Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Manfrotto tripod er det stærkt nok?
Fra : Erik W.

Dato : 03-01-05 10:41

Godt nytår. Jeg overvejer at bestille et Manfrotto 190 WNB stativ med
kuglehoved. http://kortlink.dk/technikdirekt/gqg men jeg er lidt i tvivl om
den kan bære et Canon EOS 10D med påmonteret Bigma og stadig være stabilt
nok. Er der nogen der har erfaringer med en lignende konfiguration?

Mvh Erik

Fra : OCB

Dato : 03-01-05 11:22

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den kan bære et Canon EOS 10D med påmonteret Bigma og stadig være stabilt
> nok. Er der nogen der har erfaringer med en lignende konfiguration?

Hvis, du nu kigger under description, så står der: Maximum Load Capacity:
5,9 kg - Så sætter du optikken på din 10D og vejer det... Resten siger vist
sig selv

Mvh
Ole C.B.
http://www.condrup.dk

Fra : Erik W.

Dato : 03-01-05 11:45

"OCB" skrev i en meddelelse news:m19Cd.104$1r.13@news.get2net.dk...

> Hvis, du nu kigger under description, så står der: Maximum Load Capacity:
> 5,9 kg - Så sætter du optikken på din 10D og vejer det... Resten siger
vist
> sig selv

Der har jeg skam været. Jeg er ikke i tvivl om at stativ og kuglehoved kan
bære vægten, - men hvis stativet står og vibrerer når det er påmonteret
objektiv og kamera, så vil det være ubrugeligt i praksis.

Mvh Erik

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-01-05 11:46

"OCB" <contactREMOVEME@condrup.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis, du nu kigger under description, så står der: Maximum Load Capacity:
> 5,9 kg - Så sætter du optikken på din 10D og vejer det... Resten siger vist
> sig selv

Ikke nødvendigvis!
Jeg har et Hama stativ, der kan tage 15 kg, og det duer ikke til min Sigma
500/4,5 selvom den vejer 3,5 kg.
Det er ikke kun et spørgsmål, om den kan bære det, men om hele skidtet
vibrerer, når man trykker på udløseren og spejlet smækker op.
Med Brændvidder på 500 mm og lange lukkertider er det bestemt ikke ligemeget.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Soeren Christensen

Dato : 03-01-05 13:56

On Mon, 3 Jan 2005 11:45:47 +0100, "Frodo Nifinger"

>Det er ikke kun et spørgsmål, om den kan bære det, men om hele skidtet
>vibrerer, når man trykker på udløseren og spejlet smækker op.
>Med Brændvidder på 500 mm og lange lukkertider er det bestemt ikke ligemeget.

Jeg har set anbefalinger af at man:
1. Komponerer/focuserer
2. Vipper spejlet op
3. Eksponerer med enten fjernbetjening eller selvudløser

Altid! Hvis man vil tage rigtig skarpe billeder.

Selv om jeg selv har D70 ved jeg ikke om det kan lade sig gøre at
vippe spejlet og derefter eksponere på dette kamera.

I øvrigt er det komplet tåbeligt at IR vinduet på D70 kun sidder foran
på kamerahuset! Nikon tror ånembart at man kun vil bruge det til at
tage billeder af sig selv.

Mvh
Søren Christensen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 03-01-05 16:36

"Soeren Christensen" <Soren@nowhere.dk> skrev i en meddelelse
> On Mon, 3 Jan 2005 11:45:47 +0100, "Frodo Nifinger"

[KLIP]

> I øvrigt er det komplet tåbeligt at IR vinduet på D70 kun sidder foran
> på kamerahuset! Nikon tror ånembart at man kun vil bruge det til at
> [...]
++++++++++++++++++++++

Hej Søren .

Hvor langt skal man om før den kan fange? Kan man nøjes med at stå fra
siden?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Soeren Christensen

Dato : 03-01-05 17:32

On Mon, 3 Jan 2005 16:35:41 +0100, "Jørgen Nielsen"
<jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Hvor langt skal man om før den kan fange? Kan man nøjes med at stå fra
>siden?

Man kan godt stå ved siden af. Jeg har ikke prøvet vinklen I nogle
tilfælde kan man også stå bag ved. Det er fordi IR signalet spejles i
en genstand foran kameraet. Men ude i naturen er der højst sandsynligt
ikke noget i nærheden der kan reflektere.

Mvh
Søren Christensen

Fra : Carsten Rasmussen

Dato : 05-01-05 01:19

Jeg har ikke en helt magen til det du nævner, men jeg har en 1D mark II og
en Bigma og en 2x extender.
plus
http://manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=81&itemid=1215
http://manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=7&itemid=692

Jeg vil sige at det største udfordring har været at lave micro justeringer,
da objektet typisk er langt væk, og glem alt om at følge det, hvis det
bevæger sig.
Det er allerede nævnt det med spejlet, det er en absolut nødvendighed, hvis
vi taler om lukketider under 1/250 - 1/500

Jeg kunne godt tænke mit et bedre hovede, hvor man kunne lave micro
justeringer som f.eks. på store teleskoper, og man kan sikkert sagtens købe
det, men det koster spidsen af en jetjager.

Så afhænigig hvilke type billeder du skal lave, tror jeg at du vil opleve at
kuglehovedet vil give dig de største udfordringer.

Hilsen Carsten