Når katten kommer med en død mus?
Fra : Ole Jensen

Dato : 09-01-05 23:21

Hej

Jeg har læst det flere gange, men hvad er det egentlig at katten vil,
når den kommer med en død mus?

Og hvad skal jeg gøre med musen? Forventer katten at jeg tager den,
eller vil den have musen tilbage?

Det er en kat som er begyndt at hænge ud her hvor jeg bor. Den er i
løbet af en måneds tid blevet mere og mere snaksagelig, og vil også
gerne kæles for, men er stadig en smule nervøs. Jeg kan ikke lokke den
indenfor, og når jeg går i baghuset og den kommer ind og vil snakke, er
den tydeligvis ikke tryg hvis jeg lukker døren og den ikke kan komme ud.
Så begynder den nemlig at mjave og vil ud. Jeg har ellers installeret
kattelem, så den kan komme og gå som den vil, men jeg kan ikke få den
til at bruge den, selvom jeg har lokket den til det en gang, men kun ud

Det er en udekat.
Hvis I vil se den, ligger den i dk.binaer under Kat.
Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 10-01-05 07:06

Ole Jensen wrote:
> [...]
>

> Det er en udekat.
> Hvis I vil se den, ligger den i dk.binaer under Kat.

Det kan kræve meget stor tålmodighed.
Hvis det er en kat, som aldrig er blevet tam, er det ikke sikkert den
helt bliver det, men der er ikke andet at gøre end at lokke den til at
komme frivilligt og stille noget lækker mad til den indenfor.
Vores Mummi, som er en ikke helt ung tidligere staldkat, er nu efter 1½
år så tryg at hun kommer ind i bryggerset, hun vil også meget gerne
kæle, men ikke tages op. Vi kan ikke tage hende ind, da hun bliver
udstødt af de andre katte, men hun kommer somme tider nysgerrigt ind i
køkkenet.

Bjarne

Fra : karsten & Pia

Dato : 10-01-05 09:57

> Jeg har læst det flere gange, men hvad er det egentlig at katten vil,
> når den kommer med en død mus?
>
> Og hvad skal jeg gøre med musen? Forventer katten at jeg tager den,
> eller vil den have musen tilbage?

Katten betragter dig som sig ejer/familie når den kommer med musen til dig
og den forventer du skal spise musen/tage den (husk at rose katten for
adfæren)........vil du gøre noget lækkert for katten så gem hovedet til den,
det er virkelig en delikatese. Nej tag du bare musen og sig god misser, så
er det helt ok.

Med hensyn til det andet så giv katten tid.

MVH Pia

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-01-05 10:05

"karsten & Pia" <xx@£.de> wrote in message

> [...]
> misser, så er det helt ok.
>
> Med hensyn til det andet så giv katten tid.

Og efter den nydelige forklaring fra Pia, vil jeg blot sige:

Velbekomme dig, Ole

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Denise

Dato : 10-01-05 10:16

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> wrote in message

> "karsten & Pia" <xx@£.de> wrote in message

> Og efter den nydelige forklaring fra Pia, vil jeg blot sige:
>
> Velbekomme dig, Ole

Hi hi, sad lige og tænkte på, om vi ikke have en opskrift til ham

--
Hilsen Denise

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-01-05 10:52

> Hi hi, sad lige og tænkte på, om vi ikke have en opskrift til ham
>
> --

Ala stegt mus i persillesovs?
Glaseret rotte med svampesauce?
Mus au vin

Fra : Ole Jensen

Dato : 10-01-05 20:46

> Ala stegt mus i persillesovs?
> Glaseret rotte med svampesauce?
> Mus au vin

Hvis det nu havde været en rotte, så måske: Ratatouille, Som godt nok er
en vegetarret

Tak for rådene.

Fra : Jane :o)

Dato : 11-01-05 11:43

Wow hvor den ligner vores Niels...

http://www.janemark.dk/dec1.html

(3. Billede nede)...

Hihi...

Mvh Jane
---
http://www.125.dk/cats

Fra : Ole Jensen

Dato : 13-01-05 20:53

Jane <virker@hotmail.com> wrote:

> Wow hvor den ligner vores Niels...
>
> http://www.janemark.dk/dec1.html
>
> (3. Billede nede)...

Ja, som to af samme kuld.

Den lille killing på første billede, spiser den popkorn?

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 10-01-05 10:46

> [...]
>
> mvh
> Ole-J
> Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Hej Ole,

Der er endnu ikke fuld enighed om, hvorfor katten nogle gange bringer
bytte med hjem til sin familie. Der er dem der mener, at den bringer
f.eks. en mus hjem som en slags gave til dig. Og så er dem der mener, at
den snarere prøver at lære dig noget om at fange mus En kattemor med
killinger kommer også hjem til reden med enten døde, halvdøde eller helt
levende mus. Det gør den for at lære killingerne noget om at gå på jagt.

Det er muligt, at der findes endnu flere mulige forklaringer.

Men hvad katten forventer at du skal gøre? Hø, høøm, ja det vil jeg så
ikke træde mere i I hvert fald er jeg enig i, at katten skal roses
for sin bedrift

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar