Skal lige have luft...
Fra : Betina Rasmussen

Dato : 19-01-05 19:11

Så er jeg endnu engang rendt ind i en af den slags mennesker, som jeg
får knopper over. En person, der er fuldstændig ligeglad med katte og
kun ser dem som en praktisk musefanger.

Da jeg lærte hende at kende, fandt jeg hurtigt ud af, at hun nok ikke
lige havde samme holdning til misser, som jeg selv har. Hver gang jeg
talte om mine katte var kommentaren: Betina, katte skal ikke være inde.
De hører udelukkende til udenfor!" Ja, så var jeg allerede begyndt at
ryge ud af ørerne...

Stor var min forundring, da hun så for kort tid siden fortalte mig, at
hun havde fået to katte! Min kommentar: ja, du havde fa'me ikke fået en
af mine!" Hun havde fået to små søde killinger. De skulle bo i stalden
for at fange mus. Hvis de blev trådt ihjel af hesten, ja så var det da
bare ærgerligt. De SKAL kunne gebærde sig i stalden. Sådan er det
bare... Der har de så boet lige siden. Ja, det vil sige, i dag fortalte
hun så, at den ene var død. "Af hvad?", spurge jeg. Det vidste hun da
ikke. Men hun skulle da have en ny som kunne fange nogle mus!

Jamen, jeg blev simpelt hen så tosset. Én ting er, at hun
tilsyndeladende ikke har meget til overs for katte. Men SÅ SKAL HUN DA
IKKE ANSKAFFE SIG NOGEN (undskyld mit råben). Hvad tænker hun mon på?
Kvindemennesket har tilsyndeladende aldrig hørt om en musefælde. Gad
vide om de andre dyr hun har skal regne med dyrlægehjælp?

Jeg ved godt, at I sikkert alle har mødt nogle af disse mennesker. Men
jeg bliver alligevel chokeret og ualmindeligt vred hver gang jeg støder
på dem. Og hende her ved det godt. Hun er slet ikke meget for at tale om
katte med mig i nærheden. I dag var sådan en slags Upsa dasse, Betina er
her også. Men hun er jo stadig ligeglad med dyrene, så jeg opnår ikke
noget som helst ved at blive vrred. Men hvad skal man gøre?

Undskyld det møgsure indlæg. Jeg var simpelt hen nødt til at komme af
med det.

Med venlig hilsen en harmdirrende Betina

- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 19-01-05 20:12

Betina skrev
<Jeg ved godt, at I sikkert alle har mødt nogle af disse mennesker. Men jeg
bliver alligevel chokeret og ualmindeligt vred hver gang jeg støder på dem >

Ja det er heldigvis også noget af det jeg _aldrig_
"vænner" mig til, jeg ryger også på kogepunktet hver eneste gang, og jeg
lever fint med at sådanne mennesker
betragter mig mig som en "tosset hysterisk kælling"
hellere det, end at være ligeglad og kold. Så et "støtte-knus" til dig fra
mig

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 19-01-05 20:12

"Betina Rasmussen" <rasmussenKATTE@BAKKEc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> talte om mine katte var kommentaren: Betina, katte skal ikke være inde.
> De hører udelukkende til udenfor!" Ja, så var jeg allerede begyndt at

Det har hun da lov at mene, det er jo umiddelbart også kattens rette
element. Noget andet er så at visse katte er avlet så de passer bedst til at
være inde, men det er der jo ikke noget naturligt i.

> [...]
> hun så, at den ene var død. "Af hvad?", spurge jeg. Det vidste hun da
> ikke. Men hun skulle da have en ny som kunne fange nogle mus!

Spiser du grisekød? fisk, rejer, æg, høns...andet levende. Jeg har sådan
lidt fornemmelsen af (uden rigtigt at have noget at ha det i, er ny i denne
gruppe at du pusler utrolig meget om dine katte, og ser katte som noget
mere end f.eks. grise og andre dyr vi holder blot for at kunne få noget at
spise. Mange af disse dyr har det sikkert meget værre end de to søde
missekatte. Der er da intet som helst i vejen med at holde katte i en
stald...heller ikke selv om de risikerer at blive trampet i hjel...det er
noget andet hvis hun smider dem ind til hestene for at se dem blive trampet
ihjel....

> Jamen, jeg blev simpelt hen så tosset. Én ting er, at hun
> tilsyndeladende ikke har meget til overs for katte. Men SÅ SKAL HUN DA
> IKKE ANSKAFFE SIG NOGEN (undskyld mit råben).

Jo hun anskaffer dem med et praktisk formål, og hun udsætter dem udfra hvad
du har skrevet ikke for noget unaturligt eller noget der er i nærheden af
dyreplageri. Mange af de katte jeg har mødt i mit liv, har da være gård
katte der lever udenfor og i staldene hele deres liv, og jeg tror ikke de er
kede af det.

> Hvad tænker hun mon på?
> Kvindemennesket har tilsyndeladende aldrig hørt om en musefælde. Gad
> vide om de andre dyr hun har skal regne med dyrlægehjælp?

Hvad har alt dette med dyrlægehjælp at gøre, du har ikke skrevet noget om at
hun ikke vil give dem dyrelæge hjælp, tænker du på noget konkret.

> [...]
> her også. Men hun er jo stadig ligeglad med dyrene, så jeg opnår ikke
> noget som helst ved at blive vrred. Men hvad skal man gøre?

Hun er ligeglad med dyrerne...synes egentligt intet af det du har fortalt om
hende virker særlig provokerende på mig. Det lyder lidt som om du tillægger
dyrerne nogle egenskaber som nok kun gælder for os mennesker...

Og før du angriber mig, så vil jeg sige at jeg har en kat, som jeg har fået
på en gård, den går inde lige nu, og har gjort det det knap halve år vi har
haft den. Jeg er utrolig glad for dyr, og også for katte, og kan blive vred
og harmdirrende som dig Betina, men det er når folk mishandler dyr. Synes
ikke det du skriver på nogen måde har noget med mishandling af dyr at gøre,
at katte dør, og at de dør på indimellem brutale måder (kørt over af en bil,
trampet på at en hest) det er der intet unaturligt i. Katte dræber mus, og
de gør det ikke på noget vi ville kalde humant, men sådan foregår det. Kig
på naturen det er brutalt, men det er ikke mishandling, det bliver først
mishandling når vi mennesker bevidst tilføjer dyret smerte og pinsler på
trods af vi burde vide bedre. Men at lade en kat gå ude i en stald, det er
da ikke mishandling....??? Det er for mig da ret naturligt.

Mvh. Brian

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 19-01-05 20:51

> [...]
>

> Mvh. Brian

> At have en staldkat er da en ganske naturlig og u-undværlig ting!!
Hvis katten har adgang til mad og drikke,så har den vist ingen grund til
klage..
Jeg har selv en huskat rendene som fanger mus,rotter,mosegrise og
muldvarpe dagligt,det er man da nød til hvis man bor på landet,op ad en
skov,omgivet af marker...jo,jo...og også selv om man bor 10 meter fra en
hovedvej!!!det er ikke større risiko for min huskat at blive kørt
ihjel,end det er for en indekat,at falde ud fra 5.sal...(f.eks.)

Med venlig hilsen
Sascha og Sillemis
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 19-01-05 21:32

> Hvis katten har adgang til mad og drikke,så har den vist ingen grund til
> klage..

Er dyrlægehjælp ikke en nødvendig ting? Du må da for min skyld gerne
have en staldkat. Den skal bare passes ordentligt. Og det blev dem her
altså ikke.

> [...]
> hovedvej!!!det er ikke større risiko for min huskat at blive kørt
> ihjel,end det er for en indekat,at falde ud fra 5.sal...(f.eks.)

Ja, jeg bor også op af en mark. Det gør mine naboer uden katte også. Men
de har altså ikke husene fulde af mus og rotter. Det er fint, hvis man
finder det nødvendigt med en kat til at luge lidt ud i skadedyrene. Men
man skal ikke lade katten ligge og dø af sig selv.

Men jeg er da helt enig i, at der også lurer farer for en indekat.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 19-01-05 21:22

> [...]
at
> være inde, men det er der jo ikke noget naturligt i.

Undskyld, men jeg kan ikke med min bedste vilje se nødvendigheden af at
hun absolut skal fyre sine provokationer af så snart jeg taler om mine
dyr. Hun er helt klar over, at jeg ikke deler hendes holdning. Tro mig,
det ER ren provokation (selvom jeg skam ikke tvivler på at hun oprigtigt
mener det). Og nej, det har hun bestemt ikke lov til. Sådan er nogle
mennesker desværre. De må de om. Men jeg forbeholder mig retten til at
svinge en verbal lussing direkte tilbage i hovedet på folk, når de
begynder på den slags. De gør jeg også i så mange andre henseender.

> [...]
> noget andet hvis hun smider dem ind til hestene for at se dem blive trampet

Nej, jeg er ikke vegetar. Men det betyder ikke, at jeg bryder mig om den
måde som landbrugsdyr holdes på nu om dage. Jeg prøver så vidt som det
er muligt at støtte de organisationer, der arbejder for bedre vilkår for
vores dyr. Og så køber jeg f.eks. ikke æg fra burhøns. Jeg mener ikke,
at katte er mere værd end andre dyr. Tværtimod er det min mening, at
ALLE dyr skal behandles ordentligt.

Med hensyn til katten, så er det bare lige det, at dens status desværre
ikke er lige så høj som hundens. Har du hørt om nogen, der behandler
deres hund sådan og kan fortælle om det glad og fro i kantinen uden
nogen bliver mompsede? Nej du, den gik sgu ikke. Der ville blive stor
furore. Og heldigvis for det!

Med hensyn til at "smide dem ind til hesten", så har hende den omtale
frue faktisk allerede haft én kat, der blev trampet ihjel i stalden. Så
vi er da lige på grænsen...

Og ja, gu pusler jeg om mine dyr. Det er derfor jeg har dem. Hvorfor har
du din? Nogle mennesker kan faktisk i ramme alvor finde på at spørge
mig: "hvad skal du dog bruge dem til?" Jeg skal fa'me ikke bruge dem til
noget som helst. Jeg har dem, fordi jeg holder af dem og nyder deres
selskab. Det er jo kæledyr, for pokker. Som du siger, så kan det jo godt
opfattes som en brugsdyr. Men omtalte dame har jo også heste. Og ved du
hvad? Dem bruger hun altså heller ikke til at pløje marken med...

> Hvad har alt dette med dyrlægehjælp at gøre, du har ikke skrevet noget om
at
> hun ikke vil give dem dyrelæge hjælp, tænker du på noget konkret.

Ja, jeg tænker helt konkret på, at den ene killing allerede er død. Uden
at have modtaget nogen form for hjælp. Det er groft uansvarligt og
grænser i min terminologi til dyrplageri. Den lille kat kan jo have lidt
forfærdeligt. Anskaffer man sig dyr, så må man dælme også sørge for den
fornødne hjælp. Det gælder katte, hunde, høns, leguaner, vandrende
pinde....

> [...]
> trods af vi burde vide bedre. Men at lade en kat gå ude i en stald, det er
> da ikke mishandling....??? Det er for mig da ret naturligt.

Jo, ved du hvad, man passer ikke ordentligt på sine dyr ved at udvise en
sådan ligegyldighed. Jeg kan fint acceptere, at naturen er hård og
brutal. Men jeg kan ikke acceptere, at man bevidst nægter at leve op til
sit ansvar. Du mener ikke, at fruen burde vide bedre end at lade sin kat
ligge og dø af sig selv? Katten var syg, den blev ikke kørt over.

Ja som det fremgår, så er jeg er dybt uenig med dig.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 20-01-05 08:43

> [...]
> dyr. Hun er helt klar over, at jeg ikke deler hendes holdning. Tro mig,
> det ER ren provokation (selvom jeg skam ikke tvivler på at hun oprigtigt

Det er der jo altså nogen mennesker der finder sjovt, at provokere andre.
Det er røvireterende, det vil jeg give dig ret i. Men nu er der så også det
at nogle mennesker er lettere at provokere end andre.

> Og nej, det har hun bestemt ikke lov til.

Åh jo hun har alt mulig ret til at mene at kattes rette element er udenfor,
og hun er måske tættere på sandhenden end dig.
> [...]
> svinge en verbal lussing direkte tilbage i hovedet på folk, når de
> begynder på den slags. De gør jeg også i så mange andre henseender.

Se det har du nemlig, men du kunne jo overveje om den opfaren og den verbale
lussing er grund til at hun igen og igen provokerer dig (se nu min
smiley...jeg er ikke ude på at gøre dig sur)

> [...]
> vores dyr. Og så køber jeg f.eks. ikke æg fra burhøns. Jeg mener ikke,
> at katte er mere værd end andre dyr. Tværtimod er det min mening, at

Her er vi fuldstændig enig

> [...]
> deres hund sådan og kan fortælle om det glad og fro i kantinen uden
> nogen bliver mompsede? Nej du, den gik sgu ikke. Der ville blive stor

Nu er der bare det, at det du har skrevet ikke antyder at hun har behandlet
kattene skidt, det antyder du først i denne mail, men det svarer jeg på
længerer nede. Der er da heller intet galt i at have en hund, som ikke
kommer ind, har den et tørt og lunt hundehus at være i, ja så behøver den
altså heller ikke adgang til stuehuset.

> Med hensyn til at "smide dem ind til hesten", så har hende den omtale
> frue faktisk allerede haft én kat, der blev trampet ihjel i stalden. Så
> vi er da lige på grænsen...

Jeg har haft 2 katte som barn. Begge blev kørt ihjel, må jeg så ikke længere
anskaffe mig en kat, der skal have lov at komme ud????????

> [...]
> opfattes som en brugsdyr. Men omtalte dame har jo også heste. Og ved du
> hvad? Dem bruger hun altså heller ikke til at pløje marken med...

Der var jo intet galt i hvis hun brugte hestene til brugsdyr. Jeg har mine
katte af samme grund som dig, fordi jeg godt kan lide deres selskab og fordi
de er sjove at iagttage, og dejlige at sidde og kæle med. Så på det punkt er
vi nok ikke så forskellige

> [...]
> forfærdeligt. Anskaffer man sig dyr, så må man dælme også sørge for den
> fornødne hjælp. Det gælder katte, hunde, høns, leguaner, vandrende

Du skriver bare ikke på hvilken måde den døde, kom hun en dag ud i stalden
og fandt den død. Fandt hun den død inde ved en af hestene...ja så er der jo
ingen grund til dyrelæge hjælp, og jeg kan igen ikek se at hun har gjort
noget galt.

Finder hun den halvt trampet ihjel, eller lidende, ja så har hun da alt
mulig pligt til at gå til dyrelæge, enten for at få den aflivet, eller
helbredt...selvfølgelig har hun et ansvar for sine dyr lige meget ud fra
hvilken forudsætning hun har anskaffet sig dem. Men du skriver i din første
mail bare at killignen er død, og det i sig selv er der jo intet
problematisk...men kun noget sørgeligt i.

> Jo, ved du hvad, man passer ikke ordentligt på sine dyr ved at udvise en
> sådan ligegyldighed.

Jamen du skriver intet i den første mail der tyder på at hun viser nogen
form for ligegyldighed mht. behanlde killingerne ordentligt. Det eneste du
ligger op til, er at du synes det er forfærdeligt at de skal gå i stalden,
og er det det du bliver harm over, så er jeg dybt uenig med dig. Men er du
sur fordi hun rent faktisk har fundet sin killing halvdød, og bare har sagt
tjaeee sådan går det, og så ladet den ligge til den var hel død, ja så deler
jeg din harme, men det fremgår bare ikke ordentligt af din første mail, du
hentyder dog det sidste her i denne mail, men vil du ikke helt præcist
skrive hvad der er sket omkring den døde killing.

> [...]
> sit ansvar. Du mener ikke, at fruen burde vide bedre end at lade sin kat
> ligge og dø af sig selv? Katten var syg, den blev ikke kørt over.

okay her svarer du så på det jeg lige efterspurgte ovenover Selvfølgelig
mener jeg ikke hun skal lade en syg katte ligge og lide, her er vi
fuldstændig enige hun lever ikke op til sit ansvar.

> Ja som det fremgår, så er jeg er dybt uenig med dig.

Forhåbentligt er vi ikke helt så uenige enddag

Mvh. Brian

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 20-01-05 09:55

> Åh jo hun har alt mulig ret til at mene at kattes rette element er udenfor,
> og hun er måske tættere på sandhenden end dig.

Prøv at læse en bog om kattens oprindelse. Så vil d kunne se, at dens
naturlige levested ikke er en stald.

> Se det har du nemlig, men du kunne jo overveje om den opfaren og den
verbale
> lussing er grund til at hun igen og igen provokerer dig (se nu min
> smiley...jeg er ikke ude på at gøre dig sur)

Jamen, jeg har faktisk mange gange forsøgt at ignorere. På et eller
andet tidspunkt når jeg dog smertegrænsen Og så er der visse ting,
som jeg slet ikke er interesseret i at ignorere. Så må folk selv om de
synes jeg er en sur kælling. Det vil jeg hellere være end en ligeglad
kælling.

> [...]
> længerer nede. Der er da heller intet galt i at have en hund, som ikke
> kommer ind, har den et tørt og lunt hundehus at være i, ja så behøver den

Jeg synes ikke at sammenligningen med hunden helt holder. Der skal mere
til, end at den bare ikke må komme ind. Forestil dig følgende:

Jeg bor i et hus. Jeg er bange for, at der kan komme indbrud. Nu har jeg
hørt, at den bedste tyveri-alarm faktisk er en hund. Jeg kan ikke lide
hunde (bare for eksemplets skyld). Faktisk regner jeg dem ikke rigtigt
for noget. Men jeg anskaffer mig en alligevel, fordi jeg jo skal "bruge"
den. Den må passe sig selv i hverdagen. Og bliver den syg er det bare
ærgerligt. Så lader jeg den dø og køber mig en ny.

Den går ikke, vel?

> Jeg har haft 2 katte som barn. Begge blev kørt ihjel, må jeg så ikke
længere
> anskaffe mig en kat, der skal have lov at komme ud????????

Jeg synes, at man bør kigge lidt nuanceret på, hvor man bor. Bor du et
fredeligt sted mener jeg godt det kan forsvares. Men bor du op ad
motorvejen, hvor de 2 katte så er blevet kørt ned, nej så mener jeg
sandelig ikke at du behøver at forsøge "eksperimentet" med flere katte.

> [...]
fordi
> de er sjove at iagttage, og dejlige at sidde og kæle med. Så på det punkt

Hun bruger ikke hestene som brugsdyr. Nææ nej, det er mit indtryk at de
er meget mere "værd" en det. Men de har jo også kostet penge....Jeg tror
desværre, at det er deri en stor del af forskellen ligger. Men det er en
forskel, som jeg ikke forstår...

Det der byder mig imod med de staldkatte, det er, at jeg åbenbart i
modsætning til dig har set mange af dem, der bestemt ikke havde det
godt. Lad mig give dig et eksempel: En dag stod jeg og snakkede med en
pige om de katte, hun havde ude i stalden. Pludselig kommer der en mis
humpende. Det ene bagben vendte helt forkert Jeg spurgte
naturligvis, hvad der dog var galt med katten. Svaret? Nååå, dét der,
det er da bare 3-ben!?!? Ja, og så siger jeg ikke mere... Ikke andet,
end at jeg har set utallige andre grimme eksempler på staldkatte der
ikke fik den fornødne hjælp.

> okay her svarer du så på det jeg lige efterspurgte ovenover
Selvfølgelig
> mener jeg ikke hun skal lade en syg katte ligge og lide, her er vi
> fuldstændig enige hun lever ikke op til sit ansvar.

Jeg takker . Så er du måske ikke helt så tosset som først antaget
(se selv smiley

> Forhåbentligt er vi ikke helt så uenige enddag

Tjaaaa

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 20-01-05 10:38

> [...]
> motorvejen, hvor de 2 katte så er blevet kørt ned, nej så mener jeg
> sandelig ikke at du behøver at forsøge "eksperimentet" med flere katte.

Det har du ret i, det er selvfølgeligt ikke sort/hvidt. Bor jeg som skriver
lige op og ned af en motorvej, så vil det være meget dumt, og helt hen i
vejret at anskaffe sig en kat...Men jeg vil nu stadig ikke mener at det
nærmer sig dyremishandling...

Men hvor vi bor nu, er det netop lidt svært at vurderer. Vi bor i et
villakvarter, der som sådan er meget fredeligt. Men der er ikke så langt til
den ene side ud til en trafikkeret vej. Men massere af områder hvor der
ingen "overdreven" fare er. Så vi vil lade det komme an på en prøve. Den kat
vi har er fra et kul hvor forældrene er gårdkatte. Derfor mener jeg at det
helt klart ville være synd ikke at lade den få mulighed for at komme ud. Den
må hjertensgerne være i vores stue osse. Men muligheden for ikek at komme
ud, synes jeg er synd for katten.

> [...]
> det er da bare 3-ben!?!? Ja, og så siger jeg ikke mere... Ikke andet,
> end at jeg har set utallige andre grimme eksempler på staldkatte der

Ja og det er synd, hvis mennesker bevidst lader dyr gå og lide. Men mht, til
staldkatte er billedet jo også lidt mere nuanceret. I tilfædet med din
veninde havde hun selv anskaffet sig dem. I mange tilfælde kommer kattene
selv løbende til gården. Man kan da her sige at påtrods af at du mener de
fleste staldkatte lever et skidtliv (...dog ikke enig, de fleste katte ud
over dem jeg selv har haft, kommer fra gårde, og de har vist haft et fint
liv) at så vil omstrejfende katte nok være glade for tag over hovedet, selv
om de ikke får ømhed og kærlighed fra os mennesker, det er trods alt stadig
bedre end det liv de levede før. Men stadig væk selv om det er strejfende
katte, lider de, som må man da i det mindste aflive dem...men det gælder jo
alle dyr man møder. Det handler ikke om kæledyr, det handler om at behandle
liv med respekt, finder jeg et dyr i naturen, der ligger og lider, og kan
jeg vurdere at den ikke har mulighed for at overleve, ja så må jeg jo enten
selv aflive den hurtigt, eller ringe til en organisation der vil tage sig af
det (altså er det større dyr, kan det være svært selv at aflive dem humant).

Men jeg er altså ikke helt enig i billedet af staldkatte...desuden så må man
jo tænke på at disse staldkatte netop er tilpasset livet ude, ligesom dine
katte (ved ikek hvad det er for nogen) sikkert gennem generationer er
tilpasset livet inde og i beskyttede omgivelser.

> Selvfølgelig
>
> Jeg takker . Så er du måske ikke helt så tosset som først antaget
> (se selv smiley

Jo tro mig, jeg er tosset...

> Tjaaaa

Ja ja, helt enige er vi nok heller ikke, men det behøver vi jo heller ikke
være.

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 20-01-05 11:05

> [...]
> lige op og ned af en motorvej, så vil det være meget dumt, og helt hen i
> vejret at anskaffe sig en kat...Men jeg vil nu stadig ikke mener at det

Jeg mener nu heller ikke at have kaldt dette for dyremishandling. Det
eneste jeg siger er, at det kan være meget godt lige at tænke sig om

> [...]
Den
> må hjertensgerne være i vores stue osse. Men muligheden for ikek at komme

Jeg er enig i, at der vil være nogle katte, der ikke trives inde. Jeg
HAR set eksempler

> [...]
> katte (ved ikek hvad det er for nogen) sikkert gennem generationer er
> tilpasset livet inde og i beskyttede omgivelser.

Mine katte er ikke ubetinget tilpasset indelivet. Den ene er såmænd en
ganske almindelig, dejlig huskat. Hun er sluppet af med et par
adfærdsproblemer fordi hun har fået lov at komme ud efter vi er flyttet
til nogle mere fredelige omgivelser (hun var meget sky og angreb sin
egen hale). Så...

Den anden er en Maine Coon. Jeg mener ikke, at hun kunne få et lykkeligt
liv i en stald bl.a. fordi en Maine Coon er alt, alt for social til det
liv.

Men mit ærinde var ikke at starte en diskussion om udekatte eller
indekatte. Mit ærinde var udelukkende at man skal sørge ordentligt for
sine dyr - uanset hvordan man vælger at holde dem. Jeg tror vi ER blevet
enige der

> Jo tro mig, jeg er tosset...

Ok, du får din vilje

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 20-01-05 11:12

> [...]
> indekatte. Mit ærinde var udelukkende at man skal sørge ordentligt for
> sine dyr - uanset hvordan man vælger at holde dem. Jeg tror vi ER blevet

Ubetinget.......

> Ok, du får din vilje

Nej nej nej du gir dig forhurtigt.........

Fra : Bettina Hansen

Dato : 20-01-05 17:48

Hejsa

Betina Rasmussen wrote:
> Prøv at læse en bog om kattens oprindelse. Så vil d kunne se, at dens
> naturlige levested ikke er en stald.

Nej men dens naturlige levested er jo heller ikke en lænestol ;)

> [...]
> det er da bare 3-ben!?!? Ja, og så siger jeg ikke mere... Ikke andet,
> end at jeg har set utallige andre grimme eksempler på staldkatte der

Jeg har også set utallige eksempler på indekatte som ikke fik den
fornødne hjælp :( F.eks. racekatte der endte på internat med pels der
var så filtret at de måtte barberes helt ned og som i øvrigt tit var
dehydrerede og udsultede. Alligevel skærer jeg ikke alle indekatte-ejere
over en kam og råber dyreplageri hvergang jeg hører om folk der holder
indekatte ;)

Jeg kan ikke helt finde ud af hvad der egentlig skete med den killing -
*ved* du at hun lod den ligge og lide? Og hvis du *ved* det så anmelder
du hende vel for dyreplageri? (Nej hun får sikkert ikke nogen straf men
hun får sig helt sikkert en forskrækkelse og det kan såmænd være lige så
godt) ;)

Men som jeg læste dit første indlæg så kunne hun lige så godt bare have
fundet den død en dag(?) Og hvis du ikke ved at hun har ladet den lide
må man vel trods alt lade tvivlen komme hende til gode - man er vist nok
normalt uskyldig indtil det modsatte er bevist ;)

Jeg prøver egentlig ikke at forsvare hendes måde at holde kat på - jeg
kender jo slet ikke forholdene så jeg kan ikke udtale mig specifikt, men
helt generelt jeg er ked af at hver gang folk hører ordet landkat eller
staldkat så råber de dyreplageri - nogle råber det sågar bare man siger
udekat ;) Der er faktisk udekatte, landkatte, staldkatte som har det
godt og indekatte som har det elendigt, men dem "glemmer" folk ofte :(

Og så mener jeg egentlig også at man selv har et ansvar - hvis man
virkelig ved at andre mishandler deres dyr (f.eks. lader dem lide
unødigt) så bør man da gøre noget - at melde dem for overtrædelse af
dyreværnsloven (eller at ringe til f.eks. Dyreværnet og få dem til at
tage ud og se på forholdene hvis man er usikker i sin sag) kunne da være
en god start...

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 20-01-05 18:51

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
(...)
> [...]
> (eller at ringe til f.eks. Dyreværnet og få dem til at tage ud og se på
> forholdene hvis man er usikker i sin sag) kunne da være en god start...

Er enig i det hele

Mvh. Brian

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 20-01-05 19:10

> Prøv at læse en bog om kattens oprindelse. Så vil d kunne se, at dens
>
> Nej men dens naturlige levested er jo heller ikke en lænestol ;)

Helt og aldeles enig! Jeg har dog heler aldrig hørt argumentationen: Jeg
har indekat fordi jeg mener, at den fra naturens hånd er opstået i en
lænestol! Det andet hører man trods alt i ny og næ. Men altså, jeg har
jo ikke argumenteret for hverken det naturlige eller det unaturlige i at
have indekat.

> [...]
> dehydrerede og udsultede. Alligevel skærer jeg ikke alle indekatte-ejere
> over en kam og råber dyreplageri hvergang jeg hører om folk der holder

Jeg mener bestemt heller ikke, at jeg skærer alle over én kam. Men jeg
mener at kunne se en tendens. Jamen, jeg har simpelt hen sjældent set en
staldkat, som så ud til at være tip top i orden. Derfor bliver jeg
"bange", når jeg hører om, at det er dét liv, der er lagt ud for to små
killinger. Men mødte jeg en velpasset staldkat, så ville jeg da blive
meget glad

Jeg synes altså heller ikke, at det scenarie, du her ridser op omkring
inde- og racekatte er ok. Jeg synes skam slet ikke, at det er spor bedre
end det andet. Men nu var det altså lige den situation med staldkattene,
der havde stået for dagens grimme oplevelse. Og derfor var det den
situation, jeg skrev om.

> [...]
> må man vel trods alt lade tvivlen komme hende til gode - man er vist nok
> normalt uskyldig indtil det modsatte er bevist ;)

Tjaa, nu hænger det jo sådan sammen, som jeg også alllerede har skrevet,
at hun slet ikke har lyst til at fortælle mig så meget om det. Jeg kom
dog så langt som til at spørge, om katten da var syg? Ja, det var den.
Om hun så bare pludseligt har fundet den død?? Uanset om hun har det
eller ej, så ved hun i hvert fald at, den var syg. Så kunne hun jo ha'
gjort noget ved det. Mine katte ligger da ikke pludselig og dør uden at
jeg har opdaget noget! Det har jeg godt nok aldrig oplevet, selvom jeg
faktisk også har haft syge katte. Man må dog reagere...

Jeg spurgte også på et tidspunkt, om misserne så ikke skulle
neutraliseres? Næ, det skulle de da ikke. Absolut ingen grund til
det!?!?! Jamen, jeg synes simpelt hen at hele holdningen grundlæggende
er forkert.

Det er mit klare indtryk, at de her dyr slet ikke må koste noget (ok,
hun giver dem trods alt mad). Men dyr koster altså penge. Hvis det er
holdningen at man ikke vil bruge penge på f.eks. en dyrlæge, nej så
synes jeg slet ikke, at man skal have nogen. Det er helt urimeligt.

> [...]
> dyreværnsloven (eller at ringe til f.eks. Dyreværnet og få dem til at
> tage ud og se på forholdene hvis man er usikker i sin sag) kunne da være

Jeg tror ikke, at der i denne sag ligefrem kan bevises noget som helst.
Katten er død og borte og væk. Så det bliver nok meget vanskeligt at
tilkalde dyreværnet.

Men der behøver nu altså ikke en hel dyreværnsag til at gøre mig mopset.
Man skal såmænd "bare" udvise ligegyldighed.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Alice

Dato : 20-01-05 17:07

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> skrev

> [...]
> ikke kommer ind, har den et tørt og lunt hundehus at være i, ja så behøver
> den altså heller ikke adgang til stuehuset.

Jeg synes der er mange ting der skal tages i betragtning når vi vurderer om
dyr ( katte & hunde især ) har det godt. Jeg mener bestemt at både katte og
hunde har basale behov der hedder 'omsorg / kærlighed' og hvis jeg medregner
det i dyrs velfærd, så mener jeg ikke at gårdkatte og lænkehunde har det
godt.Hvor meget tid / berøring giver man sine dyr der er fornægtet adgang
til menneske boligen ???

Jeg har selv boet i tæt kontakt til masser af landbrug med katte .....Jeg
var / er rystet over de kummerlige forhold mange bønder byder deres katte.
Mange katte får en skål mælk to gange om dagen når der malkes, resten af
deres føde må de selv skaffe .....Det er ikke katte-velfærd, og en ussel løn
for at holde gården fri for mus og rotter.

Jeg håber at det er ekstremerne jeg har kendskab til, desværre tror jeg det
findes rigtig mange steder :-/

KH
Alice

Fra : Leyna

Dato : 20-01-05 17:52

On Thu, 20 Jan 2005 08:42:39 +0100, "Brian, Rikke & Kristian"
<brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> wrote:

> [...]

>ligger op til, er at du synes det er forfærdeligt at de skal gå i stalden,
>og er det det du bliver harm over, så er jeg dybt uenig med dig.

