Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad kræver det?
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 28-01-05 17:39

Hej NG,

Jeg er kommet i den situation, at jeg er bleven bedt om at fotografer den
lokal Rotary klubs medlemmer til deres 25 års jubilæum!
Fakta er, at der er tale om et gruppebillede med 60-70 personer på!! Jeg har
endnu ikke set stedet, hvor billederne skal tages, men det er om aftenen og
indendørs. Hvad kræver det af lys, og kan det overhovedet lade sig
gøre?
Skulle jeg mod forventning tage imod udfordringen skal jeg også fremkomme
med en pris på hele postyret. Der skal laves prof udskrifter af
billederne altså lavet hos fotohandleren... Jeg ved endnu ikke hvor mnage og
hvor store...
Men hvad skal jeg regne med at tage for selve opgaven?

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-01-05 19:14

Renate Jacobsen wrote:

> Hvad kræver det af lys, og kan det overhovedet lade sig gøre?

Når du er så usikker, så bør du ikke påtage dig opgaven, Rotary
klubben kan jo ikke omgøre ders 25 års jubilæum, hvis dine billeder
ikke dur til noget...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 28-01-05 20:27

> Når du er så usikker, så bør du ikke påtage dig opgaven, Rotary klubben
> kan jo ikke omgøre ders 25 års jubilæum, hvis dine billeder ikke dur til
> noget...

Jeg er ikke usikker på andet, end hvad det kræver af ekstra lys...
Jeg er jo netop ved at finde ud af, om jeg vil påtage mig opgaven, eller om
det er for stor en mundfuld.

Er der virkelig kun Ebbesen, der kan komme med et "svar" her?

Mvh. Renate

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-01-05 22:47

In article <41fa920c$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Renate Jacobsen wrote:

> [...]
> det er for stor en mundfuld.
>
> Er der virkelig kun Ebbesen, der kan komme med et "svar" her?

Du må vel se lokalerne først. Teste dit objektiv under passende forhold.
Det gøre nok ikke lettere af, at der er sorte jakkesæt, og hvide skjorter.

Fra : Pico

Dato : 29-01-05 00:34

Renate Jacobsen wrote:
> [...]
> eller om det er for stor en mundfuld.
>
> Er der virkelig kun Ebbesen, der kan komme med et "svar" her?

Jeg kan da godt komme med en komentar, men det er det samme som Ebbesen.
Når du ikke har set lokalerne og evt. har det lysudstyr og kan styre
det, dermed mener jeg at du er sikker på at det virker og kan opfylde de
krav som et så stort gruppebilled kræver, ellers bør opgaven gå til en
der ved han kan.
Prøv at tænk den tanke at du har fået det betalt og billederne ikke dur,
så må du lige bede dem om at holde et nyt jubilæum.
Pico

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-01-05 16:57

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Når du er så usikker, så bør du ikke påtage dig opgaven, Rotary
> klubben kan jo ikke omgøre ders 25 års jubilæum, hvis dine billeder
> ikke dur til noget...

Kloge ord i januar!

vh
jan

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-01-05 01:12

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> wrote in message
> [...]
og
> hvor store...
> Men hvad skal jeg regne med at tage for selve opgaven?

Nej ikke kun Ebbesen jeg skal prøve at hjælpe dig så godt som muligt. Du kan
altid lave nogle softboxe og så købe nogle 500 Watt halogen lamper til
formålet. Der skal belyses fra begge side og har du mulighed for det så også
en reflektor på gulvet som kaster det resterende lys op, lamperne skal stå
så højte at lyset når om til det bagerste af billedet der skal med, sørg for
en neutral baggrund, hvis det er muligt så gør den sløret. Hav kameraet på
blændeautomatik og alt afhængig af hvor mange rækker der kommer til at stå
skal du have en blænde der hedder noget med 8-11 ved ISO-200. Husk at tage
mange billeder.

Til dine lamper skal du have nogle softboxe så lyset bliver blødt, måske
skal du endda have 3 lamper en lige på og 2 fra siderne.

Du skal nok ikke begive dig ud i flash anlæg, det er lettere at se lyset som
det og tage et ordentligt billede istedet for at få et billede hvor man
bliver overrasket over belysningen.

Softboxe skal laves af et stykke meget tyndt hvidt bomuld ca størr. 60x60
men gern større og hænge ca 50 cm fra lamperne, endelig ikke tættere på så
brænder stoffet af. Dem kan du spænde op på nogle trærammer der sikkert kan
købes i de størrelse og brug så fantasien til at få dem op foran lamperne,
lav evt. nogle stativer der kan sættes på lamperne som så holder softboxen
foran lampen.

Mvh
Simon

Fra : Michael Holm

Dato : 29-01-05 02:15

Simon Nielsen wrote:
> [...]
> lav evt. nogle stativer der kan sættes på lamperne som så holder softboxen

Han får aldrig lys nok til at fotografere 60 menesker i mørke jakker med
2x500W ved f/8 ISO 200. Jeg har 2x700W Halogen lamper, og de kan næppe
oplyse et brudepar i en kirke ved ISO 400 f/2.8, så der skal sgu nok
nogle kw til at oplyse 60 menesker til f/8.

--Michael

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-01-05 19:19

> [...]
> oplyse et brudepar i en kirke ved ISO 400 f/2.8, så der skal sgu nok
> nogle kw til at oplyse 60 menesker til f/8.

Jeg har dog aldrig prøvet at oplyse så mange men, med mine to Metz 45 CT-5
og en Sigma EF-500 DG Super oven på kameraet kan jeg lyse ca. 25 mennesker
op, Dog ikke helt så godt. Jeg er godt klar over at 500 W ikke er helt nok,
men så man sige at lukkertiden skal være længere og folk skal stå helt
stille, det er dog svært at få så mange folk til at stå så stille i lang tid
nok.

Men alternativt ville et ordentligt flashanlæg på med 3 2KW lamper nok være
bedre, men kender man ikke til flash anlæg kan det være svært at styre.

Mvh
Simon

Fra : Christian Grüner

Dato : 29-01-05 02:26

Dine tips er ganske gode, men jeg har meget svært ved at se hvorn du vil
nå f/9-11@iso200 med 3 x 500 W fastlys... og sætter du softbokse foran
disse ryger der endnu mere lys.. Jeg vil bruge flash i stedet.
Allerhelst dagslys, med det lod ikke til at det var muligt.

Studielamper har derudover pilotlys, så viser hvordan skygger og lys vil
falde. Men <at købe sutdielamper i en der akn oplyse et sådan selskab,
kan godt gå hen og blive en dyr fornøjelse....

MVH Christian

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-01-05 19:20

"Christian Grüner" <wizprod@wizprodFJERN.dk> wrote in message
> [...]
> falde. Men <at købe sutdielamper i en der akn oplyse et sådan selskab,
> kan godt gå hen og blive en dyr fornøjelse....

Det er jo det, nogle 2KW flash lamper ville være meget bedre.

Mvh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-01-05 16:55

Simon Nielsen wrote:
> [...]

> alt afhængig af hvor mange rækker der kommer til at stå skal du have
> en blænde der hedder noget med 8-11 ved ISO-200. Husk at tage mange

Med et par 500 watts byggelamper dæmpet med hjemmelavede softbokse?
Så skal det vist være nogle meget små medlemmer, så man kan stable hele
menageriet op på et spisebord. Ellers har jeg ikke fantasi til at forestille
mig hvordan den nævnte hyggebelysning, der vist spreder mere varme end lys
skulle kunne udlyse hele forsamlingen nogenlunde jævnt.

vh

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-01-05 19:22

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> [...]
> mig hvordan den nævnte hyggebelysning, der vist spreder mere varme end lys
> skulle kunne udlyse hele forsamlingen nogenlunde jævnt.

Ja det var jo mere en ide, som sagt jeg prøvede at gøre det så godt som
muligt. Men hvor får man fat i 2000 Watt fastlys? uden at skulle købe dyre
fotolamper.

Mvh
Simon

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 29-01-05 06:17

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG,

Tak for svar alle sammen.

Nu er det ikke sådan, at jeg siger ja, til sådan en opgave uden at have set
omgivelserne. Jeg tager der ud med kamera for at se, hvad mulighederne er
inden jeg beslutter mig!

