Gode råd om katteracer søges!
Fra : Gainsbourg

Dato : 03-01-05 08:52

Vi mistede vores dejlige kat gennem 10 år her i julen og det er næsten ikke
til at bære. Egentlig kan jeg slet ikke forestille mig nogensinde at have
nogen anden kat - men samtidig er det også frygteligt ikke at blive pevet op
midt om natten mere, at kunne stille sin café latte fra sig uden at den
bliver slikket og fældet i, at reklamerne kan ligge i entreen uden at blive
tisset på og at der ikke er kattehår på alt ens rene tøj mere, så måske skal
vi alligevel have en ny kat om nogle måneder eller til sommer, når vi har
sundet os lidt.

Nu er vi så begyndt så småt at tale lidt om det så skulle være en europæisk
korthåret huskat igen eller en racekat og det er faktisk en trøst at se på
killingebilleder selvom tanken om en ny kat i Missens stuer føles lidt som
helligbrøde nu. Vi har altid haft huskatte, men er blevet mere opmærksomme
på, at vi måske i højere grad kan "vælge" kattens temperament på forhånd med
en racekat - eller er det en overdrivelse? Vi er i øvrigt enige om, at det
skal være en hunkat og det skal være en killing...

Er der en behjertet sjæl der kunne bistå med anbefalinger? Vi har læst
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/category_index.php?cat=12 og alle bøger fra
biblioteket om katteracer vi lige kunne finde, men synes ikke lige vi er
stødt på det helt rigtige. Det er temperamentet der er vigtigt for os, da
vores gamle kat var een vi fik som voksen efter at den var blevet fjernet
fra grov dyremishandling og den derfor var MEGET sart og speciel i en masse
situationer. Med vores fremtidige kat ville vi gerne kunne gøre nogle af de
ting vi ikke kunne før pga dens sarte temperament.

* Den skal være egnet til indekat - i en 2 værelses på 4. sal - og ikke have
brug for at løbe energien af ude.
* Have meget roligt, harmonisk og stabilt temperament.
* Være psykisk robust nok til at kunne tåle at køre bil og blive
transporteret ind i mellem - både til sommerhus og dyrlægen.
* Skal kunne tåle at vi får gæster i den ene stue ind i mellem, uden at
blive frustreret/nervøs/agressiv og/eller spise/strimle/angribe dem. Gerne
en "alle-mands-kat".
* Ikke miave usædvanlig højt eller meget (pga sarte naboer og tynde vægge).
* Kunne være alene hjemme de timer vi er på arbejde.
* Skal være psykisk robust nok til at kunne tåle at vi har skiftende
arbejdstider uden at gå helt i baglås.
* Skal kunne tåle at det er moster der kommer og fodrer og kæler 2 gange
dagligt den uge vi er på skiferie.
* Må gerne være meget stor (...eller lille for den sags skyld, selvom jeg
har en forkærlighed for store katte).
* Skal være meget sund - ikke nogen nedavlede problemer med øjne, ryg eller
andet.
* Gerne ikke _alt_ for fældende - måske korthåret eller semi-langhåret (men
det er ikke det vigtigste...).
* Skal ikke behøve pelspleje overhovedet - eller maksimalt een gang
ugenligt!

Er der nogen af jer der, efter at have læst listen, lige har en race på
tungen, som I tror vil være helt perfekt til os? Link, mails eller billeder
modtages med kyshånd! Jeg har læst lidt om British Shorthair - den ser ret
underlig ud, synes jeg, men den lyder meget harmonisk og skøn. Er der nogen
af jer der har erfaringer med den? Egentlig har vi været glade for de Norske
Skovkatte vi er stødt på - men de egner sig vel ikke til lejlighed eller...?

På forhånd tak - godt nytår!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 03-01-05 10:59

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> Vi mistede vores dejlige kat gennem 10 år her i julen og det er næsten
> ikke til at bære.

Trøst herfra, det er nemlig ikke til at bære

> [...]
> skal vi alligevel have en ny kat om nogle måneder eller til sommer, når vi

Det er nu ret pudsigt, som kattehår kan glide ned, når de serveres i noget
vådt. Og man forundres over, hvor pænt tøjet egentlig er. Ikke at jeg kan
huske nogensinde ikke at have haft enten hunde- eller kattehår på tøjet.

> [...]

> (men det er ikke det vigtigste...).
> * Skal ikke behøve pelspleje overhovedet - eller maksimalt een gang

Ja, det er så svært. Jeg har Perser (uaktuelt her), Ragdoll og Norsk
Skovkat. Ragdoll'ens pels passer stort set sig selv, og han er så stille og
rolig, at evt. duller nemt kan børstes væk. Jeg har 5 skovkatte, og de 2 af
dem har en uregerlig pels og skal klippes her til februar. Den duller, når
kammen er lagt væk. De 3 sidste har næsten ingen duller, og de få, der er,
kan fjernes uden nævneværdige skrammer.

Ragdoll'en vejer godt 6,5 kilo, og min største skovkat omkring de 6.

M.h.t. at kunne lide at høre egen stemme er skovkattene rimelig stille,
undtagen når jeg fumler med råt kød eller en dåseåbner. Min Ragdoll er ret
talende, hvis han føler sig forsømt eller generelt bare er hyggesyg. Det
sker dog ikke så ofte, og han bliver glad igen, hvis jeg lige stikker hånden
ned og nusser ham lidt. Han er meget deltagende og kigger bare undrende på
mig, hvis jeg ikke har set ham og kommer til at træde på hans hale. Dog er
han ekspert i at spænde ben, når han vil være med og så render omkring mig
og ind imellem mine ben.

Skovkattenes temperament er aldeles vidunderligt. De 3 ældste kan man gøre
stort set hvad som helst ved. De elsker at ligge på mig, gerne i flere
timer, hvorimod min Ragdoll er lidt mere sig selv. Han kommer gerne op, men
gider ikke ligge på, hellere ved siden af. Men hvis man lægger sig på gulvet
hos ham, går han i selvsving og vil nusses på maven.

De fleste af skovkattene ææææææææælsker gæster. Hopper op på skødet og snor
sig om halsen og er aldeles sikker på, at gæsterne kun er kommet for deres
skyld. Min Perser er sådan lidt mere ligeglad, og min Ragdoll er venlig, men
ikke anmassende. Man kan dog godt risikere, at han kommer og bonker sit
hovede ind i gæsternes ben for at få opmærksomhed.

De var alene nytårsaften, og da jeg kom hjem dagen efter, blev jeg mødt af
den sædvanlige velkomstkomité, der lagde sig ind og hyggede for sig selv
igen efter 5 minutter. Så var jeg kommet hjem, og alt var ved det gamle. Der
var ingen, der opførte sig unormalt, så de har tilsyneladende være
tilstrækkeligt robuste til at klare larmen, som kan være rimelig
overvældende på Frederiksberg.

> [...]
> Er der nogen af jer der har erfaringer med den? Egentlig har vi været
> glade for de Norske Skovkatte vi er stødt på - men de egner sig vel ikke

Jeg har nu prøvet at give et lille input, og jeg vil dertil sige, at jeg bor
i en 3½ værelses lejlighed på knap 100 kvm., og der er 7 katte Har I
ikke mulighed for 2 ? de har utrolig meget glæde af hinanden.

Hvis du kan åbne linket, er der lidt kattebilleder her:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=91&folder=21&limit_start=0&limit_user=15

> På forhånd tak - godt nytår!

Og i lige måde, tak

M.v.h.
Lise ( og de 7 misser, der ligger og fiser den af)

Fra : fam. Ager

Dato : 04-01-05 07:26

Hej!

Jeg har også et par Ragdoll`s.
Vi er en familie på 2 voksne og 3 mindre børn, og 2 hunde...
Jeg er meget begejstret for racen, da de er utrolig nemme at omgåes, både
hvad angår pelspleje (jeg børster dem igennem ca. hver 14 dag, uden
filterknuder eller noget.. og de er så rolige og venlige af sind, også
overfor gæster og deres unger eller hunde for den sags skyld..
den ene har faktisk ingen stemme, når han mener at han skal ytre noget, er
det en lav utydelig mjaven, mens den anden er mere snakkende.
anton, vejer 7kg og albert vejer 4,5 kg, og de er kuldbrødre, så vægten
svinger.

De er meget sociale, og vil meget gerne være med hvor der sker noget, putte
ungerne i seng, underholde på toilettet osv. og så vil de gerne tages op og
kæles for, hvad der er mit indtryk at de færreste katte bryder sig om.

En anden fordel er at (ihvertfald ikke mine) de ikke kradser kløer meget, de
bruger dem sjældent, (jeg må klippe dem jævnligt). det er gulvkatte, der
lige så gerne, eller mere, ynder at flyde i sofaen, end oppe i højderne.

Vi havde først anton, men fik albert listet ind i familien, da han var ca.
et år, og de har stor fornøjelse af hinanden.
Jeg har ikke indtryk af, at anton savnede en katte ven, han var fint
fungerene hovedpude i hundeflokken, og jeg tror at hundene opfattede ham som
en af deres.
Men de to brødre har nu meget sjov sammen, og det er helt sikkert dobbelt så
sjovt med 2 end med en!!

held og lykke!

Mvh. marie

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-01-05 11:41

Jeg vil tro at en Hellig Birma kunne være sagen
Held og lykke med det.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-01-05 12:02

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> wrote in message
> Jeg vil tro at en Hellig Birma kunne være sagen
> Held og lykke med det.
>
> Hilsen Nina
> www.tendertribes.dk

Forøvrigt, jeg har skrevet en skrivelse om det at købe kat. Den er godt nok
skrevet med henblik på køb af Maine Coon Maine Coon, og det tror jeg ikke er
det rigtige til jer. Men der er en del tip om opdrættere osv, der også
gælder for andre racer, så det kan være der er lidt hjælp

Den ligger her og er til fri afhentning for alle der har lyst eller måske
brug for den:
http://www.tendertribes.dk/VejledningMCO.pdf

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Jytte

Dato : 03-01-05 12:04

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil tro at en Hellig Birma kunne være sagen
> Held og lykke med det.
>
> Hilsen Nina
> www.tendertribes.dk

En hellig birma er en dejlig nem og rolig kat velegnet til lejlighed. Men
der er dog nogen pelspleje og der er også mange kattehår. Det er også bedst
at have to birmaer, da de er meget sociale.

Kig evt. på www.birma.dk

Hilsen
Jytte

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-01-05 12:42

> [...]
> der er dog nogen pelspleje og der er også mange kattehår. Det er også
> bedst at have to birmaer, da de er meget sociale.

Ja, jeg synes også det lyder som om at Birma kommer tæt.
Nu har jeg aldrig haft en, men har hørt at de ikke kræver meget pelspleje??

Hilsen Nina

Fra : Jytte

Dato : 03-01-05 13:00

> Ja, jeg synes også det lyder som om at Birma kommer tæt.
> Nu har jeg aldrig haft en, men har hørt at de ikke kræver meget
> pelspleje??
>
> Hilsen Nina

De kræver heller ikke meget pelspleje, men man skal være opmærksom på
fnullere bag ørerne, og de ska helst også redes en gang i mellem især i
fældetiden.
Men en birma kan ikke være alene 10 timer om dagen, det ville være synd. Så
skal man have to.
Til gengæld synes jeg de er stille, de har kun "små" stemmer. Jeg har 6
pigebirmaer alle kastrater og indekatte. De er meget rolige og kælne.

Hilsen
Jytte

Fra : maz

Dato : 05-01-05 22:14

Nina, Tender Tribes wrote:
> Ja, jeg synes også det lyder som om at Birma kommer tæt.
> Nu har jeg aldrig haft en, men har hørt at de ikke kræver meget
> pelspleje??

Wrong! ;)
Der er en hel del pelspleje med birmaer - og de fælder en del. De birmaer vi
har haft (5 i alt) har alle haft/har behov for ret meget pelspleje og
redning næsten hver dag.
Jeg ville nærmere mene at en Russian Blue kunne være et godt bud på en kat,
der kan opfylde de betingelser, som der er anført. Absolut ikke Hellig
Birma..
Og som andre anfører - birmaer egner sig faktisk ikke særlig godt til at
være alene. De er ret så sociale (men til gengæld nervefaste)

Maria

Fra : Lone Gram Jensen

Dato : 09-01-05 18:04

> [...]
> Og som andre anfører - birmaer egner sig faktisk ikke særlig godt til at
> være alene. De er ret så sociale (men til gengæld nervefaste)

Sludder og vrøvl, du har muligvis været uheldig med DINE Birmaer, men de
indtil videre 12, jeg har/er slave for, har ikke mere pelsplejebehov end
den Jytte beskriver. Så er den ikke længere.
Giver for øvrigt helt ret i at det må være en Birma (2 helst) der er
løsningen.

Med venlig hilsen
Lone Gram Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 03-01-05 12:14

Gainsbourg wrote:

> [...]
> Skovkatte vi er stødt på - men de egner sig vel ikke til lejlighed eller...?

Det mest perfekte jeg kan komme i tanker om er en blanding af en perser
og en abessiner.
Otto - som kan ses på www.marny.dk - er fredsommelig, kan godt sammen
med alle andre katte, er utroligt kælen, mjauer på persisk, svarer
tilbage, når man kalder, og er det blødeste man overhovedet kan finde.
Hvis det har interesse, kan jeg prøve at finde telefonnummeret på det
sted, vi fik ham.

Blandingen af norsk skovkat og perser er også fantastisk, men her bør
man tage sig lidt af pelsen en gang imellem.

Main Coon er selvfølgelig også et dejligt valg.

Men så lige til den overvejelse, at der også er ikke-racekatte med
fantastisk temperament, her er man bare næsten nødt til at tage dem som
lidt voksne, for man ved ikke hvad man får når de er killinger.

Bjarne

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-01-05 12:41

> [...]
> fantastisk temperament, her er man bare næsten nødt til at tage dem som
> lidt voksne, for man ved ikke hvad man får når de er killinger.

Hvorfor har du sådan en trang til at blande racer? .... vi opdrættere
arbejder hårdt for at bevare racerne, både med udseende og sind.
At blande er da en skam, man mister muligheden for at vælge. Der er stor
forskel på en Norsk og en Maine Coon. For ikke at tale om forskellen på en
perser og en abbysiner. Det er da synd for alle racer og menneskerne, hvis
de betaler for noget de ikke aner hvad er/bliver.

Hilsen Nina

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 03-01-05 16:39

Nina, Tender Tribes wrote:

> [...]
> perser og en abbysiner. Det er da synd for alle racer og menneskerne, hvis
> de betaler for noget de ikke aner hvad er/bliver.

Hej Nina.
Nej, jeg har ingen trang til at blande racerne - men anser det på den
anden side ikke for at være en dødssynd.

De to helt fantastiske blandinger, som vi har, har vi ikke selv blandet,
men købt som de var.

Jeg prøvede at tage udgangspunkt i spørgsmålet, og det var meget åbent
over for, om det skulle være f.eks. en huskat eller en racekat.
Kriterierne var først og fremmest noget med adfærd, ingen nedarvede
skavanker og ikke for langhåret.

Håber dermed at have opklaret mis-forståelsen.

vh
Bjarne

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-01-05 17:51

> Hej Nina.
> Nej, jeg har ingen trang til at blande racerne - men anser det på den
> anden side ikke for at være en dødssynd.
Jeg ser det som værende brand-ærgerligt og uden grund.

> [...]
> over for, om det skulle være f.eks. en huskat eller en racekat.
> Kriterierne var først og fremmest noget med adfærd, ingen nedarvede

Ingen nedarvede skavanker?
Ingen roser uden torne... alle racer har deres at arbejde med. Det har
"almindelige huskatte" skam også. Der er bare ikke styr på hvad de går rundt
med.
Hver gang man sætter to katte sammen er det et tilfældighedsspil. Der er så
mange millioner forskellige kombinationsmuligheder for hver enkelt killing.
Man kan få det bedste fra begge sine forældre, det værste fra begge, eller
noget et sted i mellem. Hvad man arver er jo et materiale der er selekteret
i mange generationer for hver race. Blander man to racer, er udfaldet ikke
bedre.
Eneste man kan opnå en lavere indavlsprocent (hvilket bestemt godt kan være
en fordel hvis forældrene er godt indavlede), men ellers kan man jo arve
begge racers skavanker .... ..det er der ikke meget pointe i.

Hilsen Nina

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 03-01-05 18:10

Nina, Tender Tribes wrote:

> [...]
> en fordel hvis forældrene er godt indavlede), men ellers kan man jo arve
> begge racers skavanker .... ..det er der ikke meget pointe i.

Mener du dermed at det altid er et lotteri eller kan man faktisk gøre
noget for at mindske risikoen ved at vælge - eller fravælge - bestemte
racer?

Bjarne

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 03-01-05 18:49

> Mener du dermed at det altid er et lotteri eller kan man faktisk gøre
> noget for at mindske risikoen ved at vælge - eller fravælge - bestemte
> racer?

Nej, det er netop det jeg ikke mener.
Jeg mener at vi arbejder meget på at begrænse sygdomme indenfor alle
racerne!

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 03-01-05 19:23

Bjarne skrev
<Mener du dermed at det altid er et lotteri eller kan man faktisk gøre noget
for at mindske risikoen ved at vælge - eller fravælge - bestemte racer? >

Når man har med levende væsener at gøre vil der altid være lidt lotteri over
det.

Når det så er sagt, ja man kan mindske risikoen, ikke ved at fravælge racer,
men ved at fravælge "katte -sælgere".

Alle racer, incl. huskatte har deres skavanker at trækkes med, derfor er det
vigtigt at få sin kat fra et sted hvor de ved hvad katte har brug for, både
af ordentlig kost, socialisering og dyrlæge-check og når det handler om
racekatte, at de ved hvad der ligger i linierne, at deres avlskatte bliver
checket for de sygdomme der kan findes i den race / de linier, kort sagt at
man kun får/køber katte fra ansvarlige mennesker der ved hvad de har med at
gøre. Med huskatte kan det være lidt sværere, men man bør være ansvarlig nok
til, hvis man har en huskat med en skavank, hvad enten det er fysisk eller
psykisk, ikke at lade den få killinger.

Så både med huskatte og racekatte er kodeordene,
sælgers ansvarlighed og viden, det er efter min overbevisning og erfaring
den bedste måde at mindske risikoen på.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Bettina Hansen

Dato : 04-01-05 23:23

Nina, Tender Tribes wrote:
> Ingen roser uden torne... alle racer har deres at arbejde med. Det har
> "almindelige huskatte" skam også. Der er bare ikke styr på hvad de går rundt
> med.

Med huskatte er genpuljen jo meget stor. Selvfølgelig kan huskatte bære
sygdomme men chancen for at både far og mor bærer samme sygdom er ret
lille når genpuljen er så stor...

> [...]
> i mange generationer for hver race. Blander man to racer, er udfaldet ikke

Hmmm De sygdomme som giver problemer er vel netop recessive sygdomme som
forældrene kan bære uden selv at have sygdommen men som de kan
videregive til killingerne... Hvis tilstrækkeligt mange indenfor en race
bærer en sygdom giver den flere problemer indenfor den race end andre
steder og der vil så være mindre risiko for at killingerne får sygdommen
hvis man krydser med en anden race hvor færre bærer sygdommen?

Ikke at jeg mener at man bør blande racer men jeg mener ikke at det er
rigtigt at man ikke kan mindske antallet af sygdomme ved at avle ud af
en race...

> Eneste man kan opnå en lavere indavlsprocent (hvilket bestemt godt kan være
> en fordel hvis forældrene er godt indavlede), men ellers kan man jo arve
> begge racers skavanker .... ..det er der ikke meget pointe i.

Risikoen for at man arver begge racers skavanker er stort set
ikke-eksisterende hvis der er tale om recessive sygdomme (altså sygdomme
som man skal arve fra både far og mor for at få sygdommen).

Jeg går ud fra at det er sådanne sygdommen som giver problemer... Hvis
der ikke er tale om recessive sygdomme men dominante (altså sygdomme som
man kan få hvis bare den ene forældre har gener for sygdommen) så burde
de vel være nemme at komme af med - forældredyrene vil jo selv have
sygdommen (altså rent faktisk være syge - der kan ikke være tale om
raske bærere af sygdommen som ved recessive sygdomme) hvis den er
dominant og så skal man bare lade være med at avle på syge dyr :-|

Mvh Bettina

PS: Må hellere sige at jeg intet ved om katteavl og de sygdomme som de
forskellige racer slås med, men jeg opdrætter chinchillaer og kender da
lidt til genetik ;)

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-01-05 12:35

Tak for alle jeres svar. Vi har også selv tænkt lidt på Hellig Birma, men nu
sad jeg lige og læste på Netdyredoktors raceoversigt (som forøvrigt
mestendels er afskrift fra Politikens Kattebog) hvor der bl.a. stod flg:

"Birmakatten har et mere livligt temperament end perseren, men betegnes som
moderat med værdighed. Den er meget social og ret "snakkende". Det er ikke
en kat, der kan være alene hjemme i 10 timer dagligt. Hvis dette er
tilfældet, bør man anskaffe sig endnu en kat. [snip] Katten er trods sin
lange pels ret nem at holde og skal redes med stålkam 3-4 gange ugentligt."

Jeg kan forstå at det er nogenlunde samme indtryk Jytte har af racen, så
selvom den lyder skøn, så er det måske alligevel ikke katten for os.

Mht. til Norsk Skovkat, Maine Coon og Abbysiner - så tror jeg desværre
heller ikke at de passer nogenlunde ind i de punkter jeg nævnte i første
indlæg, selvom de både er ubærlig smukke og charmerende katte...

Persere lyder til at være klipperolige af sind - men der er jo meget
pelspleje og også en del arvelige problemer med permanent tåreflåd,
vejrtrækningsproblemer, underbid og Polycystisk Kidney Disease, som vi føler
at vi har svært ved at vælge til.

Jeg tror stadig at "British Shorthair" har et temperament der kunne passe
rigtig godt - ligesom "Cornish Rex" lyder som en super rolig kat - er der
nogle af jer der har erfaring med disse racer? Enten har een eller kan
henvise til en opdrætter?

Mht. at have 2 katte så har jeg kun haft 1 kat af gangen hidtil. Jeg er ikke
helt klar over hvordan det er anderledes med at have flere. Skal de have
hver sin kattebakke? Kan de spise af samme madskål? Eller kommer den ene til
at sulte så? Gearer de hinanden helt op og splitter det hele ad når man er
væk? Kan de nemmere være alene når de er 2? Kan man risikere at den ene
mobber den anden? Kan man opdrage dem til ikke at gå på bordene osv når de
er 2, eller er man i permanent "undertal"? Bliver de mindre kælne? Hvad hvis
den ene dør på et tidspunkt - kan man så risikere at den anden helt mister
livslysten? Etc. etc....

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 12:43

> [...]
> vejrtrækningsproblemer, underbid og Polycystisk Kidney Disease, som
> vi føler at vi har svært ved at vælge til.

Hej

Hvad med Exotic - den korhårede version af perser.
Der er ikke særlig meget pelspleje, det er en dejlig kat, der er en smule
mere livlig end perseren...den er dejlig kælen og vil gerne sidde/ligge på
skødet osv.

