Tilbud til folk på landet???
Fra : Skipper

Dato : 23-05-01 07:39

Hej der.

Er der nogle her, der ved, om Internetudbyderne (TDC?) har i sinde at skabe
bredbåndsløsning(er) de steder i (og nok mest på) landet, og hvilke(n)?

Vi er f.x. en landsby med ca. 600 mennesker, der ligger 4 (luftlinie) km fra
nærmeste central, og vi har fået svar fra TDC om, at vi desværre ikke kan få
ADSL p.g.a. afstanden. Dette er selvfølgelig surt her og nu, da mange havde
sat næsen op efter det, men ok - det er sådan...

Jeg tænker dog mere på længere sigt - og så tænker jeg på ungerne her, som
flittigt bruger nettet til bl. a. deres skolearbejde. De kan ikke benytte
Internet på samme måde hjemmefra, når prisen og båndbredden er som den er.
Jeg frygter lidt for de små samfunds (og skolers) fremtid, og at der hurtigt
skabes A-, B- og C-børn på denne front - og det er efter min mening meget
synd - mange børn vil gå glip af et fortræffeligt medie med nogle store
muligheder...

Det var bare lige det, jeg ville sige/spørge om...

MVH

Skipper

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-05-01 07:54

"Skipper" <skipper@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle her, der ved, om Internetudbyderne (TDC?) har i sinde at
skabe
> bredbåndsløsning(er) de steder i (og nok mest på) landet, og hvilke(n)?

Jeg tror der kommer bredbånd "på landet" såfremt der kommer nogle nye
teknikker der gør at det kan betale sig. En anden mulighed er at staten går
ind og betaler en af udbyderne for en slags forsyningspligt.

> [...]
> Internet på samme måde hjemmefra, når prisen og båndbredden er som den er.

Videnssøgning og andre skolerelevante ting (fx usenet) er nok nogle af de
mindst båndbreddekrævende applikationer.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Skipper

Dato : 23-05-01 08:23

Ang. skolearbejde...

Ja info-søgning, use-net og skolekom m.m. kræver ikke det store, men de
dokumenter o. lign., som eleverne laver og udveksler med andre er tit
adskillige Mbytes, så de ikke kan uploade dem og arbejde videre på dem
hjemme... Og det er synd - disketter er ikke en mulighed, hvis du spørger
mig..

MVH

Skipper

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-05-01 09:55

> [...]
> dokumenter o. lign., som eleverne laver og udveksler med andre er tit
> adskillige Mbytes, så de ikke kan uploade dem og arbejde videre på dem

Nu skal man heller ikke gøre problemet større end det er.
Af alle de (flere af dem ret grafiske) dokumenter jeg har liggende fra min
studietid er kun ganske få over 1 MB.
Jeg sidder selv og arbejder hjemmefra med 64kbps og det er da ofte også med
fx Powerpoint (jeg underviser, så jeg må godt) og lign ting.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-05-01 11:00

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote in message
> [...]
med
> fx Powerpoint (jeg underviser, så jeg må godt) og lign ting.

M$'s FatWare laver som bekendt FatDocs, såehh det er ikk så meget ved siden
af - imho
Har man ikke lige styr på grafik i kombination med MSOffice så er rapporter
på 5/10 Mb ikke så sjældne som man skulle tro

En anden metode til at komme ud over båndbredde problematikken kan være
bruge et pakkeprogram fx WinZip

Btw, så er skolekom (FirstClass) lidt træls at fedte med på en lille
båndbredde - imho

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 23-05-01 12:00

On Wed, 23 May 2001 10:55:13 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>Af alle de (flere af dem ret grafiske) dokumenter jeg har liggende fra min
>studietid er kun ganske få over 1 MB.

Billede filer med flere lag kan godt fylde en lille smule.
Jeg arbejdede i skolen et som skulle printes i 600dpi, jeg kan ikke
huske præcist hvad det fyldte men det var pænt meget (i omegnen af 50MB,
hvis jeg husker rigtigt)

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/

Fra : Christian Flintrup

Dato : 02-06-01 11:41

> [...]

> Nu skal man heller ikke gøre problemet større end det er.
> Af alle de (flere af dem ret grafiske) dokumenter jeg har liggende fra min

Min projektopgave fylder ca 15-20 GB.

(det endelige resultat blev komprimeret til 650 mb så det kunne ligge på
en cd)

Hvem siger at skoleopgaver er tekst/grafik og ikke video som i mit
tilfælde? :)

--
Christian

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-06-01 13:40

"Christian Flintrup" <junk@osxhacks.com> skrev i en meddelelse
> Min projektopgave fylder ca 15-20 GB.
> (det endelige resultat blev komprimeret til 650 mb så det kunne ligge på
> en cd)

Begge dele er også træls at overføre via en ADSL-linje

Fra : Christian Flintrup

Dato : 04-06-01 16:21

Martin Højriis Kristensen <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

> Begge dele er også træls at overføre via en ADSL-linje

Ja. Men min pointe var bare at skoleopgaver ikke behøver at være tekst /
billeder :)

--
Christian

Fra : Christen Fihl

Dato : 23-05-01 09:32

Jeg bor i en soveby, 3.8 km fra central, men føler det som om jeg er på
landet mht adsl.
Jeg har fået det langsomste man kunne få (Netexpress 256/128), da det alene
kunne overholde de db krav der er opstillet til linien.

Jeg ville helst have adsl'en på sidn linien (har en af hver), men den gik
slet ikke.

Jeg har anskaffet mig adsl for at få en always-on/fastpris/fast-ip
forbindelse og ikke pga hastigheden.

Kunne man ikke opfinde et adsl produkt med endnu mindre krav til støj og
dæmpning, fx adsl 128/64, hvorved kilometer grænserne ikke ville føles så
snærende.
Det lyder måske ikke så godt i brochurerne ;)

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net

Fra : Palle Preben-Hansen

Dato : 23-05-01 15:20

www.intercitynet.dk er en mulighed for trådløst 256 kbps flatrate
internetadgang til 149,- pr. md. hvis du bor i nærheden af deres
accesspunkter, som pt. er koncentreret omkring Storkøbenhavn.

Mvh. Palle/Roskilde.
PS. jeg har ingen forbindelse med udbyderen, men er potentiel kunde.

-snip

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 23-05-01 16:14

"Palle Preben-Hansen" <sunsite.news@oz1rh.SLET.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> internetadgang til 149,- pr. md. hvis du bor i nærheden af deres
> accesspunkter, som pt. er koncentreret omkring Storkøbenhavn.

D.v.s. folk som typisk i forvejen kan få xDSL...

P.S. Kig evt. forbi her:
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html
Scroll ned til : "Hvorfor svare nedenunder?"

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Palle Preben-Hansen

Dato : 23-05-01 15:22

Fra : Lars B Jensen

Dato : 23-05-01 15:31

> [...]

> internetadgang til 149,- pr. md. hvis du bor i nærheden af deres
> accesspunkter, som pt. er koncentreret omkring Storkøbenhavn.

Idet skipper skriver "landsby med ca. 600 mennesker" og emnet er "Tilbud til
folk på landet", så lyder det tilbud ikke særlig fornuftigt :)

Lars B

Fra : Palle Preben-Hansen

Dato : 24-05-01 10:45

"Lars B Jensen" <lars@zulfo.dk> wrote in message

> [...]
til
> folk på landet", så lyder det tilbud ikke særlig fornuftigt :)

Både i Ågerup og Herringløse er der hustandsundersøgelse for interessen for
Intercitynet. Begge er landsbyer ca. 10 km nord for Roskilde. Så nogen må
have tænk på os på landet.

Mvh. Palle.

Fra : Jens

Dato : 23-05-01 22:10

> [...]

> muligheder...
>
> Det var bare lige det, jeg ville sige/spørge om...

Har i ikke jeres egen antenneforening ? Man kan såfremt der er etableret
returvej, benytte kabel-TV nettet til datatrafik og dermed Internet.

Jens

Fra : Lars B Jensen

Dato : 24-05-01 08:04

`
> Har i ikke jeres egen antenneforening ? Man kan såfremt der er etableret
> returvej, benytte kabel-TV nettet til datatrafik og dermed Internet.

> Jens

Det er sjældent at antenneforeningerne på forhånd har ombygget deres anlæg
til returvej. Det er jo immervæk ikke helt billigt at gøre.

Men det er da bestemt en mulighed, og såfremt der i nærheden af landsbyen
også er ført noget fiber så man kan blive smidt videre på en ordentlig
backbone, så er det helt sikkert værd at overveje.

Lars B

Fra : Lars Jensen

Dato : 23-05-01 22:51

On Wed, 23 May 2001 08:38:50 +0200, "Skipper" <skipper@post3.tele.dk>
wrote:

>Hej der.
>
>Er der nogle her, der ved, om Internetudbyderne (TDC?) har i sinde at skabe
>bredbåndsløsning(er) de steder i (og nok mest på) landet, og hvilke(n)?

Ahøj Skipper

Jeg ville prøve at kontakte Sonofon i løbet af sommeren, hvis jeg var
dig. De lover ganske vist ligesom Tele Danmark, at de kun vil dække 95
pct. af landets befolkning med deres radiobårne højhastigheds internet
FWA (fixed wireless acess). Dog inden udgangen af september 2001 mod
TDCs inden udgangen af juni 2002.

FWA-senderne på det såkaldte 3,5 Ghz-bånd (op til 2 Mbit/sek) skulle
have en rækkevidde på seks-syv kilomter, og da de alle skal monteres
på selskabets eksisterende GSM-mobilmaster vil det relativt enkelt
kunne lade sig gøre at dække mere end de 95 pct.
Det vil selvfølgelig blive dyrere, end i tætbefolkede byområder, men
da Sonofon ikke skal ud og grave for at udvide nettet vil det
formentlig blive mærkbart billigere end de eksisterende produkter
herhjemme.

De seneste meldinger fra Sonofon går på, at priserne på forbindelser
for de 95 pct. heldiges vedkommende vil matche de billigste tilbud på
markedet til den tid.

Sonofon vil formentlig kun i byerne levere de meget hurtige
FWA-forbindelser med (vist nok teoretiske) hastigheder på op til 155
Mbit/sek, men de skal ligge på 26 Ghz-båndet, hvor rækkevidden er
langt mindre. Og dermed meget dyrere.

Forskningsministeriet kommer i juni med en bredbåndsplan (der
forhåbentlig er mere konkret end den forrige). Så vidt jeg ved vil
landbefolkningens muligheder for bredbåndsforbindelser også blive
berørt i den plan.
Udgangspunktet fra et stort flertal af politikerne har hidtil været,
at det skulle være markedskræfterne og ikke statens penge, som skulle
styre udbuddet af bredbånd.

vh
Lars

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-05-01 09:55

"Lars Jensen" <larsj@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på selskabets eksisterende GSM-mobilmaster vil det relativt enkelt
> kunne lade sig gøre at dække mere end de 95 pct.

Husk dog på at der skal være frit udsyn mellem enhederne

> [...]
> da Sonofon ikke skal ud og grave for at udvide nettet vil det
> formentlig blive mærkbart billigere end de eksisterende produkter

Hardwaren er tilgengæld ikke hel billig

> De seneste meldinger fra Sonofon går på, at priserne på forbindelser
> for de 95 pct. heldiges vedkommende vil matche de billigste tilbud på
> markedet til den tid.

Det er de jo ligesom nød til

> [...]
> forhåbentlig er mere konkret end den forrige). Så vidt jeg ved vil
> landbefolkningens muligheder for bredbåndsforbindelser også blive

Glædeligt