steriliseret
Fra : Lene

Dato : 21-12-04 19:50

Hej Gruppe!

Så er Duchess blevet steriliseret. Hun Skulle være hos dyrlægen kl. 08.00 i
morges og så skulle jeg hente hende igen kl. 16.30. Men jeg fik lov til at
blive og se operationen og så tage hende med hjem bagefter. Fik så nogle
retningslinier med hjem idag. og et telefonnummer jeg kunne ringe på 24
timer i døgnet. Fin service synes jeg. Og dejligt at Duchess kunne få lov
til at vågne op herhjemme.

Jeg fik hende også vacc. og øretatoveret i samme omgang. Jeg fik 2 sedler
med hjem, hvor hun skulle registreres. Dansk katte-register (Inges
kattehjem - gratis) og DET DANSKE KATTEREGISTER (kattens værn 100 kr.)
Er der nogle her der ved hvad for register der bliver brugt, i tilfælde af
at hun evt. bliver kørt over. Hvor vil folk egentlig henvende sig? Er det
ikke lidt underligt at der er 2 registre. Det ville da være smartere hvis
der kun var et. Har for nogle år tilbage haft en hankat der var registreret,
men kan ikke huske der dengang var to og jeg kan slet ikke huske hvad for et
af dem det var.

Duchess er vågnet op som planlagt ( godt fornærmet), har listet på bakken et
par gange og fået en lille smule kattemælk. Men hun har ondt. Håber det
bliver bedre meget snart (ellers må jeg ha noget smertestillende i morgen)
Jer der har prøvet det. Hvor lang tid plejer det at tage før de ikke ømmer
sig mere?. Er det ikke forkert jeg ikke har fået noget smertestillende med
hjem ? (hun fik en smertestillende indsprøjtning) Hvor lang tid skal hun ca.
være under opsyn og er det ikke mere brugt at katte skal have skærm på?
Hvis der er nogle her der har fået hunkat steriliseret for nylig, kan i så
ikke fortælle noget om hvordan det forløb hos jer?

Kærlig hilsen Lene

Fra : Denise

Dato : 21-12-04 21:34

Lene wrote:
> [...]
> telefonnummer jeg kunne ringe på 24 timer i døgnet. Fin service synes
> jeg. Og dejligt at Duchess kunne få lov til at vågne op herhjemme.

Ja, det lyder som en rigtig god service.

> [...]
> haft en hankat der var registreret, men kan ikke huske der dengang
> var to og jeg kan slet ikke huske hvad for et af dem det var.

Du kan registrere dig begge steder. Der er 2 registre, da Kattens Værn og
Inges Kattehjem er/var uenige om man skulle kunne se ejeres navne og adresse
direkte. Jeg synes jeg fornylig har læst, at de er ved at blive enige om at
slå sig sammen nu, men registrerer dig begge steder.

> [...]
> er nogle her der har fået hunkat steriliseret for nylig, kan i så
> ikke fortælle noget om hvordan det forløb hos jer?

Jeg har ikke fået en sterilisteret og håber der er andre der svarer på det
jeg ikke kan. Som jeg mener at kunne huske, så er der forskel fra dyrlæge
til dyrlæge, om kattene behøver krave. Nogle mener man først skal bruge
krave hvis man får problemer, altså hvis kattene bider i såret, for de må
nemlig godt slikke i det. Og jeg mener også der er forskel på, om dyrlæger
smertebehandler ved sterilisation.
Håber andre kommer på banen her, for hvor lang tid der går og hvorlænge de
har problemer ved jeg ikke.

--
Hilsen Denise

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-12-04 22:07

Hej Lene

Det er forskelligt hvor lang tid der går før at "tøserne"
er sig selv igen, bare med mine egne har det været utrolig forskelligt.
Baby/Sisse var 5 døgn om at blive sig selv,
Mille blev neutraliseret for knapt 4 uger siden og da hun kom hjem 5 timer
efter, skulle hun lige prøve at tæve Barabbas, nu havde hun kedet sig så
længe at der altså skulle ske noget, men sådan generelt vil jeg sige 1 -1½
døgn.

Jeg har kun fået smertestillende med hjem en gang og det var til Mille, hvor
jeg skønnede at hun ikke skulle have
det, simpelthen fordi at så ville hun have været umulig at holde bare en
lille smule i ro. Jeg tror at de fleste dyrlæger giver en smertestillende
sprøjte som holder 1-2
døgn.

Når du kan se at Duchess er sikker på poterne og ikke
slingrer mere kan du slække på opsynet. Jeg har kun en gang været nødt til
at give "kjole" på, så katten ikke tog trådene, alle de andre har ikke været
særlig interesseret
i såret, så du må nok prøve dig frem, ved at tage skærmen af og se hvor
interesseret hun er i at "pille" i
såret
--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-04 22:59

"Lene" <lpks_@FJERNDETTEofir.dk> skrev i en meddelelse news:41c8706a$0

> [...]
registreret,
> men kan ikke huske der dengang var to og jeg kan slet ikke huske hvad for

Vi har valgt, at kun registrere vores 4 katte hos Inges kattehjem. Det er jo
gratis. Vi har desuden 500 meter til nærmeste nabo og 1½ km. til nærmeste
asfaltvej, så kattene er blevet tatoveret, men synes ikke lige, at jeg ville
ofre de 400 kr. ekstra på også, at registrere hos det danske katteregister.
Det var nok noget andet, hvis vi boede midt i byen.
Dyrlægen forklarede noget med, at koden i øret "tilhører" den dyrlæge, som
har registreret kattene, så hvis vores katte smutter, skulle det kunne ses,
at de er tatoveret på Hobro dyrehospital og de skulle så forhåbenligt også
få besked, hvis vi savnede en kat.

> Hvis der er nogle her der har fået hunkat steriliseret for nylig, kan i så
> ikke fortælle noget om hvordan det forløb hos jer?

Vi fik 3 hunkatte + en hankat neutraliseret samme dag.
De var alle helt friske inden for det første døgn. De kom sig sådan set i
den rækkefølge, de var bedøvet. Hankatten var den første, der var frisk og
den første, der blev fikset.
Den ene hunkats sår sprang godt nok op dagen efter, så hun måtte indlægges
igen, men efter det var der ikke mere bøvl. Hun kom sig igen ret hurtigt.

Overvejede at lægge en afklippet gamache om vores sidste kats mave, men hun
pillede ikke i såret, vaskede sig kun lidt.
Ingen af vores katte virkede som om, de havde særlig ondt, så de har nok
også fået smertestillende hos dyrlægen.
Vi tjekkede kattenes sår meget tit i starten. Den kat hvor såret var gået op
havde måske pillet i det om natten, da vi opdagede det tidligt næste morgen.

Det blev vidst en længere smøre. Håber lidt af det kunne bruges og god
bedring til din kat.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Helle Madsen

Dato : 22-12-04 11:07

Hej Lene

Jeg fik en hunkat fikset for nogle måneder siden, og hun var utroligt lang
tid om at komme sig. Selvom såret helede rigtigt pænt gik der en uge inden
indflydelsen fra narkosen helt forsvandt. Hun tålte den næsten ikke.
Hun var helt mat og ikke sikker på benene, og lå bare på sengen hele dagen.

Men normalt vil jeg sige efter et par dage skal der være bedring at spore,
og bare du er opmærksom på at hun ikke piller i såret er det ikke nødvendigt
med en krave.

Julehilsner Helle og siblinge-terror-banden

Fra : Lene

Dato : 22-12-04 13:37

Hejsa gruppe

Tak for tilbagemeldingerne.
Her går det faktisk fint. Jeg var lidt bekymret i går aftes, om jeg blev
nødt til at skulle skaffe krave og ekstra smertestillende. men idag går det
faktisk fint. Hun spinder når jeg kæler hende. og hun kom med i seng i nat,
som hun plejer.
Tror det nok skal gå godt. og glad for at jeg endelig fik taget mig sammen
til at få det overstået.
Hun sover godt nok meget. men dyrlægen fortalte at jeg ikke skulle være
bekymret hvis hun blev lidt syg i dag, fordi hun fik den store vacine hvor
der bl.a. også er mod katteleukæmi. (pga. hankatten).
Hun har også brugt noget tid på at vaske sig, men har indtil nu, gået forbi
selve såret og har ikke vist tegn på at ville bide i selve såret. så jeg
blev glad for at høre at de faktisk godt må slikke på det. Det var nemli
lige der jeg var mest nervøs (havde nemli engang en hanhund der bed i såret
efter en kasteration og måtte indlægges dagen efter) (også grunden til at
jeg har udskudt det) Så nu banker jeg under bordet og beder en stille bøn
*S* og håber på at hun vil lade det være.

Kærlig hilsen Lene og Duchess

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-04 14:38

Lene wrote:
> [...]
> dagen efter) (også grunden til at jeg har udskudt det) Så nu banker
> jeg under bordet og beder en stille bøn *S* og håber på at hun vil

Øhhhhhh, min dyrlæge siger faktisk, at de IKKE må slikke sig i sårene efter
div. operationer, og at det med, at katte/hundes spyt er desinficernede, er
en skrøne.

Anyway god bedring til missen.

Mvh

Tina
--
DK Heart & Soul - Opdræt af Norske Skovkatte,
Perser/Exotic samt salg af kattelegetøj.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-12-04 14:53

On 2004-12-22 14:38:14 +0100, "Tina" <catcity snabela punktum tiscali.dk> said:

> Øhhhhh, min dyrlæge siger faktisk, at de IKKE må slikke sig i sårene
> efter div. operationer, og at det med, at katte/hundes spyt er
> desinficernede, er en skrøne.

Jeg tror der er delte meninger blandt dyrlæger om for og imod slikken
og også for og imod kraver. Og om mange andre ting
Ikke sært, at der af og til opstår forvirring, når vi deler vores
erfaringer - hmm.

Nå men da vores blev neutraliserede i sin tid (for godt 7 år siden) fik
vi at vide at de godt måtte vaske - bare ikke overdrevent. Krave var
ikke på tale, smertestillende heller ikke. Vi skulle holde øje med
såret og rense med brintoverilte, ved tendens til væsken. Og så fik de
antibiotikapiller de første tre dage.
Som jeg husker det, var de bedøvede i så høj grad at vi var bekymrede
den første dag, især Donna. Men dagen efter var virkningen væk og efter
et par dage var de ok. Trådene blev fjernet efter, hm, jeg tror 10
dage. Det blødte noget og var ikke så populært, men ellers var alt i
orden
God bedring til Duchess, det lyder allerede som om det går meget bedre
--
Knus fra Ann R

Fra : Maria og Benny Lauri~

Dato : 22-12-04 16:10

> [...]
> at hun evt. bliver kørt over. Hvor vil folk egentlig henvende sig? Er det
> ikke lidt underligt at der er 2 registre.

Da vi først fandt Carsten det var ude i busken. Lille og meget sulten
(han var 2 år) han var øretatoveret så vi gik på internettet for at
finde et katteregister. vi fandt så Dansk katte-register og ringede til
dem men da vi ikke kunne se hvad det sidste nr. var ente det med at vi
troede den hørte til et andet sted 2,7 km væk fra vores bopæl.

Da vi så opdagede at det ikke kunne være den kat opdagede vi også hvad
det sidste nr. var. Vi fandt så ud af det var vores overbo men der boede
ikke nogen deroppe. Dansk katteregister vidste ikke hvor han var flyttet
hen eller hvad der var sket, de henviste os så til Kattens værn og der
fik vi oplyst at han var død og katten var løbet væk fra arvingerne vi
fik også der nummeret på advokaten som også var hans arving og vi fik
lov til at beholde Carsten.

Der var vi ihvertfald glade for at der var 2 katteregistrer.

og fordi der er to. Jeg vil tro at fordi Kattensværn koster penge er de
mere opdateret. Og den anden er til for at dem der ikke har råd kan
alligevel have skrevet katten op.

Med venlig hilsen
Maria og Benny Lauritzen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Crazy Camilla

Dato : 25-12-04 02:40

"Maria og Benny Lauritzen" <benny.lauritzenKATTE@BAKKEparadis.dk> skrev i en
meddelelse news:41c98e3b9ad7c@nerdgirl.dk...

> [...]
>
> og fordi der er to. Jeg vil tro at fordi Kattensværn koster penge er de
> mere opdateret. Og den anden er til for at dem der ikke har råd kan

Hej.

Jeg ved ikke om det er rigtigt, men jeg har hørt at hende Inge fra Inges
kattehjem tidligere har været aktiv i Kattens værn og i deres register, men
pga. uenigheder brød hun med dem og startede sit eget register.
Jeg har også hørt den med at de to registre vist bliver slået sammen igen,
men om noget af det passer ved jeg ikke.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 25-12-04 08:55

Crazy Camilla skrev
<Jeg har også hørt den med at de to registre vist bliver slået sammen igen,
men om noget af det passer ved jeg ikke.>

Det er rigtigt nok, de arbejder på at få de to registre
sammenlagt.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***