Til alle dine punkter omkring arvelige problemer så vil jeg sige, at det
efterhånden er en skrøne, da de fleste seriøse opdrættere har avlet sig ud
af disse problemer.

Mvh

Tina

--
DK Heart & Soul - Opdræt af Norske Skovkatte,
Perser/Exotic samt salg af kattelegetøj.

Fra : Sanni

Dato : 03-01-05 12:53

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 03-01-05 13:16

> [...]
hvis
> den ene dør på et tidspunkt - kan man så risikere at den anden helt mister

Hej,

Jeg vil ikke blande mig så frygtelig meget i diskussionen om de
forskellige katteracer. Jeg har dog selv en Maine Coon, og jeg synes, at
den kræver meget plads (den har ild i rø...), Ind imellem er der også
behov for at børste den mere end 1 gang om ugen. Men det var du vist
også selv nået frem til

Jeg kender kun British Shorthair ud fra beskrivelser. Jeg synes dog,
ligesom dig selv, at den lyder til at kunne passe lige ind Men lad
os håbe, at der melder sig nogle, som selv har en

Mht. 1 eller 2 katte:
Vores 2 deler den samme kattebakke. Det kræver, at man er emsig med at
gøre bakken ren (helst et par gange om dagen). Men så går det også fint.
Under den første sammenføring havde de dog hver deres bakke, de jeg
syntes, at det var for barsk at tvinge dem i den samme bakke, inden de
overhovedet kendte hinanden. Vi har jo så en reservebakke, som vi sætter
op, hvis én f.eks. har været i narkose. Så skal den ikke løbe så langt,
når den skal på bakken, synes jeg

Vi har en madskål til dem hver. De står dog i hver deres ende af huset.
Og begge misser spiser af begge skåle. Hvis du vil nøjes med en skål,
skal du fylde den op lidt oftere. Jeg synes nu, at de bør have hver
deres skål (du risikerer også, at misserne ikke begge skal have det
samme at spise hele livet).

De er nøjagtig lige så kælne som en alenekat (de "bruger" os mennesker
til andre ting, end de "bruger" en anden kat til). De vil blive glade
for hinanden (særligt hvis de kommer fra samme kuld), og de splitter
ikke det hele ad. De kan jo afreagere på hinanden i stedet for på
møblerne De kan også meget lettere være alene hjemme, når du tager
på arbejde.

Hvis den ene dør før den anden (og det er jo meget sandsynligt), så kan
du godt risikere at den anden bliver ked af det. Men det er der jo ikke
noget mærkeligt i. Det er en del af livet - også når man er kat. Med
omsorg for katten vil jeg dog mene, at I godt kan få den igennem sorgen.
En kat kan reagere på flere måder, når dens ven dør. Nogle bliver
tilbagetrukne. Andre, som vores den ældste, blev mere kælen og snakkede
mere en vanligt med os. Men hun er kommet godt igennem sin livs-vens
dødsfald, og er sig selv igen. I øvrigt har hun fået en ny misse-ven,
som hun accepterer fint

Pøj, pøj med det.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 03-01-05 14:16

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> wrote in message

> Mht. at have 2 katte så har jeg kun haft 1 kat af gangen hidtil. Jeg er
ikke
> helt klar over hvordan det er anderledes med at have flere. Skal de have
> hver sin kattebakke?
Hvis du har 2 katte kan du godt nøjes med 1 stor bakke. Jeg har 2 bakker til
3 katte.

>Kan de spise af samme madskål? Eller kommer den ene til
> at sulte så?
De kan sagtens spise af samme madskål, men det er nok nemmest at give dem 2
skåle så de kan spise sammen. Så kan man evt. have 1 skål stående resten af
dagen hvor de kan gå og nippe af samme skål. Og de kan sagtens bruge samme
vandskål, men det er en god ide at have flere rundt omkring.

>Gearer de hinanden helt op og splitter det hele ad når man er
> væk?
Altså når de er killinger leger de jo, og det er bare hyggeligt. Men jeg kan
godt forestille mig, hvis der kun er 1, at den måske går og keder sig, og så
kan lave flere ulykker end hvis der er 2 der kan underholde hinanden.
Desuden er mit indtryk, at de som regel sover mens man er væk.

> Kan de nemmere være alene når de er 2?
Absolut, det er en af fordelene, at man letter sin samvittighed virkelig
meget ved at have 2.

> Kan man risikere at den ene
> mobber den anden?
Hvis du får dem fra killinger af og de er vokset op sammen, plejer de at
blive bon-kammerater, ihvert tilfælde hvis det er drenge. Det har mine altid
været, men selvfølgelig kan der opstå lidt slagsmål engang imellem, men ikke
alvorligt, og det er jo ikke mopperi.

> Kan man opdrage dem til ikke at gå på bordene osv når de
> er 2, eller er man i permanent "undertal"?
Det kan man godt, hvis man mener det er nødvendigt. Og så skal man have stor
tålmodighed med at sige nej, fy og måske bruge vandpistol. Og de skal have
det at vide mange gange.

> Bliver de mindre kælne?
Nej, men du skal regne med, at når de er killinger, er det ikke altid de har
tid til at kæle, hvis der er leg i farvandet. Men så tager man dem bare når
de er trætte og falder om Det er mere når de bliver lidt ældre synes
jeg, at de kommer for at hænge ud.

>Hvad hvis
> den ene dør på et tidspunkt - kan man så risikere at den anden helt mister
> livslysten? Etc. etc....

Vi havde 2 brødre engang, hvor den ene blev 16 år, den anden levede ca. 1 år
til og jeg tror den savnede den anden, for der var ikke noget påviseligt
galt med den. Den holdt op med at spise og var ked tilsidst, så nogle gør
nok.Vi gjorde det sidste gang vi havde 2 katte tilbage, så at skaffe 2 nye
killinger, så der aldrig er 1 alene tilbage. Og det gør vi også når Molly
ikke er mere.

