Kan man lære en perserkat at bruge halsbån~
Fra : Noon

Dato : 03-02-05 21:16

Hej allesammen... :)

Min kæreste & jeg og vore to perser-klumper er flyttet i et rækkehus med
tilhørende have... Og vi glæder os rigtig meget til sommer, hvor vi
gerne skulle have fået etableret enten et 1,80 m højt stakit som
indhegning rundt om haven eller en lille kattegård på terrassen.

Før boede vi på 1. sal midt i byen, så jeg syede to sæt katteseler med
klik-låse og så ville vi introducere kattene for baghaven og højt græs
at gemme sig i...
-Men jeg fik et chok og var lige ved at gå i panik - eller også nåede
jeg at gå i panik! :)

Men da jeg gav hannen halsbåndet på først, så forvandlede han sig lige
pludselig til en rodeotyr... Han hoppede og sprang ind i vægge og
møbler! Jeg kunne overhovedet ikke styre ham eller komme i kontakt med
ham igen - og det tog lidt hårdt på mig, da jeg normalt er vant til at
han opfører sig som en lille hund, der følger mig hele dagen! Mens han
hoppede rundt og var helt ustyrlig, fik hunmissen øje på ham og hun
begyndte at jodle... Jeg har aldrig hørt noget lignende - en virkelig
højtbrølende jodle-mis! Hun ville gerne gå til angreb på ham, men vi fik
hende hurtigt sat ind i et andet rum... Han var stadig helt vild og vi
kunne ikke få fat på ham, men til sidst lykkedes det for os og jeg
skyndte mig at tage halsbåndet af og så var han helt rolig igen...

Jeg fik så et temmelig ambivalent forhold til de katteseler, da jeg nu
havde set hvad de gjorde ved kattene!! De strammede ikke om dem eller
rev i pelsen. Så det må jo have været selve fornemmelsen af, at der var
noget fremmed, der sad fast på en, som man ikke kunne få rystet af, der
gjorde ham åndssvag!?!

Men efterhånden fik vi "vænnet" dem til selerne... -Vi lod selerne ligge
fremme, så de kunne lære dem at kende og de fik lidt baldriandråber også!

Men de var nu stadig ikke stolte af, at få selerne på - så vi tog
kattene med helt hen til døren, gav dem selen på og så ud i haven med
det samme... Så nåede de ikke at registrere at de havde sele på, inden
de var ude i haven og havde noget andet at koncentrere sig om!!

De ser meget utrygge ud, hvis jeg lægger selerne på gulvet i dag... Så
de forbinder det vel med noget ubehageligt!?

Men nu er vi jo flyttet og vi har snakket meget om, at vi gerne vil have
at de har halsbånd på - i tilfælde af at de skulle smutte ud af døren...
Det var der ikke mulighed for i den gamle lejlighed, men det kunne nu
sagtens ske her!!

Også til sommer, når vi er i haven, så vil vi jo gerne kunne have
kattene med derud... Men jeg vil være noget utryg ved at de var udenfor
uden et navneskilt - man ved jo aldrig om uheldet skulle være ude!!

Men min store bekymring er, hvordan hulen vi får vænnet de to misser til
at gå med halsbånd til dagligt???
Jeg tør snart slet ikke, at give dem et på, for jeg er ræd for at de
bliver sindssyge igen!? :)

Mon ikke der er nogle kloge katte-mennesker, der lige ved hvordan jeg
skal geberde mig??? Jeg håber virkelig, I kan hjælpe mig...

Du godeste en smøre jeg fik griflet ned her... Ups!! :)

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 03-02-05 22:01

> [...]

> kattene med derud... Men jeg vil være noget utryg ved at de var udenfor
> uden et navneskilt - man ved jo aldrig om uheldet skulle være ude!!

Jeg er ikke helt med på, om missen havde fået hele selen på, inden den
gik agurk? Eller havde den kun fået remmen rundt om halsen på? Jeg synes
sjældent, at misser reagerer helt så voldsomt som du her beskriver, når
det bare er et halsbånd, som de gør på en hel sele. Så klør de sig bare
meget på halsen de første dage.

Men en anden mulighed er jo at øremærke kattene i stedet for at give dem
halsbånd på. Et øremærke kan de heller ikke smide væk Og hvis det
går an, kan et øremærke jo godt kombineres med et halsbånd.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 03-02-05 22:57

Noon <hoeranderKATTE@BAKKEhotmail.com> writes:

> [...]
> gerne skulle have fået etableret enten et 1,80 m højt stakit som
> indhegning rundt om haven eller en lille kattegård på terrassen.

Uha, jeg ville nok vente til hegnet var oppe og så lave to tråde med
strøm i foroven. Så de ikke smutter ud og ingen fremmede smutter ind...

Jeg kan desværre ikke foreslå noget bedre end det i allerede har gjort
med hensyn til selerne. Lyder alt sammen som noget jeg selv ville
skrive, hvis du spurgte hvordan du skulle gøre det ;-/

> Du godeste en smøre jeg fik griflet ned her... Ups!! :)

Nå ja, hvad hjertet er fuldt af osv... *S*

Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : karsten & Pia

Dato : 04-02-05 08:45

> [...]
>
> Før boede vi på 1. sal midt i byen, så jeg syede to sæt katteseler med
> klik-låse og så ville vi introducere kattene for baghaven og højt græs

Hej

Ja jeg ville få begge katte øremærket for en sikkerhedsskyld, og så ellers
prøve med et alm. halsbånd (uden klokke), min erfaring er at katten ikke
synes det er helt fedt den første dag, men så ellers glemmer det. Hvorimod
jeg heller aldrig har fået nogen katte til at acceptere sele.
Ellers vil jeg bare sige: Igang med stakittet eller kattegården så I kan
føle jer sikre, det kan I sagtens lave nu, hvorfor vente til sommeren er
over os.

MVH Pia og kattene Frieda og Børge.