Som jeg har læst både første indlæg og de efterfølgende, så er der
tale om ligegyldighed overfor kattene, og de anses KUN som
musefangere. Det kan selvfølgelig være at min antagelse er helt hen i
vejret, men staldkatte får ofte lov til at passe sig selv. Det eneste
der bliver sørget for er mad og vand til dem, og så må de selv klare
resten. Men har man ikke som ansvarlig katte ejer pligt til at lade
sine katte vaccinere, neutralisere dem og holde øje med deres almene
helbredstilstand?
Jeg har intet imod at katte bor i stalden, men dyrelægebesøg er altså
en nødvendig udgift når nu man HAR taget ansvaret for et dyr, og det
er så revnende ligegyldigt hvilket dyr det er. Den holdning mener jeg
gælder for såvel kæledyr som brugsdyr og slagtedyr. Alle dyr har krav
på et ordentligt liv, og når vi har taget ansvaret må vi også tage
udgifterne med.

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 20-01-05 18:23

Men har man ikke som ansvarlig katte ejer pligt til at lade
> sine katte vaccinere, neutralisere dem og holde øje med deres almene
> helbredstilstand?

Her må jeg lige bryde ind. Mine katte bliver ikke vaccineret. De kommer kun
til dyrlæge hvis jeg har en mistanke om at de er syge. Er JEG så
dyremishadler???

Linda

Fra : Leyna

Dato : 20-01-05 18:43

On Thu, 20 Jan 2005 18:22:41 +0100, "Linda Hedegaard Jensen"
<FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
>Her må jeg lige bryde ind. Mine katte bliver ikke vaccineret. De kommer kun
>til dyrlæge hvis jeg har en mistanke om at de er syge. Er JEG så

Hvis det er mig du spørger, så vil jeg mene at du er uansvarlig!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 20-01-05 19:39

> Hvis det er mig du spørger, så vil jeg mene at du er uansvarlig!

Hvorfor er jeg det???

Fra : Leyna

Dato : 21-01-05 03:32

On Thu, 20 Jan 2005 19:39:01 +0100, "Linda Hedegaard Jensen"
<FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> wrote:

>"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse

>Hvorfor er jeg det???

Jweg går ud fra at du gerne vil vide hvorfor jeg anser dig for at være
uansvarlig, når du ikke lader dine katte vaccinere og neutralisere?

Jeg ville selv mene at det er indlysende. Vaccination foretager man
for at undgå sygdomme, og specielt livstruende sygdomme. hvis du
venter til de _er_ blevet syge, så er det for sent. Derudover kan de
så være med til at være smittebærere. Mener du selv det er ansvarligt?

Og hvad angår neutralisering så burde det også være indlysende. Der er
masser af uønskede katte i Danmark. Hvorfor være med til at producere
yderligere?

Gav det svar på dit spørgsmål?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Kate

Dato : 20-01-05 20:08

Leyna <leyna@leyna.dk> wrote in

> Hvis det er mig du spørger, så vil jeg mene at du er uansvarlig!

Som du vil se af mit svar på Lindas indlæg mener jeg ikke hun er
uansvarlig. Vi har før snakket vaccinationer herinde og der er
fremkommet påstande (af mangel på bedre ord) om at det måske slet ikke
er så ukompliceret endda at vaccinere i så høj grad som vi gør.
Jeg er faktisk selv kommet noget i tvivl om mine skal vaccineres så
ofte som de før er blevet.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Leyna

Dato : 21-01-05 03:34

On 20 Jan 2005 19:08:27 GMT, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

> [...]
>er så ukompliceret endda at vaccinere i så høj grad som vi gør.
>Jeg er faktisk selv kommet noget i tvivl om mine skal vaccineres så

Det er så et holdningsspørgsmål, og jeg har så givet udtryk for min
holdning. Derfor må andre jo gerne have en anden holdning.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 20-01-05 20:23

> Hvis det er mig du spørger, så vil jeg mene at du er uansvarlig!

Og jeg mener ikke du er uansvarlig...en god grund til at vaccinere den, er
at du som kattens ejer gerne vil have større sikkerhed for at den bliver
syg. Det er ikke synd for katten....det er kun synd, hvis du ikke reagerer
hvis den nu bliver syg.

Mvh. Brian

Fra : Denise

Dato : 20-01-05 18:50

Linda Hedegaard Jensen wrote:
> [...]
>
> Her må jeg lige bryde ind. Mine katte bliver ikke vaccineret. De
> kommer kun til dyrlæge hvis jeg har en mistanke om at de er syge. Er

Nej selvfølgelig ikke, du tager dem da til dyrlægen hvis de er syge og du
lader dem jo ikke gå for lud og koldt vand vel. Det er folks eget valg om de
vil vaccinere, men det er bare min mening.

--
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 20-01-05 20:06

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> wrote in

> Her må jeg lige bryde ind. Mine katte bliver ikke vaccineret. De
> kommer kun til dyrlæge hvis jeg har en mistanke om at de er syge.
> Er JEG så dyremishadler???

Nej, det mener jeg så ikke. Det kommer slet ikke an på vaccinen, men på
behandlingen. Du holder øje med dem og kontakter en dyrlæge når du
finder det påkrævet.
Faktisk synes jeg at der har været nogen diskussion om lige præcis
emnet vaccination her i gruppen. Måske er det i virkeheden os som
vaccinerer år efter år som er forkert på den, det ved vi jo reelt ikke.

Fra : Denise

Dato : 20-01-05 08:57

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> wrote in message
> [...]
at
> være inde, men det er der jo ikke noget naturligt i.

Jeg blander mig lige.
Selvfølgelig har folk lov at mene som de vil, men derfor kan man godt oplyse
dem lidt. Man kan ikke snakke om kattens rette element mere, synes jeg, det
var det måske for mange år siden da katte var halvvilde, men ikke i dag hvor
vi er så oplyste og dermed også blevet mere dyrevenligt, og har lært at
passe vores dyr ordentligt og få dem behandlet af dyrlæger, og hvor rigtig
mange folk har indekatte, så er tiderne altså anderledes. Hvis du mener
racekatte, så er det da netop _naturligt_ at de passer bedst til at være
inde, hvis de er opdrættet til det og ikke været vant til andet.

> [...]
noget
> mere end f.eks. grise og andre dyr vi holder blot for at kunne få noget at

Nu er vi her i denne gruppe, fordi vi holder meget af katte, og jeg vil da
tro 90% af dem der er her pusler utroligt meget om deres katte og ser katte
som noget mere end grise, jeg forstår slet ikke sammenligningen med dyr man
opdrætter til at spise og kæledyr ????

> [...]
> stald...heller ikke selv om de risikerer at blive trampet i hjel...det er
> noget andet hvis hun smider dem ind til hestene for at se dem blive

Ja, jeg må tilstå, jeg bryder mig heller ikke om stalkatte, i hvert tilfælde
ikke hvis de ikke bliver behandlet ordentligt med mad og regelmæssige
dyrlægebesøg. Jeg betragter altså katte som kæledyr og ikke som nyttedyr,
som man gjorde for 100 år siden.

> [...]
> dyreplageri. Mange af de katte jeg har mødt i mit liv, har da være gård
> katte der lever udenfor og i staldene hele deres liv, og jeg tror ikke de

Det kan godt være de ikke er kede af det, for de har ikke kendt andet. Men
det er da mit indtryk at mange lever en kummerlig tilværelse, med orm, utøj
m.m. og det vil _jeg_ da tro de er kede af, altså med mindre de får
regelmæssige dyrlæge tilsyn, og det tvivler jeg på er reglen. Der er jo en
grund til at disse katte ikke bliver så gamle.

> Hvad har alt dette med dyrlægehjælp at gøre, du har ikke skrevet noget om
at
> hun ikke vil give dem dyrelæge hjælp, tænker du på noget konkret.

Jeg synes ikke det tyder på en sådan person overhovedet ved der er noget der
hedder dyrlæger.

> [...]
tillægger
> dyrerne nogle egenskaber som nok kun gælder for os mennesker...

Ja, det udtryk bruger folk altid, hvis man prøver at forsvare kattens
stilling i dag. Men fordi man behandler sine _kæledyr_ med kæl i stedet for
med ligegyldighed, så har det altså ikke noget at gøre med at man "tillægger
dyr menneskelige egenskaber".

> [...]
bil,
> trampet på at en hest) det er der intet unaturligt i.

Jeg mener jo det er unaturligt at dø på sådan en voldsom måde, jeg mener, at
katte bør dø af alderdom.

> [...]
> trods af vi burde vide bedre. Men at lade en kat gå ude i en stald, det er
> da ikke mishandling....??? Det er for mig da ret naturligt.

Nej det er ikke mishandling, det er det først når bondemanden eller hvem det
nu er, _ikke_ sørger for regelmæssige dyrlægebesøg, d.v.s. ikke behandler
kattene mod de sygdomme, som de får ved at være staldkatte, så mon ikke vi
kan tale om mishandling ved 90% af staldkattene.

--
Hilsen Denise

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 20-01-05 10:44

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> racekatte, så er det da netop _naturligt_ at de passer bedst til at være
> inde, hvis de er opdrættet til det og ikke været vant til andet.

Hey, der er da for det meste stor forskel i racerne i forhold til staldkatte
og så de katte der holdes udelukkende indendørs.

> [...]
> katte
> som noget mere end grise, jeg forstår slet ikke sammenligningen med dyr

Jo der er en forskel, men hvis du mener at katte skal behandles ordentligt
og ikke må gå i en stald, med mindre jeg skal tage díg for en hykler, så må
du mene det glæder for alle højrestående dyr. Grise er et utroligt
intelligent dyr, og sikkert mere intelligent end vores katte. Hvis du mener
at katte skal behandles ordentligt fordi de er kæledyr, og du derfor
tillægger dem værdi, men grise er opdrættet til at spise, og fortjener
derfor ikke samme gode behandling, så kan jeg ikke være mere uenig med dig.
Grisen har lige så meget krav på en god behandlign som din kat har.

Jeg ville aldrig spise min kat, men det er ikke fordi det ville være synd,
eller fordi det er ulækkert, men det er fordi at jeg har et personligt
forhold til min kat. Ikke fordi den er mere værd en grisen som jeg gladeligt
spiser.

Mvh. Brian

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-05 11:10

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> skrev i en

> Hey, der er da for det meste stor forskel i racerne i forhold til
staldkatte
> og så de katte der holdes udelukkende indendørs.

Det er ikke så tit ( nok aldrig?), at man ser en racekat holdt som staldkat,
men det er meget alm. at have huskatte, som indekatte. Det sidste havde vi
selv for nogle år tilbage, da vi boede på en 2. sals lejlighed i Århus.
Vi er nu flyttet på landet og har 4 huskatte, som går både ude og inde. Vi
har 1½ km. til nærmeste asfaltvej, så det er rimeligt sikkert herude for
kattene mht. trafik. Hvis jeg boede op ad en trafikeret vej, vil vi lade
kattene være indekatte, da vi tidligere har mistet flere katte i trafikken
og det ønsker vi ikke igen.

En indekat har imo et udemærket liv og så har den muligheden for og nå, at
blive gammel. Lige for tiden gider vores katte faktisk ikke meget ud, selvom
de har muligheden. De vil hellere drive den af indenfor det meste af dagen.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 20-01-05 12:06

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kattene være indekatte, da vi tidligere har mistet flere katte i trafikken

Det er da helt fint, men det er et valg i har taget fordi I ikke ønsker at
miste flere katte, det er altså ikke fordi det er synd for kattene at gå ude
med risiko for at blive kørt over.
Det er selvfølgelig som jeg skriver i en anden mail problematisk hvis
risikoen er meget stor, altså hvis man bor lige klods op og ned af en stor
trafikeret vej, så synes jeg det er uansvarligt at anskaffe en ny kat, for
blot at vente på at den bliver kørt over.

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-05 14:39

> [...]

> miste flere katte, det er altså ikke fordi det er synd for kattene at gå

Jo det er fordi, at det er synd for katten, at den bliver kørt over og
dermed får et meget kort liv. De katte vi mistede i trafikken, nåede ikke
engang at blive et år gamle. Selvfølgelig gør det også ondt, at miste
katten...

Enig.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 20-01-05 11:15

Hej Brian

<der er da for det meste stor forskel i racerne i forhold til staldkatte og
så de katte der holdes udelukkende indendørs.>

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit udsagn rigtigt, så
hvis jeg har misforstået, gider du så uddybe det.

Den væsentligste (eneste) forskel på staldkatte og indekatte, hvad enten det
er race eller huskatte, handler udelukkende om socialisering og om med
hvilken omhu
den er blevet passet, også en staldkat kan blive en glad
og tilfreds indekat.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 20-01-05 11:20

> Jo der er en forskel, men hvis du mener at katte skal behandles
> ordentligt og ikke må gå i en stald, med mindre jeg skal tage díg for
> en hykler, så må du mene det glæder for alle højrestående dyr.

(Advarsel - en masse personlige holdninger omkring dyr kommer væltende frem
i dette indlæg - håber det går..)

Min holdning er også at det er helt vandvittigt at rådyrke grise og andre
dyr til den store fornøjelse at få dem slagtet og kørt igennem kødhakkeren
til den store fællesglæde i Superbrugsen. Det store trip for tiden et at
lave megastore farme med jeg ved ikke hvor mange tusinde grise. Disse dyr
har det sikkert helt fantastisk og fryder sig over deres skæbne som burgris.
Det ER en gang hykleri at side med sin lille søde kat, og hygge sig med
flæskestegen. Eller lørdagskyllingen..

> Grise er et utroligt intelligent dyr, og sikkert mere intelligent end
> vores katte.

Men for mig handler det ikke om intelligens, men om sjæl..

> [...]
> synd, eller fordi det er ulækkert, men det er fordi at jeg har et
> personligt forhold til min kat. Ikke fordi den er mere værd en grisen

Hver sin fornøjelse. Og ja - jeg er vegetar, netop pga. denne unødvendige
masseproduktion..Og ja - det hænder at jeg har lædersko på osv osv. (Er vant
til alle de kedelige argumenter tilbage) Well - vi er MEGET forskellige her
på kloden. Og nogle kan SE dyrenes/ kattens / grisens væsen og sjæl. Andre
kan kun se sig selv.. Sådan lidt kantet sagt. Måske man kan have en staldkat
der befinder sig godt.. Men da der findes andre løsninger, hvorfor så ikke
bruge dem. Indlysende i min verdensforståelse. Tænk hvis katten selv kunne
vælge.. Men der er mange nuancer. Vi havde engang en vildkat, fanget i en
gård, som blev ved med at have den vilde natur i sig. Til sidst tog vi den
til 'fange' i vores hus, holdte den inde dag og nat. Udefra kan det virke
som om det er synd, kan se der er nogle holdninger her der peger den vej,
men jeg kan garantere at den vilde kat fik så meget fred og afspænding i
sig, så englene de kunne sove trygt igen. Vi lukkede den dog ud igen, men
samarbejdet i ånden var lagt.

Mvh Thomas

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 20-01-05 12:06

Thomas skrev
<Men for mig handler det ikke om intelligens, men om sjæl..>

Ja.........og det er jo dybest set det nogle mennesker har problemer med
at forstå at _alle_ levende væsener
har krav på respekt og omsorg, også selvom de måske ikke er så højt
udviklet (bvadr) som mennesker og kan
opfinde atomvåben, giftgasser og andre "fine" måder at ødelægge hinanden og
jorden på.

*De mennesker der vil udelukke nogle af Guds skabninger fra omsorg og
medfølelse, vil behandle deres
medmennesker på samme måde*
Frans af Assisi

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 20-01-05 13:44

"Marianne Hellemose" <hellemose.som4@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udviklet (bvadr) som mennesker og kan
> opfinde atomvåben, giftgasser og andre "fine" måder at ødelægge hinanden

nu kan jeg overhovedet ikke se hvad der ulækkert mht. at være højt udviklet.
Du ligger den betydning i udtrykket at jeg mener at højere udviklet væsener
er mere værd end mindre udviklede....Nej det mener jeg overhovedet ikke. Alt
levende (og for så vidt også det døde) skal behandles ordentligt og med
respekt. Men når jeg taler om intelligens mener jeg blot at der er forskel
på hvilke krav forskellige organismer stiller til trivsel, alt efter hvor
"intelligente" de er.

> *De mennesker der vil udelukke nogle af Guds skabninger fra omsorg og
> medfølelse, vil behandle deres
> medmennesker på samme måde*

Jamen det er godt, for så huske at hverdag du vasker dine hænder så "dræber"
du millioner af gudsskabninger. Der lever masser af mikroorganismer rundt
omkring, som du sikkert også spiser. Disse er også Guds skabninger, og de er
ikke intelligente, men de har også brug for din omsorg og din medfølelse.
Det samme har de insekter to træder på osv.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 20-01-05 15:19

Brian skrev
<nu kan jeg overhovedet ikke se hvad der ulækkert mht. at være højt
udviklet. Du ligger den betydning i udtrykket at jeg mener at højere
udviklet væsener er mere værd end mindre udviklede >

Mit svar var til Thomas, så du behøver ikke at tage det personligt
det er en generel "betragtning"

Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 20-01-05 15:38

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
> hinanden og jorden på.
>
> *De mennesker der vil udelukke nogle af Guds skabninger fra omsorg og

Et dejligt kærligt medspil fra dig! Jeg er 100% enig.
/ Thomas

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 20-01-05 12:16

"Thomas Jacobsen" <tj@FJERN-DETTEperson.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> burgris.
> Det ER en gang hykleri at side med sin lille søde kat, og hygge sig med

Ja det var jo så også min pointe....

> Men for mig handler det ikke om intelligens, men om sjæl..

Nu snakker jeg aldrig om sjæl. Men jeg mener man skal have respekt for alt
levende, om det er dyr-,plante, eller svamperiget.

> [...]
> på kloden. Og nogle kan SE dyrenes/ kattens / grisens væsen og sjæl. Andre
> kan kun se sig selv.. Sådan lidt kantet sagt.

Ja meget kantet. At man ikke mener at dyr eller mennesker har en sjæl, sådan
i en spirituel betydning, betyder ikke at jeg ikke behandler dyr og
mennesker ligeså godt som dig...og i princippet kunne jeg sagtens behandle
dem bedre end dig (det siger jeg ikke jeg gør...kender dig jo overhovedet
ikke .
Men vi kan have forskellige tilgange til hvorfor man skal behandle det
levende ordentligt.

At du vegetar synes jeg er helt fint, de fleste af os kunne trænge til at
spise mindre kød. Jeg vil dog aldrig blive vegetar, vi spiser hinanden og
det er der ikke noget problematisk i, sådan har det altid været. Desuden har
vores kroppe brug for kød...ved godt man kan kompensere for dette ved at
spise meget velovervejet. Men de fleste vegaterer jeg kender er alligevel
nød til at spise kosttilskud, ellers får deres krop ikke det der har brug
for.

> [...]
> bruge dem. Indlysende i min verdensforståelse. Tænk hvis katten selv kunne

Jamen så er jeg slet ikek så sikker på at den ville vælge at være inde kat,
det er det der er min pointe, Vi (mig selv inklusiv) proklamerer at vide
hvad katten gerne vil...men der er intet der taler for at katten ville vælge
at leve inde fordi den der kan blive ældre. Den form for tænkning er noget
vi mennesker kan fordi vi er i stand til metatænkning. Sådan tænker dyr
ikke...

> [...]
> sig, så englene de kunne sove trygt igen. Vi lukkede den dog ud igen, men

Ja du kan også tvangssocialisere mennesker til så meget, synes overhovedet
ikke det beviser noget som helst. Du siger den fik fred...jeg kan påstå at
den blot gav op... Hvad mener du med samarbejdet...i samarbejdede da ikke,
du tvang den, du tæmmede den.

Mvh.Brian

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 20-01-05 15:36

Brian wrote:

> Ja det var jo så også min pointe....

Fint nok. Vi må alle tage vores beslutninger, og jeg vil mene at vi som
mennesker har fået et større ansvar pga vores tænkeevne og bevidsthed. Der
adskiller vi os fra dyrene.

> Nu snakker jeg aldrig om sjæl. Men jeg mener man skal have respekt
> for alt levende, om det er dyr-,plante, eller svamperiget.

Yep - jeg har bare selv de seneste år blevet meget forbavset over at mærke
dyrs levende tilstedeværelse. Det er forunderligt at mærke fx en kat eller
en ged eller en hest's liv og ånd. Jeg er enig i at en gris faktisk er
temmelig kvik.. Det gør det endnu sværere for mig at vide at vi udelukkende
bruger dem som føde.

> [...]
> gør...kender dig jo overhovedet ikke .
> Men vi kan have forskellige tilgange til hvorfor man skal behandle det

Yep. Kantet måske, men også for at gøre min holdning tydelig. Og mht. hvem
af
os der behandler dyrene bedst, så må vi som 2 gode mandfolk lægge arm og
fremsige en masse bandeord imens, ok? HA!
Nej, jeg kan da være en klovn af en dyrepasser alt efter dagens energi,
sådan er det at være forældre.. Men kærligheden rækker længere end det.

> [...]
> vegaterer jeg kender er alligevel nød til at spise kosttilskud,
> ellers får deres krop ikke det der har brug for.

SKAL man have kød, er der sikkert også forskel på hvordan dyrs opvækst har
været, tænker på at økologiske farme sikkert har en bedre etik. Og
selvfølgelig skal man være påpasselig med at man som vegetar får de fornødne
vitaminer og proteiner, men det skal man da også som kødspiser? Men
indrømmet, helt egoistisk så spiser jeg fisk pga. det er svært at få alt
dækket uden. Havde ellers en årrække levet uden.
Ens egen samvittighed må være udgangspunktet for kød eller ej.
Konsekvenserne er der.

> [...]
> ældre. Den form for tænkning er noget vi mennesker kan fordi vi er i
> stand til metatænkning. Sådan tænker dyr ikke...

Ikke enig. Du har fået en større bevidsthed og samvittighed end katten.
Måske du kan definere hvad samvittighed er? Og et ansvar til at bruge denne.
Derfor har du også magt til at handle og at sige ja og nej til en kats
livsfærden. HVIS en kat havde denne status ville den vælge det jeg gjorde,
for dens eget liv. Men katte kan være umådelig meget i vold af sine drifter.
Og andre dyr såmænd. Derfor er det ikke en så vigtig en pointe hvad katten
lige ville vælge nu og her.
Vores meget kærlige hankat har det med at skulle slåse om natten, derfor
vælger vi at holde ham inde om natten. Han bliver meget syg af sårene
hvergang han kæmper i haven, og vi har fast rutegang til dyrlægen - og
faktisk ryger han lidt i en choktilstand også.
Er det et ondt valg på kattens vegne at holde ham inde om natten? Ja - vil
du sige, den vil jo gerne ud om natten. Men den har faktisk vænnet sig til
en anden rytme, og er ude om dagen. Og har det virkelig godt.
Det samme valg må man tage for de omtalte staldkatte. Det er dit og mit
ansvar.

> [...]
> fred...jeg kan påstå at den blot gav op... Hvad mener du med
> samarbejdet...i samarbejdede da ikke, du tvang den, du tæmmede den.

Det er en af de største oplevelser jeg har haft med mit kælledyr. Kan kun
uddybe min historie:
Efter at den havde gået frustreret rundt i 3 mdr. i en vild tilstand, og jeg
så lukkede den inde, så sov den i 3 døgn i træk, den var ikke frustreret,
men
fik fred. Og fra den dag af knyttede den sig til os, vi kunne kæle og snakke
med den. Du taler om tæmning og tvang. Jeg taler om forholden og kærlig
opdragelse til glæde i dens liv/ sjæl/ følelser. Dette kan ikke vejes og
måles, men mærkes, og den blev glad og kærlig. Og dette er ikke en tillagt
følelse herfra, men hvad der faktisk skete.
Iøvrigt gav den slet ikke op, den havde sig selv med hele vejen fordi den
plads fik den også. En herlig egenrådig kat, det var den!
Jeg vil også påstå at denne situation kunne bruges til mennesker. Og bliver
brugt.

Mvh Thomas

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 20-01-05 20:21

> [...]
> plads fik den også. En herlig egenrådig kat, det var den!
> Jeg vil også påstå at denne situation kunne bruges til mennesker. Og

Okay nu skal jeg nok lade være med at være hårdnakket og påstå det modsatte
af det du siger. For det er jeg faktisk ikke istand til at modbevise på
nogen måder, så jeg vil lade det stå som en god historie og en god oplevelse

Men min pointe er hverken for eller i mod din historie. Det jeg er i mod, er
når folk siger...:" det er synd for katten at gå i en stald. Det er synd for
katten at blive lukket ud, det er synd for katten den kun får fuldfoder, det
er synd for katten at den skal sove i bryggeres...osv...." De fleste af
disse udtalelser handler ikke om hvad der er synd for katten, men hvad vi
mennesker tillægger katten af holdninger, og i sidste ende hvad der gør ondt
på os selv.

VI er udstyret med en større samvittighed og bevidsthed end katten, som du
selv skriver, og har derfor et større ansvar end dyrerne. Dyrerne gør ikke
noget etisk forkert ved at gå forbi et lidende menneske, faktisk tror jeg
ikke jeg vil mene at nogen som helst udover mennesket er istand til at gøre
noget etisk forkert.
Vi gør til gengæld noget etisk forkert hvis vi går forbi en kat der lider
uden at gøre noget ved det (det tror jeg vist vi alle herinde er enige i).
Men min pointe er, det er ikke synd for katten at den dør tidligt...det er
kun os mennesker der kan tænke i den retning, katten føler ikke den mister
noget fordi den ikke ser sine killinger vokse op, derfor er det ikke synd
for den. Men måden den dør på kan være synd for den, lider katten er det
selvfølgelig synd, og jeg indrømmer jeg ikke er helt konsekvent for,
selvfølgelig er der en rimelig stor sandsynlighed for at den vil lide lidt
hvis den bliver kørt over. Men medmindre sandsynligheden for at den vil dø
ved at blive kørt over er kæmpestor, så mener jeg ikke man gør noget som
helst forkert ved at lade katten gå ude, og selv om tidligere katte er døde
på den måde (har man nu haft 3 katte der alle blev kørt over før de blev 1
år, tjaeee så er det en anden sag, men så er vi tilbage ved første
situation)
Det samme kan man sige om staldkattene, I påstor at største delen af
staldkattene lever et usselt liv...tjaeee som en anden påstår så lever mange
inde katte også et usselt liv. Kender selv eksempler på f.eks. et ung par
der anskaffer sig en angora kat. Men de "har ikke råd" til at tage den til
dyrelæge, så den bliver mere og mere ynkelig at se på, tilsidst må den så
aflives. Det er folk der ikke lever op til deres ansvar der er et problem.

Har kendt mange "landmænd" og derfor mange staldkatte. Alle disse har haft
det fint. De har ikke fået fast dyrelæge besøg, men har fundet en kat der
var syg, ja så er den enten blevet kørt til dyrelæge, eller har man vuderet
at det "ku ikke betale sig" ja så har katten mistet hovedet. Lad nu være at
råbe op, for det er da en gangske human måde at aflive den på...(jeg har
aldrig selv gjort det, og ville vælge dyrelægens sprøjte) Det er synd at
putte kattekillinger i en sæk og putte dem i vand, for så lider de. At hugge
kattens hoved af i et hug, det mærker katten ikke...og det er ikke
synd...jeg ved godt i hader mig nu herinden i gruppen...men jeg mener
virkelig ikke man kan snakke om at det er synd for en kat at den ikke bliver
ret gammel. Det er synd for det menneske der er knyttet til den, men dyret
mister ikke noget.

Nå jeg må hellere stoppe før der bliver sendt en lynch-gruppe afsted mod
mig....tror ikke vi bliver enige, og jeg må nok hellere holde lav profil her
på gruppen et stykke tid, og bare læse med, og lære

Mvh. Brian

PS: God weekend til jer alle.

Fra : Kate

Dato : 20-01-05 21:29

> jeg ved godt i hader mig nu herinden i gruppen..

Jeg gør så ikke, jeg synes du argumentere godt og sobert,at jeg ikke er
enig i alle dine betragtninger er en anden sag, men et langt stykke,
meget langt stykke, henad vejen er jeg enig.
Alle dyr, også dem vi spiser burde blive behandlet ordentligt. Komme
til dyrlæge, hvis nødvendigt, have mad og vand efter behov.
Jeg synes nu, som dig ikke at det er synd for katten at den ikke
bliver gammel, men jeg tror ikke det er synd for _nogen_ at dø. Måden
de dør på og de efterladte er mere i min verden, problematikken. Jeg
mistede min kusine til cancer denne sommer, jeg følte ikke det var synd
for hende at dø. Hendes lidelser i årene inden, hendes mands og børns
lidelser og afsavn synes jeg er synd.
Det samme gør sig gældende for mine dyr, jeg sørger over tabet af et
dyr, men jeg føler ikke det er synd for dyret. Jeg forventer at selve
døden er en befrielse ikke en straf. Jeg så min mormor efter hendes
død, det var det bedste jeg nogensinde har gjort for mig selv. Det var
synd for mig at hun var død, bestemt ikke for hende

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 20-01-05 21:55

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> død, det var det bedste jeg nogensinde har gjort for mig selv. Det var
> synd for mig at hun var død, bestemt ikke for hende

Tak...du forstår hvor jeg vil hen. Det er synd for dem der mister...men det
er ikke synd for den der dør. Så vælger du at have katten inde, så er det
dig som kattens ejer der vælger det, fordi det er synd for dig hvis den dør
tidligt. Det er ikke for kattens skyld. Noget andet er så det med om dyr
lider osv. Men der er gruppens vist ikke så uenig

Mvh. Brian

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 20-01-05 22:43

Brian skrev
<jeg ved godt i hader mig nu herinden i gruppen...men jeg mener virkelig
ikke man kan snakke om at det er synd for en kat at den ikke bliver ret
gammel. >

Nahh jeg tror ikke at nogen hader dig og nej jeg synes heller ikke at
det er synd for en kat at den ikke har et langt liv, men det er synd hvis
den har et dårligt liv og får en "dårlig" død, med dårlig mener jeg
smertefuld og/
eller langvarig og/eller angstfuld
--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 21-01-05 02:17

> [...]
> modsatte af det du siger. For det er jeg faktisk ikke istand til at
> modbevise på nogen måder, så jeg vil lade det stå som en god historie

Tak for det!

> [...]
> mod mig....tror ikke vi bliver enige, og jeg må nok hellere holde lav
> profil her på gruppen et stykke tid, og bare læse med, og lære

Der er nu også plads til dig her, selv om jeg ikke deler aflivningsfaconen:
Chancen for at katten vil ende sit liv i chok er al for stor. Den mærker
måske ikke noget ved afhugning (hvilket jeg heller ikke lige er så sikker
på..), men du kommer ud i en unaturlig og voldelig situation ved at fixere
den.
Chancen for at den vil mærke kærlighed ved dit nærvær imens at den
sover ind ved at få en sprøjte er meget stor. Derfor er mit valg klart.

> PS: God weekend til jer alle.

I lige måde - og tak for snakken, Brian!

Mvh Thomas

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 21-01-05 07:52

> [...]
> Chancen for at den vil mærke kærlighed ved dit nærvær imens at den
> sover ind ved at få en sprøjte er meget stor. Derfor er mit valg klart.

Jeg er da sådan set enig, ville ikke selv hugge hovedet af katten. Men mener
ikke det er så uhumant som mange nok ser det. Jeg er ret så sikker på at ved
et rent hug, så mærker katten intet. Men du har selvfølgelig ret i at der
vil være en unaturlig fixeren af katten før det.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-01-05 09:07

Brian skrev
<Jeg er da sådan set enig, ville ikke selv hugge hovedet af katten. Men
mener ikke det er så uhumant som mange nok ser det.>

Der er faktisk lovgivning om hvem, hvordan og hvornår man må aflive selv.
nedstående sakset fra DB's hjemmeside
**Ifølge bekendgørelse om slagtning og aflivning af dyr kapitel 5 §13 stk. 2
må aflivning af hunde og katte kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer
med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i aflivning.
Dette gælder ifølge stk. 3 dog ikke for aflivning af hundehvalpe og
kattekillinger, der sker i umiddelbar tilslutning til fødselen og ikke
senere end en uge efter fødslen. Aflivning ved drukning må ikke finde
sted.**

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Lotte Sylvan

Dato : 21-01-05 08:57

> [...]
> SKAL man have kød, er der sikkert også forskel på hvordan dyrs opvækst har
> været, tænker på at økologiske farme sikkert har en bedre etik.

Nej, der tager du fejl! Den eneste forskel på en økologisk gris og en
"almindelig" gris, er det foder de får. Selv en såkaldt "frilandsgris" har
det ikke bedre end de almindelige grise - forskellen der er, at
frilandsgrisen går på marken de første 5 uger, indtil den bliver taget fra
sin mor - derefter går de i (godt nok åbne) stalde med lidt strøelse og
betongulv. Prøv at besøge sådan et par landbrug, man tror det er så godt,
men nej...
Hilsen
Lotte

Fra : Marlene

Dato : 21-01-05 09:23

"Lotte Sylvan" <lotte.sylvan@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Thomas Jacobsen" <tj@FJERN-DETTEperson.dk> skrev i en meddelelse
>

> Nej, der tager du fejl! Den eneste forskel på en økologisk gris og en
> "almindelig" gris, er det foder de får.

Nej, det passer ikke; i et økologisk landbrug går søer med smågrise altid
udenfor. Slagtesvinene går delvist på friland og delvist i stald med
dybstrøelse eller i et overdækket udendørsareal. Desuden er flere og flere
landmænd begyndt at lave halmhuler til grisene indenfor.

> [...]
> sin mor - derefter går de i (godt nok åbne) stalde med lidt strøelse og

Det er jo så også en kæmpeforskel fra de almindelige grise/søer, der står
fastspændt i tremmer og slet ikke kan røre sig.

Prøv at besøge sådan et par landbrug, man tror det er så godt,
> men nej...

Jo, det _er_ sørme bedre. Så venner - køb endelig økologisk kød.

Mvh. Marlene.

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 20-01-05 21:19

> [...]
> ville vælge at leve inde fordi den der kan blive ældre. Den form for
> tænkning er noget vi mennesker kan fordi vi er i stand til metatænkning.

Dyr og mennesker... Dyr og mennesker... Jeg glæder mig til at primat-racen
Homo Sapiens løber ned af deres illusion-skabte trone og indser, at vi ikke
er overlegne eller klogere eller mere bevidste end dyr er. Vi er for helvede
bare en race, som har fået andre egenskaber end andre dyr har. Og at vi så
har misbrugt den gave til at blive selve Jordens pest er jo en anden sag.
Du har ret i at katten nok helst ville være ude, Brian. Men vi har jo skabt
et miljø, som gør det nærmest umuligt for en kat at leve i sit rette element
(ihvertfald i Danmark). Jeg har intet imod at folk lader deres katte løbe
ude, men har den holdning, efter at have mistet 4 katte som alle var under 2
år, at man også må indrette sig lidt efter, hvor man befinder sig.

Venlig hilsen
Søren Kjeldsen
(som godt ved, at han ikke er en fis bedre end resten af menneskeheden)

Fra : Kate

Dato : 20-01-05 21:36

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote in

> Jeg har intet imod at folk lader deres katte løbe
> ude, men har den holdning, efter at have mistet 4 katte som alle
> var under 2 år, at man også må indrette sig lidt efter, hvor man
> befinder sig.

Det kan jeg sagtens følge dig i. Jeg har godt nok "kun" mistet en til
udelivet, alligevel har jeg fravalgt fritløbende katte. Nu hvor jeg er
flyttet på landet, langt til nærmest stærkt befærdet vej, har mange
spurgt om kattene da så ikke skal ud, Nej det skal de ikke. Min nabo
har fritløbende katte, den ene overordentligt imødekommende og
snakkende så den hilser jeg på næsten hver dag, men mine kommer ikke ud
førend haven er forsvarligt indhegnet. Jeg ville ikke kunne bære at
miste en af mine pelstotter.

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 20-01-05 21:52

> [...]
> snakkende så den hilser jeg på næsten hver dag, men mine kommer ikke ud
> førend haven er forsvarligt indhegnet. Jeg ville ikke kunne bære at

Se det kan jeg sagtens følge, men det er et valg fordi det er synd for dig
at miste kattene, det er ikek fordi det er synd for kattene at komme ud

Mvh. Brian

Fra : Denise

Dato : 20-01-05 11:48

> "Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hey, der er da for det meste stor forskel i racerne i forhold til
staldkatte
> og så de katte der holdes udelukkende indendørs.

Ikke nødvendigvis, mange får jo killinger fra staldkatte. Staldkatte er vel
alm. huskatte, som folk også holder i lejligheder som indendørskatte. Og
staldkatte kan også socialiseret til indekatte. F.eks. af folk der tager
deres dyr med fra landet til byen.

> Jo der er en forskel, men hvis du mener at katte skal behandles ordentligt
> og ikke må gå i en stald, med mindre jeg skal tage díg for en hykler, så

> du mene det glæder for alle højrestående dyr.

Nej du misforstår, det har da ikke noget med intellegens om dyr skal
behandles ordentligt !!. Det var måske et dårligt ordvalg, "som mere end
grise", men jeg mente som "mere kæledyr end grise" og hverken som
intelligens eller at grise er mindre værd. Dyr er dyr, og alle dyr (bortset
fra edderkopper) skal behandles ordentligt. Og grunden til at jeg ikke kan
lide katte der lever udelukkende bor i stalde som regel ikke passes
ordentligt.

> [...]
dig.
> Grisen har lige så meget krav på en god behandlign som din kat har.

Ja selvfølgelig har den det, jeg er skam en meget stor dyreven, men nu er
dette altså en kattegruppe, og iøvrigt vil jeg heller ikke have forhold til
nogle dyr jeg spiser. Kendte jeg en gris eller ko, ville jeg ikke drømme om
at spise dem. Jeg håber da også grise får regelmæssig dyrlægeundersøgelser,
jeg aner ikke noget om grise andet end jeg synes, de er søde som små og
vi spiser dem. Men nu er det altså en kattegruppe og jeg har ikke lyst til
at gå ind i diskussioner om, hvordan alle andre dyr behandles. Jeg er medlem
af gud ved hvormange dyreværn, som holder øje med alle husdyr, så jeg
betaler for at lette min samvittighed,da jeg ikke har tid til at deltage.

Se ovenfor

--
Hilsen Denise

Fra : Lene

Dato : 19-01-05 20:43

Hej

Nu vi er ved det at skulle ha lidt luft !!!

Snakkede den anden dag med en veninde om den dumme hankat der render rundt
her i kvarteret og strinter. Hun fortalte at sådanne problemer har de også.
Hun havde snakket med en vicevært om problemet. Han foreslog sgu (undskyld
sproget), at hun kunne låne deres kattefælde og så fange katten og så køre
den ud på landet og smide den af ved en større gård. SUK

Fra : Denise

Dato : 20-01-05 10:02

"Betina Rasmussen" <rasmussenKATTE@BAKKEc.dk> wrote in message
> Så er jeg endnu engang rendt ind i en af den slags mennesker, som jeg
> får knopper over.

Hej Betina
Sådanne nogle kender vi allesammen

> [...]
> talte om mine katte var kommentaren: Betina, katte skal ikke være inde.
> De hører udelukkende til udenfor!" Ja, så var jeg allerede begyndt at

Sådanne uvidende personer, der ikke som os har deltaget i diverse fora om
katte og læst og lært, er jo ikke kommet videre end dengang det var sådan.
Var selv fornylig ved at blive uvenner med min ældste veninde vedr p-piller
til katte, hvor jeg sendte diverse artikler for at oplyse hende lidt.
En anden i bekendskabskredsen var det også ved at gå galt med, heldigvis er
hun kun interesseret i at vide mere om sin førstegangs kat, så mit lidt
belærende og måske lidt sure mail efter et besøg, tog hun positivt og bad om
links til ernæring og ville købe Politikens Kattebog.

> [...]
> hun så, at den ene var død. "Af hvad?", spurge jeg. Det vidste hun da
> ikke. Men hun skulle da have en ny som kunne fange nogle mus!

Ja, hun er udelukkende ude på at provokere. Det gjorde nogle af mine
kolleger også i sin tid, sådan noget med at "ja min hund spiser katte" og i
den dur. Det gør de ikke mere, både fordi der nu er flere der har katte, og
fordi de ved jeg blev skidesur og forsvarede mig meget verbalt, og klimaet
blev dårligt indtil de lærte det.

> [...]

> her også. Men hun er jo stadig ligeglad med dyrene, så jeg opnår ikke
> noget som helst ved at blive vrred. Men hvad skal man gøre?

Hvis du ikke er voldelig og smækker hende en , så må du må jopå en
pædagogisk måde forklare hende at hun er gammeldags, i dag behandler man
katte som kæledyr, og hvis man vil have dem som musefangere i stalde og ikke
bruge musefælder, så kræver det alligevel regelmæssig dyrlægebehandling.
Jeg var før jul på besøg hos en af mine mands bekendte, og havde møde konen
et par gange. De har 5 heste, 2 hunde og 1 han staldkat og 2 killinger de
har fået et eller andet sted fra. Dem var jeg over og se, de legede i høet
og de havde en lille kattebakke med sand og fik både våd og tørmad. Hun
havde meget travlt med at vise mig al det de fik, for hun ved godt jeg er
glad for katte. Men ind i huset kom de ikke, og hun ville heller ikke løfte
dem, fordi som hun sagde hun havde allergi ??? Men drengen på 2 år slæbte
lidt rundt på dem, og det bekymrede mig lidt fordi han bare holdt dem rundt
om maven, så jeg tog dem et par gange fra ham, men ja hvad fanden kan man
gøre, andet end at appelere til deres sunde fornuft.

> Undskyld det møgsure indlæg. Jeg var simpelt hen nødt til at komme af
> med det.

Det forstår jeg godt, og vi er 100% enige
Jeg har altid syntes folk der ikke kunne lide katte var underlige, og
absolut ikke nogle jeg ville spilde min tid på.
Min mor, søster og bror har katte. De fleste i Claus' familie har kat, og
dem der ikke har er meget glade for katte, så familien er ok, ellers skulle
jeg dælme nok have omvendt dem .

--
Hilsen Denise

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 20-01-05 10:33

> [...]
> belærende og måske lidt sure mail efter et besøg, tog hun positivt og bad om
> links til ernæring og ville købe Politikens Kattebog.

Det er dejligt at høre, at du forsøger at gøre et hæderligt stykke
oplysnings-arbejde. Der sker heldigvis også, at ens egen glæde ved
kattene ligefrem smitter. Mine forældre har i mange år haft kat. De
havde kun den ene, og den levede hele livet af Whiskas (de var altså
søde nok ved missen). Da jeg så flyttede hjemmefra, så anskaffede jeg må
hurtigt hele to misser, og fodrede dem med Hill's. Mine forældre blev
smittet, og min mor har nu 2 katte, der spiser Hill's Prescription Diet.
Se så er det noget ved

> [...]
> fordi de ved jeg blev skidesur og forsvarede mig meget verbalt, og klimaet

Øv, det har da været en træls tid (for nu at sige det på godt jysk

> [...]
> om maven, så jeg tog dem et par gange fra ham, men ja hvad fanden kan man
> gøre, andet end at appelere til deres sunde fornuft.

Jeg lover dig, jeg skal nok lade være med at slå hende Nogle gange
synes jeg bare ikke altid den pædagogiske fremgangsmåde ligesom trænger
igennem

Jeg må indrømme, at jeg også ligesom dig har forsøgt at gribe ind, når
jeg så noget, der ikke var så godt. Jeg kendte nogen, der boede på 3.
sal. De havde altan, og der fik missen så lov at spankelere rundt oppe
på altankasserne og gribe efter fuglene Jeg må indrømme, at jeg gik
ud og tog ham ind, når jeg var på besøg. Jeg fik simpelt hen dårlige
nerver og havde temmeligt svært ved at nyde kaffen

> [...]
> dem der ikke har er meget glade for katte, så familien er ok, ellers skulle

Min mands familie er heldigvis også gode ved alle dyr. Der var på et
tidspunt en ældre dame der spurgte mig, hvad jeg dog ville ha' gjort,
hvis han ikke kunne lide dem. Jeg svarede hende, at så havde jeg da
under ingen omstændigheder giftet mig med ham. Du skulle ha' set hendes
ansigtsudtryk. Det var et syn for guder Og når folk spørger, hvad
jeg skal "bruge" misserne til, så siger jeg "ikke noget. Det er ren
fornøjelse". Til gengæld har jeg min mand fordi græsplænen ind imellem
skal slås.... Så plejer de at være stille et øjeblik.

Det skal lige siges, at min mand godt ved, at det kun er lidt
retur-provokation. Og han havde selv 2 katte, da jeg lærte ham at kende.
De bor nu hos hans søster, fordi vi kun havde en lille lejlighed til at
starte med. Og hun elsker de katte. Det bedste: vi kan stadig besøge dem

Og sp lige til sidst: tak for støtten Denise. Det samme til Marianne og
Lene. Jeg er glad for, at jeg ikke er den eneste "tosse" i dette forum

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 20-01-05 12:06

> Det er dejligt at høre, at du forsøger at gøre et hæderligt stykke
> oplysnings-arbejde. Der sker heldigvis også, at ens egen glæde ved
> kattene ligefrem smitter.
He, det er nu ligeså meget fordi jeg bliver edder tosset så det ryger ud af
ørene

> [...]
> hurtigt hele to misser, og fodrede dem med Hill's. Mine forældre blev
> smittet, og min mor har nu 2 katte, der spiser Hill's Prescription Diet.

Samme her, jeg leverer poser med mad til min søster og min mor, fordi de bor
så laaaangt fra en dyrehandel, siger de, så det er nemmere at købe Netto's.
Så når vi ses spørger jeg altid om de har mad, ellers fylder jeg en
plasticpose med Hills og Iams, så de har til næste gang vi ses, og jeg køber
10 kg sække, så jeg har altid rigeligt.

> Øv, det har da været en træls tid (for nu at sige det på godt jysk

Nej det varede nu ikke så længe før de holdt op med det, fordi de ved jo
godt hvor meget jeg holder af dyr.

> [...]
> ud og tog ham ind, når jeg var på besøg. Jeg fik simpelt hen dårlige
> nerver og havde temmeligt svært ved at nyde kaffen

Jeg har også en besøgskat Gizmo som jeg i sin tid fandt ud hvor boede. Han
kommer næsten daglig og får mad, ham holder jeg også øje med. Jeg ringer til
dem når jeg opdager der er noget galt, engang havde han orm, og en anden
gang en stor hævet bule på forbenet. Der gik så nogle dage som kom han igen
og var fin. Jeg aner ikke hvad hun mener om min indblanding, men jeg ringer
bare og siger hvis der er noget galt, og så bliver han behandlet. Jeg kan jo
ikke lade være, selvom Claus nogle gange siger jeg skal lade være, for det
er jo ikke min kat.

> [...]
> fornøjelse". Til gengæld har jeg min mand fordi græsplænen ind imellem
> skal slås.... Så plejer de at være stille et øjeblik.

Hi hi, ja og hækken skal også klippes, og brænde skal hugges, jo de er skam
anvendelige til noget. Men jeg kunne nu ikke forestille mig jeg ville falde
for en mand der ikke kunnne lide katte, jeg ville ikke kunne forstå ham.
Claus havde hund da jeg mødte ham, og havde ikke noget imod katte, men
efterhånden som han lærte mine katte at kende, blev han jo, som man gør,
utrolig glad for dem, men dog på en anden måde end mig alligevel.

> [...]
>

> Og sp lige til sidst: tak for støtten Denise. Det samme til Marianne og
> Lene. Jeg er glad for, at jeg ikke er den eneste "tosse" i dette forum

Ja vi er skam mange, og mest hunkøn, mange hankøn mangler nok lidt det her
beskytterinstinkt.

--
Hilsen Denise

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 20-01-05 17:01

> [...]
> talte om mine katte var kommentaren: Betina, katte skal ikke være inde.
> De hører udelukkende til udenfor!" Ja, så var jeg allerede begyndt at

Altså, alle dem jeg kender har også deres mening om at jeg holder mine katte
inde og den skal de så sandelig også have lov til at have. Vi KAN altså ikke
være enige om alting men vælge at lukke ørene og så ellers lade dem snakke.
Lad dig ikke provokere, for det er nok det eneste hun vil have ud af det,
men du må bare indse at fordi DU har din mening så må andre altså godt have
en anden

Linda (som altså ikke er ude på at provokere, håber du forstår)

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 20-01-05 18:40

> [...]
> men du må bare indse at fordi DU har din mening så må andre altså godt have

Jeg må sige, at hende her blander sig absolut lige så meget i min måde
at have kat på, som jeg blander mig i hendes, så....

Det skal lige siges, at jeg har haft både indekatte og inde/ude katte
(dog aldrig rene udekatte). Så jeg dømmer ikke nogen ene og alene på den
konto.

> Linda (som altså ikke er ude på at provokere, håber du forstår)

Jo, jeg forstår godt hvad du mener

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kate

Dato : 20-01-05 20:01

> Altså, alle dem jeg kender har også deres mening om at jeg holder
> mine katte inde og den skal de så sandelig også have lov til at
> have.

Ja, selvfølgeligt må alle have deres mening, men jeg forstår slet ikke
nogle menneskers trang til eller behov for at provokere.
Jeg møder den også ofte. Ikke nær så meget omkring kattene som omkring
kaninerne. Det er godt nok ar folk ikke selv ønsker at have dyr, men
hvorfor skal jeg så betragtes som noget nær idiot når jeg ofrer meange
penge på "reparation" af en af mine dyr.
Som det vil være faste læsere bekendt, havde Lante en slem omgang
urinvejsproblemer som strakte sig over en måned og 5 dyrlægebesøg, et
hos Valby Dyrehospital. Jeg lagde ikke skjul på at han havde været
afsted den weekend og flere spurgte til hvordan han havde det, men lige
så mange spurgte til hvad det havde kostet for kun at lave øjne
ogbetragte mig som vanvittig når jeg sagde prisen. En havde den frækhed
og sige at "det kunne man da få mange katte for, det beløb". Jamen så
bliver jeg også gal, for det er jo direkte for at såre at folk siger
sådan noget.
I de 20 år jeg har haft kaniner har det ikke slået fejl, første gang et
menneske hører om mine kaniner fortæller de mig hvor godt kaniner
smager. Hvorfor er det sjovt? Nu er jeg ligeglad, men jeg undres
hvergang over bemærkningen.
Alt i alt er det selve det at provokere jeg slet ikke kan eller vil
forstå.

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 20-01-05 20:36

> "Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> wrote in

...SNIP..En helt masse.

> Alt i alt er det selve det at provokere jeg slet ikke kan eller vil
> forstå.

Jeg ser to grunde til at provokere, en god og en dårlig:

1) Jeg bruger det i mit job, jeg er/bliver folkeskolelærer. En god måde at
få eleverne op af stolene og komme frem med deres holdninger, eller få dem
til at tænke over noget så de får en holdning, er via provokation. Det samme
kan jeg bruge overfor andre jeg kender, igen med det formål at få dem til at
tage stilling i forhold til noget. Eller prøve at få dem til at se det
absurde i noget de selv har sagt.

2) Den her indrømmer jeg, er ikek så god, men nogle gange er det næsten ikke
til at lade være med at provokere visse typer af mennesker. Nogle mennesker
lader sig provokere så let også selv om det er så åbenlyst at man måske
enddag siger noget man slet ikke kan stå inde for, mem blot vil provokere.

Så altså provokation kan sagtens have en fornuftig grund 1), men det kan jo
også bare være overdrevent drilleri 2)

Mvh. Brian

Fra : Kate

Dato : 20-01-05 21:33

> Så altså provokation kan sagtens have en fornuftig grund 1), men
> det kan jo også bare være overdrevent drilleri 2)

Det kan det måske nok, men når man nu får serveret de samme dumme
bemærkninger år efter år så bliver man måske lidt træt. Jeg er nok,
omend træt, lidt tykhudet og lader provokationerne prelle af.
Men indrømmet, jeg er da ikke for godt til at provokere i nogle
sammenhænge. Som du nævner i punkt 1, jo, jeg har også brugt
provokation for at få en reaktion. Specielt fra min mor, som nogle
gange er overordentlig meget tykpandet på nogle punkter Godt hun
ikke læser med her

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 20-01-05 21:57

> "Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> wrote in

> Det kan det måske nok, men når man nu får serveret de samme dumme
> bemærkninger år efter år så bliver man måske lidt træt.

Jep og så er vi heller ikke i punkt 1) længere, for i pkt. 1) er der ikke
behov for at gentage den samme provokation. Når man har provokeret har det
udtjent sit formål.

> Jeg er nok,
> omend træt, lidt tykhudet og lader provokationerne prelle af.
> Men indrømmet, jeg er da ikke for godt til at provokere i nogle
> sammenhænge.

Ingen er vel fejlfri.

Fra : Denise

Dato : 20-01-05 22:16

Kate wrote:
> jo, jeg har også brugt
> provokation for at få en reaktion. Specielt fra min mor, som nogle
> gange er overordentlig meget tykpandet på nogle punkter Godt hun
> ikke læser med her

Næh det gør hun ikke, men jeg kender hende

--
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 21-01-05 15:49

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> wrote in

> Næh det gør hun ikke, men jeg kender hende

Men ikke så godt som jeg gør

Fra : Denise

Dato : 21-01-05 16:06

Kate wrote:
> "Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> wrote in

> Men ikke så godt som jeg gør

Hi hi, nej det har du så absolut ret i, og så er jeg jo heller ikke en
sladrehank

--
Hilsen Denise