Kat i konstant løbetid
Fra : Linnea 5250

Dato : 03-01-05 15:43

Hej ng

Vi har virkeligt brug for et godt råd til en indekat vi har haft nytåret
over.
I efteråret fik min veninde (kattens mor) en lille dreng og siden har katten
Nora været mere eller mindre i løbe tid.

Nora var alene i julen og i juledagene hentede vi hende her hjem. Hendes
forældre kommer hjem i denne uge og så skal hun hjem igen, men indtil da...
Hvad gør vi?

Da vi hentede hende var hun normal og gik nysgerrigt rundt og undersøgte
vores hus. Hun var kælen og glad for at være hos os. Jeg har hele tiden
regnet med at hun kun var i løbetid pga. den lille baby, men for et par dage
siden kom hun i det igen...
Hun miau'er konstant, siger rrrrrrrrrryui og stikker bagenden op i hovedet
på os. Når vi sidder stille og læser falder hun til ro, men lige så snart
der sker lidt er hun parat.
Det værste er selvfølgeligt om natten hvor hun går rundt og miau'er. Vi er
lidt trætte af denne adfærd... Er der nogle gode råd, således vi kan få
vores nattesøvn de sidste par nætter??? (Og for den sags skyld min veninde
kan få sin, når hun får katten tilbage)

Venlig katte hilsner Linnea og Kalle

Fra : Sanni

Dato : 03-01-05 15:57

Hvad med p.piller????

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-01-05 16:15

"Sanni" <pythagoras@get2net.dk> wrote in message
> Hvad med p.piller????
eller få katten steriliseret? skal den bruges til avl, da?
P-piller er et dårligt valg for mange da de får skylden for
livmoderbetændelse, cyster og kræft, men et nødvendigt onde for nogle
opdrættere.
Hilsen Nina

Fra : karsten & Pia

Dato : 04-01-05 10:48

> [...]
> P-piller er et dårligt valg for mange da de får skylden for
> livmoderbetændelse, cyster og kræft, men et nødvendigt onde for nogle

Det er ikke værre for katten at værre på p-piller end mennesker.

Hilsen Pia

Fra : bodil clausen

Dato : 04-01-05 11:26

"karsten & Pia" <xx@£.de> skrev i en meddelelse

> Det er ikke værre for katten at værre på p-piller end mennesker.
>
> Hilsen Pia

Hej Pia
Er det da ikke slemt nok? vi kan da i det mindste selv vælge fra, det kan
katten ikke.
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 04-01-05 12:02

"karsten & Pia" <xx@£.de> wrote in message

> Det er ikke værre for katten at værre på p-piller end mennesker.
>
> Hilsen Pia
Og hvad bygger du det på?
Ved du at de p-piller man giver til katte, er de p-piller der blev udviklet
til mennesker for mange år siden. Der er ikke udviklet på dem siden til
katte. Det er højdosis-piller, som man for længst har ændre på til
mennesker. Kattene får en pille om ugen, hvor mennesker får en dosis en gang
om dagen. Der er ingen tvivl om at det giver kattene hormonelle svingninger,
og vi oplever cyster, kræft og livmoderbetændelse mere på kattene end man
nogensinde ville acceptere på mennesker.

Hilsen Nina

Fra : karsten & Pia

Dato : 04-01-05 15:48

> [...]
> svingninger, og vi oplever cyster, kræft og livmoderbetændelse mere på
> kattene end man nogensinde ville acceptere på mennesker.

Hej.... Tænkte nok I ville fare i flint over det. Der er de samme
bivirkninger ved mennesker som ved katte forskellen er bare at katte tit er
på p-piller hele livet, og det kan man jo så diskutere om det er
hensigtsmæssigt eller ej, personligt mener jeg man bør lade katten
sterilisere når de er færdige med at få killinger, eller man ikke ønsker den
skal have killinger. Men der sker intet ved at lade katten være på p-piller
en kort periode.
Der er forskellige p-piller til katte og ligeså til mennesker, man må prøve
sig frem, nogen tåler man bedre end andre. Håber jeg fik formuleret det
bedre nu.

Hilsen Pia

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 04-01-05 16:09

karsten & Pia wrote:

> [...]
> sig frem, nogen tåler man bedre end andre. Håber jeg fik formuleret det

Når du siger "nogen tåler det bedre end andre", kommer jeg til at tænke
på tobakken. Nogle mennesker bliver 90 år, selvom de ryger som en
skorsten hele livet.
De bivirkninger, som er antydet, er bare så alvorlige, at det er for
sent at gøre godt igen, hvis man en skønne dag opdager, at katten altså
ikke kunne tåle dem

Vi har fuldstændig indiskutabelt ladet være med katte p-piller på grund
af advarslerne, men findes der undersøgelser, som dokumenterer risikoen?

vh

Bjarne

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 04-01-05 16:23

> [...]
> Der er forskellige p-piller til katte og ligeså til mennesker, man må
> prøve sig frem, nogen tåler man bedre end andre. Håber jeg fik formuleret

Det er altså noget vrøvl du skriver, og det kan jeg altså godt flyve i flint
over, men der er jeg slet ikke noget til endnu
Der findes to slags p-piller til katte. En blå og en hvid. Begge har
nøjagtig samme indholdsstof. Jeg har selv her på listen gjort flere
opmærksomme på at der findes andet end den almindelige Perlutex, nemlig
Promon, og at Promon af en eller anden grund ser ud til at virker bedst på
de hunkatte der får adfærdsproblemer.
Men indholdet er nøjagtig og absolut det samme, og jeg tror at uanset
hvilken forsker du spørger, vil de sige at virkningen på de to midler være
den samme i og med at både indhold og mængden af virksomme stoffer er præcis
de samme. Eneste forskel er farvestoffet til at gøre Promon pillen blå.
Perlutex er de piller man gav til kvinder for mange år siden.... og der var
da vist en del med hormoner, blodpropper osv i begyndelsen indtil man
fremstillede lav-hormon-piller ...
Jeg håber at du kan modbevise mig, for det ville da være dejligt... især for
os opdrættere hvor p-piller kan være et nødvendigt ONDE !
Det er og bliver min holdning at p-piller er en nødløsning. Det er ingen
løsning på manglende neutralisering.

Hilsen Nina

Fra : Denise

Dato : 04-01-05 18:50

Nina, Tender Tribes wrote:
<klip vedr p-piller>
Er helt enig med Nina vedr. p-piller til katte, har set nogle grimme
billeder i bladet Huskatten, samt advarsler i gud ved hvor mange andre
blade. Allerede efter kort tids forbrug ser det ud til der er synlige
ændringer på livmoder.

>Perlutex er de piller man gav til kvinder for
> mange år siden.... og der var da vist en del med hormoner,
> blodpropper osv i begyndelsen indtil man fremstillede
> lav-hormon-piller ...

For info, Perlutex gives også i dag ifm hormonbehandling i overgangsalder,
hvor man f.eks. bruger gelé, som er ren østrogen, og hver anden måned en
kur på 12 dage med Perlutex, for at få gestagen delen.

--
Hilsen Denise

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 05-01-05 09:30

Jeg ved desværre ikke noget om p-piller til katte, udover at jeg har
læst og hørt en masse advarsler om at det er en dårlig idé, der kan give
en masse kedelige bivirkninger. Jeg har dog alligevel lige et par
kritiske kommentarer til diskussionen her.

Er du helt sikker på at det er korrekt? Hvad er dine kilder? Har du
taget stilling til om ikke du kun har de tidlige p-pille typer i
tankerne? Jeg har i hvert fald ikke hørt om at alvorlige bivirkninger er
almindelige hos mennesker, og det har læger m.m. nok heller ikke, da man
fra mange sider gladeligt anbefaler p-piller. Skal jeg straks foreslå
min kæreste at vi skifter præventionsform?

