror dit
> Photoshop konverterer til Adobe RGB uden du er klar over det.

Jeg har lige prøvet og hente et af de første billeder, og der er altså ikke
indlejret nogen farveprofil:

http://knl-dtp.dk/temp/manglende_farveprofil.gif

Dette sker typisk når man ikke sætter flueben i ICC Profile under Save for
Web - ellers vil PS ofte selv gemme den aktuelle farveprofil inde i billedet.

Når Tommy udelukkende kører sRGB (hvilket jeg så ikke ville gøre, men det er
en anden sag), så kan jeg ikke se, hvordan billedet skulle få vedhæftet en
Adobe RGB 1998-farveprofil.

Er du sikker på, at din PS ikke er sat op til automatisk at tildele
ikke-farvestyrende filer Adobe RGB 1998-profilen?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kenneth K

Dato : 06-02-05 23:57

On Sun, 6 Feb 2005 22:19:39 +0100, KNL DtP <knl_dtp@hotmail.com> wrote:

> [...]
> det er
> en anden sag), så kan jeg ikke se, hvordan billedet skulle få vedhæftet

Tommy sagde ikke noget om hans PS kørte sRGB (kun at han eksporterede RAW
i sRGB), så jeg tænkte hvis hans PS kørte Adobe RGB, at den så blev
konverteret automatisk til "working space".

> Er du sikker på, at din PS ikke er sat op til automatisk at tildele
> ikke-farvestyrende filer Adobe RGB 1998-profilen?

Det var præcist det der skete. Det havde jeg ikke tænkt på. Nu er vi vist
også ved at være godt OT... :)

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : KNL DtP

Dato : 07-02-05 17:55

"Kenneth K" <fake@it.com> skrev i en meddelelse
newsslssovc4xk021p@news2.tele.dk...

> Tommy sagde ikke noget om hans PS kørte sRGB (kun at han eksporterede RAW
> i sRGB), så jeg tænkte hvis hans PS kørte Adobe RGB, at den så blev
> konverteret automatisk til "working space".

Okay - men jeg tænkte, at når Photoshop som standard står til at køre sRGB, så
skulle han selv have sat denne op til at købe Adobe RGB 1998.

> Det var præcist det der skete.

Jeg tænkte det nok : ) Du kan nok nærmere forvente, at det er
sRGB-farverummet ikke-farvestyrende filer kommer fra.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Tommy Jensen

Dato : 07-02-05 08:08

wrote:

> [...]
>Web - ellers vil PS ofte selv gemme den aktuelle farveprofil inde i billedet.

Det er lige det, der var ikke flueben ved ICC profile ved save for
web.

>Når Tommy udelukkende kører sRGB (hvilket jeg så ikke ville gøre, men det er
>en anden sag), så kan jeg ikke se, hvordan billedet skulle få vedhæftet en
>Adobe RGB 1998-farveprofil.

Kan du vise et eksempel på fordelen ved Adobe farveprofil?

MVH Tommy Jensen
Erstat YYMMDD med 1. feb. 2005 i email adresse.

Fra : KNL DtP

Dato : 07-02-05 18:00

"Tommy Jensen" <usenetYYMMDD@klein-jensen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er lige det, der var ikke flueben ved ICC profile ved save for
> web.

Det er sådan set lige meget, da IE slet ikke kigger på farveprofiler. Jeg
plejer at konvertere fra Adobe RGB 1998 til sRGB ved eksport til web, jeg
inkluderer ikke profilen i filen.

> Kan du vise et eksempel på fordelen ved Adobe farveprofil?

http://www.drycreekphoto.com/tools/printer_gamuts/gamutmodel.html

Under Reference Space vælger du None

Under Color Space 1 (wireframe) vælger du Adobe RGB 1998

Under Color Space 2 (solid) vælger du sRGB

Tryk så Build Model, hvorefter du kan se, hvor meget større Adobe
RGB-farverummet er i forhold til sRGB. Fordelen ved Adobe RGB 1998 er, at du
har meget mere styr på de skrappe farver, som lige ligger på kanten af
sRGB-farverummet. Når du optager dine billeder i RAW-format, har du muighed
for at udnytte det store Adobe RGB-farverum fuld ud.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Tommy Jensen

Dato : 07-02-05 18:15

On Mon, 7 Feb 2005 18:00:03 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

>http://www.drycreekphoto.com/tools/printer_gamuts/gamutmodel.html

Det ser jo meget avanceret ude

Jeg havde håbet at du kunne vise et praktisk eksempel, eventuelt et
jeg skal download og se i PS CS som respekterer farverum.

MVH Tommy

Fra : KNL DtP

Dato : 07-02-05 19:07

> Det ser jo meget avanceret ude

He he - jae, sådan farverum nu engang ud...

> Jeg havde håbet at du kunne vise et praktisk eksempel, eventuelt et
> jeg skal download og se i PS CS som respekterer farverum.

Desværre har jeg ikke lige en tester, som du kan se. Prøv og søg lidt på
Nettet.

Det praktiske jeg har oplever er, at hvis du har to ens billeder i de to
farverum, og hæver farvemætningen f.eks. +20%, så bliver farverne hos aRGB
mere mættede på en naturlig måde, mens der på sRGB'en bliver lidt mere
anstrengt. Det er kun noget du vil opleve, hvis du udnytter farverummet helt
ud - dvs. til og over sRGB-grænsen.

MVH

Kristian

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-02-05 00:38

> og her ydeligere contrast
>
> http://photo.klein-jensen.dk/photohtml.php?n=zoo050206leopard3b.jpg

Jeg har lige et par eksempler of løver fra i lørdags. Her er
20D generic profilen
http://www.pbase.com/hkruse/image/39472908/original
og med HiSat profilen
http://www.pbase.com/hkruse/image/39472909/original

Her er en løveunge, også med HiSat profilen
http://www.pbase.com/image/39472907/original

Sådan er dag kan det give det pift, som giver lidt ekstra liv i pelsen.
Til sammenligning http://www.pbase.com/hkruse/image/39020284/original fra en
dag med sol.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 06-02-05 21:20

Jeg synes billederne lider
> af for lav kelvin værdi og for lidt kontrast.

Hvad er Kelvin værdi for noget???
/Carina

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 06-02-05 21:43

Carina Enevoldsen wrote:
> Jeg synes billederne lider

> Hvad er Kelvin værdi for noget???
> /Carina

Lidt groft fortalt er kelvin er den enhed lysets farve måles i.
Eksempelvis er 2000 kelvin meget rødlig, hvor 20000 kelvin nærmest er
hvidblåt. Se evt. en meget forenklet oversigt på
http://www.neon-lighting.com/articles/kelvin_colors.htm

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-02-05 08:44

Carina Enevoldsen wrote:
> Jeg synes billederne lider
>>
> Hvad er Kelvin værdi for noget???

En temperaturenhed ligesom Celsius. Den har blot nulpunkt ved det såkaldte
absolutte nulpunkt (det koldeste=mindst varme, noget kan være) der er - 273
grader C.

Når man skal angive det hvide lys, der jo som bekendt er sammensat af mange
forskellige farver, tager man udgangspunkt i det lys, som et legeme varmet
op til en given temp. udsender.

Varmer man f.eks. et helt sort legeme op til 2000 gr. Kelvin, vil det være
rødligt glødende. Den farve, det gløder med, siger man har farven 2000
Kelvin. Varmer man det op til 4000 grader, vil det blive, hvad vi kalder
hvidglødende, men stadigt med et pænt indhold af rødt (vi opfatter det som
varm hvidt). Ved yderligere opvarmning til f.eks. 8000 gr. Kelvin, vil det
udsende et blåligthvidt lys. Det lys har tilsvarende en farvetemperatur på
8000 gr. kelvin. Som altså ligeså godt kunne kaldes (8000-273) gr. Celsius =
7727 gr. Celsius.

Så altså: De farver, vi normalt kalder varme, udsendes i virkeligheden fra
de koldeste legemer, hvorimod et koldt blåligt hvidt udsendes fra et meget
varmt legeme.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye ynkelige knipserier i et forhåbentligt bedre layout kan findes på