Stakkels Anton...
Fra : fam. Ager

Dato : 07-01-05 07:47

Hej!

Nu har Anton endelig fundet ud af, at han kan fange en mus!, vi har igennem
de seneste mdr. pga. ombygning og huller i væggen, haft "fornøjelse" af mus
indendøre.. Torben min mand, var "pædagogisk", og forærede kattene nogle af
dem han havde fanget i fælden... ja Anton ville helst have dem i fælden...
og kastede så rundt med musen i fælden ((-: men æde den? nej tak!.
Albert derimod har fundet sit indre rovdyr frem, og den får hele turen før
han med stor fornøjelse æder den på et øjeblik...
Nu har de så fundet ud af, at under vores vask, hvor nedløbsrøret kommer
op/ned, dér kommer mus op!.
og Anton har efterfølgende bosat sig derinde, og fangede så sin første
levende mus, (uden fælde på....). og vi var jo spændte på hvad han så
gjorde... jo, Albert kom susende og hev den arme mus ud af munden på Anton,
og væk var han!!
Tilbage stod Anton vrælende..... og luskede så til sidst ind i skabet igen,
for at vente på en eventuel ny musling..((-:
Og lur mig, om han ikke sidder der endnu.... sikke dog en tålmodighed de
har!.

Og så et spørgsmål, nu har de ikke fået ormekur, da de er indekatte, og ikke
færdes ude, og dermed ikke har de store chancer for orm, men hvad nu med de
mus?. der er da rigelige med muligheder for orm.
giver i andre der har mus/fugle fangende katte, regelmæssige ormekure eller
hvor ofte gør i det?.
i lighed med hundene, hvor man nemt kan se orm i afføringen, er det nu
engang svært at se, når det hele er pakket ind i grus!

mvh. marie og raggierne.

Fra : Denise

Dato : 07-01-05 08:36

"fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> for at vente på en eventuel ny musling..((-:
> Og lur mig, om han ikke sidder der endnu.... sikke dog en tålmodighed de

Hi hi, en hyggelig morgenhistorie, kan se billederne for mig . Men jeg
blev næsten chokket, da jeg så overskriften.
Stakkels er han jo ikke, han sidder jo og hygger sig og venter. Åh ja, de
har tålmodighed og måske ingen tidsfornemmelse.
I går aftes var der noget underligt krassen oven over vores brændeovn. Enten
kom det fra loftet eller også taget. Begge katte sad og kiggede op i loftet
og pludselig hoppede Blonde op på brændeovnen. Gudskelov var det et par
timer siden jeg havde puttet noget brænde i, men den var da så varm at jeg
ikke kunne holde hånden på den. Blonde kom rimeligt hurtigt ned men der var
ikke noget og se på poterne, heldigvis, håber han lærte noget.
Vi var ude og lyse på på taget men kunne ikke se noget, så jeg må nok lokke
manden op på loftet for at se om der er noget deroppe. Kan mus komme helt op
på loftet, for jeg ved vi har mus i haven ?. Det ville godt nok være noget
skidt, for så gnasker de jo i tingene deroppe. Jeg mener ikke vi har nogle
huller nogle steder hvor større dyr kan komme ind.

--
Hilsen Denise

Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 07-01-05 10:16

Kan mus komme helt op
> på loftet, for jeg ved vi har mus i haven ?. Det ville godt nok være noget
> skidt, for så gnasker de jo i tingene deroppe. Jeg mener ikke vi har nogle
> huller nogle steder hvor større dyr kan komme ind.

Ja det kan de sagtens. Min storesøster havde en lejlighed i nordvest
kvateret i kbh. der var et tilhørende loftrum. og der var mus, rotter og
duer. Mus og rotter kan sagtens finde rør de kan klatre på og så komme
helt op i loftet..

jeg håber i kan komme af med dem....

Maria

Fra : Denise

Dato : 07-01-05 12:10

"Maria og Benny Lauritzen" <benny.lauritzenKATTE@BAKKEparadis.dk> wrote in
message news:41de534217eac@nerdgirl.dk...
> [...]
> kvateret i kbh. der var et tilhørende loftrum. og der var mus, rotter og
> duer. Mus og rotter kan sagtens finde rør de kan klatre på og så komme

Ja, vi må i hvert tilfælde op og se om der er noget deroppe. Men lyden holdt
op i løbet af et par minutter.

