Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ny artikel om Nikon D70, D100 og D1H
Fra : Lars Troels

Dato : 14-01-05 11:12

Hej

Jeg har lagt den færdige artikel om min bedømmelse af ovennævnte kameraer op
nu.

Se her: www.larstroels.dk/dslrartikel.htm

Hilsen

Lars T.

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-05 11:36

Hej Lars,

Jeg har læst din foregående version og synes du rammer godt. Nu skannede jeg
artiklen igen og har nogle forslag du kan overveje:

1. Billed eksempler der understøtter dine udsagn f.eks. "Det kan i enkelte
tilfælde føre til at den underbelyser billederne for meget". Jeg opfatter
selv netop under og overbelysningen som det mest problematiske ved D70, men
også som et potentiale.

2. i Fordel/ulemper vil det lette læsningen at lave linieskift ved temaskift
evt. punkt opstilling.

3. I fordele / ulemper kan du overveje at lave et skema der sideordnet
istedet for vertikalt. Det tror jeg giver et bedre overblik.

4. En link til f.eks. dpreviews test giver læserne mulighed for nemt at
finde yderligere information.

5.En kommentar om Nikons trådløse forbindelse til flashen (jeg bruger
D70/SB600) er et gode jeg efter 10 dages brug er blevet afhængig af

Tak for godt arbejde.

Henrik

Fra : khs

Dato : 14-01-05 11:50

Glimrende opsummering. Specielt for en D70 ejer
Ja, det er skidt at AF-C og AF-S ikke kan skiftes udvendig på den D70. Det
er faktisk rigtig irriterende.
Må jeg foreslå at du eventuelt lægger billedet med legehuset ind i din
pressesektion? Nu er det jo nævnt og jeg ville da gerne se det.
D70 udenfor og flashen indenfor i legehuset. Det er da en god rækkevidde for
I-TTL.

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(Erstat det spiselige vegetationsmix med et snabela og indsæt punktum før de
Danske initialer).

Fra : Lars Troels

Dato : 14-01-05 12:16

> [...]
> pressesektion? Nu er det jo nævnt og jeg ville da gerne se det.
> D70 udenfor og flashen indenfor i legehuset. Det er da en god rækkevidde

Hej Karsten

Dit forslag er allerede implementeret.

Tak.

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 14-01-05 15:53

> Dit forslag er allerede implementeret.

Kunne du ikke fremvise billedet i en lidt større opløsning - det er næsten
ikke til at se hvad det forestiller : ) Du kan jo bare klistre det ind i
©-tegn, hvis du er bange for tyveri af dine pressefotos.

Nu er jeg godt nok Canon-mand, men har alligevel læst artiklen igennem og
fundet den ganske spændende. Jeg mangler dog, som allerede nævnt, billeder af
de forskellige kameradetaljer og eksempler på funktioner/eksponeringer ect -
og gerne i 500 px opløsning).

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Lars Troels

Dato : 14-01-05 16:52

> [...]
> af
> de forskellige kameradetaljer og eksempler på funktioner/eksponeringer

Tak skal du have for kommentaren Kristian. Jeg har taget dine forslag til
efterretning. Det er jo gode artikler du selv laver.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : TS

Dato : 14-01-05 20:14

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg har lagt den færdige artikel om min bedømmelse af ovennævnte kameraer
> op nu.
>
> Se her: www.larstroels.dk/dslrartikel.htm

En rigtig god artikel, der giver D70 den ros det fortjener.

Jeg modtog i øvrigt min Nikon SB-600 blitz i går, og er vildt imponeret over
samarbejdet imellem D70 og SB-600. Efter 100 billeder har jeg endnu til gode
at se et fejlbelyst billede (hvor det ikke er min egen skyld). Den trådløse
styring af SB-600 skaber helt ny muligheder i forhold til brug af
kameramonteret blitz.

http://www.kraemerschmidt.dk/test/_DSC0927c.jpg

TS

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-01-05 22:27

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Se her: www.larstroels.dk/dslrartikel.htm

Givet hvad du har skrevet om pixel-ræset og kvaliteterne ved D1H og at
billed-kvaliteten er i orden, hvad er så grunden til at du tilsyneladende
er/har været interesseret i at købe D2H eller D1X (som man f.eks kunne se på
dk.marked.privat.foto 7. januar 2005 eller 21. september 2004) ?

En del af ulemperne (batteri levetid, for dårligt LCD, for dårlig
flash-styring) er formodentlig ens på D1H og D1X, hvorfor D1X burde være
uinteressant hvis "... det færdige billede bare i orden fra alle tre
kameraer".

Jeg sidder også med en fornemmelse af at der _må_ være forskel på
billed-kvaliteten fra D1H og D70 - formodentlig til D70's fordel.
Hvis det ikke var tilfælde ville D70 stort set være uinteressant (bortset
fra pris og fysiske dimensioner).

Du lægger meget vægt på batteri teknologi - det er ikke særligt vigtigt.
Det afgørende er resultatet:
D1H: mindre end 300 billeder/opladning
D70: mere end 1000 billeder/opladning

Køretid pr. opladning er bestemt ved: Batteri kapacitet / kamera forbrug.

Canon 1D MkII kan med NiMH teknologi (som Nikon D1H) levere over 1000
billeder/opladning. Det er ca. 3 gange mere end Canon 1D, som bruger eksakt
samme batteri.
(Hvorfor Canon ikke skiftede til Li-ion er en anden sag)

Venlig hilsen

Mogens Hansen

PS
Lidt drilleri:
Canon 1D Mk II har i knap et år leveret det du efterlyser: "D70 fordele" i
"D1H" klæder

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-01-05 22:55

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Du lægger meget vægt på batteri teknologi - det er ikke særligt vigtigt.

