Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mangler jeg noget - og et par andre smpl :~
Fra : Ukendt

Dato : 27-01-05 19:22

Hej,

Efter lang tids læsen tests og reviews har netop investeret i lidt nyt
isenkram. Der går lige et par uger før jeg får det leveret, så jeg tænkte om
der var noget jeg har overset, som skal med i pakken nu jeg alligevel skal
betale porto.

Har bestilt dette sæt http://tinyurl.com/4k59v (er det medfølgende objektiv
ok btw?) , og denne taske http://tinyurl.com/5fe3x

Derudover et 2GB Kingston Elite pro CF kort(evt. to kort) og et ekstra
batteri. (hvor mange skud kan der være på sådan et kort med 8mp/raw?)

Mangler der ellers noget? Har tænkt på om jeg skulle købe nogle "front glas"
i form af UV filter eller lign, for at beskytte glasset på objektivet. Kan
det fåes i DK til en rimlig pris, eller er det også billigere syd for
grænsen?

Jeg skal først og fremmest cykle/gå rundt og skyde arkitektur og måske lidt
portrætter af "tilfældige" mennesker (som Erik W tilsyneladende gør en hel
del i, hehe). Tænkte på at købe en tripod/monopod, men tror ikke det bliver
nødvendigt. Måske tager jeg fejl?

Ellers noget der er et "must" for en fototur efter jeres mening?

På forhånd tak

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-01-05 19:42

> [...]
om
> der var noget jeg har overset, som skal med i pakken nu jeg alligevel skal

Iflg. Michael Reichmann
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/20d-location.shtml, men
husk at købe modlysblænde EW 73B!
Den følger ikke med.

> Derudover et 2GB Kingston Elite pro CF kort(evt. to kort) og et ekstra
> batteri. (hvor mange skud kan der være på sådan et kort med 8mp/raw?)

Raw fylder typisk omkring 8 MB i snit (mellem 7 og op til 10MB) afh. hvor
meget de kan komprimeres (tabsfrit).

> [...]
> i form af UV filter eller lign, for at beskytte glasset på objektivet. Kan
> det fåes i DK til en rimlig pris, eller er det også billigere syd for

Modlysblænde. Jeg tror ikke du behøver yderligere beskyttelse, men har ikke
set den. På mine 24-70mm L og 70-200 L er den medfølgende modlysblænde
rigelig beskyttelse.

> [...]
> portrætter af "tilfældige" mennesker (som Erik W tilsyneladende gør en hel
> del i, hehe). Tænkte på at købe en tripod/monopod, men tror ikke det

Med ISO fleksibilitet og IS på din 17-85 er der ikke så meget brug for det.

> Ellers noget der er et "must" for en fototur efter jeres mening?

Varmt tøj og godt humør

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-05 20:11

> Iflg. Michael Reichmann
> http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/20d-location.shtml, men
> husk at købe modlysblænde EW 73B!
> Den følger ikke med.

har læst et hav af reviews efterhånden, og der er altid noget der kan
forbedres. Derfor valgte jeg at købe det kamera der umiddelbart syntes mest
"fremtidssikret", og mest "bang for the buck".

> Raw fylder typisk omkring 8 MB i snit (mellem 7 og op til 10MB) afh. hvor
> meget de kan komprimeres (tabsfrit).

Ok. Dvs. jeg kan regne med en 200-250 billeder på et 2GB kort. Så bliver det
nok et ekstra kort

> [...]
> ikke
> set den. På mine 24-70mm L og 70-200 L er den medfølgende modlysblænde

Har den en praktisk værdi/funktion, eller beskytter den kun?

> Varmt tøj og godt humør

Ja, det er næsten det vigtigste

> --
> Kind Regards,
> Hans Kruse
> http://www.pbase.com/hkruse

Takker for dit input. Kan se du har smidt dit 10D ud og anskaffet dig et 20D
i stedet. Er du sådan overordnet tilfreds med dit 20D?

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-01-05 20:37

> [...]
mest
> "fremtidssikret", og mest "bang for the buck".

Nu har jeg brugt min 20D siden oktober og må sige det bedste jeg kan sige om
den er at bare virker som et fantastisk værktøj, så man næsten glemmer den.
Man kan bare fotografere! Den er parat hele tiden, AF virker bare perfekt,
hele ISO skalaen kan bruges. Jeg havde en 10D før (og en 300D en kort tid
også) og selvom det var et godt kamera, så er 20D bare så meget
bedre....hurtig og præcis!

> Har den en praktisk værdi/funktion, eller beskytter den kun?