Jeg syntes at have hørt (måske i denne tråd), at hunkatte risikerer at
få bivirkninger ret hurtigt, hvis det er korrekt, så holder din
formodnig om at det hænger sammen med at være på p-piller hele livet
altså ikke. Modsat havde mine forældre en kat der var på p-piller og
levede til den var ca. 13 -- men den blev faktisk aflivet pga.
kræftknuder Dengang vidste jeg ikke noget om at passe kat, det var
mine forældres opgave, og dyrlægen har åbenbart ikke advaret dem mod
p-piller!? Jeg ved ikke hvornår denne kat begyndte at få knuder, men
måske optrådte bivirkningerne i dette tilfælde ikke så hurtigt.

Enig mht. sterilisation, og tror du har ret mht. p-piller i en *kort*
periode. Kan dog ikke se hvorfor det skulle være nødvendigt at løbe
risikoen - medmindre man vil avle senere.

De bivirkninger man taler om hos katte, først og fremmest kræft, kan man
altså ikke prøve sig frem med. Får katten kræft, er det for sent at
skifte p-pille mærke eller droppe pillen. De bivirkninger jeg har hørt
om hos mennesker, f.eks. øget vægt eller kvalme, er meget mere uskyldige
at eksperimentere med.

Desuden, hvis Nina har ret i at der kun findes 2 slags p-piller til
katte, så er der da ikke ret meget at prøve af!? Jeg kender ikke selv
til udvalget til katte.

> [...]
> de samme. Eneste forskel er farvestoffet til at gøre Promon pillen blå.

Ovenstående lyder som selvmodsigende vrøvl. Hvordan kan et farvestof som
"enhver forsker" vil mene er uden virkning, betyde at en pille "virker
bedst på hunkatte der får adfærdsproblemer"? Den køber jeg simpelthen
ikke. Enten er det indbildning og suggestion at den ene pille har en
effekt den anden ikke har, eller også er påstandene om at pillerne er
helt ens noget vrøvl. Kilder?

> Jeg håber at du kan modbevise mig, for det ville da være dejligt... især for
> os opdrættere hvor p-piller kan være et nødvendigt ONDE !

Hvis denne diskussion skal videre i en saglig retning, er angivelse af
dokumentation/kilder vist nødvendig! Husk at angive årstal på kilderne,
og dokumenter evt. at der ikke er sket væsentlig udvikling siden
kilden udtalte sig. Dette gælder måske specielt ifm. dokumentation af at
mennesker har samme bivirkninger som katte.

Indtil videre bevisførelse er set, vil jeg holde mig til de mest
almindelige råd: P-piller til mennesker er en glimrende præventionsform,
mens p-piller til katte er at spille (som oftest unødvendig) hasard med
kattens helbred.

Mvh. Kasper

--
Besøg mig på nettet: http://www.kaspershjemmeside.dk

Fra : karsten & Pia

Dato : 05-01-05 10:35

> kritiske kommentarer til diskussionen her.

Ja det var ikke min mening at starte en diskusion, og jeg skal undlade at
skrive mere da det åbentbart er som at ligge brænde på et bål. Men uanset
hvor jeg læser det henne (f.eks. netdyredoktor) så står der kun at de
såkalte bivirkninger som kræft etc. kommer ved langvaring
brug...........hvis man ødelagde katten fra dag et, var der nok slet ikke
p-piller til katte.
Og selv om det er en katte side så: Der er da kvinder/piger der stadigvæk
ikke kan tåle p-piller, lavdosis el. ej, men Kasper har din kæreste det fint
med det så er det jo fint.

Hilsen Pia.

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 05-01-05 13:36

> Ja det var ikke min mening at starte en diskusion, og jeg skal undlade at
> skrive mere da det åbentbart er som at ligge brænde på et bål.

Hvis ikke du skriver her for at diskutere, hvorfor så? Men OK, det er
selvfølgelig i orden at trække sig tilbage, hvis ikke man ønsker at
tilføje mere. De lidt skarpe reaktioner skyldes sikkert bare at man
kunne få indtryk af at du har en ukonventionel holdning - nemlig at
p-piller til katte er ganske uproblematisk, og folk herinde vil gerne
passe på egne og andres katte. Senere har det jo så vist sig at din
holdning er mere nuanceret end som så

> [...]
> såkalte bivirkninger som kræft etc. kommer ved langvaring
> brug...........hvis man ødelagde katten fra dag et, var der nok slet ikke

Det har du sandsynligvis ret i, og netdyredoktor er vist en pålidelig kilde.

> Og selv om det er en katte side så: Der er da kvinder/piger der stadigvæk
> ikke kan tåle p-piller, lavdosis el. ej, men Kasper har din kæreste det fint
> med det så er det jo fint.

Ja, bare hun ikke får kræft som 50 årig pga. pillerne. Det er jo lidt
det man siger der sker med katte. Men lad os bare lade parralellen til
mennesker ligge, for jeg tror nemlig ikke den holder, og det var nok
hovedsageligt den (som du fremsatte i dit første indlæg i tråden), der
fik mig til at reagere - idet man dermed får indtryk af at det er ganske
uproblematisk at give katte p-piller.

Mvh. Kasper

--
Besøg mig på nettet: http://www.kaspershjemmeside.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 21-01-05 13:25

On 2005-01-05 10:34:33 +0100, "karsten & Pia" <xx@£.de> said:

> [...]
> kun at de såkalte bivirkninger som kræft etc. kommer ved langvaring
> brug...........hvis man ødelagde katten fra dag et, var der nok slet

Det kan faktisk gå meget hurtigere. Min ene hunkat fik p-piller i 3
måneder, var uligevægtig i lettere grad fra ca pille nr. 2, blev
neutraliseret efter de tre måneder - hvor dyrlægen konstaterede at hun
havde en hormonalt fremkaldt underlivsbetændelse.
Bortset fra, at de p-piller man giver til katte ikke er dem man bruger
som p-piller til mennesker (man bruger dem derimod mod visse
underlivslidelser) - så er kattes organisme også forskellig fra vores
på mange måder - f.eks er de langt mere følsomme for visse slags
medicin (smertestillende f.eks.), langt mere modstandsdygtige for andre
slags (cortison f.eks.), ting vi kan spise uden problemer vil forgifte
en kat (løg f.eks.)
Jeg synes ikke det er spor usandsynligt at de måske også reagerer
forskelligt fra os på hormoner?
--
Knus fra Ann R

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 05-01-05 10:42

> [...]
> udtalte sig. Dette gælder måske specielt ifm. dokumentation af at
> mennesker har samme bivirkninger som katte.
Hej Kasper
Hvis den her debat skal være saglig, så skal du lade være med at blande to
forskellige indlæg.
Kan godt forstå at du synes jeg er noget selvmodsigende, for du har blandet
mig helt sammen med Pia's indlæg.
Prøv igen

Nina

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 05-01-05 13:29

> Hvis den her debat skal være saglig, så skal du lade være med at blande to
> forskellige indlæg.

Undskyld, undskyld, godt ord igen. Du må ikke misforstå det derhen at
jeg beskylder nogen for at være usaglig, men jeg tror at hvis vi skal
videre, så må vi have dokumentation på bordet. Bortset fra det: Så vidt
jeg kan se, har jeg ikke blandet mere sammen, end at jeg har besvaret
dit indlæg fra d. 04/01 - 2005 kl. 16.22 men beholdt nogle af de citater
du har fra Pia hvis indlæg du besvarer. Min markering af citater skulle
gerne gøre det klart, at alt hvad jeg svarer på ikke er dine udtalelser
-- hvilket jeg forøvrigt er helt på det rene med. Se evt.
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html. Man kan dog beskylde
mig for ikke at angive navnene på dem jeg citerer - men det er der nu
heller ikke mange andre herinde der gør.

> Kan godt forstå at du synes jeg er noget selvmodsigende, for du har blandet
> mig helt sammen med Pia's indlæg.

Det jeg hævder er selvmodsigene, står alt sammen i dit tidligere nævnte
indlæg fra d. 04/01, tydeligt markeret som værende din udtalelse. Jeg
citerer her det vigtigste af det igen:

<citat>
[...]
<citat slut>

Jeg påstår her at det er selvmodsigende at hævde at pillerne har
nøjagtigt det samme indholdsstof, men ikke virker ens på katte med
adfærdsproblemer. Du understreger efterfølgende endnu engang at pillerne
er ens bortset fra et farvestof.

> Prøv igen

Din smiley viser at du ikke er så fornærmet som jeg først antog. Der er
ikke noget at være fornærmet over: I det store og hele deler jeg din
holdning til p-piller, hvilket forhåbentlig også fremgik af mit indlæg.

Mvh. Kasper

--
Besøg mig på nettet: http://www.kaspershjemmeside.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 05-01-05 14:41

"Kasper G. Christensen" <news1@kaspershjemmeside.dk> wrote in message

> [...]
> for ikke at angive navnene på dem jeg citerer - men det er der nu heller
Ja, men det gør en stor forskel i meningen. Og i kattegruppen har vi et
fornuftigt afslappet forhold til netiketten

> [...]
> Promon, og at Promon af en eller anden grund ser ud til at virker bedst på
Jeg kan kun være enig med dig her. Der er og bliver en selvmodsigelse... og
ja, den kom fra mig.
Hvis du bladre i tidligere poster (vil tro det er indenfor det sidste halve
år), så vil du se at jeg skrev her, at jeg ikke kunne dokumentere det. Har
blot fået rådet fra en anden opdrætter at prøve med de blå (promon), og selv
om det ingen mening giver, så synes jeg PERSONLIGT at der er en forskel på
de hunkatte der i forvejen trives dårligt på p-piller, af en eller anden
grund virker mildere på Promon end Perlutex.
Jeg har INTET at have det i. En enkelt forsker mener at der godt kan være en
kemisk reaktion i den blå farve, men enhver anden dyrlæge eller forsker vil
sandsynligvis holde på, at når indholdet er det samme, så er virkningen det
også.
Jeg kan og vil ikke eksperimentere med forsøg på at dokumentere det. Jeg
bruger Promon i dag, fordi jeg generelt synes at bivirkningerne er mindre.
Men har intet andet end min egen erfaring at have det i.
Pillerne er de samme .... og desværre de eneste der findes.

> [...]
> Du understreger efterfølgende endnu engang at pillerne er ens bortset fra

Ja, vi er enige....kan kun sige prøv det, og hvis det virker er det jo bare
dejligt...

> Din smiley viser at du ikke er så fornærmet som jeg først antog. Der er
> ikke noget at være fornærmet over: I det store og hele deler jeg din
> holdning til p-piller, hvilket forhåbentlig også fremgik af mit indlæg.

Nix, er ikke fornærmet var nok lidt forvirret over sammenblandingen *G*
Er dog ked af at sidde som opdrætter og vide at vores hunkatte tager skade,
men somme tider har vi ingen andre muligheder end at bruge p-piller. Det er
bitter erfaring at der er nogle der tager skade. Og kælekatte folk tror bare
(sorry for generaliseringen) at de kan stikke den en p-pille, og så får den
ingen killinger. ... i stedet for at anvende den fornuftige vej...
neutralisering.

Nina

Fra : Linnea 5250

Dato : 05-01-05 22:09

Sikken en p-pille snak der kom i gang her. Helt bestemt noget jeg selv vil
overveje når jeg selv får et hus hvor der også er plads til en kat på fuld
tid.

Løsningen på "her-og-nu-problemet" med Nora der holdt os vågne hele natten,
og ikke tog hensyn til den vigtige eksamen på fredag, fandt jeg selv på i
min desperation natten til i går. Og jeg er altså ikke stolt af denne
løsning, men det gav ro!

Efter en times miaven og utallige shy... og kæl kæl... kom jeg til at fylde
håndvasken med lunkent vand og stille sætte katten ned i det... Hun blev
faktisk ikke så forskrækket, men hun blev godt våd og lagde sig strak op på
tæppet for at slikke sig tør... Efter en time (tror jeg, for jeg faldt jo
glad i søvn) var hun færdig og egenligt ret træt selv, så lukkede hun sine
små misse øjne og sov... Jeg stod op et par timer efter og da bar hun ikke
nag til min babariske metode... Der til lod hun endda kæresten sove til
klokken 9.00 så de var fine venner hele dagen...

