Vaccine til kat?
Fra : Lars

Dato : 27-01-05 22:26

Hej, vi har en hun kat der nu er 1 år & 3 md gammel. Idet vi anskaffede den via katteværnet,
fik den dengang obligatoriske vacciner.

Katten er udelukkende indendørs kat. Mit ? går på om den skal have årlig vaccine eller hvad?
Vi har nemlig fået et brev fra dyrlægen om indkaldelse til sundhedseftersyn & vaccination.

Jeg har på et tidspunkt hørt rygter om at dette er en måde hvor dyrlæger skaber omsætning på?

Hvad mener I, er det relevant? Hvis ja, vil vi selvfølgelig ikke tøve med at få hende til
"eftersyn"

--
Best regards

Lars

Fra : Gainsbourg

Dato : 27-01-05 23:55

Jeg ville nok råde jer til at gøre det, selvom den er indekat. Lige netop
kattesyge-vaccinen dækker over mange forskellige smitsomme sygdomme, hvoraf
nogle af dem faktisk er zoonose (dvs at de smitter fra menneske til kat og
omvendt) - og med vaccinen er katten dækket ind mod eksempelvis katteleukæmi
og chlamydia.

Det koster ikke det helt store at få katten checket for det sædvanlige
(øremider, hudsygdomme, alvorligere ting, etc.) og så give den et skud
vaccine - og så er I helt på den sikre side. Så kan I tale lidt kost med
dyrlægen - skal den på et nyt foder, nu hvor den er helt voksen? Vejer den
det den skal? Ser alt ud som det skal? osv. Nogle vælger i øvrigt at "trække
den" til at have 1? år mellem genvaccination - men jeg kan ikke udtale mig
om hvorvidt det er en god ide eller ej.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Gainsbourg

Dato : 28-01-05 01:41

[snip]
> den" til at have 1? år mellem genvaccination - men jeg kan ikke udtale mig

Der skulle have stået _halvandet_ år mellem genvaccination...

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 28-01-05 07:49

> Hvad mener I, er det relevant? Hvis ja, vil vi selvfølgelig ikke tøve med at få hende til
> "eftersyn"

Der er vist ret delte meninger om hvorvidt det er nødvendigt at
vaccinere katte, og hvor tit man bør gøre det. Jeg har meget begrænset
erfaring og viden på området, så jeg vælger at stole på min dyrlæge. Min
holdning er at katte der kommer ud _skal_ vaccineres, mens det måske kan
diskuteres for indekatte. Prøv evt. at læse tråden "Hvorfor???" fra d.
20/1 - 2005, hvor det blev diskuteret af folk der ved mere om emnet end mig:

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&threadm=muf1v01p90obl7q6bmhd912jepi80ba7qk%404ax.com&rnum=14&prev=/groups%3Fq%3Dhvorfor%2B%253F%253F%253F%26start%3D10%26hl%3Dda%26lr%3D%26group%3Ddk.fritid.dyr.kat%26selm%3Dmuf1v01p90obl7q6bmhd912jepi80ba7qk%25404ax.com%26rnum%3D14

Mvh. Kasper

--
Besøg mig på nettet: http://www.kaspershjemmeside.dk