--
Hilsen Denise

Fra : JytteJ

Dato : 03-01-05 16:13

> [...]
> pelspleje og også en del arvelige problemer med permanent tåreflåd,
> vejrtrækningsproblemer, underbid og Polycystisk Kidney Disease, som vi

Helt ening! efter jeres beskrivelse lyder en Brite som det rigtige valg. Jeg
fik selv en voksen brite for 3/4 år siden og den lever helt op til de
kriterier i opstiller.
Prøv at kigge på BB´s hjemmesiden der er en liste over opdrættere. (BB står
for brite og burmeser klubben, ka ikke lige huske den rigtige adresse.)

Held og lykke med det
VH.
JytteJ

Fra : JytteJ

Dato : 03-01-05 16:28

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Prøv at kigge på BB´s hjemmesiden der er en liste over opdrættere. (BB
> står for brite og burmeser klubben, ka ikke lige huske den rigtige

Adressen er www.bb-klubben.dk

JytteJ

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 03-01-05 16:51

Gainsbourg wrote:

> [...]
> den ene dør på et tidspunkt - kan man så risikere at den anden helt mister

Alt kan faktisk ske, alt efter kattenes temperament.

Fælles kattebakker har vi aldrig rigtigt haft problemer med. Men vi har
dog mere end een kattebakke, de er bare fælles.

Vi har kun een kat, som ikke kan det der med at dele madskål - i
hvertfald på samme tid. Hvis andre kommer hen til hendes madskål, så går
hun. Men ellers går det helt fint.

Om de gearer hinanden op og splitter huset ad, er et spørgsmål om
temperament hos hver især.

Nogle katte har virkelig store vanskeligheder med at dele deres
territorium og mennesker med andre katte, mens andre har det fint med
det. Vi har een kat, som søger nyt hjem af samme grund, og en anden, som
bliver trist og u-kælen, hvis hendes værelse overrendes af andre katte.

Vi har desværre haft 3 katte, som blev kørt ned i sommers, og det kan
mærkes, at de mangler, men de andre katte går ikke rundt og er ulykkelige.

vh
Bjarne

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 03-01-05 18:33

> Hvad hvis den ene dør på et tidspunkt - kan man så risikere at den anden
helt mister
> livslysten?

For dem, der er interesseret i emnet "katte der sørger" kan denne side
måske være interessant:

http://www.fabcats.org/behaviour_felinebereavement.html

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 03-01-05 20:14

Betina Rasmussen wrote:

> For dem, der er interesseret i emnet "katte der sørger" kan denne side
> måske være interessant:
>
> http://www.fabcats.org/behaviour_felinebereavement.html

Hej Betina
Interessant artikel, tak
Du lader da også til at have gode links i ærmet

--
Hilsen Denise

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 03-01-05 20:29

> Hej Betina
> Interessant artikel, tak

Det var bestemt så lidt

> Du lader da også til at have gode links i ærmet

Jeg prøver jo at stramme mig lidt an

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Leyna

Dato : 05-01-05 10:41

On Mon, 3 Jan 2005 12:34:53 +0100, "Gainsbourg"
> [...]

>den ene dør på et tidspunkt - kan man så risikere at den anden helt mister

Som absolut førstegangs katte ejer vil jeg da gerne lige give videre
af mine erfaringer, men jeg tror ikke at man kan sige noget med
sikkerhed, for alle katte er jo forskellige.

Jeg fik min første kat, da den var 3 år gammel. En lidt sær dame, der
godt nok var kælen, men KUN mors kat. Hun var temmelig reserveret, men
meget gald for "mor". Da kat nr. 2 kom var der en del surmulen, og der
blev lagt "kager" rundt omkring i huset for bare lige at demonstrere
utilfredsheden. Der blev indkøbt en bakke mere og urenligheden
ophørte. Ikke fordi de ikke kan dele bakke, for det gjorde de faktisk,
men nu lavede de stort i den ene og småt i den anden.

De to første katte blev aldrig perlevenner, men der var ingen kamp om
madskålene eller slagsmål i det hele taget, lige osm der heller aldrig
var raseret noget.

Katteflokken voksede til 4 katte 2 hanner og to hunner. (De 2 første
katte var hunner) En hankat blev aldrig accepteret i flokken og han
valgte at flytte hjemmefra. Han stak af sidste år, og vi har aldrig
set eller hørt noget til ham siden, og den første kat blev desværre
påkørt for et par måneder siden og er nu begravet ude i forhaven.

Nu er der så en han og en hun tilbage og de to stortrives sammen. Der
bliver leget en del, noget vi aldrig har oplevet med nogle af de
andre, og de er begge kælne og rimeligt sociale. Dog aldrig samtidigt.
De vil have opmærksomhed hver for sig.

Men de kan sove sammen og specielt hunaktten har et eller andet med at
hun SKAL hen og ligge i arm og rånusses, før hun synes at det er nok
og derefter finder sig en egnet soveplads. Hunkatten er vokset op
sammen med vores ene hund, og de to har ligget og råhygget, men efter
at vi fik hund nr. 2 gider hun slet ikke hunde mere, så hun holder sig
mest til de "hundefri" områder. Hankatten har vi haft i lige godt et
år, og han var rædselsslagen for hundene i starten, men i dag lader
han sig da gerne nusse af dem begge to.

Jeg savner min "gamle" hunkat (den første jeg fik, og gammel blev hun
ikke, for hun nåede kun at blive 5 år), for hun var en personlighed
der var lidt ud over det sædvanlige, men jeg må så også indse, at med
hende i flokken fungerede det ikke bare halvt så godt, som det gør nu.
Der er ro og harmoni i hele dyreflokken, og kattene leger nu med
hinanden og har glæde af, at der er mere end en.

Det kræver ikke mere at have to katte (ellre hunde for den sags
skyld), men man skal lede efter de rigtige kombinationer. Det er i
hvert fald det jeg er komemt frem til, og det gælder både for hundene
og kattene.
Jeg ved ikke om det hjalp, for jeg synes sagtens at man kan have en
enkelt kat, men skal den være meget alene, så kan en legekammerat
altså godt være en god ide.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 03-01-05 12:44

Gainsbourg skrev:

> [...]
>
> Jeg har læst lidt om British Shorthair - den ser ret
> underlig ud, synes jeg, men den lyder meget harmonisk og skøn.