--
Hilsen Denise

Fra : Gainsbourg

Dato : 07-01-05 11:15

Kan mus komme helt op
> på loftet, for jeg ved vi har mus i haven ?. Det ville godt nok være noget
> skidt, for så gnasker de jo i tingene deroppe. Jeg mener ikke vi har nogle
> huller nogle steder hvor større dyr kan komme ind.

Du vil blive rystet over hvor små huller der skal til for at en mus kan
komme ind - selv de mindste sprækker øverst oppe på en lodret væg er nok.
Jeg tror ikke at der er mange loftsrum uden mus...

Fra : Denise

Dato : 07-01-05 12:18

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> wrote in message
> [...]
> komme ind - selv de mindste sprækker øverst oppe på en lodret væg er nok.
> Jeg tror ikke at der er mange loftsrum uden mus...

Nu må vi se om vi kan se noget. Hvordan kan man se om der er mus, altså hvis
de ikke stiller sig op og vinker ? Lægger man så gift op eller hvad, for
jeg har ikke lyst til fælder hvor der sidder døde mus i.
Og der kommer ikke katte derop.

--
Hilsen Denise

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 07-01-05 12:27

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse

> Nu må vi se om vi kan se noget. Hvordan kan man se om der er mus, altså
> hvis
> de ikke stiller sig op og vinker ?

Det gør de altså somme tider. Det så jeg, da jeg boede på landet. Hvis de
får lov til at være i fred længe nok, bliver de halvtamme, og så står de der
nærmest og rækker tunge ad dig og vinker.
Men da jeg så havde grinet af, gik jeg i Brugsen og købte musefælder, solide
gammeldags smækfælder. Så ku de lære det, ku de.

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk

Fra : Denise

Dato : 07-01-05 12:36

"Benedikte Brisson" <kuduliatvide@invalid.dk> wrote in message

> [...]
solide
> gammeldags smækfælder. Så ku de lære det, ku de.

Hi hi, men problemet er at jeg synes de er meget søde. Bortset fra, at de
havde ødelagt nogle af vores spritnye hynder, der stod på terassen i en
hyndebox. De havde gnavet hul i nogle og andre havde de spist
lædderstropperne på. Og så lugtede hynderne meget sødt og ulækkert. Men når
jeg engang imellem ser en mus i haven, der sidder og guffer fuglefrø, virker
de jo meget søde. Så helst gift tror jeg, så går de vel hen og dør et andet
sted

--
Hilsen Denise

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 07-01-05 13:10

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse

<klip>
> Så helst gift tror jeg, så går de vel hen og dør et andet
> sted

Ja, og så ligger der muselig her og der bag panelerne. Næh du, smækfælder,
det ved man hvad er *G*

Fortsættelsen af historien om mus på landet:
Det var mens jeg var præstevikar og derfor boede i præstegården lige over
for kirken. Da den første mus var gået i fælden, stod jeg jo der med en død
mus, jeg ikke rigtig vidste, hvad jeg skulle med. Til sidst besluttede jeg
at gå ud og smide den i skraldespanden ved hushjørnet. Da jeg løfter låget
for at droppe musen derned, begynder kirkeklokkerne at ringe aftenringning.
Så jeg var fuldstændig syg af grin, da jeg gik ind og ringede til
nabopræsten, en gammel studiekammerat, og fortalte at her blev mus begravet
med gejstlig medvirken og klokkeringning og det hele.
Hendes kommentar: Og så huskede du vel at hamre en pæl gennem hjertet på
den, så den ikke gik igen....

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk

Fra : Denise

Dato : 07-01-05 13:17

> [...]
> med gejstlig medvirken og klokkeringning og det hele.
> Hendes kommentar: Og så huskede du vel at hamre en pæl gennem hjertet på

LOL
Ej altså, du kunne da godt have begravet den rigtigt i indviet jord, nu når
det var så tæt ved

--
Hilsen Denise

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 07-01-05 12:40

Denise skrev
<Lægger man så gift op eller hvad, for jeg har ikke lyst til fælder hvor der
sidder døde mus i. Og der kommer ikke katte derop. >

Problemet med at bruge gift, er at man ikke kan være sikker på at musene
bliver deroppe, uden for katte-rækkevidde, jeg ville være nervøs for om en
mus der havde spist gift, bevægede sig hen hvor en af kattene kunne få fat i
den.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Denise

Dato : 07-01-05 12:59

"Marianne Hellemose" <hellemose.som4@mail.dk> wrote in message
> [...]
> mus der havde spist gift, bevægede sig hen hvor en af kattene kunne få fat

Ok, det forstår jeg. Men de burde ikke kunne komme ind i huset og kattene
kommer jo kun i løbegård. Hmm, men jeg kan godt se problemet, tænker lidt.
Men jeg håber ikke der er noget deroppe., og det bare vare et spøgelse

--
Hilsen Denise

Fra : Anette

Dato : 07-01-05 13:07

Denise wrote:
> [...]
> altså hvis de ikke stiller sig op og vinker ? Lægger man så gift op
> eller hvad, for jeg har ikke lyst til fælder hvor der sidder døde mus

hej Denise
Det er nogenlunde nemt at se om der er mus. Der vil sandsynligvis ligge
museafføring flere steder, små sorte snuller på et par millimeters længde.
Evt papir eller pap vil være bidt i stykker, hjørner af isoleringsmateriale
er tygget i stykker. Er der mange vil der være en sødlig lugt af mus.
Du må ikke bruge gift når du har katte. Musene dør ikke med det samme af
giften, så du kan risikere at dine katte æder en forgiftet mus. Bryder du
dig ikke om fælderne der knækken nakken på musene, så køb nogle vippefælder,
som bare fanger musen. Så kan I slippe musene løs et andet sted, langt væk
eller give dem til kattene.Husk at tilse fælderne hver dag, ellers dør
musene af tørst og sult, det er synd for musen, trods alt og fælden er lige
til at smide ud, jeg tror mus kan lugte det når artsfælle har lidt en
langsom tørstedød i en fælde.

God jagt
/ Anette

Fra : Denise

Dato : 07-01-05 13:15

"Anette" <anette@readonlymail.com> wrote in message

> [...]
lige
> til at smide ud, jeg tror mus kan lugte det når artsfælle har lidt en

Tak for info, sådanne nogle fælder er jo ikke så slemme i så fald: Det må
være sådan nogle vi skal have, hvis vi altså har mus på loftet.

--
Hilsen Denise

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-05 18:07

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for info, sådanne nogle fælder er jo ikke så slemme i så fald: Det må
> være sådan nogle vi skal have, hvis vi altså har mus på loftet.

Bryder mig heller ikke om smækfælderne. Musene lander tit lidt uheldigt i
dem og det er trods alt synd for musen og også ulækkert.
Der var noget, der hed Ærø-fælder engang, som bare fangede musen. Ved dog
ikke om de har skiftet navn siden.

Har du ikke mulighed for, at sætte kattene ind på loftet en times tid ?
Vi har et stort uudnyttet loftrum og når jeg hører muselyde deroppefra,
plejer jeg at fange kattene og lukke dem derind en times tid, sammen med en
kattebakke.
Når kattene kommer ud igen er der som regel ro på loftet igen et godt stykke
tid, så noget fanger de nok derinde.

Den metode duer selvfølgelig ikke, hvis dine katte kan slippe ud fra
loftrummet, men katte er nu den mest effektive musefælde man kan få, lige
bortset fra vores lille hund, der også er effektiv musefanger og gerne
stjæler fornøjelsen fra kattene.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Denise

Dato : 07-01-05 19:14

Buffy wrote:
> [...]
> loftrummet, men katte er nu den mest effektive musefælde man kan få,
> lige bortset fra vores lille hund, der også er effektiv musefanger og

Nej, desværre det har vi ikke mulighed for, for der er ikke lukket af med
vægge, der er kun spær og isolering og lidt gangbro. Det tør jeg simpelthen
ikke.
--
Hilsen Denise

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-05 19:25

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, desværre det har vi ikke mulighed for, for der er ikke lukket af med
> vægge, der er kun spær og isolering og lidt gangbro. Det tør jeg
simpelthen
> ikke.

Nej, det duer ikke kan jeg godt se. Så er der jo kun den lukkede fælde
tilbage, hvis du ikke vil bruge smækfælderne.

Musegift er imo for farligt. Har lige hørt om en kat, der blev meget syg
sandsynligvis pga. muse/ rottegift. Den kom sig heldigvis igen og virkede
rask, da jeg hilste på den i går. Ejeren fortalte dog, at den havde været
meget syg og "dinglende" i et par dage.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Denise

Dato : 07-01-05 19:51

Buffy wrote:
> [...]
> virkede rask, da jeg hilste på den i går. Ejeren fortalte dog, at den
> havde været meget syg og "dinglende" i et par dage.

Ja gift er jeg også gået bort fra. Nu lokker jeg manden derop i morgen, jeg
tør sq ikke, for kommer der en mus får jeg en hjerteslag af bare
forskrækkelse. Ikke fordi jeg er bange for mus, men der er uhyggeligt mørkt
deroppe Ser han tegn på fremmed beboelse må vi ud og kigge på fælder,
for de skal ikke gnave i vores ting deroppe.

--
Hilsen Denise

Fra : Leyna

Dato : 07-01-05 11:15

On Fri, 7 Jan 2005 07:47:25 +0100, "fam. Ager"
> [...]

>mus?. der er da rigelige med muligheder for orm.
>giver i andre der har mus/fugle fangende katte, regelmæssige ormekure eller

Mine katte er inde/udekatte med egen kattelem, og da de ofte spiser
mus (fugle og hvad de ellers kan få fat i), så døjer de ofte med orm.
Specielt min lille hanmis (som ikke er så lille mere efter at vi har
fået bugt med en gang bændelorm) får reglemæssigt orm og dermed
følgende ormekur.
Sidst vi var ved dyrlægen stillede jeg samme spørgsmål. Hvor tit skal
de ha' ormekur? Og svaret var : Kun når de har orm.

>i lighed med hundene, hvor man nemt kan se orm i afføringen, er det nu
>engang svært at se, når det hele er pakket ind i grus!

Tro mig, du opdager det når de har orm, for det er med i afførringen,
eller de kaster det op (gerne i møblerne *SUK*), og det kan sagtens
sidde i pelsen omme ved måsen.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 07-01-05 11:37

> [...]
> igen, for at vente på en eventuel ny musling..((-:
> Og lur mig, om han ikke sidder der endnu.... sikke dog en tålmodighed de
Ja, jeg har også dem der kan sidde ret op og ned i timevis i opvaskebaljen
under køkkenvasken *G*
En gang var jeg heldig at kunne sidde i stuen og se hele processen. Utroligt
så rolig katten er. Venter på det rette øjeblik. Musen nærmest tullede forbi
hendes næse flere gange. Kun hendes øjne bevægede sig...... og så HAPS ...et
snuptag og hun havde den.
Perfekt timing !

> [...]
> i lighed med hundene, hvor man nemt kan se orm i afføringen, er det nu
> engang svært at se, når det hele er pakket ind i grus!

Ormekur er IKKE forebyggende. Blot helbredende. I realiteten kan de få orm
dagen efter en ormekur. Så man giver, hvis man observerer orm i afføring,
hale eller opkast.

Hilsen Nina

Fra : Gainsbourg

Dato : 08-01-05 13:13

Jeg kan ikke anbefale dig (eller andre) at bruge musegift. Det koster mange
katte (og andre små rovdyr som fx ugler) livet hvert år og er hovedårsag til
at flere uglearter er truede i Danmark. Giften er lavet sådan at når musen
har spist den, føler den sig vildt tørstig og søger ud at huset for at
drikke. Det er smart, for så ligger den døde mus ikke og rådner indenfor -
til gengæld bliver de omtumlede mus let bytte for alle mulige små rovdyr,
der så selv i de fleste tilfælde dør af giften.

Brug i stedet smæk-fælder hvor musen dør hurtigt og smertefrit eller
klap-fælder hvor du kan bære dem (laaangt) væk og sætte dem fri. Du må også
overveje om I vil tætne jeres loftsrum og har mulighed for at gøre det så
effektivt at de ikke kommer ind mere. Hvis ikke, kan I ligeså godt lade de
mus der er, blive der. Der vil bare blive ved med at komme flere ind hvert
efterår og vinter.

Hvis du har rotter er det en anden sag. Så har du anmeldelsespligt til
kommunen, der så sender uddannet fagpersonale til at udrydde dem. Det er
gratis (/betales over skatten).

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Denise

Dato : 08-01-05 14:02

Gainsbourg wrote:
> Jeg kan ikke anbefale dig (eller andre) at bruge musegift.
Nej jeg vil heller ikke bruge gift.

> [...]
> ligeså godt lade de mus der er, blive der. Der vil bare blive ved med
> at komme flere ind hvert efterår og vinter.
Ja, jeg tror heller ikke det kan tætnes. Det er som det skal være og der
skal jo luft igennem deroppe.

--
Hilsen Denise