Stakkels Pjevs
Fra : T.K

Dato : 01-02-05 07:21

Min lille pjevs (ca. 5 mdr.gl.) var lige udenfor e hurtig tur torsdag
morgen. 10 minutter senere gik jeg ud for at ville lukke hende ind igen. Men
ingen Pjevs at se. Underligt. Jeg gik til døren på den anden side af huset
så måtte hun mod forventning sidde der og vente. Hvad opdager jeg! En stor
fed ulækker kat sidder truende foran Pjevs. Pjevs er trængt helt op i et
hegn. Formentlig ved at døren går op og jeg kalder stikker Pjevs af og vil
ind. Den fede kat flyver på hende. En meget kortvarig kamp, da jeg styrtede
ud på strømpefødder og fik den anden kat jaget væk.Pjevs styrtede ind og løb
ned og gemte sig i soveværelset. Jeg gik ned for at berolige hende. Føj,
hvor hun stank. Hun havde simpelthen af ren og skær stess fået ufrivillig
tynd afføring. Fik hende vasket bagi og trøstet lidt. Hun var dog stadig
skræmt og fór sammen ved den mindste bevægelse. Haltede en anelse på det ene
forben. Forbenet hævede dog betragtelig i løbet af de næste 4-6 timer. Hun
var overhovedet ikke på bakken, spiste eller drak intet.
Næste morgen kontakede jeg doktor dyr. Pjevs havde da 39.7 i feber. Hun fik
en smertstillende sprøjte og en sprøjte med antibiotika. Vi fik pencillin
piller med hjem til 5 dage, som vi så er halvfærdige med. Men skal nok have
ham kontaktet igen. Hun går fin på benet, men den er stadig betændt og tyk.
Når hun sidder på numsen løfter hun benet og når kommer gående for derefter
at stå stille løfter hun også benet. Dener ike i orden endnu.
MEN: Pjevs kom fra sin moder da hun var 10 uger. Var det for tuidligt? Jeg
kan læse i forskellige indlæg herinde at hun nok burde have været lidt
længere hos mor for at lære det i kalder kattesprog. Jeg er da bekymret for,
hvordan hun skal klare sig blandt andre katte som hun uundgåeligt vil møde i
haven. Vi har ikke mulighed for at holde hende som indekat, men dyrlægen har
anbefalet at vi prøver at holde hende inde et par måneder eller at hun kun
er ude, hvis vi også er ude. Altså passer godt hun ikke kommer i nærkontakt
med andre katte de næste par måneder. Derefter vil han anbefale vi får hende
steriliseret. Hun vil dermed ikke have så stor lyst til at opsøge andre
katte og risikere kampe. Hvad mener gruppen??? Er det den bedste løsning???
Kan vi gøre noget for at lære hende lidt kattesprog???

Fra : Camilla Baird

Dato : 01-02-05 09:42

T.K wrote:

> [...]
> katte og risikere kampe. Hvad mener gruppen??? Er det den bedste løsning???
> Kan vi gøre noget for at lære hende lidt kattesprog???

Det er ikke for sent at lære Pjevs kattesprog, men du kan ikke gøre det
selv - det kan kun en anden kat. En vemligsindet kat i Pjevs' hjem ville
sikkert ikke være af vejen.
Selvfølgelig skal hun neutraliseres, med mindre I vil have killinger...
Der er ingen grund til at vente med neutralisationen heller.

mvh Camilla

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 01-02-05 14:59

> [...]
> hvor hun stank. Hun havde simpelthen af ren og skær stess fået ufrivillig

Det lyder som lidt af en bølle, Pjevs der er rendt ind i. Stakkels mis
Når Pjevs kun er 5 måneder går jeg ikke ud fra, at hun er kønsmoden
endnu? Jeg synes at det er de færreste katte, der ligefrem plejer at
springe blodtørstigt på en kat, der endnu er så lille. Sikke da en stor
"uha". Jeg vil tro, at det er analkirtlerne, som Pjevs har tømt af bare
skræk.

> [...]
> katte og risikere kampe. Hvad mener gruppen??? Er det den bedste løsning???
> Kan vi gøre noget for at lære hende lidt kattesprog???

Der er jo ingen tvivl om, at Pjevs er kommet for tidligt hjemmefra. Og
som Camilla skriver, så ville det være godt med en legekammerat til
hende. Hun bør absolut også steriliseres, hvis det ikke er en avlskat.
Det er dog ikke sikkert, at sterilisationen helt vil kunne stoppe
kampene. Hvis du ikke selv har haft en anden kat, der har ejet det
territorie, som Pjevs nu skal færdes i, ja så kan det sagtens være, at
den anden kat betragter området som sit territorie og derfor naturligvis
forsvarer det. Så er Pjevs jo en trussel. Hun er nok nødt til selv at
tilkæmpe sig sit territorie. Det ville dog være rart, hvis det kunne
foregå lidt mere fredsommeligt Jeg tror det er en rigtig god idé, at
du går med Pjevs udenfor, indtil hun har taget området i besiddelse. Så
kan du hjælpe hende, hvis der kommer flere bøller forbi. Jeg tvivler på,
at den anden kat tør komme så tæt på Pjevs igen, når du også er der. Så
kan din lille mis i hvert fald lære territoriet at kende i fred og ro,
og så forhåbentlig langsomt komme til at føle sig mere sikker derude.

Det kan godt være, at hun vil være meget forsigtig næste gang hun skal
udenfor. Husk på, at nu har hun jo altså fået et godt gammeldags lag
tæsk

God bedring til Pjevs, lille stakkels pus.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-02-05 17:19

In article <41ff20d9$0$45756$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, T.K
<t@fritid.tele.dk> wrote:

> [...]
> med andre katte de næste par måneder. Derefter vil han anbefale vi får hende

Uf da, en grim historie!
Uanset om hun er ude- eller indekat, ja jeg vil få hende neutraliseret
hvis I ikke planlægger killinger. P-piller er noget stads til katte,
som de ofte bliver syge og/eller ændrer sig psykisk af. Og konstante
løbetider er synd - hvis hun går ude vil hun garanteret også blive
parret og drægtig meget hurtigt.
Og så - jeg har aldrig selv haft udekatte, men jeg har læst et råd om,
hvordan man kan forberede en kats territorie. Mens katten er indekat
tømmer du kattebakkens indhold i haven; i bede, langs skel, under
buske. På den måde kan katten lugte hvor den bor og måske - kun måske -
kan du lave et territorie til hende, når hun kommer ud. Dette er jo
tænkt til katte, som lige er flyttet ind i et nyt hjem og skal finde
sig tilrette, så jeg ved ikke om det har nogen virkning i jeres
situation. Men måske var det et forsøg værd? Held og lykke, nus den
lille forskræmte fra mig

--
Knus fra Ann R

Fra : Lene

Dato : 01-02-05 19:09

Hejsa

Sikken da noget møj. Jeg kan kun genkende det fra Duchess, hun kom til mig
dagen før hun blev 4 uger!! Hendes mor var kørt ned og hun kom så hertil og
fik selvskab af min hund. Derfor har hun hellerikke lært kattesprog og det
har også givet hende en hel del problemer med de andre katte udendørs. De
tæver hende også og jager hende væk hvis de kan komme til det. (heldigvil
har hun et par gode hundevenner )
Jeg tror at det er fordi de synes hun er mærkelig, de kan jo ikke
komunikerer med hende som de kan med de andre katte derude. Så måske er det
bare naturens gang, at de svage må vige til fordel for de stærke.
Selvfølgelig ikke særligt morsomt, og havde jeg den erfaring som jeg har
idag, ville jeg nok have sørget for at hun var kommet ud til et sted med
andre katte.
Nu er hun så blevet indekat og kommer kun ud i haven hvis jeg er hjemme til
at hjælpe hende når der kommer andre katte.

Venlig hilsen Lene