Hvorfor ormekur på Recept?
Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 06-01-05 12:13

Vi har søgt om hvorfor at ormekur er på recept da vi mener at der må
være en god grund. vi fandt følgende link, hvor der også står hvornår
man skal bruge ormekur.

http://www.dyrepsykologen.dk/artikler/receptpligt_paa_ormekuren.htm

Vi sender denne ud da vi har fået råd fra mange forskellige om at vi
skulle give Carsten ormekur for en sikkerhedsskyld da han er udekat.

Vi vil gerne være med til at rette den misforståelse og vil anbefale at
i læser denne hjemmside inden i gir råd om ormekur.

desuden kan vi fortælle at Carsten ingen ormekur fik og at han har det
godt flot i pelsen og ingen tegn på nogen orme.

Med venlig hilsen
Maria og Benny Lauritzen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Marlene

Dato : 06-01-05 12:44

"Maria og Benny Lauritzen" <benny.lauritzenKATTE@BAKKEparadis.dk> skrev i en
meddelelse news:41dd1d292c0b9@nerdgirl.dk...

> [...]
>
> desuden kan vi fortælle at Carsten ingen ormekur fik og at han har det
> godt flot i pelsen og ingen tegn på nogen orme.

Alt dette kan vi hurtige blive enige om! Det er det samme med heste, som
folk førhen (og mange stadig gør) gav ormekur hvert efterår, hvilket er ret
hårdt for maven og unødvendigt, hvis hesten ikke har orm.

Dét jeg sådan set efterlyste var et prisfald fra dyrlægens side. Der står
faktisk på den omtalte hjemmeside, at det kan koste op mod 200 kr. incl.
rådgivning (m.v.) fra dyrlægen; jeg får ingen rådgivning, når jeg henter en
ormekur. Jeg siger blot, hvad det er til, og så får jeg pillerne!!! _Derfor_
burde det ikke koste 200 kr. for to piller, som jeg altid giver.

Jeg mener heller ikke, at man bare skal give ormekur ad hoc, men jeg mener
bestemt, at katten skal have ormekur, når den _har_ orm, og som før skrevet,
så kan jeg se, at mange undlader det - og det er sikkert pga. prisen, kunne
jeg forestille mig.

Mvh. Marlene.

Fra : bodil

Dato : 06-01-05 12:58

> [...]
> skrevet,
> så kan jeg se, at mange undlader det - og det er sikkert pga. prisen,

200,00 kr. for 2 piller virker da også meget dyrt jeg giver 35.00 pr. pille
+ evnt konsultation, jeg får til 1 års forbrug af min dyrlæge når Oskar
aligevel er til kontrol, Oskar er udekat og spiser mange mus og har derfor
ofte orm.
Bodil

Fra : Marlene

Dato : 06-01-05 13:47

"bodil" <Leifcla@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
> aligevel er til kontrol, Oskar er udekat og spiser mange mus og har derfor

Ja, det samme med min kat. Se det var jo noget af en prisforskel. Hvilket
ormemiddel bruger du?

Mvh. Marlene.

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 07-01-05 07:13

> [...]
> pille + evnt konsultation, jeg får til 1 års forbrug af min dyrlæge
> når Oskar aligevel er til kontrol, Oskar er udekat og spiser mange

Hmm, men hvad er meningen med at ormemidler er på recept, hvis det
alligevel er katteejeren selv der blot beder dyrlægen om en ormekur, som
så udleveres - måske endda flere kure ad gangen. Skulle ideen ikke netop
være at dyrlægen skal tjekke katten inden der gives ormekur. Men OK,
hvis dyrlægen har tillid til at ejeren selv stiller den rette diagnose
så er det vel i orden - men automatisk udleverede recepter har ikke
rigtig nogen effekt så vidt jeg kan se!?

Hvordan afgør I at jeres kat har orm - viser det sig altid i afføringen,
og hvad med udekatten Oskar, der måske kun har afføring udendørs?

Mvh. Kasper

--
Besøg mig på nettet: http://www.kaspershjemmeside.dk

Fra : Denise

Dato : 07-01-05 08:42

"Kasper G. Christensen" <news1@kaspershjemmeside.dk> wrote in message

> Hvordan afgør I at jeres kat har orm - viser det sig altid i afføringen,
> og hvad med udekatten Oskar, der måske kun har afføring udendørs?

Vores indekatte har aldrig haft orm, men vi har en besøgskat, hvor jeg en
dag bemærkede at han sad og slikkede sig meget i måsen. Da jeg gik ud til
ham så jeg de her hvide ting der lå på jorden og bevægede sig, føj. Jeg
måtte så ringe til Gizmo's "mor" og fortælle det. Det er mit indtryk at man,
selvom kattene har afføring udendørs, vil opdage det ved de små tingester,
der ligger hvor katten sover, ala risengryn. De andre orm kaster de op og
dem vil man jo også finde indendørs på et tidspunkt.

--
Hilsen Denise

Fra : bodil

Dato : 07-01-05 08:55

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der ligger hvor katten sover, ala risengryn. De andre orm kaster de op og
> dem vil man jo også finde indendørs på et tidspunkt.

netop som Denise skriver, man er ikke i tvivl kan jeg love dig, noget så
ulækkert og så i sofaen lige som svigermor træder ind af døren.
Bodil

Fra : Marlene

Dato : 07-01-05 09:50

> [...]

> der ligger hvor katten sover, ala risengryn. De andre orm kaster de op og
> dem vil man jo også finde indendørs på et tidspunkt.

Hvis du mener spoleorm, så kan de også hænge ud af måsen.

Mvh. Marlene.

Fra : Denise

Dato : 07-01-05 12:14

"Marlene" <muxoll@e-mail.dk> wrote in message

> "Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse
>
> Snip
>
> Det er mit indtryk at man,
>
> Hvis du mener spoleorm, så kan de også hænge ud af måsen.

Føj da

--
Hilsen Denise

Fra : Marlene

Dato : 07-01-05 09:52

"Kasper G. Christensen" <news1@kaspershjemmeside.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> Hvordan afgør I at jeres kat har orm - viser det sig altid i afføringen,
> og hvad med udekatten Oskar, der måske kun har afføring udendørs?
>
> Mvh. Kasper

Min kat har haft spoleorm hængende halvt ud af endetarmen - sådan nogle
stykker (ikke bændelormsled). Da han var killing, kastede han dem op, så der
opdagede vi det også med det samme. Han får jævnligt ormekur (ikke
forebyggende), da han er udekat og spiser en del mus.

Mvh. Marlene.

Fra : Gainsbourg

Dato : 06-01-05 15:48

Stakkels de katte der skal regelmæssigt til Sverige! Ud over alt det andet
med rabies, andre vaccinationer og dyrepas, så skal de jo rutinemæssigt
tilses af dyrlæge og have en ormekur tidligst 10 dage før afrejse hver gang
(med mindre man har pendler tilladelse, så skal de "bare" have hver 4. uge)
....det kan da ikke være sundt - tænkt hvis man rejser over mange gange om
året.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Rejse_med_kaeledyr/Liste_over_lande/sverige.htm

/G

Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 06-01-05 17:05

> [...]
> tilses af dyrlæge og have en ormekur tidligst 10 dage før afrejse hver gang
> (med mindre man har pendler tilladelse, så skal de

Ja stakkels dem, der har de vist lavet en dum regel. Det er godt nok at
de skal ses af en læge men at de skal have ormekur. Stakkels katte. ogsa
alligevel så tit, hvis det er en der har pendler kort som har katten med
skal den have ormekur 12 gange i løbet af et år. det er rigtig usundt.