Tynd mave og blod i afføringen
Fra : Anja P. Johansen

Dato : 25-01-05 13:35

Hej gruppe!
Er der nogen der har et link til en liste over planter som er giftige for
kattemaver?? Mine 13 ugers killinger har tygget lidt rigeligt på nogle af
mine orkideer og har fået tynd mave. I dag har jeg så set af en eller to af
dem også har lidt blod i afføringen. Nu er jeg jo så rigtig urolig. Der er
ingen der viser tegn på sløvhed og feber, og deres afføring er heller ikke
så flydende som ved diarré men alligevel er jeg urolig. En enkelt har haft
kastet op

Nogen der har nogen gode ideer?? Jeg søger selvfølgelig dyrlæge, det giver
sig selv, men jeg har erfaring for at man først kan få en tid efter 4-5 dage
da dyrlægen er meget populær. Desuden er det også ret svært for hende at
finde ud af noget så længe jeg ikke ved præcist hvem der havde blodig
afføring Der er 8 killinger i alt). De blev vaccineret for 2 uger siden og
fik ormekur for 10 dage siden.

Håber nogen kan hjælpe.

MVH Anja

Fra : Stine BT

Dato : 25-01-05 13:42

Hejsa Anja.

http://www.killingelisten.dk/planter/ <-- her er linket til giftige planter!

Håber din killinger får det bedre!!

Fra : Anja P. Johansen

Dato : 25-01-05 13:49

"Stine BT" <stine@sukkermel.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa Anja.
>
> http://www.killingelisten.dk/planter/ <-- her er linket til giftige
> planter!
>
> Håber din killinger får det bedre!!

Tak for det hurtige svar. Jeg kan se af listen at jeg har en julestjerne og
en alpeviol der kan være en mulige syndere. Jeg holder lige nu øje med
killingerne efterhånden som de går på bakken. Så må jeg prøve om jeg kan
fange dem der har det mest skidt på den måde.

Anja

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 25-01-05 14:17

"Stine BT" <stine@sukkermel.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa Anja.
>
> http://www.killingelisten.dk/planter/ <-- her er linket til giftige
planter!

Og jeg vil da gerne tilføje Ann´s liste over planter, der IKKE er giftige:
http://siamis.com/Helse/kattevenligeplanter.html

Den har jeg i hvert fald været glad for, når jeg skulle anskaffe nye
planter. Og i følge den, er det ikke orkidéen, der er synderen.

Rigtig god bedring til misserne.

Med venlig hilsen
Helle Frederiksen.

Fra : Gainsbourg

Dato : 25-01-05 15:48

Nu kan blod i afføringen jo skyldes flere ting, men som udgangspunkt lyder
det jo ikke fantastisk godt.

Mit umiddelbare gæt ville være, at hvis du ringer nu, så kan din dyrlæge
presse dig ind i løbet af i dag, ud fra symptomerne. Når det er noget akut,
prøvet man at få folk ind med det samme - eller henviser til anden
dyrlæge/dyrehospital.

Held og lykke og god bedring - lad os høre hvordan de små misser har det.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-01-05 19:47

In article <41f63d05$0$225$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Anja P.
> [...]

> så flydende som ved diarré men alligevel er jeg urolig. En enkelt har haft

Jeg ved af erfaring at lidt blod i afføringen på en ellers frisk kat
ikke er noget der får dyrlæger op af stolene :-/ Det er ikke så
ualmindeligt, men hvis det fortsætter eller bliver værre skal det
selvfølgelig undersøges.
Som nogen måske husker har jeg været igennem et langt forløb med
tarmkatar med en af mine katte - jeg har udbredt mig en del om det og
det er beskrevet her: http://siamis.com/Helse/aloevera.html
Hende der havde problemer er helt frisk nu, men hun har stadig en lidt
sart mave. Og f.eks. en god gang guffen af stuebambus kan også få hende
til at have lidt blodig afføring pga de blade hun ikke fik kastet op -
selv om stuebambus er absolut ugiftigt og bruges som kattegræs.
Jeg tror at bare det at skulle ha' bladene igennem systemet, kan genere
sarte tarme. Så længe mitterne er friske, ikke gemmer sig, spiser,
drikker, leger osv, tror jeg ikke de er forgiftede. Men - det er
bestemt en god idé at kigge sine stueplanter igennem og fjerne de
giftige. Nogen af dem er rigtig slemme for en kat at få indenbords

http://siamis.com/Helse/giftigeplanter.html
http://siamis.com/Helse/giftigeplanter2.html
http://siamis.com/Helse/kattevenligeplanter.html

--