Hvordan ved man om en dyrlæge er god?
Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 28-12-04 10:01

Da det er første gang jeg har en kat som jeg desuden har fundet, så har
jeg bare valgt den dyrlæge som den forrige ejer til Carsten havde.

Men jeg tror bare at han ( den tidligere ejer)har valgt den der er
tættest på så jeg er lidt betænkelig. De virker søde og det så da også
ud til at Carsten var glad for hende. Men hvad skal man egentlig se på
for at vide om det er en god dyrlæge? er der nogen der har erfaring( det
er jeg sikker på der er) eller nogle der har nogen gode links?

Hilsen
Maria og Benny

Fra : Katja Andersen

Dato : 28-12-04 11:45

"Maria og Benny Lauritzen" <benny.lauritzenKATTE@BAKKEparadis.dk> skrev i en
meddelelse news:41d120d3644e4@nerdgirl.dk...
> [...]
> for at vide om det er en god dyrlæge? er der nogen der har erfaring( det
> er jeg sikker på der er) eller nogle der har nogen gode links?

Kender ikke noget til dyrlæger i jeres område, men jeg ved at i skal holde
jer fra alt der har med navnet Jens Breth Hansen at gøre.
Inde på gruppens hjemmeside er der noget om dyrlæger og vist også folk der
har bedømt forskellige dyrlæger, måske i kan finde noget der.

Hilsen Katja

Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 28-12-04 12:52

> [...]

> Inde på gruppens hjemmeside er der noget om dyrlæger og vist også folk der
> har bedømt forskellige dyrlæger, måske i kan finde noget der.

Heldigvis har han ikke nogen praksis her i Randers. Men det jeg gerne
vil vide er hvad man skal se efter for at finde ud om det er en god
dyrlæge? desværre er min dyrlæge ikke nævnt på hjemmesiden.

Med venlig hilsen
Maria og Benny Lauritzen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 28-12-04 13:42

Maria og Benny Lauritzen skrev i en meddelelse...

> Heldigvis har han ikke nogen praksis her i Randers. Men det jeg gerne
> vil vide er hvad man skal se efter for at finde ud om det er en god
> dyrlæge? desværre er min dyrlæge ikke nævnt på hjemmesiden.

Jeg har efterhånden opdaget at det er utroligt individuelt hvad der får folk
til at opfatte en dyrlæge som god.

Nu bor jeg selv i Randers (det er mig der har anmeldt Vorup Dyrehospital på
hjemmesiden) - og hvis I er interesserede, kender jeg da i hvert fald et
sted hvor I kan få varieret input på, hvem der er gode og hvem der er knap
så gode dyrlæger. Det kan i til det månedlige studiekredsmøde, den 1. onsdag
i måneden. Sådan her ser programmet for 2005 ud - indtil videre:
http://www.chalina.dk/programfor2005.htm

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 28-12-04 15:05

> [...]

onsdag
> i måneden. Sådan her ser programmet for 2005 ud - indtil videre:

Ja det ved vi, det er os der hørte dig om du kunne passe vores kat i
sommer. Vi vil helt klart komme det lyder spændende. ved i Hvor mødet
den 5 januar blir?

hilsen
Maria og Benny

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 28-12-04 15:14

Maria og Benny Lauritzen skrev i en meddelelse...

> Vi vil helt klart komme det lyder spændende. ved i Hvor mødet
> den 5 januar blir?

Mødet den 5. januar bliver i vores faste mødelokale, lokale 1 - ovenpå Vorup
Bibliotek, klokken 19.30. Her er vi fast hver måned med mindre vi er på
farten og skal ud og se et eller andet.

Og så kan jeg da lige reklamere og sige at jeg skal have Gizmo med den dag -
for tiden er han omdøbt til Skaldemissen, så folk må finde sig i et par bare
pletter og nogle sårskorper Hvad emnet så ender med at blive er jo bare
spændende. Der har været lidt problemer med at finde en foredragsholder, men
vi plejer nu ikke at have nogle problemer med at finde på noget at snakke
om, hvis der ikke lige er noget på programmet. Glæder mig til at se jer -
bare gå efter hende med det store sorte dyr næste onsdag - så er det med
stor sandsynlighed mig

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 28-12-04 15:23

> Og så kan jeg da lige reklamere og sige at jeg skal have Gizmo med den dag
-

Så får jeg endelig den omtalte gizmo at se. er det din ynglings. desuden
har vi jo set dig i tv-avisen.

hilsen
Maria og Benny

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 28-12-04 15:45

Maria og Benny Lauritzen skrev i en meddelelse...

> Så får jeg endelig den omtalte gizmo at se. er det din ynglings. desuden
> har vi jo set dig i tv-avisen.

Jeg ved ikke om Gizmo er min yndlingsmis, men han er min første kat som
voksen, og jeg havde undværet katte i 23 år da han kom til. Og så var det
min mor der besluttede han skulle være en del af familien få uger før hun
døde, så joooo, der er nogle helt specielle, stærke følelser forbundet med
min Gizzemis.

Og ja, i tv var det jo Freya der fik æren - takket være fotografen, der
mente hendes farver var nemmest at filme - at hun så også spinder som en
drøm var bare en bonus

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 28-12-04 12:48

"Maria og Benny Lauritzen" <benny.lauritzenKATTE@BAKKEparadis.dk> wrote in
message news:41d120d3644e4@nerdgirl.dk...
> [...]
> for at vide om det er en god dyrlæge? er der nogen der har erfaring( det
> er jeg sikker på der er) eller nogle der har nogen gode links?

En dyrlæge der LYTTER er den bedste i mine øjne. Jeg kender katten, ved
hvorfor jeg er der, ved hvad jeg har observeret, men ved jo ikke hvad den
fejler. Nogle katte har det med at være så syge hjemme, og når de kommer til
dyrlægen liver de helt op, og når man kommer hjem igen, så er de syge igen.
De dyrlæger der kaster sig over dyret og slet ikke lytter, er der hvor jeg
oftes har fået den forkerte diagnoser eller slet ingen. Efterfulgt af ingen
eller forkert behandling. De dyrlæger stopper op og lytter, har nemmere
sporet sig ind på hvad der kan være galt, og får startet den rigtige
behandling eller test første gang.

Jeg mindes med gru en gang hvor jeg lige var flyttet til et nyt område. En
dag jeg var ude og gå med min hund, kom der en anden hund og jeg kaldte min
til mig. Den stod med ryggen til mig nogle få meter væk og snusede til
noget. Den vendte jeg om i et spring og et eller andet gik galt. Den faldt
nærmest sammen, stivnede og pev. Jeg måtte bære den hjem og afsted til en
dyrlæge ... tilfældigt valgt.
Jeg kommer ind i konsultationen med en hund der seriøst haltede og helst
slet ikke ville gå. Dyrlægen siger goddag, din hund er for fed, du bruger
forkert foder, hiver ernæringsbøger bøger frem, stikker mig brochurer på
hans specialfoder, viser mig poserne med foder og fortæller hvor "billigt"
og godt det var, klapper hunden og viste mig hvordan man kunne se at den var
overvægtig.
Og så skulle dankortet igennem maskinen og jeg skulle hjem. Farvel vinke
vinke.

Jeg gik derfra med en hund med rigtig mange smerter og en diagnose der sagde
"fedme". 4 timer efter gik jeg ned til en anden dyrlæge, for jeg kunne da
godt se at den var gal.
Dyrlægen lyttede til hvad der var sket, undersøgte hunden på bordet og fandt
hurtigt den muskel i baglåret som havde fået en "fodboldskade". Dyrlægen
forklarede hele vejen igennem, og fortalte hvor smertefuldt det kan være at
forstrække en muskel på den måde. Hund fik smertestillende og besked om ro
de næste dage.
Vi nåede til overvægten (som var 4-5 kg på en 27 kg hund, så det var altså
ikke sindsygt fed den var, men godt i stand), og der fik jeg lejlighed til
at fortælle at hunden havde været plaget af gigt i forbenet i nogle år, fik
IAMS light foder, men var det svært at holde vægten nede på den, fordi
turene ofte måtte kortes ned i ugevis i træk. Jeg fik et super råd om hvad
der skulle gøres mht massage og nogle vitaminer. Hunden blev en gammel hund
i super god kondition uden gigt og kom sig i øvrigt hurtigt oven på skaden.

I årene efter har jeg oplevet lignende ting en del gange. I dag tager jeg
fra Dragør til Skovlunde for at gå til dyrlæge. Kun vacciner bliver
foretaget hos den lokale.
Så en der lytter gør hele forskellen for mig. Det passer mig fint hvis de
slet ikke rører ved dyret, før de har hørt grunden til at man er der. Jeg
lader katten trisse rundt i lokalet imens, så får de også en fornemmelse af
hvad det er for en. I stedet for at smide den op på bordet, hvor de jo altid
opfører sig anderledes end de gør normalt

Nina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-12-04 14:45

On 2004-12-28 10:01:07 +0100, Maria og Benny Lauritzen
<benny.lauritzenKATTE@BAKKEparadis.dk> said:

> Men hvad skal man egentlig se på
> for at vide om det er en god dyrlæge? er der nogen der har erfaring( det
> er jeg sikker på der er) eller nogle der har nogen gode links?

Hmm.. en god dyrlæge (eller læge, for den sags skyld) kan svare mig på
stort set alle mine spørgsmål, helst detaljeret og i et sprog som kan
forstås af også dem, der ikke har lært anatomi - og uden der bliver
talt ned til mig. Hvis han / hun ikke kender svaret en sjælden gang, er
hun ikke bange for at undersøge det eller henvise. En god dyrlæge /
læge lytter til mig, som den der kender dyret / mig selv og accepterer
min beretning, også selv om den måske ikke lige lyder som de gør i
bøgerne. Alle levende væsener er forskellige, måske har netop jeg
oplevet noget usædvanligt? "Vi alene vide" er yt
En god dyrlæge lyser af at kunne lide dyret, behandler det venligt og
varsomt (jo, jeg har set det modsatte) skal nok helst også kunne lide
mennesker, for vores (store!) følelser er jo også involveret. En god
dyrlæge følger med, tager kurser, har viden om nye fremskridt. Og hvis
han/hun er specielt interesseret og inde i netop den slags dyr man selv
har, er det klart en fordel.
Alt dette her er ofte noget man opdager lidt hen ad vejen, så
anbefaling fra andre katteejere er bestemt en god ting, når man skal
vælge. Hvor bor I, der er måske nogen i omegnen af jer, der kan
anbefale?

--
Knus fra Ann R

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 28-12-04 21:40

> Hilsen
> Maria og Benny

Det ved man heller ikke, ligesom man heller ikke ved om en læge, tandlæge,
psykolog, pædagog mv. er god.
Dels skal man definerer hvad men lægger i ordet "god" dels overveje at
opfattelser og forventninger er forskellige fra person til person, samt at
alle kan have gode og mindre gode dage.

Mit valg af dyrlæge, går på sympati og tillid...så prøv dig frem, ta' evt.
ud og tal med dem, se stedet, og vurder så om du har tillid til dyrlægen.
Tjek evt. i nyhedsgruppen om andre har erfaringer, men husk at nogle synes
om ét, andre om noget andet :)

--
Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor
http://chocolade.dk

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 30-12-04 18:49

Maria og Benny Lauritzen wrote:
> [...]
> for at vide om det er en god dyrlæge? er der nogen der har erfaring( det
> er jeg sikker på der er) eller nogle der har nogen gode links?

En god dyrlæge er mange ting.
Det er bl.a. en, som ser på små levende væsner og ikke objekter sådan
som man opfatter kører og grise.

En ikke særligt god dyrlæge er ham, som for godt et år siden ignorerede,
at Hedwig var meget tynd, svag og ikke havde spist i næsten en uge, og
som gav hende noget mod hårboller.

En god dyrlæge er ham, som vi en lørdag eftermiddag fik til at
røntgenfotografere Hedwig, hvor der viste sig at være noget på størrelse
med en glaskugle i hendes mave, og som akut opererede den lille pige og
fjernede den 5 Pence mønt som havde sat sig fast i tarmen. Det var
meget, meget tæt på at vi havde mistet hende.

vh

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-04 12:05

> [...]

> for at vide om det er en god dyrlæge? er der nogen der har erfaring( det
> er jeg sikker på der er) eller nogle der har nogen gode links?

Jeg mener en god dyrlæge, for det første skal have forstand på det de laver.
Hvis der er flere ting, du ved mere om end dyrlægen, så er det sandsynligvis
ikke en god dyrlæge.
Dyrlægen skal være klar til, at svare på alle ens spørgsmål, uden at blive
irriteret over det.
Dyrlægen skal gerne ville det bedste for ens dyr og behandle det på den
måde, der på bedst muligt måde tilgode-ser dyret.
Dyrlægen skal være god til, at lytte til den, der som ejer af dyret bedst
kender dyret.

Det er nogle af de ting jeg kigger efter hos dyrlægerne og så må man jo
ellers bare prøve sig lidt frem, hos de forskellige dyrlæger i ens område.

Nogengange kan afstanden til dyrlægen selvfølgelig være en hindring, så man
måske er nødsaget til, at vælge den dyrlæge, der ligger tættest på.
Mener ikke, at f.eks. vores de nærmeste dyrlæger er de bedste, men valgte
alligevel at bruge dem i går, da vores lille hund skulle sys, i forbindelse
med, at en nabohund havde bidt hende. Vidste ikke om bilen gad og køre de 30
km. til den dyrlæge jeg foretrækker, så det blev dyrlægen tættest på, da
hunden jo også havde smerter.

Synes ikke, at hundens syning er så pæn, som den syning, der blev lavet på
kattene ifm. deres neutralisering, hos den anden dyrlæge.

Overvejer nu at tegne et Falck kæledyrsabonnement, så jeg er sikker på, at
kunne komme hen til den foretrukne dyrlæge i tilfælde af, at bilen strejker.

Så man skal kunne føle sig tryg som ejer, ved den dyrlæge der bruges, må
bestemt også skulle med på listen over ting, der gør en dyrlæge god...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/