Nu er katten kommet hjem til sig selv og vi har fået nattesøvnen igen.

Tak for alle de gode råd...

Hilsen Linnea

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 21-01-05 13:31

On 2005-01-05 13:28:48 +0100, "Kasper G. Christensen"
<news1@kaspershjemmeside.dk> said:

> [...]
> adfærdsproblemer. Du understreger efterfølgende endnu engang at
> pillerne er ens bortset fra et farvestof.

Det lyder rigtigt mystisk, ja
Men indenfor menneskemedicin er det i hvertfald forholdsvis velkendt at
to præparater (fra forskellige producenter) kan virke forskelligt på
samme person, selv om indholdsstoffer er præcis det samme. Derfor
prøver man ofte at skifte præparat, hvis der optræder bivirkninger. Der
er sikkert en fin videnskabelig forklaring. Jeg kender den ikke, men
jeg har set det i praksis mange gange (mange års arbejde i
plejesektoren).
--
Knus fra Ann R

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 04-01-05 12:44

Pia skrev
>Det er ikke værre for katten at værre på p-piller end mennesker >

Katten har ikke noget valg, det har mennesker. Når
dygtige dyrlæger advarer om p-piller, synes jeg at der er grund til at tage
det alvorligt.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 16:18

Eller som bedste løsning sterilisering....

Mvh

Tina

--

DK Heart & Soul - Opdræt af Norske Skovkatte,
Perser/Exotic samt salg af kattelegetøj.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-01-05 17:53

Linnea 5250 wrote:
> [...]
> vi kan få vores nattesøvn de sidste par nætter??? (Og for den sags
> skyld min veninde kan få sin, når hun får katten tilbage)

Hej Linnea og Kalle...

først kan jeg fortælle at det er helt naturligt for hunkatte at komme oftere
og oftere i løbetid når de ikke bliver parret...
min erfaring siger dog at afhængig af kattens alder og race stilner det lidt
af hen på efteråret og henover vinteren, for derefter at accelerere hen over
foråret og sommeren...

noget kunne tyde på at katten er ung (det konkluderer jeg ud fra hvornår din
veninde har fået katten) og dermed er gået i løbetid for første gang her i
løbet af efteråret....

jeg må, som de andre, sige at den bedste løsning vil være at lade katten
sterillisere, men eftersom det ikke er din egen kat, er det jo nok ikke en
løsning der er mulig for dig...
p-piller er også en løsning, men der er flere små ting man skal huske i
denne sammenhæng... dels kan p-piller være skadelige for katten på sigt,
dels kan du ikke tillade dig at starte en sådan behandling uden din venindes
accept, og dels vil det næppe nå at virke inden for den tid dit behov
ligger.....
jeg mener at en p-pille vil være virksom efter et par dage, og hvis din
veninde alligevel kommer hjem i løbet af ugen, er det tvivlsomt at i vil
have den store fordel af at købe pillerne....
derudover er der også den lille hage at de fleste veluddannede dyrlæger ikke
udleverer p-piller til katten uden at undersøge den først, altså vil du også
have udgiften til en undersøgelse oven i hatten....

mit råd i denne sammehæng vil således være: køb ørepropper til hele familien
og bid i det sure æble.... og anbefal din veninde at få katten neutraliseret
hurtigst muligt, både for deres husfreds skyld og for kattens velbefindendes
skyld....

--
Knus, Sabina
DK Shadowfax

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-01-05 17:55

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> familien og bid i det sure æble.... og anbefal din veninde at få
> katten neutraliseret hurtigst muligt, både for deres husfreds skyld

hov... det sidste råd :)
kør katten hjem hvor den bor, sørg for rigeligt mad og vand og en ren bakke,
og besøg den en eller to gange om dagen, indtil din veninde kommer hjem ;)