Spændingen på batteriet til Nikon D1er så vidt jeg kan se 7,2V
(http://www.batterier.dk/ og
http://www.dpreview.com/reviews/nikond1h/page2.asp) og ikke 14,5V som du
skriver.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Lars Troels

Dato : 14-01-05 23:36

> [...]
> er/har været interesseret i at købe D2H eller D1X (som man f.eks kunne se
> på dk.marked.privat.foto 7. januar 2005 eller 21. september 2004) ?

Hvorfor jeg evt. måtte være interesseret i D2H el. D1X er denne sag helt
udvedkommende.

> [...]
> billed-kvaliteten fra D1H og D70 - formodentlig til D70's fordel.
> Hvis det ikke var tilfælde ville D70 stort set være uinteressant (bortset

Jamen det har du da fuldstændig ret i. Det kræver da betydeligt mere
PS-arbejde med filen fra en D1H. Men de har hver deres specifikke egenskaber
ved forskellige opgaver.

Tak for reaktionen Mogens. Denne gang fandt du også en fejl. Jeg har rettet
fejlen under batterier...

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-01-05 00:41

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvorfor jeg evt. måtte være interesseret i D2H el. D1X er denne sag helt
> udvedkommende.

Det er jeg naturligvis ikke enig i

Hvis man har en Nikon D1H er er interesseret i en D1X kan jeg kun se en
saglig begrundelse: billed-kvaliteten opleves ikke som værende helt i orden
D1H og pixel-ræs.
Hvis man har en Nikon D1H er er interesseret i en D2H, kan jeg se flere
begrundelser: batteri-levetid, flash styring, auto hvid balance, LCD etc.
Men jeg har svært ved at forstille mig at bedre opløsning ikke spiller en
rolle.

Som læser har jeg således ikke fuld tillid til dit udsagn.
Det spiller ikke den store rolle for verdens historien, men du bad om
kommentarer.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-01-05 12:00

Mogens Hansen wrote:
> [...]

> Hvis man har en Nikon D1H er er interesseret i en D1X kan jeg kun se
> en saglig begrundelse: billed-kvaliteten opleves ikke som værende

Man kan også være i besiddelse af et samler-gen!
Jeg kender gud hjælpe mig én, der gemmer på en Skoda 105S selvom han til
daglig kører rundt i en nyere Volvo. Og det er der heller imkke meget
teknisk rationale 1.

vh
Jan

--
- lalleglad amatør af Guds nåde.
PS: Mine ynkelige knipserier i et ualmindeligt rædselsfuldt layout kan

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-01-05 13:38

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Man kan også være i besiddelse af et samler-gen!

Enig - derfor skrev jeg "saglig begrundelse".
Saglig set i sammenhæng med Lars Troels udemærkede artikel, der beskriver de
forskellige kameraers egenskaber i forbindelse med praktisk fotografering.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-01-05 14:20

Mogens Hansen wrote:

> Enig - derfor skrev jeg "saglig begrundelse".
> Saglig set i sammenhæng med Lars Troels udemærkede artikel, der
> beskriver de forskellige kameraers egenskaber i forbindelse med
> praktisk fotografering.

Jamen, du kan da ikke for alvor mene at Troels er forpligtet til at redegøre
for hans bevæggrunde til - i øvrigt i en helt enden sammenhæng end denne
gruppe og den artikel, han har begået - at ville anskaffe sig et bestemt
kamera.
Bedøm dog mandens artikel på dens egne kvaliteter og drop motivgranskeriet.

vh
Jan

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-01-05 15:23

[8<8<8<]
> [...]
> for hans bevæggrunde til - i øvrigt i en helt enden sammenhæng end denne
> gruppe og den artikel, han har begået - at ville anskaffe sig et bestemt

Nej på ingen måde forpligtet.
Ingen er forpligtet til at redegøre for noget som helst på en nyhedsgruppe.
Jeg har pænt spurgt til hans grunde, og fremført at jeg ikke syntes det er
sagen uvedkommende.

I sammenhængen med artiklen syntes jeg det kunne være interessant at vide
lidt om hvilke overvejelser han har gjort.

> Bedøm dog mandens artikel på dens egne kvaliteter og drop
> motivgranskeriet.

Hvorfor skulle man ikke læse og sammenholde een mands udsagn fra forskellige
sammenhænge, og stille uddybende spørgsmål ?
Det gør man da alle andre steder.
Man er altid bedst tjent med lidt kildekritik, og dermed overvejelser om
forfatterens motiv og baggrund (jeg har _ingen_ mistanke om skumle motiver
hos Lars Troels).
Hvis man vil undgå spørgsmål (hvilket ikke er mit indtryk at Lars Troels
vil) kan man blot lade være med at ytre sig offentligt.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Lars Troels

Dato : 17-01-05 10:36

> [...]
> Hvis man vil undgå spørgsmål (hvilket ikke er mit indtryk at Lars Troels
> vil) kan man blot lade være med at ytre sig offentligt.

Nej. Skjulte motiver har jeg ingen af.
Nej. Mine indkøb af udrustning er bestemt ikke altid rationelt begrundede.
Nogle gange kunne det bare være rart at have....Selvfølgelig kun til
særdeles interessante indkøbspriser.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk