Hjælp min kat bider mig....
Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 06-01-05 21:26

Vores kat har en uvane han kan af en eller anden grund godt li at bide
mig. Han kommer op i sofaen til en og vil gerne kæles vender sig om på
maven og vil kløs det er også helt okay.

Men en dag begyndte han på noget mærkeligt og han gør det også kun
engang imellem ikke hver gang man kæler ham. Han tar poterne op holder
om min hånd og markere med munden. Da det gjorde en smule ondt begyndte
jeg at fjerne hånden selvom jeg ikke viste hva det var han prøvede på om
det var slikke eller bide.

Da jeg så så at Carsten gjorde det samme ved min mand men istedet for at
bide slikkede han. Da fik jeg mod til mig og ville lige prøve at se om
Carsten prøvede at slikke mig, så jeg lod min hånd blive. Men nej han
slikkede mig ikke. Han bed, heldigvis kom der ikke hul men jeg er nu
hævet en smule der hvor tænderne klemte.

Han er også begyndt at bide ud efter mit ben når han er legesyg.

Men Carsten bider kun mig aldrig min mand eller andre der kæler med ham.

Hjælp hva skal jeg gøre. Jeg holder utrolig meget af Carsten men lever i
en frygt om han endag vil bide hul. Jeg vil helst ikke af med Carsten.

Hva kan jeg gøre for at han ikke bider mig?

Baggrunds info: Carsten er 2½, han kastrat, vi overtog ham efter vores
overbo da han døde kom Carsten og krævede at vi tog os af ham.

Håber at der er nogen der kan hjælpe...

hilsen
Maria

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 06-01-05 21:47

> [...]
> om min hånd og markere med munden. Da det gjorde en smule ondt begyndte
> jeg at fjerne hånden selvom jeg ikke viste hva det var han prøvede på om

Jeg tror, at Carsten udviser det, der hedder kæleaggression. Det opstår,
når man kæler med katten, især når man aer den på bugen. Så kan det for
nogle katte pludseligt blive for meget af det gode. Så kan katten finde
på at bide, selvom den øjeblikket før så ud til at nyde seancen. Bugen
er for katten et af de mest sårbare steder. Bortset fra mennesker, så er
det stort set kun en killings mor, der får lov at røre lige på det
sted.Derfor er der nogle katte, der kræver en del takt, når man rører
dem der Nogle vil slet ikke finde sig i det.

Det du kan gøre, er at holde godt øje med de signaler, Carsten udsender,
når du kæler med ham. I samme øjeblik han begynder at se utryg ud (

> [...]
>
> Baggrunds info: Carsten er 2½, han kastrat, vi overtog ham efter vores
> overbo da han døde kom Carsten og krævede at vi tog os af ham.

Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 06-01-05 21:55

> [...]
>
> Det du kan gøre, er at holde godt øje med de signaler, Carsten udsender,
> når du kæler med ham. I samme øjeblik han begynder at se utryg ud (

Hovsa, fik fingerspasmer og blev ikke færdig. Undskyld, prøver lige igen

Hvis Carsten begynder at se utryg ud (f.eks. slår lidt med halen eller
ændrer ørestilling), så skal du stoppe med at ae ham. Så har han nemlig
pludseligt fået nok

Måske aer din mand ikke på manden? Eller måske ikke så længe? Prøv at
ligge mærke til de små forskelle.

Jeg tror bestemt heller ikke, at du behøver at komme af med Carsten. Man
skal bare respektere hans personlige rum Tiggy vil slet ikke have,
at vi rører ved hendes mave. Ingen må. Og det respekterer vi så. Ingen
problem der. Så aer vi hende bare nogle andre steder

Håber at det hjælper hos jer også.

Med venlig hilsen

Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 06-01-05 21:58

> Jeg tror, at Carsten udviser det, der hedder kæleaggression. Det opstår,
> når man kæler med katten, især når man aer den på bugen.
¨
Det er altid når jeg kæler ham over bugen. Men som regel ligger han sig
hen over mit skød og vil have at jeg stryger ham der også kan han ikke
få hovedet langt nok ned han elsker når man nusser ham der.

Det kan godt være det det men hva kan jeg gøre for at bekæmpe det?

Han plejer jo ellers at nyde når jeg gør det. Og hvorfor er det kun mig
og ikke min mand. Kan det være at katten ser forskel på kønene og kan
mærke at jeg er mere fysisk svag. Carsten har jo før hen boet hos en
mand og han var vist lidt af en enespænder vi kendte ham dog ikke.