Ja, som modlysblænde, så du ikke får direkte sollys ind i objektivet, med
mindre du peger direkte imod solen.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-05 20:46

> [...]
> hele ISO skalaen kan bruges. Jeg havde en 10D før (og en 300D en kort tid
> også) og selvom det var et godt kamera, så er 20D bare så meget

Det er godt at høre Var lidt i tvivl om jeg skulle købe et Nikon D70
eller måske et Fuji S3pro. Men ISO(minimum 200), ingen mulighed for booster,
5 punkts fokus og lav buffer på D70 samt prisen på S3pro gjorde at jeg
valgte Canon 20D i stedet. Håber det lever op til mine forventninger Det
lover jo godt indtil videre. Ham gutten i den anmeldelse fra Paris skrev, at
hvis man med et 20D og et 17-85 IS ikke kunne tage skarpe billeder, skulle
man finde en anden hobby

> Ja, som modlysblænde, så du ikke får direkte sollys ind i objektivet, med
> mindre du peger direkte imod solen.

Ok. Gad vide om den kan være i tasken så? Man kan vel vende modlysblænden
om, men om den så bliver for bred kan måske blive et problem. Hvad bruger du
selv af taske?

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-01-05 21:13

> [...]
at
> hvis man med et 20D og et 17-85 IS ikke kunne tage skarpe billeder, skulle

Med 10D og 300D var altid meget optaget af at få skarpe billeder, fordi det
ofte gik lidt ved siden af. Det var en stor distraktion og forstyrrede det
at tage billeder
20D'eren fungerer bare meget mere pålideligt med AF også i meget lidt lys,
så MR har ret i den påstand. Hvordan 20D fungerer sammenlignet med D70 eller
andre er kun af teoretisk interese for mig. Mht. batterigreb, så købte jeg
en, men jeg bruger den stort set aldrig.

> [...]
> om, men om den så bliver for bred kan måske blive et problem. Hvad bruger

På begge mine Canon objektiver (har Sigma 15-30mm EX også med indbygget
modlysblænde (meget kort)) kan modlysblænde vendes om og være i tasken. Mind
300mm f/4 L IS har indbygget modlysblænde, som kan trækkes ud, så den fylder
ikke ekstra. Min skuldertaske er en no-name jeg købte i Hong Kong for et år
siden, men den kan indeholde de tre objektiver, kamera og CF-kort,
kabeludløser (TC-80N3), ekstra batterier, linsepapir, etc. så der er hvad
der skal være. Min 300mm har jeg i en ekstra Lowepro taske, da tasken til
300mm'eren fra Canon har en meget tynd skulderem, som er ubehagelig. Men
skal på et tidspunkt havde set på tasker igen.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-05 21:20

Så lige at man iflg. Canon IKKE kan få en modlysblænde til 17-85'eren
Måske findes der en uoriginal, hvis jeg oplever det som et problem.

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-01-05 22:46

"Thomas Schreiber" <NOSPAMnews at schreiber.se> wrote in message
> Så lige at man iflg. Canon IKKE kan få en modlysblænde til 17-85'eren
> Måske findes der en uoriginal, hvis jeg oplever det som et problem.

Jamen, det er ikke rigtigt, jeg fortalte dig jo lige, hvad den hedder!
http://www.technikdirekt.de/main/page.xp?pageid={0884D0BF-E5CA-4653-95F1-849F42D0BC6C}&SESSIONID=X/E1E4BXHQ5HRE8G1BCH9T&DS=1&TS=2710450471&type=focus&doctype=article&doctype=accgroup&focus=690807&focus=&focuslayout=full5&focuslayout=full5&history=add
Hvis ikke linkne virker, så gå ind under lenses, og se under 17-85mm for
Canon og se på accessories.
Så ser du EW 73B.
mvh,
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-05 08:12

> [...]
> Hvis ikke linkne virker, så gå ind under lenses, og se under 17-85mm for

Takker. Har lige filføjet den til min ordre

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Bjørn W.

Dato : 27-01-05 23:41

On Thu, 27 Jan 2005 21:20:27 +0100, "Thomas Schreiber" <NOSPAMnews at
schreiber.se> wrote:

>Så lige at man iflg. Canon IKKE kan få en modlysblænde til 17-85'eren
>Måske findes der en uoriginal, hvis jeg oplever det som et problem.

Ja, det passer så ikke.
Photoshop.dk har den til 209,-
http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100752&menuid=1641&level=2
og jeg har fået den og den virker upåklageligt. I øvrigt kan jeg
oplyse dig om at 17-85'eren er et glimrende objektiv. Venter selv på
et 17-40 f/4 L som jeg forventer mig meget af.

Hilsen Bjørn W.

Fra : Langgaard

Dato : 28-01-05 12:34

"Thomas Schreiber" <NOSPAMnews at schreiber.se> skrev i en meddelelse

> Så lige at man iflg. Canon IKKE kan få en modlysblænde til 17-85'eren

> Måske findes der en uoriginal, hvis jeg oplever det som et problem.

Hej

Det er helt sikkert et "must" at have en modlysblænde på den optik, der er
jo ingen ide i at betale en mindre formue for en optik, for derefter at
nedsætte optikkens kontrast. Ydelsen nedsættes betragteligt når der kommer
strølys i optikken, og det er især ved optik med mange linseelementer at det
er mest tydelig.

Hæld og lykke med udstyret !

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-01-05 22:31

In article <41f944eb$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Thomas Schreiber wrote:

> Ok. Gad vide om den kan være i tasken så? Man kan vel vende modlysblænden
> om, men om den så bliver for bred kan måske blive et problem. Hvad bruger du
> selv af taske?

Tasken passede perfekt til 28-135mm med omvendt modlysblænde på 300D.
Så der er plads.

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-05 08:08

"Povl H. Pedersen" <povlhp@home.terminal.dk> wrote in message

> Tasken passede perfekt til 28-135mm med omvendt modlysblænde på 300D.
> Så der er plads.

Lyder perfekt Tak for tippet.

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Kenneth

Dato : 27-01-05 21:31

> [...]
bliver
> nødvendigt. Måske tager jeg fejl?
>
> Ellers noget der er et "must" for en fototur efter jeres mening?

Thomas. Tillykke med købet. Det er et knaldhamrende godt kamera. Glæd dig.

--
Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-05 08:13

> Hej
>
> Thomas. Tillykke med købet. Det er et knaldhamrende godt kamera. Glæd dig.

> [...]

Takker. Gør jeg søreme også. Men 3 uger er godt nok lang tid at vente

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Kenneth

Dato : 28-01-05 08:45

> Takker. Gør jeg søreme også. Men 3 uger er godt nok lang tid at vente

3 uger? Jeg måtte vente 2 måneder. Men den kom, og heldigvis lige før
min datter blev født.

--
Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-05 09:08

"Kenneth" <hondast1100_SLET_@gmail.com> wrote in message

> 3 uger? Jeg måtte vente 2 måneder. Men den kom, og heldigvis lige før
> min datter blev født.
>
> --
> Kenneth
> www.ziax.dk

2 mdr?!?!? Vildt. Det kunne jeg ikke. Faktisk tager jeg et smut ned forbi
Bingofoto idag, da jeg har hørt de har samme kit til 14999(13560 i
Tyskland). Måske kan de tales til fornuft

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Kenneth

Dato : 28-01-05 09:14

> 2 mdr?!?!? Vildt. Det kunne jeg ikke. Faktisk tager jeg et smut ned forbi
> Bingofoto idag, da jeg har hørt de har samme kit til 14999(13560 i
> Tyskland). Måske kan de tales til fornuft

Jo, jeg kunne også få det, hvis jeg ville give en del mere. Men jeg kunne
godt vente. Der var hele 2 måneder før hun skulle fødes, men det kom 6 dage
før. Fik det så tilgengæld til Geocker.des billigeste pris.

--
Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Peer K

Dato : 27-01-05 21:33

Thomas Schreiber wrote:

> Har bestilt dette sæt http://tinyurl.com/4k59v (er det medfølgende objektiv
> ok btw?) ,

Jeg er heldigvis ikke misundelig

> og denne taske http://tinyurl.com/5fe3x

Jeg købte en taske meget lig den der (hvis ikke den samme - den ligger i
bunden af skabet). Tror hurtigt du kommer til at synes, at den er for
lille - ihvertfald hvis du liige vil have en ekstra lense og nogle
filtre med og sådan. Købte som sagt en meget lig den, da jeg købte mit
300D.. Den blev jeg hurtig træt af (hvis du er i Århus, er den billigt
til salg - eller evt. låns - men nu har du selvfølgelig bestilt ).

--
Peer K
http://klercke.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-05 08:14

"Peer K" <pk@webnetmail.dk> wrote in message

> [...]

> blev jeg hurtig træt af (hvis du er i Århus, er den billigt til salg -
> eller evt. låns - men nu har du selvfølgelig bestilt ).

Den koster 270 fra ny i Tyskland, og sikkert tæt på det dobbelte i din
lokale fotobutik. Du vil vel ikke sælge for meget mindre?

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-01-05 22:52

In article <41f94fe5$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Peer K wrote:

> [...]
> 300D.. Den blev jeg hurtig træt af (hvis du er i Århus, er den billigt
> til salg - eller evt. låns - men nu har du selvfølgelig bestilt ).

Hvis det er en TLZ1 - Toploader Zoom 1, så vil jeg gerne købe. Brugte
den på mit 300D når jeg kun skulle have et objektiv på det. Irriterer
mig lidt jeg solgte det, da rygsækken er lidt stor.

Fra : Peer K

Dato : 29-01-05 00:31

Povl H. Pedersen wrote:

> Hvis det er en TLZ1 - Toploader Zoom 1, så vil jeg gerne købe. Brugte
> den på mit 300D når jeg kun skulle have et objektiv på det. Irriterer
> mig lidt jeg solgte det, da rygsækken er lidt stor.

Det er det ikke. Jeg må lide lidt af erindringsforskydelser. Det er
denne her : : http://makeashorterlink.com/?A10443A5A . En Difox D650 i
sort (den som Technikdirekt selv anbefaler til 300D).

Jeg har sendt Thomas en mail tidligere iaften, så han har vist
førsteret. Men hvis du er interesseret, så send mig en mail, så finder
vi ud af noget...

--
Peer K
http://photoblog.klercke.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-01-05 06:13

In article <41facb4a$0$272$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Peer K wrote:
> [...]
>
> Jeg har sendt Thomas en mail tidligere iaften, så han har vist
> førsteret. Men hvis du er interesseret, så send mig en mail, så finder

Hvor meget opjektiv er der plads til ? TLZ1 passer lige med 28-135mm.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-01-05 12:25

Povl H. Pedersen wrote:
> Hvis det er en TLZ1 - Toploader Zoom 1, så vil jeg gerne købe. Brugte
> den på mit 300D når jeg kun skulle have et objektiv på det. Irriterer
> mig lidt jeg solgte det, da rygsækken er lidt stor.

Det er nemlig ganske rart med sådan en toploader, og det er rart at
have et lille udvalg af tasker så man kan vælge en der passer til
hvad man skal.

Jeg har et par gange når jeg skulle ud uden at vide hvad jeg skulle
fotografere medbragt 300D + et enkelt fast objektiv. Og det er altså
vældigt rart at være begrænset til en enkelt brændvidde.

Sidst jeg var på sådan en tur var 2004-11-29, Seest i Kolding.

http://nathue.dk/other/2004/2004-11-29/

Udelukkende taget med EF 28 f1.8. Og de er da ikke blevet så ringe
endda, når man tænker på at det udelukkende er dokumentations-fotos.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Erik W.

Dato : 27-01-05 23:35

"Thomas Schreiber" skrev i

> Der går lige et par uger før jeg får det leveret, så jeg tænkte om
> der var noget jeg har overset, som skal med i pakken nu jeg alligevel skal
> betale porto.

Jamen det sgu da lige være en Bigma og en 50/1.8
Ihvertfald burde du overveje en 50mm, om ikke nu så senere. Heldigvis koster
den ikke en formue købt i en Dansk butik.

Tillykke med købet Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-05 08:15

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> wrote in message
> [...]
> koster
> den ikke en formue købt i en Dansk butik.

Takker.

Har skam tænkt på en Bigma, men nu skal jeg også lige slå kold vand i årene
Starter med et godt "allround" objektiv, og så kommer de små ting
senere - desværre

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Torben

Dato : 27-01-05 23:45

"Thomas Schreiber" <NOSPAMnews at schreiber.se> skrev i en meddelelse

> Har bestilt dette sæt http://tinyurl.com/4k59v (er det medfølgende
> objektiv
Jeg har ikke nogen specielle gode råd til dig udover hvad du allerede har
hørt, men konstaterer at det er et interessant tilbud du har fundet der,
måske også noget for mig. Blot mangler der nogle flere oplysninger om
objektivet synes jeg (lysstyrke o.a.), det pågældende objektiv nævnes
iøvrigt heller ikke på Canons web??? Har også lidt svært ved at gennemskue
en excacte pris, der nævnes flere tal, men skal det forstås sådan at prisen
er 1808 euro?
Tak for svar - v.h. Torben

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-05 08:08

"Torben" <tors@direkte.org> wrote in message

> [...]
> iøvrigt heller ikke på Canons web??? Har også lidt svært ved at gennemskue
> en excacte pris, der nævnes flere tal, men skal det forstås sådan at

Hej Torben,

Du må have set det forkerte sted. Canon har følgende om objektivet
http://tinyurl.com/5unqh

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Torben

Dato : 28-01-05 17:36

> "Torben" <tors@direkte.org> wrote in message

> Hej Torben,
>
> Du må have set det forkerte sted. Canon har følgende om objektivet
> http://tinyurl.com/5unqh

Hej Thomas
Rigtigt, der var den, tak skal du have.
Gider du også lige fortælle mig om prisen - er 1808 euro rigtigt forstået,
eller er det 1808 minus 341?
v.h. Torben

Fra : Sten B. Soerensen

Dato : 28-01-05 19:35

Torben wrote:

> Gider du også lige fortælle mig om prisen - er 1808 euro rigtigt forstået,
> eller er det 1808 minus 341?

Prisen er €1808.

De 341 er det du sparer i forhold til den angivne vejledende udsalgspris
(RRP).

--
Sten Bæk Sørensen