Efter din beskrivelse af hvilken kat, du ønsker, synes jeg i den grad,
der er dømt British Shorthair.
Det er en stor, robust bygget kat med et dejligt roligt temperament. Der
skal virkelig meget til at hyle en brite ud af den.
Nu ved jeg ikke, hvorfor du synes, den ser underlig ud, men det er
heller ikke altid, billeder yder den retfærdighed, så jeg synes, du
skulle prøve at gå på udstilling og se nogle briter "live".

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Alice

Dato : 03-01-05 12:41

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> skrev

> Vi mistede vores dejlige kat gennem 10 år her i julen og det er næsten
> ikke til at bære.

Hej Gainsbourg. Du har min dybeste medfølelse, det er hårdt at miste en kær
ven :-/

> [...]
> Er der nogen af jer der har erfaringer med den? Egentlig har vi været
> glade for de Norske Skovkatte vi er stødt på - men de egner sig vel ikke

Jeg har lige besluttet mig for en British Shorthair, da jeg havde ca. de
samme krav som du her remser op. Jeg synes bare bestemt ikke at denne race
ser underlig ud )). Det er ikke for ingenting den bliver benævnt som
'bamsekatten'. Jeg er vild med en stor dejlig rund kat, og det håber jeg at
finde i min kommende misling, som jeg kan hente hjem i næste måned, hvor den
runder de 12 uger - Og jeg fortæller selvfølgelig gerne mine oplevelser med
min kommende misling her i gruppen

KH
Alice

Fra : Denise

Dato : 03-01-05 13:58

> [...]
(men
> det er ikke det vigtigste...).
> * Skal ikke behøve pelspleje overhovedet - eller maksimalt een gang

Hej
Ovenstående kunne være en fin beskrivelse af min Molly som du kan se
nedenunder, samt af de 2 briter (hendes halvbrødre) som jeg har haft.
Hankattene jeg havde var dog mere alle-mands katte end hun er, for hun er
ikke glad for børn der løber efter hende og skriger, men hvem er det
Farven er SilverShaded som jeg ikke tror fås mere i Danmark, men
temperamentet er det samme som de gængse blå (og andre farver går jeg ud
fra), stabilt, nervefast, dejligt bamsede. Molly er 16 år, og har 7-9-13
aldrig fejlet noget alvorligt.
MEN jeg vil meget gerne slå et slag for at I får 2 katte, det er så mange
fordele ved at have 2, og så kan de underholde hinanden så man ikke behøver
være ked af at være væk fra dem så længe. Jeg er en af dem der synes, det er
så synd for en lille killing at komme ud i et nyt hjem helt alene, og alle
der har forstand på katte anbefaler, at man få 2 ad gangen. 2 søskende er i
mine øjne helt perfekt. 10-dobbelt glæde og ikke engang dobbelt arbejde.
Her er nogle billeder af Molly

Hilsen Denise

Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 03-01-05 15:07

> Er der nogen af jer der, efter at have læst listen, lige har en race på
> tungen, som I tror vil være helt perfekt til os? Link, mails eller billeder
> modtages med kyshånd!

Jeg læste idag om en ocicat jeg har ingen erfaring med rene katteracer
men du kan jo se på hjemmesiden det er måske den i søger.

www.ocicats.dk

desuden er der et indlæg i forvejen om denne race på hjemmesiden. Den
ligger under: ocicat pige .

hilsen
Maria og Benny

Fra : Kate

Dato : 03-01-05 17:17

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> wrote in

> Vi mistede vores dejlige kat gennem 10 år her i julen og det er
> næsten ikke til at bære.

Det er det ikke. Føler med jer.

Andre har skrevet om katteracer, men ingen har nævnt somalien, så den
vil jeg da gerne slå et slag for. Okay, indrømmet det er ikke en stor
kat, min vejer i omegnen af 3,5 kg og er i perfekt kondition.
Godt nok har han pels, men jeg har redt ham få gange i de 3 år jeg har
haft ham, han ordner selv sin pels. Hans temperament er i mine øjne
perfekt han er en værre kælepotte, han tror gæster kommer for at
besøge ham og i det hele taget er han venligheden selv. Foruden ham har
jeg 3 andre katte, ingen af dem er lige så venlige overfor fremmede.
Min somali var 2 år da jeg købte ham af en opdrætter, jeg har ikke
fortrudt skyggen af et sekund.

Som andre også påpeger er 2 killinger godt givet ud. Når de er små
leger de naturligvis og det kan gå voldsomt til, men at se to katte
ligge i arm og vaske hinanden er det hele værd

Endnu har jeg ikke prøvet at de andre katte er blevet triste når en er
død, men det kommer måske an på hvor tætte de har været og om der er
andre katte.
Får næsten 4 år siden mistede jeg en kat til cancer, den eneste måde
jeg følte at de andre "manglede" ham på var at han plejede at møve sig
ind når der blev serveret mad. Det reagerede specielt hunkatten på
ellers var det mit indtryk at kun jeg savnede ham. Da hunkatten døde 2
år senere synes jeg heller ikke der var nogen reaktion på at hun var
væk. Det var hun bare!

Håber i finder de(n) helt rigtige kat(tte) for jer når i er parate.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-01-05 23:12

Tak for alle de gode råd! Vi er vist foreløbig ret fristet af British
Shorthair med alle dens rolige karaktertræk. - Og vi kunne godt tænke os at
tage ud og se på et kuld. Skulle der evt. være nogen af jer der kan anbefale
en god opdrætter på Sjælland eller i Skåne, som har et kuld der er
afhentningsparat til slutningen af februar eller starten af marts? Eller
evt. en opdrætter/privatperson i Kbh. med nogle voksne British Shorthair
katte, som man kunne tage forbi og hilse på og måske danne sig lidt et
indtryk af racens karakter osv...

Derudover lyder det fornuftigt med 2 katte, hvis det virkelig er så god en
ide som I alle lyder til at synes Er det monstro pine nødvendigt at det
bliver 2 søstre - eller fungerer 2 hunkillinger der bare er født nogenlunde
samtidig lige så godt?

Endelig har vi stadig Birma i baghovedet, ligesom flere anbefaler Burmilla -
er der nogen der kan beskrive sidstnævnte lidt mere udførligt for os, da den
ikke er nævnt ret mange steder?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Jeg kunne også godt tænke mig at høre (hvis der skulle være nogle
certificerede opdrættere herinde) om hvilket prisleje cirka man skal
forvente ved køb af sådan 2 race-hunkillinger - vi har jo indtil videre kun
haft erfaring med huskattekillinger...

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 04-01-05 09:16

> [...]
> certificerede opdrættere herinde) om hvilket prisleje cirka man skal
> forvente ved køb af sådan 2 race-hunkillinger - vi har jo indtil videre kun

I sommer var jeg selv igang med at se lidt nærmere på Burmilla. Der var
ikke ret mange, der havde denne ret nye katterace (som er forfærdeligt
smuk!). Jeg talte med at par opdrættere (begge på Sjælland), og de var
enige om, at det er en meget, meget blid kat. Faktisk så meget, at den
ene bestemt mente, at vi skulle have en hankat, når vi i forvejen havde
en "sat" hunkat - ellers ville den gamle mis fuldstændigt tryne den
nytilkomne. Nu endte vi ikke med at købe en Burmilla, så nogen personlig
erfaring har jeg ikke med racen.

Prisen? Tjaaa, den ene ville have 5000 kr. for en Burmilla-killing. Det
syntes vi, var ret voldsomt. Almindeligvis kan man få en racekat for
2500 - 3500 kr. Langt de fleste, vi talte med, ville have 3500 for en
killing. Nogle er dog lidt billigere, og hvis man ikke har brug for en
udstillings- eller avlskat, så behøver man måske ikke at gå efter de
allerdyreste. Men som nogle allerede har været inde på, så er det
vigtigt at kigge efter, om det er en ordentlig opdrætter, gerne én, som
man har lidt kemi med. Mange opdrættere vil nemlig meget gerne have, at
man holder kontakt med dem længe efter man har købt killingen, og så er
det jo vigtigt, at man kan holde hinanden ud Vi sender selv jævnligt
billeder af vores mis til opdrætteren. Og det er meget værdsat - ikke
mindst hos husets datter, som har eeeelsket og puttet med det lille kræ
de første 3 måneder af dens liv

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Alice

Dato : 04-01-05 11:20

> [...]

> Shorthair katte, som man kunne tage forbi og hilse på og måske danne sig
> lidt et indtryk af racens karakter osv...

Hej igen Gainsbourg

Jeg ved der stadig er en hun killing til salg hos opdrætteren hvor jeg har
bestilt min British Shorthair. Nu er der jo en del varianter at denne race,
men jeg har valgt 'sort /sølv blotched tabby'. Jeg kan hente min Misling i
begyndelsen af februar, når de runder de 12 uger. Tag et kik på dem på
linket herunder :
http://www.lochloyal.dk/britishshorthair/kattehoved.htm

KH
Alice

Fra : JytteJ

Dato : 05-01-05 03:04

> [...]
> Shorthair katte, som man kunne tage forbi og hilse på og måske danne sig
> lidt et indtryk af racens karakter osv...

Prøv at gå ind på bb-klubbens hjemmeside hvor der er en opdrætterliste på
british shorthairs. www.bb-klubben.dk som står for briter og burmeser
klubben.

VH.
Jytte

Fra : Bettina Hansen

Dato : 04-01-05 23:39

Gainsbourg wrote:
> Er der nogen af jer der, efter at have læst listen, lige har en race på
> tungen, som I tror vil være helt perfekt til os? Link, mails eller billeder
> modtages med kyshånd!

Har I overvejet et par ragdolls?

Her er en kort beskrivelse af racen på dansk:
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=657/sprog=1/grp=2/menu=22/

Her lidt mere på engelsk og en masse dejlige billeder:
http://www.ragdollinternational.org/patscolors.shtml

Vi har selv anskaffet os sådan et par og nu er det svært at forstå at
man nogen sinde har kunnet leve uden ;)

Jeg kender ikke så meget til de andre racer der er nævnt men med mit
kendskab til ragdoll'en synes jeg at den passer ret godt på jeres ønsker :)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Gainsbourg

Dato : 05-01-05 09:16

Tak for alle gode råd og links! - også det om Ragdoll'en, som er en race jeg
slet ikke havde hørt om før.

Mht. til British Shorthair så ville vi være meget glade for at høre om jeres
anbefalinger (og det modsatte) af opdrættere. Nu skal vi ud og møde nogle
killinger og voksne katte her i weekenden, danne os et indtryk af racen og
se om det kunne være "vores" killinger.

Vi synes også at Ragdoll'en lyder som en skøn kat - den ligner umiddelbart
Hellig Birma meget - eller er det bare mit utrænede øje?

Ud over British Shorthair kunne vi også være interesserede i Burmilla,
Hellig Birma og Ragdoll - det kommer nok også lidt an på om der dukker "det
rigtige kuld" op som er afhentningsklar på det rigtige tidspunkt osv.
Henvisninger, links til opdrættere og info om aktuelle kuld modtages med
glæde!

På forhånd tak!

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 05-01-05 10:05

> Vi synes også at Ragdoll'en lyder som en skøn kat - den ligner umiddelbart
> Hellig Birma meget - eller er det bare mit utrænede øje?

Det er bestemt ikke dit utrænede øje Ragdoll er et mix af Perser, Birma
og Burmeser. Med alle de gode ting intakt.

Pøj pøj med besøget hos killinger. Glæder mig til at høre nærmere.

M.v.h.
Lise