Med venlig hilsen
Maria og Benny Lauritzen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 06-01-05 22:16

> Det kan godt være det det men hva kan jeg gøre for at bekæmpe det?

Jeg ved ikke rigtigt, om man som sådan ligefrem kan bekæmpe det. Det
bedste er bare at tage lapperne til sig, når missen giver udtryk for, at
den ikke gider mere Katte er ikke lumske, så han giver nok et eller
andet signal, inden han bider. Men hvis du har svært ved at aflæse ham,
så prøv at nøjes med at ae på maven i ganske kort tid ad gangen. Og så
skift ellers til en anden og mindre kontroversiel kropsdel

> Han plejer jo ellers at nyde når jeg gør det. Og hvorfor er det kun mig
> og ikke min mand. Kan det være at katten ser forskel på kønene og kan
> mærke at jeg er mere fysisk svag.

Jeg tror ikke, at katten går op i, om du er fysik svag eller ej. Det har
nok snarere noget med jeres respektive forhold til katten at gøre. Måske
er han tættere knyttet til den ene end til den anden? Og som sagt:
måsker aer din mand missen på en anden og mindre provokerende måde?? Her
må I nok igang med Sherlock Holmes brillerne

Er det monstro også kun dine ankler, Carsten kan finde på at fare på? I
så fald kan det være, at han får større respons fra dig, end fra din
mand, når han udfører slige numre?

Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 06-01-05 22:31

> [...]
>
> Er det monstro også kun dine ankler, Carsten kan finde på at fare på? I
> så fald kan det være, at han får større respons fra dig, end fra din

Carsten har aldrig på nogen måde bidt ud efter benny kun mig.

men jeg syntes bare det er vildt underligt han er den første kat der gør
det. Da jeg boede på sjælland besøgte jeg ofte et ældre ægtepar der
havde to katte og et væld af en masse vildkatte der kom rendene for at
tigge mad, vildkatene kunne jeg kæle med uden problemer en af dem lod
mig ovenikøbet ae den på maven. Deres to misser var der heller ingen
problemer med, men når jeg nu selv har fået kat der bider den, det er
vildt provokerende.

hilsen
Maria

Fra : Marlene

Dato : 07-01-05 09:41

"Maria og Benny Lauritzen" <benny.lauritzenKATTE@BAKKEparadis.dk> skrev i en
meddelelse news:41dda6707070d@nerdgirl.dk...

Snip

Kan det være at katten ser forskel på kønene og kan
> mærke at jeg er mere fysisk svag.

Det tror jeg ikke, for vi har den omvendte situation her - ikke at det
egentlig er et problem; vores kat, Ernst Jr., kan ofte finde på at "bide"
(ikke hårdt) min mand, når han nusser med ham. Det er, som om han - vores
kat - tror , at de skal slås, hver gang min mand nusser ham. Han gør det
aldrig ved mig. Det er dog vigtigt at fjerne hånden med det samme - mener
jeg.

Mvh. Marlene.

Fra : Denise

Dato : 06-01-05 22:19

Betina Rasmussen wrote:

> [...]
> kan det for nogle katte pludseligt blive for meget af det gode. Så
> kan katten finde på at bide, selvom den øjeblikket før så ud til at

Det var også min første tanke, der er mange der ikke kan lide at man kæler
dem på maven. Faktisk gælder det min mors kat, min søsters, og min
svigermors som dog kun markerer. Heldigvis er vores blevet mavenusset siden
de var killinger. Men det der undrede mig var, at Maria skrev den også gik
efter benene, det var dér jeg stod af..

--
Hilsen Denise

Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 06-01-05 22:34

Den bider kun efter benene når den er legesyg ellers er det hånden. Og
han har hidtil kun markeret men idag markerede hanså hårdt at det hæver

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 06-01-05 22:43

> [...]
> de var killinger. Men det der undrede mig var, at Maria skrev den også gik

Kunne det ikke være 2 separate problemer?
1 stk. kælaggression (som jo egentlig ikke er noget problem når bare man
respekterer kattens grænser) samt
1 stk. vild leg, som giver en rigtig god respons (evt. i form af et
fornøjeligt højt hyl)?

Og måske Maria generelt giver større respons end sin mand. Carsten synes
måske, at negativ respons er bedre end ingen respons. Sådan er der jo
nogle af de bøller, der har det

Fra : Denise

Dato : 06-01-05 22:58

Betina Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Og måske Maria generelt giver større respons end sin mand. Carsten
> synes måske, at negativ respons er bedre end ingen respons. Sådan er

2 separate problemer, måske. Det kunne være vi skulle spørge en af de
hersens katte-adfærds dimser. For det har aldrig lykkedes mig at forstå
kattehjerner Og jeg har 7-9-13 aldrig selv haft katte som ikke har
været 100% pålidelige, men jeg har måske bare været heldig , og så er
der jo det, at jeg har haft alle mine fra killinger af, så jeg selv har
kunne præge dem. Hvis man får en kat fra en andet sted, så vil jeg godt tro
man kan løbe ind i problemer, for man skal jo først bruge tid på at opbygge
et tillidsforhold, og lære så meget man kan om kattens psyke i forskellige
situationer.

--
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 06-01-05 21:59

Maria og Benny Lauritzen wrote:
> Hjælp hva skal jeg gøre. Jeg holder utrolig meget af Carsten men
> lever i en frygt om han endag vil bide hul. Jeg vil helst ikke af med
> Carsten.

Av, det var en svær en, hvis du er bange for din kat. Men jeg forstår ikke
rigtigt, lever du i en frygt for at din kat vil bide dig, det er altså ikke
noget man dør af, og selvfølgelig kan det gøre ondt, men jeg synes ikke det
er noget du skal gå og tænke på. Jeg ved ikke om en kat som en hund kan
mærke, at man er lidt bange for dem, det kan være andre ved det, og det er
måske derfor han opfører sig sådan. Hvis du ikke bruger noget håndcreme, som
han ikke kan lide, så er det jo nok noget bestemmelses-noget, vil jeg tro.
Så må du lære at det er dig der bestemmer, og en af tingene er i hvert
tilfælde _ikke_ at være bange for ham..

> Hva kan jeg gøre for at han ikke bider mig?
Bider han eller ser ud til at bide, må du bare sige nej, og fy, måske hvæse
som en kat, og sætte ham ned på gulvet.
Så han ved du er blevet sur på ham, og så ignorer ham og lad være med at
kæle med ham, når han er sådan. Og sådan skal du bare gøre hver gang, så
finder han nok ud af at han skal opføre sig ordentligt.

Ellers aner jeg ikke mit levende råd, sådan noget har jeg ikke prøvet før.
Kun med andres katte og så lader jeg dem være i fred. Så ovenstående er ren
gætteri. Håber andre har ideer.

--
Hilsen Denise

Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 06-01-05 22:23

> [...]
> han ikke kan lide, så er det jo nok noget bestemmelses-noget, vil jeg tro.
> Så må du lære at det er dig der bestemmer, og en af tingene er i hvert

Jeg er ikke bange for ham, men jeg er bange for om han kan bide igennem
min hud for han bider lige ved pulsåren og det ville jo ikke være godt,
især hvis jeg er alene hjemme. Håndcreme har vi over vejet om det kan
være det, da jeg er afhængig af håndcreme. tar det på hånden mindst 30
gange om dagen ellers sprækker de, skal have creme på efter de har været
i vand.

> [...]
> kæle med ham, når han er sådan. Og sådan skal du bare gøre hver gang, så
> finder han nok ud af at han skal opføre sig ordentligt.

det har jeg gjort men jeg har nok været en smule for eftergivende da jeg
troede at den eneste måde at han kan lære det er med en forstøver. også
istedet for at bebrejde ham så har jeg ligesom taget skylden uden en
grund. Jeg må prøve at se men sidst jeg skældte ham ud hvæste han og bed
ud efter mig.

hilsen
Maria

Fra : Denise

Dato : 06-01-05 22:40

> [...]
> om det kan være det, da jeg er afhængig af håndcreme. tar det på
> hånden mindst 30 gange om dagen ellers sprækker de, skal have creme

Hmm, kan du måske prøve et andet mærke, bare for at se om det er det.

> [...]
> forstøver. også istedet for at bebrejde ham så har jeg ligesom taget
> skylden uden en grund. Jeg må prøve at se men sidst jeg skældte ham

Du kan ikke bruge en vandforståver til at straffe ham, hvis han forsøger at
bide. For det første må de ikke se hvor vandet kommer fra, for de må jo ikke
se hvem der straffer dem, for det er jo handlingen der skal straffes. For
det andet skal sådan noget ske mens handlingen foregår, og det kan man jo
ikke i dette tilfældeSå hvis du bagefter går hen og henter vandforstøveren
og sprøjter på ham, så vil han tro du straffer ham for noget han ikke kan
huske, altså du måske bare er ond ved ham.
Det kan godt være du har været for eftergivende, og så han netop tror det er
ham der bestemmer. Så hvis det ikke er cremen, eller noget der gør ondt på
ham, så er det bare dårlig opførsel, og så må du skrue bissen på og vise det
er dig der bestemmer ved at skælde ud og ignorere ham. Du kan måske også
begynde og lege lidt med ham, og så stoppe når det passer dig og inden han
begynder på sit flip. Og så er der jo muligheden, at du køber noget
Felifriend og kommer lidt på hænderne ovenpå cremen.

--
Hilsen Denise

Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 06-01-05 23:03

> Hmm, kan du måske prøve et andet mærke, bare for at se om det er det.

-Desværre kan jeg ikke rigtig bruge andre da jeg ikke kan tåle parfume i
crene.

> Felifriend og kommer lidt på hænderne ovenpå cremen.

Hva er det og er der parfume i.

Og foresten tusind tak for jeres respons.

hilsen
Maria

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 06-01-05 23:20

> -Desværre kan jeg ikke rigtig bruge andre da jeg ikke kan tåle parfume i
> crene.

> Hva er det og er der parfume i.

Se her:

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=39&cat=1

Er der tale om kæleaggression ville jeg nu alligevel vælge at respektere
katten og ikke gøre mere ud af det.

Fra : Denise

Dato : 06-01-05 23:31

Betina Rasmussen wrote:

> Er der tale om kæleaggression ville jeg nu alligevel vælge at
> respektere katten og ikke gøre mere ud af det.

Er helt enig med Betina.

--
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 06-01-05 23:21

> -Desværre kan jeg ikke rigtig bruge andre da jeg ikke kan tåle
> parfume i crene.

> Hva er det og er der parfume i.

Du skal bruge meget lidt, så det tror jeg ikke kan skade, du skal bare bruge
et lille sprøjt.
I stedet for at skrive en lang forklaring er her et link
http://www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm/cms/id=443/sprog=1/item=yes/

og du kan også finde noget på Ann´s hjemmesider mener jeg
www.siamis.dk.

> Og foresten tusind tak for jeres respons.
Velbekomme

--
Hilsen Denise

Fra : Anette

Dato : 07-01-05 00:57

Maria og Benny Lauritzen wrote:
> Jeg er ikke bange for ham, men jeg er bange for om han kan bide
> igennem min hud for han bider lige ved pulsåren og det ville jo ikke
> være godt, især hvis jeg er alene hjemme.

Hej Maria

Du må ikke være bange for at din kat kan bide igennem til din pulsåre eller
på anden måde skade dig så voldsomt, så det bliver et problem. Kattens bid
er sylespidst som nålen på en injektionssprøjte, så selvom den får bidt
dybt, sker der ikke noget ved, bare du husker at rense såret med f.esk
Chlorhexidin. Du kan ikke forbløde af at kattebid.

Jeg har haft katte i over 20 år, katte i alle størrelser og alle typer
temperament - også et par bidere, som din. Min hænder og arme har ind
imellem set ud som om de var rullet i pigtråd, men jeg har aldrig haft så
meget som betændelse i et af sårene.
Du skal lære at se på katten når den lægger an til at bide. Dens kropssprog
ville vise dig hvornår det er ved at være nok. Den vil vende hovedet efter
din hånd , se lidt bistert efter din hånd, halen løfter sig en smule, den
slår med halespidsen - og lige der tager du katten og sætter den ned på
gulvet. Slut med det kæleri.
De første gange vil den vende om og slå ud efter dig eller hoppe op igen og
starte forfra. Hvis den hopper op igen, så følg samme mønster, så længe der
ikke lægges an til at bide, så kæler vi. Lægger man an til at bide, så er
det ned på gulvet. Det tager lidt tid, med de kan godt lære at man ikke
gider det pjat.

Held og lykke med din "hustyran"

/ Anette

Fra : Camilla Scharff

Dato : 08-01-05 02:00

"Anette" <anette@readonlymail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dybt, sker der ikke noget ved, bare du husker at rense såret med f.esk
> Chlorhexidin. Du kan ikke forbløde af at kattebid.

Jeg er helt enig med Anette i, at din kat aldrig vil kunne bide din pulsåre
over - det er trods alt ikke en løve I holder jer, vel?