Mht. til lys, mente jeg faktisk det jeg sagde. Hvad kræver det? Jeg tror
ikke jeg har lyst til at stå for "selvbyg" af lamper, men vil leje det
udstyr der skal til...(Inklusiv bærbar PC, så jeg har mulighed for at se
billederne inden jeg tager hjem!)

Altså Flash eller fastlys?

Mvh. Renate

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 29-01-05 09:00

> [...]
> tror ikke jeg har lyst til at stå for "selvbyg" af lamper, men vil leje
> det udstyr der skal til...(Inklusiv bærbar PC, så jeg har mulighed for at

Hej

Du skal satse på dagslyset, men er dette ikke muligt, så et flashanlæg.
Brug en flashmåler, men husk at den også skal indstilles på den ISO værdi
som kameraet er indstillet på.

Vær OBS på:

Reflekser fra baggrunden, brug ikke en væg med glas/vinduer.

Dybdeskarpheden skal være så stor at både dem på første og sidste række
bliver skarpe.

Udfyld billedfladen, undgå at stile personerne op i for få rækker, du vil da
få et aflangt billede med for meget gulv eller loft.

Held og lykke.

Spørg bare !

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-01-05 10:18

Langgaard Bærbar wrote:

> Du skal satse på dagslyset, men er dette ikke muligt, så et flashanlæg.

Jaee... et stort flaschanlæg, der kan gi' 3 til 5.000 watt/sec kan
fint klare opgaven, men sådan et råder Renate Jacobsen nok ikke over.

Og da det kræver en god sjat erfaring, at styre og lyssætte med et
så stort flaschanlæg, så det er nok ikke tilrådeligt, at anbefale
Renate Jacobsen, at han kan leje et sådant anlæg...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-01-05 19:25

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Jaee... et stort flaschanlæg, der kan gi' 3 til 5.000 watt/sec kan
> fint klare opgaven, men sådan et råder Renate Jacobsen nok ikke over.

Nej læs at leje et anlæg, det ka jo lade sig gøre.

> Renate Jacobsen, at han kan leje et sådant anlæg...

HAN??? Så vidt jeg ved er Renate et pigenavn

Mvh
Simon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-01-05 20:17

Simon Nielsen wrote:

> Nej læs at leje et anlæg, det ka jo lade sig gøre.

Ja selvfølgelig kan det lade sig gøre, men der er også rigtig mange
mulighedder for, at det kan gå galt.

Og man kan næppe få kunden til at betale 7-8.000 kroner for sådan en
opgave, hvis billedet ikke 100% perfekt.

Der er med garanti mange proff. fotografer som vil sige pænt nej-tak
til en sådan opgave, for de ved godt, at det er et utaknemligt job,
som kræver mange timers forberedelse, hvis det skal lykkes.

Det vil ikke være sjovt at skulle fortælle kunden, at billedet
desværre ikke er så godt, da det nogen steder er en smule overbelyst
og andre steder lidt underbelyst.

> HAN??? Så vidt jeg ved er Renate et pigenavn

Jeg beklager fejltagelsen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 30-01-05 01:34

> [...]
>
> Det vil ikke være sjovt at skulle fortælle kunden, at billedet
> desværre ikke er så godt, da det nogen steder er en smule overbelyst

Jeg deler da dit synspunkt, jeg syntes det var svært nok med 25 mennesker da
jeg skulle tage billede af vores familie til den sidste samling ved en 80
års fødselsdag. Billedet blev dog godt selv om jeg kune fik et forsøg fordi
det mindste medlem skulle ammes, så der har jeg været uheldig at kun få et
skud. Men jeg kan godt forestille mig problemet med at have 60-70 medlemmer
med.

At leje et udstyr koster også penge og så skal man først lære det at kende
inden man begiver sig ud at bruge det.

Men hvis ikke Renate får noget for det eller bare for et par flasker vin så
burde hun nok kunne klare opgaven ganske ok, i forhold til betaling. Det
bedste ville efter min mening være kraftigt fastlys der oplyser det hele
sammen med en lang lukketid og så få alle til at stå pænt stille som
tinsoldater i ca. 1 sekund eller noget i den stil.

Mvh
Simon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-01-05 10:58

Simon Nielsen wrote:

> Men hvis ikke Renate får noget for det eller bare for et par flasker vin så
> burde hun nok kunne klare opgaven ganske ok, i forhold til betaling.

Det fortvivlende ved sådan en opgave er, at køberne kun oplever de
10-15 minutter det tager at lave selve optagelsen.

Men reelt går der flg. tidsforbrug:

1-2 timer research på den location hvor optagelsen skal foregå.
1-2 timer sammenpakning af flashanlæg og div. udstyr.
2-3 timer opstilling af af flashanlæg og klargøring til optagelse.
1-2 timer sammenpakning af udstyr.
1-2 timer tømning af bil og udpakning af udstyr ved hjemkomst.

Tidsforbruget vil naturligvis variere alt efter afstanden fra ens
atelier til den location, hvor optagelsen skal foregå, og alt efter
hvor meget flashanlæg der skal pakkes og medtages.

Og man kan ikke hurtigt opstille et par flashlamper, for med så
mange mennesker i mørkt tøj, der skal udlysningen være 100% perfekt,
ellers dur billedet ikke, og alle kabler skal være tapet fast til
gulvet med gaffatape, for ellers skal der nok være nogle halvfulde
tumper, som kommer til at rykke på eller vælte et par lamper.

Der skal også arrangeres et eller andet, så de 60-70 personer i
forskudte højder kan opstilles i 4 række bag hinaden, og den første
række må ikke sidde ned, det virker ikke stilfuldt.

Og sådan en opgave vil koste 7-10.000 kroner hos en proff. fotograf,
så Renate bør under ingen omstændighedder lave et knipseri for et
par flasker vin.

Prøv at se disse to gruppebilleder, der er vist omkring 50 personer
på begge billeder, det er udendørs snapshot, hvor baggrunden skal
være med og vise hvor billederne er optaget.

http://www.byggesoc.dk/arrangementer_fotos/netvaeksdagen_2004/_byggesocitetet-44.html
http://www.byggesoc.dk/arrangementer_fotos/landsmoede_2003/_byggesoc_aarhus-031.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-01-05 19:23

> [...]
> ikke jeg har lyst til at stå for "selvbyg" af lamper, men vil leje det
> udstyr der skal til...(Inklusiv bærbar PC, så jeg har mulighed for at se

Så skal du have flashlys med pilotlys. Og husk at leje et ordentligt sæt.

Mvh
Simon

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-05 10:48

> [...]

og
> hvor store...
> Men hvad skal jeg regne med at tage for selve opgaven?
Omgivleserne:
Se lokalerne først. 60-70 mennesker på et gruppebillede kræver et meget
stort lokale, og mulighed for en neutral baggrund
Udstyr:
D70 med 18-70. På blænde 8 er det nok det mest skarpttegnende Nikon optik
fra 20-35mm, som du får brug for her.
Lys:
Kan lejes, men du skal have mulighed for at lære det at kende. Husk på
baggrunden skal blødes op. 4-5 SB 800 kan nok klare det.
Billeder:
Skal der laves mere end 20x30, så glem D70 til opgaven.

En prof ville helt sikkert have et studie anlæg, et mellemformat kamera og
lang erfaring med til den opgave.

Gert

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-01-05 16:59

Gert Nielsen wrote:

> Skal der laves mere end 20x30, så glem D70 til opgaven.

Uden på nogen måde at opponere mod, hvad ud ellers skriver: Hvorfor dog det?
Mener du at maks. størrelse for udskrift af 6 Mp er en A4?
Eller er der en anden grund, som jeg ikke kan gennemskue?

vh
Jan

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-05 17:40

> [...]
> Mener du at maks. størrelse for udskrift af 6 Mp er en A4?
> Eller er der en anden grund, som jeg ikke kan gennemskue?

Pro billeder kræver ca. 300 DPI hvilket for D70 er ca. A4.
Jeg har lavet testprint i A3 og her er grænsen for 6M i fotokvalitet nået.
Det bliver da pænt, men ikke i prof kvalitet.
Ok til mange motiver, men til 60-70 personer på et gruppebillede??

Gert