Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 og flash... igen
Fra : TS

Dato : 06-01-05 17:33

Hej alle,

Jeg har kigget gruppen og diverse fotobøger igennem og set at brug af D70
med flash er lidt af en videnskab.

Jeg har eksperimenteret meget med den bedste anvendelse af den interne
flash - men har stadig svært ved at få et ensartet tilfredstillende
resultat. Som hovedregel arbejder jeg i program A, ISO 4-500, matrixmåling,
Exposure Comp 0, Flash Comp 0 og lader kameraet styre lukketiden.

Mange af mine billeder bliver dog relativt mørke, hvorfor jeg skal arbejde
en del med dem i Nikon Capture (Exp. Comp.).

Hvilke indstillinger bruger I - i f.eks en lavt oplyst dagligstue med 1-2
meter til hovedmotivet og 3-4 meter til nærmeste væg?

TS

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-01-05 18:00

"TS" <reree@wew.uk> wrote in message
> [...]
matrixmåling,
> Exposure Comp 0, Flash Comp 0 og lader kameraet styre lukketiden.

Den indbyggede flash kan ikke anbefales, du skal have en ekstern flash i
stedet.

> [...]
>
> Hvilke indstillinger bruger I - i f.eks en lavt oplyst dagligstue med 1-2
> meter til hovedmotivet og 3-4 meter til nærmeste væg?

Jeg bruger for det meste Programmed Auto på mit D1 ved ISO 200 og i en lavt
oplyst dagligstue bruger jeg enten en lasolite softbox på flashen eller
bruger loftet som reflektor. Det har altid virket og giver det jeg
forventer.

lukketid 1/60 blænde 3.5 (det er kameraets standard indstilling ved flash)

Mvh
Simon

Fra : TS

Dato : 06-01-05 19:11

"Simon Nielsen" <news@siho.dk> wrote in message

> Den indbyggede flash kan ikke anbefales, du skal have en ekstern flash i
> stedet.

Jeg har en Sigma ST-430 (Canon) liggende som jeg har forsøgt mig lidt med.

Den kan dog ikke styres af kameraet (så vidt jeg ved) - kun skydes af.
Derfor er den også temmelig uberegnelig. Når jeg får vinklet den i den rette
vinkel (45-60 grader) og får fundet en passende lukketid giver den også
langt langt bedre billeder end den interne flash.

Den skyder dog med fuld styrke hver gang. Derfor kører jeg i M-mode med
indstillingerne ISO 200, 1000/F5,6 for at få en passende belysning i en mørk
stue.

Måske skulle jeg tage mig sammen og købe en ordentlig Nikon flash.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-01-05 21:33

> [...]
mørk
> stue.
>
> Måske skulle jeg tage mig sammen og købe en ordentlig Nikon flash.

Måske ja En SB-600 kan godt bruges men med en SB-800 får du bedre
resultater. Jeg har selv en Sigma DG-500 Super og den virker okay, nogle
gange kommer der for meget lys ud, men da jeg for det meste bruger softbox
eller loft/væg som reflektor så betyder det ikke det store, den kostede 1800
hos en forhandler men kan vist fåes for næste 1200 på nettet, en SB-600 kan
fåes for 2000 i danmark og det kan ikke betale sig at købe den i Tyskland,
der er den faktisk dyere.

Mvh
Simon

Fra : ab©

Dato : 06-01-05 18:21

"TS" <reree@wew.uk> skrev bl.a. i en meddelelse

> Hvilke indstillinger bruger I - i f.eks en lavt oplyst dagligstue med 1-2
> meter til hovedmotivet og 3-4 meter til nærmeste væg?

Ovennævnte "opgave" er med den indbyggede flash som eneste lyskilde dømt til
at give et dårligt resultat, hvis man ikke direkte går efter et fladt lys på
et motiv med mørk baggrund.

ab

- der endnu ikke har set indbyggede flash være anvendelige til andet end
opblødning.