Men der kan nu godt komme slemme betændelser mv. i sår fra kattebid - meget
let faktisk, for kattemunde er fulde af bakterier, og da tænderne er spidse
og sårene hurtigt lukker til, så har bakterier rig mulighed for at udfolde
sig i bunden af såret.
Det er derfor vigtigt at man sørger for at have sin stivkrampevaccine i
orden (uanset hvilket dyr man har!) og at man - hvis der en gang skulle
blive bidt hul - sørger for at rense grundigt og gerne sidde i sæbevand et
godt stykke tid, så man får alle bakterierne ud.

Jeg er også selv blevet bidt adskillige gange - som regel ikke med vilje fra
kattens side, men fx fordi den var bange - og jeg har endnu heller ikke haft
problemer med betændelse mv., men det kan ske.

Mvh. Camilla

Fra : Marlene

Dato : 07-01-05 09:45

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
> kæle med ham, når han er sådan. Og sådan skal du bare gøre hver gang, så
> finder han nok ud af at han skal opføre sig ordentligt.

Ja, det er nemlig en god løsning. Hvis vores kat har "bidt" min mand, og han
bliver ved, så bliver han sat udenfor - katten altså! Når der så er gået
ca. et minut, spørger vi ham, om han er blevet ordentlig (!) (han sidder og
venter udenfor, selvom han er udekat), og så kommer han ind, og der er
aldrig noget, når han så er kommet ind igen.

Mvh. Marlene.

Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 07-01-05 10:05

> [...]
> venter udenfor, selvom han er udekat), og så kommer han ind, og der er
> aldrig noget, når han så er kommet ind igen.

Ja det gjorde vi også i starten. Men han nyder det bare. Da vi ikke
havde kattelem det var der han begyndte at bide mig. Måske han fandt ud
af at han kom hurtigere ud ved at bide end ved at står og tigge ved
døren... desuden kan jeg ikke smide ham ud når jeg er alene hjemme for
så går han på angreb på armen. ved at bide ud og rive. jeg holder ham i
nakken....

Maria

Fra : Marlene

Dato : 07-01-05 12:27

"Maria og Benny Lauritzen" <benny.lauritzenKATTE@BAKKEparadis.dk> skrev i en
meddelelse news:41de50b659e4c@nerdgirl.dk...

> [...]
> døren... desuden kan jeg ikke smide ham ud når jeg er alene hjemme for
> så går han på angreb på armen. ved at bide ud og rive. jeg holder ham i

Ja, det hjælper jo ikke noget så. Når vi tager vores kat ind igen, nusser
min mand ham lige, og så bider han aldrig, når han har været ude. Kunne du
måske sætte ham ind i et andet rum og lukke døren - bare et minut eller
lignende som straf?

Jeg er også enig i, som Denise - er det vist - skriver, at man skal kunne
"lege" med eller i hvert fald nusse katten, uden at den bider.

Mvh. Marlene.

Mvh. Marlene.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 08-01-05 01:54

> [...]
> døren... desuden kan jeg ikke smide ham ud når jeg er alene hjemme for
> så går han på angreb på armen. ved at bide ud og rive. jeg holder ham i

Hvis du løfter ham i nakkeskindet kan jeg godt forstå han bider dig - det er
KUN ganske unge killinger man skal løfte i nakkeskindet, derefter gør det
simpelthen for ondt på katten.

Mvh. Camilla

Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 08-01-05 13:28

> [...]
> KUN ganske unge killinger man skal løfte i nakkeskindet, derefter gør det

jeg løfter ikke i Carsten i nakken. men når han har bidt mig engang vil
han bide igen når jeg løfter ham for at sætte ham udenfor. Derfor er
muligheden kun nakken når vi er alene hjemme. Så når vi er alene hjemme
og han bider mig ignorere jeg ham bare. det andet har jeg kun gjort
engang så vidste jeg godt at det bare tierde ham endnu mere.

Men at det gør ondt på en kat når man løfter den i nakkeskindet. Den er
jeg ikke helt enig med. Når man løfter en kat i nakken er det krækende
for katten, derfor må man kun gøre det når katten er uartig eller at det
er en vild kat som du skal have med på et internat.

Men man kan jo ikke være enig i alt.

Maria

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 08-01-05 13:55

> [...]
> for katten, derfor må man kun gøre det når katten er uartig eller at det
> er en vild kat som du skal have med på et internat.

Man løfter ikke en voksen kat i nakkeskindet. Det er kun noget missemor
gør, mens killingerne er helt små. Når killingen er blevet større, så er
de for tunge til den behandling, og det kommer til at gøre ondt på dem.
Det er synd.

Hundemødre løfter også deres hvalpe i nakkeskindet. Men ingen kunne vel
finde på at prøve at løfte en voksen hund i nakkeskindet (selvom det er
en mindre race). Det er noget folk tror man kan med katte. Men det kan
man ikke.

En "vildkat" fanger man i en fælde og bringer den til internatet i
fælden. Man kommer da ikke slæbende med katten i nakkeskindet.

Fra : JytteJ

Dato : 07-01-05 00:02

"Maria og Benny Lauritzen" <benny.lauritzenKATTE@BAKKEparadis.dk> skrev i en
meddelelse news:41dd9ef5a4181@nerdgirl.dk...

> [...]
>
> Baggrunds info: Carsten er 2½, han kastrat, vi overtog ham efter vores
> overbo da han døde kom Carsten og krævede at vi tog os af ham.

Det er ganske givet legeaggression, min kat gør det sommetider hvis hun
ligger på siden og jeg stryger hende,
det ligner meget det hun også gør når hun hygger sig med legetøj: tager om
legetøjet med begge forpoter og putter det i munden og ruller om på ryggen.
Det er noget hun gør sommetider i lidt nervøse perioder, så jeg tror ikke
der er så meget andet at gøre end vente på at katten kommer til dig, og så
nøjes med at stryge den over ryg og hoved.
Og så prøv at lægge mærke til de små signaler katten sender, så du kan nå at
flytte fingrene.

VH.
JytteJ

Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 07-01-05 00:46

> [...]
> der er så meget andet at gøre end vente på at katten kommer til dig, og så
> nøjes med at stryge den over ryg og hoved.

Det skal nok passe. problemet er bare at han i forvejen kommer til mig
for at blive kælet. også lige pludselig uden nogen grund tar han poterne
om mig jo som om jeg er et legetøj også markere han.

Men jeg er glad for alle de råd der er kommet herfra, så jeg er sikker
på at jeg nok skal finde en løsning. Tak for svarene alle sammen...

Maria

Fra : Denise

Dato : 07-01-05 08:24

"Maria og Benny Lauritzen" <benny.lauritzenKATTE@BAKKEparadis.dk> wrote in
message news:41ddcdc6bc979@nerdgirl.dk...

> Men jeg er glad for alle de råd der er kommet herfra, så jeg er sikker
> på at jeg nok skal finde en løsning.

Det er godt det håber vi også . Så bare ned på gulvet og fy hvis han
prøver på noget, og rør ham ikke der hvor han trigger. Er det _ikke_ i
forbindelse med kæl, men en slags angreb (undrer mig over det kun er dig det
går ud over, og at det er noget han pludselig begyndte på en dag), eller
bliver du meget træt af ham, så må du igang med at indsmigre dig og fedte
lidt for ham, så han bliver glad/tryg overfor dig, altså Felifriend, leg og
måske godbidder. Det kræver noget tid og tålmodighed . Det er lidt
ærgerligt at du ikke kan skifte håndcreme, brugte du også den før han
begyndte på sine numre, eller kan du huske hvad der skete, jeg tænker også
lidt på om han måske er jalous.
Jeg gentager bare mig selv, for at få dig laaaangt væk fra tanken om at
komme af med ham .
Men lad os høre senere hvordan det går.

--
Hilsen Denise

Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 07-01-05 10:00

> [...]

> ærgerligt at du ikke kan skifte håndcreme, brugte du også den før han
> begyndte på sine numre, eller kan du huske hvad der skete, jeg tænker også

´Det er kun mig der giver ham godbidder, og hvis vi rigtig skal lege så
gå vi udenfor og det er somregel mig. Håndcremen brugte jeg da vi fik
ham. Og han kom selv til os efter at have boet i busken i en måned ca.
Men jeg har overvejet om det kan være at han som killing bæev taget væk
fra moderen da han var 8 mdr. Det er der jo desværre stadig mange
huskatte der blir. Men det er stadig mærkeligt at det kun er mig ikke
Benny måske Benny bedre kan få Carsten sat i respekt.

Men nu her for lidt siden der sad jeg på sofaen med Carsten ved siden
af. Jeg aede ham kun på ryggen. Han vendte hovedet og bed ud efter
hånden. Jeg skældte ham ud og er i fuld gang med at ignorere ham. Men
det rørte ham slet ikke han kiggede bare på mig også lagde han sig ind i
soveværelset.

