pris på neutralisering af hunkat
Fra : T.K

Dato : 02-02-05 20:47

Nogen der kan oplyse hvormange af mine sparepenge jeg skal beregne på at få
Pjevs neutraliseret. Dyrlægen anbefaler, at vi lader ham fjerne både
livmoder og -mener jeg- æggestokkene.
Dyrlægen anbefaler at hun bliver 6-7 måneder inden det udføres. OK???

Fra : Camilla Baird

Dato : 02-02-05 21:43

T.K wrote:

> [...]
> livmoder og -mener jeg- æggestokkene.
> Dyrlægen anbefaler at hun bliver 6-7 måneder inden det udføres. OK???

Ja, det er bedst, at dyrlægen fjerner det hele.

Hvorfor anbefales der, at du venter til katten er 6-7mdr? Så kan hun jo
risikere at have haft sin første løbetid... Går hun ude, betyder løbetid
parring og efterfølgende killinger.
Jeg ser ingen grund til at vente med neutralisere hende. Der findes
dyrlæger, der neutraliserer fra 12 ugers alderen.

Prisen varierer vist fra 800-1200 kroner. Ring rundt og spørg.

mvh Camilla

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 02-02-05 22:21

> Ja, det er bedst, at dyrlægen fjerner det hele.

Mjaa... her er jeg altså lidt uenig. Jeg får kun fjernet æggestokke på
katten. Hvis det er en ung rask hunkat, der ikke har været på p-piller, er
der ingen grund til at få fjernet det hele. Og det har indtil nu givet de
bedste resultater på mine katte.
Ved godt at der er uenighed blandt dyrlæger og opdrættere. Men der er mange
dyrlæger der kun fjerner æggestokke, men folk ved det bare ikke.
At fjerne både livmoder og æggestokke er en meget størrer operation end blot
at fjerne æggestokke, fordi livmoderen skal underbindes. Når man blot
fjerner æggestokke, bliver såret meget mindre (ca 1 til 1.5 cm) og
operationer er betydelig mindre omfattende. Når der ikke er æggestokke,
bliver der ikke produceret hormoner, ergo ingen hverken kræft, løbetid eller
livmoderbetændelse (samme effekt som ved at fjerne det hele). Livmoderen
skrumper ind til ingenting på meget kort tid, og bliver et stykke inaktivt
væv.

Det er faktisk den gamle metode en del er gået tilbage til. Nogle dyrlæger
har udtrykt at man begyndte for en del år siden, at fjerne livmoder "når man
nu alligevel var der"´, men at det efterfølgende har vist sig at være
unødvendigt at fjerne det hele. Så mange er tilbage til at kigge om
livmoderen ser sund og naturlig ud, og hvis den gør det, så lader man den
være og fjerner kun æggestokkene. Jeg ser personligt ingen grund til at
fjerne mere end nødvendigt.

Jeg havde en hunkat her for nyligt der skulle neutraliseres. Hun var
hormonel virkelig mystisk og derfor bad jeg dem fjerne det hele. Det viste
sig at det ville de også have gjort, for hun havde så mange cyster. Jeg
kunne klart mærke forskel på hendes operation fremfor dem der kun har fået
fjernet æggestokke. Hun var meget længere om at komme sig, og såret længere
om at hele. Såret efter en der kun har fået fjernet æggestokke ligner mest
en lille navle, og alle har været helt ubemærket af det.

Jeg foretrækker helt klart at kun få fjernet æggestokke, hvis det er en sund
og rask ung kat der ikke har været på p-piller. Men det er "nytænkning" (på
godt gammel grundlag) og selvfølgelig en smagssag
En sjov lille ting i den forbindelse som jeg ikke helt forstår.. det kan
ikke lade sig gøre på hunde, der skal man fjerne det hele ... ?!!? ved ikke
hvorfor.

Bare min erfaring

Hilsen Nina

PS Inden nogle bliver forarget (jeg ved det er et ømt emne for mange), så
prøv at spørg jeres dyrlæge hvad de gør. Sidst emnet var oppe og vende i et
debatforum var der en del der syntes metoden var uansvarlig og kun
"ko-dyrlæger" foretog den... men de blev overrasket, for selv de meget
respekterede dyrlæger har brugt denne metode længe. Opdrætterene anede det
bare ikke

Som der var en der så sødt skrev da det var oppe og vende i et andet forum:
.... "jeg fik fjernet mine mandler, fordi min søster skulle have fjernet
sine. Sådan gjorde man dengang jeg var barn" I dag fjerner man ikke
mandler bare for at gøre det......

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-02-05 01:24

[snip, en lang post fra Nina, Tender Tribes]

Jeg er fuldstændig enig med dig!

De fleste er ikke klar over, at det oftest kun er æggestokkene der fjernes
idag. I gamle dage fjernede man også rask væk det hele på kvinder, der var
nødt til at få fjernet æggestokkene, men idag er man meget opmærksom på at
bevare så meget som muligt. At få fjernet både ovarier og uterus er et
_meget_ stort indgreb, som der imho ikke er nogen tungtvejende grund til at
udsætte katten for.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Camilla Baird

Dato : 03-02-05 05:37

Nina, Tender Tribes wrote:

> [...]
> ... "jeg fik fjernet mine mandler, fordi min søster skulle have fjernet
> sine. Sådan gjorde man dengang jeg var barn" I dag fjerner man ikke

Hej Nina,
Jeg bliver ikke forarget, men nysgerrig - jeg skal da have spurgt
min dyrlæge, hvordan de neutraliserer (dvs de "steriliserer" stadig
hunkatte - og smiler, når vi kalder det at kastrere hunkatte ) hhv
hunkilling og voksne hunkatte.
Dine betragtninger og forklaringer er som vanligt fornuftige og klare.
Jeg var ikke klar over, at livmoderen svandt ind til ingenting, når
man fjernede æggestokkene - man lærer noget nyt hver dag.
mvh Camilla

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-02-05 13:42

> [...]
> Jeg var ikke klar over, at livmoderen svandt ind til ingenting, når
> man fjernede æggestokkene - man lærer noget nyt hver dag.

Det var da dejligt Nu helgarderede jeg mig også, for sidst jeg "kom til"
at nævne det, var der et ramaskrig og dyrlægen blev kimet ned med spørgsmål
om det nu virkelig kunne passe det Nina sagde om dem. Det var lidt
træls.....

Jeg reagerede da også første gang jeg hørte, men det var nok bare fordi det
var anderledes og nyt for mig. Når argumenterne og forklaringen kom på
bordet, har jeg helt godtaget den. Og jeg var glædelig overrasket over at
finde ud af at min "vaccine-dyrlæge" også brugte den metode, for så fik de
lov til at neutralisere en 6 måneder gammel kat i tirsdags. Og jeg har
aldrig set så flot et stykke arbejde. Det en hel anderledes oplevelse.
Da jeg kom med katten kl 8 om morgenen og vi skulle snakke lidt først, stod
hun med en sprøjte i hånden. Jeg udbrød at hun skulle ikke vaccineres....
dyrlægen sagde at det ikke var vaccinen, men nakose hun stod med. Så stille
og roligt faldt missen i søvn i mine arme mens vi stod og nussede og
dyrlægen sagde på gensyn kl. 12 til mig, med katten i armene hvor de så
trissede afsted til operationen. Om eftermiddagen hentede jeg en ret frisk
kat. Såret ligner mindre end en navle. Man skal kigge godt efter for at
finde det. Jeg lukkede katten ud herhjemme til de andre med det samme, og
hun trissede rundt. Alle undersøgte hende, og mere var der ikke i det. De
sov alle resten af eftermiddagen og da det var tid til aftenaktivitet, var
hun helt frisk og har været det siden.

Der var ikke noget med at aflevere en skræmt kat i en kasse, der skal sidde
x antal timer i bur inden den skal opereres og hente den ør med kvalme om
eftermiddagen, for at få en kat med et operationssår som man skal holde øje
med..... så alt i alt en yderst positv oplevelse Det må jeg vist hellere
ringe og fortælle dem

Det kan absolut anbefales.
Hilsen Nina

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-05 06:27

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> skrev i en meddelelse

> PS Inden nogle bliver forarget (jeg ved det er et ømt emne for mange), så
> prøv at spørg jeres dyrlæge hvad de gør.

Jeg spurgte vores dyrlæge, hvad de gjorde, da vores tre hunkatte skulle
neutraliseres. De har fjernet det hele. Begrundelsen var, at de mente at det
var det mest sikre. Nærmere uddybet blev det vist ikke...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-02-05 11:36

Nina, Tender Tribes wrote:

> Jeg foretrækker helt klart at kun få fjernet æggestokke, hvis det er
> en sund og rask ung kat der ikke har været på p-piller. Men det er
> "nytænkning" (på godt gammel grundlag) og selvfølgelig en smagssag

jeg sidder så og tænker..... når du nu bemærker der naturligvis er en
forskel i ophelingstiden, er der så en reel forskel efterfølgende??
hvad er risikoen for sygdomme i livmoderen hvis den lades tilbage?
og hvor står er sansyneligheden for at katten på et senere tidspunkt er nødt
til at gennemgå det hele igen for at få fjernet livmoderen
og sidst men ikke mindst..
er der nogen forskel på en kat der har født, ikke født, været på piler, ikke
piller??

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-02-05 13:19

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in message

> jeg sidder så og tænker..... når du nu bemærker der naturligvis er en
> forskel i ophelingstiden, er der så en reel forskel efterfølgende??

Der hvor livmoderen sidder fast, skal jo "ordnes" når livmoderen fjernes.
Det kaldes at underbinde. Jeg tror det er det der gør hele forskellen. Ikke
blot bliver såret meget størrer, fordi dyrlægen skal kunne komme til. Men
selve fladen som livmoderen sidder på er jo størrer, så indvendigt er
indgrebet betydelig mere omfattende.

> hvad er risikoen for sygdomme i livmoderen hvis den lades tilbage?
Ingen, den bliver et stykke helt inaktivt væv. Men dyrlægen tager både
livmoder og æggestokke ud og ser om livmoderen er sund og rask (altså ingen
forandringer, cyster osv).
Da de ordnede min sidste hunkat med de mange cyster, gemte de livmoder og
æggestokke til mig, så jeg kunne se det. Ud over at jeg var overrasket over
det pillearbejde det må være at neutraliserer en hunkat, så var det tydeligt
at der hvor æggestokkene sidder fast er blot nogle få milimeter, men der
hvor livmoderen sidder fast er en størrer flade. Den flade "underbinder" man
.... og så ved jeg ikke meget mere om det

> og hvor står er sansyneligheden for at katten på et senere tidspunkt er
> nødt
> til at gennemgå det hele igen for at få fjernet livmoderen
> og sidst men ikke mindst..
Det er sket to gange i al den tid min dyrlæge har gjort det. Vi taler mere
end 20 års erfaring og det er dem der ordner katte for Kattens værn. Så det
er rigtig mange katte.
De to det ikke gik godt med var to avlskatte (halvgamle). De burde have fået
fjernet det hele... de kom efterfølgende (ret kort tid efter med betændelse)
Min anden dyrlæge sagde i tirsdags da jeg fik ordnet en ung hunkat at de
havde aldrig oplevet nogle der gik galt. Faktisk var der lavet undersøgelser
med hunkatte der havde en grim livmoder med puds osv, hvor man stadig lod
livmoder sidde. Allerede efter få måneder var den "ingenting". Inaktiv.
Ingen reaktion på noget som helst. Så snart æggestokke er væk, stopper
livmoderen også sin funktion.

> er der nogen forskel på en kat der har født, ikke født, været på piler,
> ikke
> piller??

Kattene er jo forskellige. Det er individuelt hvordan deres livmoder ser ud.
Min hunkat der havde cyster, var ret ung og havde kun været på p-piller en
meget kort periode....
Jeg synes tydeligt at kunne mærke forskel på om det er den ene operation
eller den anden. Katten er simpelthen fit for fight lige med det samme. Helt
ubemærket allerede den samme aften. Hvor de andre lige tager den med ro et
par dage. Men nu er min "statistik" jo ikke så stor. Men dog alligevel
ensarted.

Nina

Fra : karsten & Pia

Dato : 03-02-05 18:42

klip

> [...]
> "ingenting". Inaktiv. Ingen reaktion på noget som helst. Så snart
> æggestokke er væk, stopper livmoderen også sin funktion.

Nogle katte forsætter en slags løbetid selv om de er neutraliseret...mine
forældre havde en hunkat der selv om den blev neutraliseret da den var 7-8
mdr. fortsatte med strinten, løben efter hankatte etc. og det gjorde den i
14 år. Dyrlægen sagde det var fordi de ikke havde fjernet det hele.

pia

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 03-02-05 18:53

Pia skrev
[...]

Ja det sker en sjælden gang, men når dyrlægen siger at
"det var fordi de ikke havde fjernet det hele" så er det ikke ægstokke eller
livmoder han mener, det sker engang imellem at man ikke får hele ægstokken
med og bare en
mikroskopisk lille del vil danne hormoner og få hunkatten til at gå i
løbetid. Livmoderen danner ikke hormoner, så
det er kun hvis der smutter lidt fra ægstokken at det kan ske.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : karsten & Pia

Dato : 04-02-05 08:51

> [...]
> løbetid. Livmoderen danner ikke hormoner, så
> det er kun hvis der smutter lidt fra ægstokken at det kan ske.

Så blev jeg så klog.
Tak.

Pia

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-02-05 18:58

> [...]
> mdr. fortsatte med strinten, løben efter hankatte etc. og det gjorde den i
> 14 år. Dyrlægen sagde det var fordi de ikke havde fjernet det hele.

Hvis dyrlægen er et fjog og ikke får fjernet begge æggestokke... og det hele
af dem, så vil der stadig blive lavet hormoner.
Fjog-dyrlæger findes over det hele ... :-/

Fra : Lene

Dato : 03-02-05 23:31

Hej
Jeg har lige fået Duchess neutraliseret. Hun blev neutraliseret, vacc.
øretatt. for 1350 kr. ialt. Jeg ringede rundt til de dyrlæger i nærheden jeg
mente var okay og tog den billigste. Den dyreste var oppe på omkring 2000
kr. for det samme.

Venlig hilsen Lene

Fra : Lene Vang

Dato : 04-02-05 12:46

"Lene" <lpks_@FJERNDETTEofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg
> mente var okay og tog den billigste. Den dyreste var oppe på omkring 2000

Hejsa
Hvis du bor i nærheden at et af Kattens Værn internater kan du få det gjort
ret billigt. jeg tror at pris er omkring 900 kr. med øremærkning.

Jeg har været afsted min mormors kat. Da han skulle have fjernet jule
ornamenterne. og det blev omkring 600 kr.

Hilsen Lene Vang