Fra : nyrup

Dato : 06-01-05 19:55

Jeg bruger næsten altid slow-sync. Ellers bliver lyset meget unaturlig og
"typisk" flash-lys agtigt...
Men problemet ved slowsync er jo selvflg. bevægelsesuskarphed / rystede
billeder (hvis man ikke bruger stativ!...).

Fra : Lars Hjortø

Dato : 06-01-05 20:30

> [...]
>
> Hvilke indstillinger bruger I - i f.eks en lavt oplyst dagligstue med 1-2
> meter til hovedmotivet og 3-4 meter til nærmeste væg?

Hejsa....

Hmmm, jeg har ikke en brik forstand på flash, men regner med snart at
investere i et D70. Hvilken flash skal jeg så købe?

--
Hilsen Lars Hjortø

Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-01-05 23:15

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote in message
D70

> Hejsa....
>
> Hmmm, jeg har ikke en brik forstand på flash, men regner med snart at
> investere i et D70. Hvilken flash skal jeg så købe?

Nikon SB-800 virker med Nikons iTTL som D70 kører med.

Mvh
Simon

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-01-05 21:05

On Thu, 6 Jan 2005 17:32:41 +0100, "TS" <reree@wew.uk> wrote:

>Hej alle,
>
>Jeg har kigget gruppen og diverse fotobøger igennem og set at brug af D70
>med flash er lidt af en videnskab.

Næ .. Men lidt fototeknisk /flash viden skader da aldrig.. )

> [...]
>
>Mange af mine billeder bliver dog relativt mørke, hvorfor jeg skal arbejde
>en del med dem i Nikon Capture (Exp. Comp.).

Når du vælger at benytte A-mode må du ikke komme over rækkeviden
(tabel s. 100 i maual eller ledetallet). Måske lettere at benytte S
eller P, så har kameraet en change for at ændre på blænden og flashen
(hvor der er sammenhæng).

Jeg bruger selv ofte P til flash - som giver lavest lukkertid sat med
custum setting#21.

Jeg syntes disse er rigtige belyste billeder - men da ofte P&S-stil.
Men de skulle ikke alle være mørke, som i dit tilfælde, hvis ens
afstand til væsenlige motivelementer.

>Hvilke indstillinger bruger I - i f.eks en lavt oplyst dagligstue med 1-2
>meter til hovedmotivet og 3-4 meter til nærmeste væg?

Her har du en fordobling af afstanden - og her kan du aldrig få begge
velbelyst med en direkte flash!

Men D70 vil normalt forhindre udbrænding af forgrunden - så må
baggrunden hentes enten PS eller under optagelsen ved at tænde lamper
i baggrunden - så får man ofte fint balance (lav evt. en spotmåling på
den lampe belyste motiv og vælg den lukkertid, som svarer til blænden
på kameraet - 1 trin. Men her er vi over i manual til at begynde med.

Husk endelig at slå over på matrix-måling igen - da spotmåling ikke
giver balanceret flash.

I forhold til andre kameraer syntes jeg egenligt de indbyggede flash
er ok. Men endnu bedre er natuligvis Nikon 600/800 (inddirekte + slave
mv) men prisen er også et stykke oppe på listen..

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 06-01-05 22:57

"TS" <reree@wew.uk> skrev i en meddelelse
> Hvilke indstillinger bruger I - i f.eks en lavt oplyst dagligstue med 1-2
> meter til hovedmotivet og 3-4 meter til nærmeste væg?

Har du prøvet med en stor blænde (lavt blændetal - ex- 2,8) og slow sync?
Hvis du kombinerer det med høj iso (f.eks. 400) kommer du ned i en
håndterbar lukkertid. Du kan eventuel lade kameraet undereksponere med en
blænde, og lade flashen overbelyse med samme - så bliver baggrunden noget
mørkere end hovedmotivet uden dog at blive sort.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk