Hjælp - gode råd søges
Fra : J

Dato : 15-01-05 00:52

Hej
Som I nok alle ved herinde, så er min kat Laurits blevet opereret for
vildtvoksende tandkød - det hedder noget med Gingivitis - han er på medicin
stadigvæk. Og fra i mandags til på mandag er han sat på Antirobe - kapsler,
som jeg skal hælde pulveret ud af - og så er det jo meningen, at han skal
æde det.
Jeg er ved at fortvivle i dag, nu er det gået sådan nogenlunde hele ugen,
men i dag nægter han totalt. Han har ikke spist noget som helst hele dagen.
Og nu har jeg prøvet flere gange, så der er altså røget fire kapsler lige i
skraldespanden.
Han har stadig ikke fået medicin i dag, og nu er det snart halvkriminelt.
Jeg synes allerede at tandkødsranden er lidt mere rød. Han skulle have den
medicin i denne uge, for at han kunne blive vaccineret på mandag.
Jeg har prøvet med Hills AD dåsemad, som det ellers plejer at gå med - har
været hos dyrlægen efter to slags mad en på dåse og en i pose - makrel i
tomat - leverpostej - smør (det var noget dyrlægen sagde) og leverpostej.
Lige nu er der røget en kapsel mere - troede det kunne gå med lidt ymer -
næææhh. Laurits vender ryggen til - skraber i gulvet - sætter sig fornærmet
til at slikke sig.
Han er simpelthen den mest kræsne kat nord for Alperne - spiser dog
kattetørfoder - har fået Royal Canins Kitten og vi er ved at trappe over til
Hills TD - som dyrlægen siger er tandrensende og godt mod urin sten.Og det
spiser han helt fint - men det er også snart det eneste han vil have. Det er
vel også helt OK foder, men han skal jo have noget at få medicinen med. Jeg
plejer at give ham en lille klat AD foder med knust pille i først og så når
han har taget det meste, så blander jeg resten i tørfoderet og så æder han
det. Men altså ikke i dag ..... Det er også pokkers til hus, for jeg skal jo
holde Ludwig væk fra det, han æder nemlig glad og gerne. Og hvis jeg sætter
maden frem nu, så ved jeg jo ikke i morgen hvem der har ædt det.

Hvad i alverden skal jeg stille op med det?????
mistrøstig og træt Jette

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 15-01-05 09:40

Hej Jette

Jeg føler med dig, jeg havde samme problem da jeg skulle give antirobe efter
en tandoperation. Jeg fik anbefalet noget der hedder PillEase som man
pakker pillen ind i, og som katte som regel godt kan lide, jeg
fik ikke afprøvet det, i stedet fik jeg hjælp til at holde katten, så han
fik hele pillen ind bagerst i munden og
så holdt jeg munden lukket og lidt op ad og strøg ned af halsen til han
slugte den.

PillEase kan købes hos nogle dyrlæger.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 15-01-05 09:44

"

eller www.dyrlaegevagten.dk

Fra : Denise

Dato : 15-01-05 10:21

J wrote:
> Og fra i mandags til på mandag er han sat på
> Antirobe - kapsler, som jeg skal hælde pulveret ud af - og så er det
> jo meningen, at han skal æde det.

Du skal _ikke_ hælde pulveret ud af kapslerne, de skal gives hele. Jeg giver
kapsler ved først at holde dem under den varme hane, og så stoppe dem ind i
munden på katten (så langt tilbage som muligt) så glider de meget bedre ned.
Du kan prøve og stoppe dem ind fra siden af munden, så kommer de også bedre
ned bag tungen, så den ikke kan spytter dem ud. Ellers kan du ikke få en til
at hjælpe med at holde katten, hvis det er helt umuligt, for jeg ved
udemærket godt, at det er lettere sagt en gjort ? Og så er der jo PillEase
som de andre skriver.

> [...]
> halvkriminelt. Jeg synes allerede at tandkødsranden er lidt mere rød.
> Han skulle have den medicin i denne uge, for at han kunne blive

Ja han skal jo have medicinen, men jeg kan godt forstå han ikke kan lide
pulveret, hvis du forsøger at drysse det ovenpå maden.

> [...]
> gå med lidt ymer - næææhh. Laurits vender ryggen til - skraber i
> gulvet - sætter sig fornærmet til at slikke sig.

Jamen, er det fordi du drysser pulveret på eller hvad ?, for så er det jo
klart, det pulver der er i de kapsler smager vist temmeligt grimt, efter
hvad jeg har kunne se på mine, hvis kapslen er gået i stykker.

> [...]
> over til Hills TD - som dyrlægen siger er tandrensende og godt mod
> urin sten.Og det spiser han helt fint - men det er også snart det

Det er helt ok, bare han får noget mad, så kan I altid bagefter når han er
blevet klar, trappe over på noget I synes han skal have.

> [...]
> frem nu, så ved jeg jo ikke i morgen hvem der har ædt det.
>
> Hvad i alverden skal jeg stille op med det?????

Du må på een eller anden sindsyg måde forsøge at få kapslen (hel) i ham, som
jeg har skevet foroven. Hvis du ikke kan give ham medicin direkte i munden,
synes jeg næste gang han er til dyrlægen, at du skal få undervisning af
dyrlægen i, hvordan man gør. For det er ikke til at have en kat man ikke kan
give medicin, for det kommer man til mange gange. Med mindre man altså
bruger Pillease, som jeg ikke selv har prøvet, så må man bare sørge for
altid at have noget liggende.
Der er mange andre tricks til at give piller, også noget med at pakke katten
ind i et håndklæde, så kun hovedet er frit. Og også hvordan man holder om
hovedet med venstre hånd, åbner munden med højre hånds langfingeren mens man
har pillen mellem tommel og pege, og så kan man lægge den ned bag tungen
mens man holder/presser underkæben ned med langfingeren.
Jeg ved godt det er svært til at starte med, men øv dig i det, det vil du
blive glad for at kunne. Jeg vi ved vi har nogle links med tekst og
billeder, er der nogle der kan huske dem ?

--
Hilsen Denise

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 15-01-05 11:33

"J" <8xjenyla@privat.dk(fjern 8x)> skrev i en meddelelse
> [...]
> æde det.
>
> Hvad i alverden skal jeg stille op med det?????

hej Jette
Når jeg skal give en af mine katte medicin, pakker jeg katten ind i et stort
badehåndklæde - det er vigtigt at sørge for, at håndklædet ligger helt tæt
ind til halsen, ellers kan katten få forbenene fri - når den så ligger som
en "mumie" med kun hovedet frit, er det et øjebliks sag at bøje dens hoved
bagover, lirke munden op med en finger og stoppe pillen langt ned i svælget.
Jeg stryger den så over halsen, indtil jeg har set den gøre en
synkebevægelse.
Mærkeligt nok virker katten bagefter ikke det mindste fornærmet over
behandlingen, spinder og gnider sig mod min hånd, og jeg er fri for at
kassere tabletter, der er blevet halvt opløst ved forgæves forsøg på at
stoppe dem i halsen på katten.
Held og lykke med projektet!
Venlig hilsen Anelise

Fra : Anette

Dato : 15-01-05 12:16

J wrote:
> Hvad i alverden skal jeg stille op med det?????

hej Jette

De fleste katte kan man med fingrene "proppe" pillen /kapslen langt ned i
halsen på, så den bliver hvor den skal. En af vores katte har dog luret
tricket, så hun kan på besynderlig vis altid få den pille spyttet ud, med et
meget fornærmet udtryk i hovedet.
Vi klagede vores nød til dyrlægen og fik en..hmm hvad hedder sådan en? ...en
kombination af en tang der kan holde pillen og en injektionssprøjte der kan
være en smule vand i.
Tricket er herefter det samme, ind i et håndklæde med katten, holde munden
åben, "dimsen" med pillen langt tilbage i munden, bagest på tungen, udløse
pillen og straks efter trykke på stemplet så der bliver sprøjtet en smule
vand ud i svælget på katten. Katten er nødt til at synke.
Vores Tillie synes bestemt ikke at vi var særligt rare - men hun fik sine
piller.

God bedring med Lauritz

/ Anette

Fra : Denise

Dato : 15-01-05 12:40

"Anette" <anette@readonlymail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> pillen og straks efter trykke på stemplet så der bliver sprøjtet en smule
> vand ud i svælget på katten. Katten er nødt til at synke.

Jeg har lige afprøvet sådan en med en antirope kapsel. Hvis den er
gennemsigtig med grøn trykkedims, så hedder den "Buster pilleindg". Tangen
købte jeg i sin tid til min mor og kapslerne er fra Molly's mundbetændelse.
Var lidt i tvivl om den virkede på kapsler også. Men man kan godt putte en
kapsel i og da jeg udløste den fløj den hen af bordet. Så ja, den virker
fint
Så Jette hvis du bor i nærheden af Brøndby har jeg en du kan få, men det gør
du jo nok ikke
Ellers held og lykke med dine forsøg Jette.

--
Hilsen Denise

Fra : JytteJ

Dato : 15-01-05 13:38

> [...]
> maden frem nu, så ved jeg jo ikke i morgen hvem der har ædt det.
>
> Hvad i alverden skal jeg stille op med det?????

Ja det kan være en sej død at skulle give katten piller, mit problem er mest
at hun forsvinder ind under sofaen hvor jeg ikke kan få fat i hende.
Jeg gør det at jeg sætter hende mellem mine ben på en stol, så jeg har
ansigtet lige for, så kan jeg faktisk holde hende fast ved at klemme lårene
sammen om hende, og stoppe pillen ned i halsen.
Det kræver blot en stol, hvor sædet er langt nok til at katten også kan være
der.

Jeg håber det lykkedes for dig. Held og lykke med det.

VH.
JytteJ

Fra : Gainsbourg

Dato : 15-01-05 13:47

Med vores katte har vi altid gjort som følger:

Tag katten op på skødet, læg den om på ryggen så dens bagpoter er mod din
mave og dens hoved på dine knæ (hold den fast hvis det er nødvendigt) og tal
roligt (glad) til den, så den slapper af. Sæt højre hånds pegefinger ind fra
siden mellem læberne på den og lirk forsigtigt dens mund op ved at sætte
pegefingeren ind mellem dens tænder (bag hjørnetænderne). Behold fingeren
derinde mens du med venstre hånd placerer pillen længst bagerst på dens
tunge (så langt nede i halsen som muligt). Træk begge hænder ud og "hold"
den om snuden, så munden forbliver lukket. Bliv ved med at holde, til den
slikker sig om munden (det kan godt tage lidt tid ind i mellem). Det er
først når den slikker sig om munden, at du er sikker på at pillen er slugt -
så den ikke løber rundt om hjørnet og spytter den ud igen. Når du først har
prøvet en gang eller to, går det superlet og tager under 1 minut.

Du må _aldrig_ åbne kapsler - det er meningen at de skal gives hele. Hvis du
er uheldig kan de være virkningsløse eller direkte skadelige alt efter hvad
præparat det er. Nogle medikamenter har en kapsel der først opløses i
mavesækken eller i tarmen fordi det virksomme stof optages bedst der, andre
er måske ætsende for spiserøret eller en sart mavesæk - og andre har måske
en ekstremt stærk/dårlig smag. Piller der må deles/knuses har det angivet på
pakken og har delekærv.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Denise

Dato : 15-01-05 13:57

Gainsbourg wrote:

> Du må _aldrig_ åbne kapsler - det er meningen at de skal gives hele.
> Hvis du er uheldig kan de være virkningsløse eller direkte skadelige
> alt efter hvad præparat det er.

Det er rigtigt, men i dette tilfælde må man godt. Altså med Antirope. Hvis
man siger til dyrlægen at man ikke kan give disse kapsler, siger han at man
kan drysse det på maden. Men jeg mener at kunne huske, når kapslerne er gået
i stykker i munden på katten, at det så ud til at smage grimt. Så nytter det
jo ikke noget at drysse det på maden, så vil de bare ikke spise maden.

--
Hilsen Denise

Fra : J

Dato : 15-01-05 17:36

Tak for Jeres svar..... det er dyrlægen, som har sagt, at jeg skal skille
kapslerne ad og drysse pulveret ud. Jeg drysser det ikke ovenpå maden, men
moser det sammen med maden.
Jeg må nok til at rulle ham ind i håndklæde, som I foreslår. Problemet er
bare, at Laurits ikke sådan glemmer det lige med det samme. Han er åbentbart
en følsom sjæl, for han er skidesur på mig resten af dagen, de gange jeg har
forsøgt at proppe pillerne i munden på ham. Og han spytter dem ud igen.
Det går nogenlunde med de piller han plejer at få, det er kapslerne der er
det store problem, og det er ovenikøbet to gange om dagen.
Jeg må snakke med dyrlægen på mandag, når vi skal derover. Så skal begge
vaccineres og vi skal snakke kastration af Ludwig.
Jeg er bare ret bekymret for Laurits's tandkødskant er allerede noget mere
rød end i mandags - og det er ikke godt.
Men her om lidt vil jeg prøve med en hel kapsel ind i munden.
Har været i byen og købt en lillebitte dåse kattemad - Gourmet - men det er
han nok ligeglad med. Han har heller ikke spist noget i dag. Dog slikkede
han det meste af sin medicin blandet i en teske AD i sig i morges. Han har
været oppe på sit "foderbræt" flere gange i dag. Snuset til tørfoderet,
vender surt ryggen til og skraber .... og hopper ned og sætter sig til at
slikke sig.
Jette