Maria

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 07-01-05 10:54

> [...]
> huskatte der blir. Men det er stadig mærkeligt at det kun er mig ikke
> Benny måske Benny bedre kan få Carsten sat i respekt.

Hej Maria,

Hvordan gør du, når du leger med ham? Har du leget med ham med hånden på
noget tidspunkt? Ellers kan det være, at overboen har gjort det, da han
var killing. Der er jo mange mennesker, der synes, at det er meget sødt
mens mitterne er små. Når så de bliver store, så er det knap så sjovt
længere, fordi katten jo så er blevet stærkere Men i så fald er det
noget, som et menneske har lært Carsten at man godt må. Og det kan
katten jo ikke gøre for....Så sker der bare det, at man udløser
jagtadfærd med hånden. Og det kan godt gøre avs.

Men altså, det vil i hvert fald være en idé ikke at lege med hænderne og
så sætte et stykke legetøj i stedet for. Prøv at lege med at eller andet
med en lang pind eller snor på, så Carsten opholder sig laaaangt væk fra
dine hænder, når I leger.

Fra : Denise

Dato : 07-01-05 12:08

"Betina Rasmussen" <rasmussenKATTE@BAKKEc.dk> wrote in message

Hej Betina

> [...]
> noget tidspunkt? Ellers kan det være, at overboen har gjort det, da han
> var killing. Der er jo mange mennesker, der synes, at det er meget sødt

Altså, det dér med, at opdrættere ikke lader deres killinger lege med
hænder, er helt ude af proportioner. Kattene skal lære at lege med hænder
uden at bide i dem, altså det er bare min mening og erfaring. Vi har altid
leget med vores med hænderne fra de var små. Om på ryggen og hånden på maven
og så lege med dem, og snurre dem rundt, mens de holder om hånden med alle 4
poter. Mens de er helt små får man nogle ridser og skrammer, men det er uden
betydning. Når de bliver lidt ældre og har lært at trække kløerne ind og det
begynder at gøre ondt, så er det man siger av og lader være med at flytte
hånden før de slipper og på den måde lærer de at beherske sig. Det er
iøvrigt noget moderen lærer dem også, men er de taget for tidligt fra
moderen, så lærer du dem det. Vores allerførste killinger var
vildkatteunger, alder ved jeg ikke, men de fik babymælk og babymad, så de
var meget unge, og vi lærte dem det, som alle andre vi har haft. Vi har
derfor _altid_ både kunne nusse dem på maven og lege med hænderne, uden
tænder og kløer kommer frem. Selvfølgelig kan man provokere nogle, som
manden gør når han _driller_ gamle Molly, den dér med "nu kommer der en
lille mus" Så tager hun fat med munden, men holder kun. Jeg har prøvet
at drille de 2 andre, for at hidse dem op til en eller anden reaktion, så de
måske ville rive eller bide mig, men de fatter slet ikke hvad jeg er ude på.
Så vender de bare om og går, totalt uforstående

> Når så de bliver store, så er det knap så sjovt
> længere, fordi katten jo så er blevet stærkere

Katte i den alder ved _udemærket_ at det er noget der gør ondt, det har
efter min mening ikke noget med det andet at gøre.

> [...]
> så sætte et stykke legetøj i stedet for. Prøv at lege med at eller andet
> med en lang pind eller snor på, så Carsten opholder sig laaaangt væk fra

Ja, har katten tendenser til at bide, skal man jo ikke lege med hænderne,
eller man kan forsøge at "lære" den det med arbejdshandskerne på, som den
ikke kan bide igennem. Så pga dens alder skal det jo ske på en lidt anden
måde, som ved at blive fornærmet på den og ignorere den.

Så Betina, her er jeg så helt uenig, men vi kan jo heller ikke være enige
hele tiden . Og det er jo bare min mening og erfaring, det kan jo godt
være videnskaben og dyrlægerne siger noget andet, men det er jo ikke sikkert
de selv har haft katte

--
Hilsen Denise

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 07-01-05 12:30

> Katte i den alder ved _udemærket_ at det er noget der gør ondt, det har
> efter min mening ikke noget med det andet at gøre.

Nej, mener heller ikke at det er samme som den grænseoverskridende
oplevelse ved at blive nusset på maven. Jeg bed bare mærke i, at Carsten
i dag har bidt, selvom det var ryggen, Maria nussede. Det fik mig til at
tænke på, at han måske tror hånden er et stykke legetøj. Jeg synes ikke,
at det er alle katte, der er lige gode til at finde grænsen for, hvornår
det begynder at gøre ondt.

Men rigtigt, så man må selv lære dem det

Vi leger tit "mus under dynen" med Kira. Og det gør vi jo med hånden. Så
kan hun altså godt finde på at gå hårdt til den Og det selvom hun
kommer fra en hel flok hos en opdrætter, hvor hun fra de andre katte jo
må have lært et eller andet om, hvor grænsen går.

Så: vi er helt klar over, at vi selv lærer hende, at man kan lege med
hænder. Der er bare ingen her i huset, der har den store respekt for
katte-klør og katte-tænder Men hun forstår dog godt at når vi siger
av og ikke bevæger hånden mere, så skal hun stoppe.

> [...]
> være videnskaben og dyrlægerne siger noget andet, men det er jo ikke sikkert

Jamen, det er da helt i orden

Fra : Denise

Dato : 07-01-05 12:52

> [...]
> kommer fra en hel flok hos en opdrætter, hvor hun fra de andre katte jo
> må have lært et eller andet om, hvor grænsen går.

Måske lige en forklaring. Hvorfor jeg skrev det med, at opdrættere ikke
lader deres killinger lege med hænder, havde jeg (ret skal være ret) kun 1
erfaring med. Jeg var engang ude hos en opdrætter. Her måtte man ikke lege
med kattene med hænderne. Jeg syntes godt nok det var noget underligt noget
og også at det var forkert, at kattene ikke måtte lære menneskers hænder at
kende. Men jeg respekterede selvfølgelig hendes ide. Hvordan andre
opdrættere gør ved jeg ikke. Skal lige sige, at denne opdrætter var _meget_
ny og ung, men det var selvfølgelig noget hun havde hørt et sted, at man
skulle gøre sådan. De andre opdrættere jeg har været ude hos, har det ikke
været sådan, så om det er noget nyt, en dille eller et enkeltstående
tilfælde ved jeg ikke.
Men det kunne jeg egentlig godt tænke mig at vide. Så jeg tror jeg starter
en ny tråd Hold da op, vi har godt nok været aktive de sidste par dage

> [...]
> katte-klør og katte-tænder Men hun forstår dog godt at når vi siger
> av og ikke bevæger hånden mere, så skal hun stoppe.

Sådan skal man være og sådan skal de have det

--
Hilsen Denise

Fra : Lene

Dato : 07-01-05 16:50

> Det skal nok passe. problemet er bare at han i forvejen kommer til mig
> for at blive kælet. også lige pludselig uden nogen grund tar han poterne
> om mig jo som om jeg er et legetøj også markere han.

Det gør Duchess også. Jeg har flere gange taget hånden til mig, men hun
holder fast med sine klør og det gør lige så ondt. Jeg har prøvet mig frem.
Har fundet ud af at hun laver store runde øjne, hvis hun ikke gider jeg
rører hende. Så en dag hun havde fat i min hånd prøved jeg at lave små øjen
til hende, kikke lidt væk og holde min hånd helt stille i stedet for at hive
den til mig. Hun slap så fint igen og lagde sig til at sove. Jeg tror jeg
fortalte hende: okay - jeg respekterer at du ikke gider jeg rører dig. Tror
de fleste katte vil give et eller andet signal. Så jeg vil sige som andre
her, prøv at observerer.
Held og lykke med at finde en løsning.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 21-01-05 19:10

Lige en "afrunding" på denne tråd. Anastacia vil skam også gerne
nulres på mavsen. Også lige da vi flyttede sammen (hun var 1½ år) og
ikke sjældent skete det at hun lige tog min hånd med sine forpoter
(hun er en MCO-DAME..) og lige markerede med bisserne...

Belært af erfaringer fra andre, "skreg" jeg AV når hun nappede mig,
fordi det er helt det samme som en killing vil gøre hvis den er
bange/truet i en legeslåskamp, altså hyle højt. Så vil kattens
instinkt sige til den at den skal slippe.
Husk på at killinger i lighed med andre små dyrebørn er noget som
instinktmæssigt er fredet (I de fleste tilfælde og de andre vil jeg
ikke komme ind på nu.) Og det virker altså, katten slipper med det
samme og vi køler lidt af før vi nulrer videre andetsteds.

I dag er det sådan at hun faktisk nærmest har hård hud på mavsen,
fordi det er hendes ynglingssted at blive nusset *GG*
--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin