/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Bedste hjemmelavede belysning?
Fra : Jimmy


Dato : 02-02-05 09:56

Hej

Jeg skal tage nogle billeder af et par personer, der spiller golf indendørs.
De står i en kasse og skyder på et lærred og der er en projektor der biser
spillet på lærredet.

1) Der er relativt mørkt for at projektorens billede bliver klarest
2) Der er ret meget fart på motivet når de svinger køllen

Alt andet lige er forholdene ikke optimale til mit kamera (Nikon Coolpix
8800 tænker jeg på at købe til formålet, alternativt har jeg Canon Digital
Ixus 400 allerede)

Jeg skal derfor have mig noget belysning, og en fotoforhandler har fotalt
mig, at man kan lave det selv med en standerlampe og en halogenpære og
fortælle kameraet at der er halogenlys på.

Er der nogen der kan uddybe hvordan jeg opnår det bedste resultat?

Mvh
Jimmy



 
 
Povl H. Pedersen (02-02-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 02-02-05 16:36

In article <420095f2$0$48325$14726298@news.sunsite.dk>, Jimmy wrote:
> Hej
>
> Jeg skal tage nogle billeder af et par personer, der spiller golf indendørs.
> De står i en kasse og skyder på et lærred og der er en projektor der biser
> spillet på lærredet.
>
> 1) Der er relativt mørkt for at projektorens billede bliver klarest
> 2) Der er ret meget fart på motivet når de svinger køllen
>
> Alt andet lige er forholdene ikke optimale til mit kamera (Nikon Coolpix
> 8800 tænker jeg på at købe til formålet, alternativt har jeg Canon Digital
> Ixus 400 allerede)
>
> Jeg skal derfor have mig noget belysning, og en fotoforhandler har fotalt
> mig, at man kan lave det selv med en standerlampe og en halogenpære og
> fortælle kameraet at der er halogenlys på.
>
> Er der nogen der kan uddybe hvordan jeg opnår det bedste resultat?

Ja. dSLR på 1600 ISO. (Canon 300D/10D/20D eller Nikon D70)
Og så et 50mm f/1.8 objektiv. Det giver også mulighed for at gøre baggrunden
uskarp, så man ikke så let ser at det er et projektorbillede.

Når du har taget et billede af projektoren med et hvidt billede, så
finder du farvetemperaturen fra RAW billedet, og køber lysstofrør
der matcher, og bruger dem til at belyse personerne.

Jimmy (02-02-2005)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 02-02-05 17:57


"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message
news:slrnd01sqi.pag.povlhp@103.home.terminal.dk...

> Ja. dSLR på 1600 ISO. (Canon 300D/10D/20D eller Nikon D70)
> Og så et 50mm f/1.8 objektiv.

Hehe - Det lyder som en dyr løsning, men muligvis den "rigtige".


> Når du har taget et billede af projektoren med et hvidt billede, så
> finder du farvetemperaturen fra RAW billedet, og køber lysstofrør
> der matcher, og bruger dem til at belyse personerne.

OK - Lidt mere avanvceret end jeg lige forstår, med mindre det er som Jan
beskriver, at tage to billeder.

Problemet med to billeder er bare, at projektorens billede jo skifter så jeg
kan ikke tage to identiske billeder...

Jeg ville helst klare det ved eet skud med fornuftig belysning.

Er det en dårlig ide at få fat på en standerlampe og smide en kraftig
halogenpære i?

Mvh
Jimmy



Povl H. Pedersen (02-02-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 02-02-05 18:31

In article <4201069c$0$48320$14726298@news.sunsite.dk>, Jimmy wrote:
>> Ja. dSLR på 1600 ISO. (Canon 300D/10D/20D eller Nikon D70)
>> Og så et 50mm f/1.8 objektiv.
>
> Hehe - Det lyder som en dyr løsning, men muligvis den "rigtige".

Optikken koster 800 kr, kameraet 5500 kr brugt.
>
>> Når du har taget et billede af projektoren med et hvidt billede, så
>> finder du farvetemperaturen fra RAW billedet, og køber lysstofrør
>> der matcher, og bruger dem til at belyse personerne.
>
> OK - Lidt mere avanvceret end jeg lige forstår, med mindre det er som Jan
> beskriver, at tage to billeder.
>
> Problemet med to billeder er bare, at projektorens billede jo skifter så jeg
> kan ikke tage to identiske billeder...
>
> Jeg ville helst klare det ved eet skud med fornuftig belysning.
>
> Er det en dårlig ide at få fat på en standerlampe og smide en kraftig
> halogenpære i?

Lys har forskellig temperatur (du kan eksempelvis få mere eller
mindre gule neonrør). Skyggen midt på dagen er angiveligt omkring
6500 kelvin, dagslys-neonrør omkring 5000 Kelvin, Philips dagslyspære
omkring 3800 Kelvin, almindelige pærer omkring 2800 Kelvin, og min
500W arbejdslampe fra Silvan er 1800 Kelvin.

Hvis man blander lys med forskellig farve, så vil det lys man
justerer hvidbalance efter være hvidt. Det med en højere
temperatur vil virke blåt, og det med en lavere virke gult.

Derfor skal alle lyskilder helst have samme farvetemperatur.

Jan Bøgh (02-02-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 02-02-05 16:55

Jimmy wrote:

> Jeg skal tage nogle billeder af et par personer, der spiller golf
> indendørs. De står i en kasse og skyder på et lærred og der er en
> projektor der biser spillet på lærredet.
>
> 1) Der er relativt mørkt for at projektorens billede bliver klarest
> 2) Der er ret meget fart på motivet når de svinger køllen

Alt andet lige, ville jeg bruge 2 billeder:
et, der er belyst efter de personer, der skal med (og umiddelbart kunne jeg
forestille mig at det ville være en fordel, hvis der kom nogle 'fartstriber'
på køllen - altså gerne ved eksisterende lys eller med blitzen stillet på
slow) og et, hvor det projicerede billede er belyst korrekt. Og så blande de
to billeder i et billedbehandlingsprogram. Fordelen er, at du kan skrue op
for belysningen af personerne, da der ikke længere skal tages hensyn til
projektoren.

vh
Jan

--
- lalleglad amatør af Guds nåde.
PS: Mine ynkelige knipserier i et ualmindeligt rædselsfuldt layout kan
findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste