Det kan da ikke siges at være en revurderi~
Fra : KennelKipler

Dato : 27-12-04 15:06

Hej Punish

Først trist at din hund blev syg. Håber han er ved at få det godt
igen.

Dernæst vil jeg lige sige at du har misforstået BARF princippet, når
du hævder at det går ud på at hundene får _frisk_ kød.
BARF går ud på at efterligne det en vildhund ville kunne skrabe til
sig, hvis den levede i et overflods vildhundsland.
Fidusen er at sammensætte en kost som ligner et byttedyr, dvs. fugle,
gnavere og ådsler som andre har efterladt. Bær og frugter og andet
sødt og godt.

Grunden til at man giver grønsager, er fordi det kan være svært at få
fat på maveindholdet i byttedyrene, og fibre skal hundene have.
Grønsagerne simulerer så denne fibermasse, og renser ud i tarmene.
Ellers kan kødet klumpe sig sammen i tarmene, hvilket kan give
problemer. Nu er hundenes tarmsystem dog en hel del kortere end vores,
og det er dét der er den største grund til at hunde sjældent får
salmonellaforgiftninger. Menneskers mavesyre er nemlig også på én,
ellers kan vi ikke spalte proteinerne, så vi kan få gavn af dem.

I det rigtige BARF princip er ris, pasta og brød bandlyst! Det har
intet med den kost en vildhund vlle kunne skrabe til sig, at gøre.
Og selvfølgelig får grønsagerne ikke bakterierne til at forsvinde, men
grønsagerne er med til at trække kødet nemmere gennem tarmsystemet, og
dermed mindsker man risikoen for bakterieinfektioner.

Jeg hører til én af dem som går meget efter at hundene er altædende og
ikke kødædende. Og derfor kan jeg godt finde på at give mine hunde
rester af ris og pasta.
Skulle det så ske at de en dag får en infektion i maven, vil jeg dog
ikke pege fingre af BARF princippet, men nok nærmere vende fingeren,
så den skælder mig selv ud!
Nu har vi fodret efter denne metode i knap et år. Dårlig mave er et
ukendt begreb. Selv når hundene finder en rigtig klam lort, som de
smasker i sig, ender det aldrig mere med dårlig mave.

Og når de æder disse efterladenskaber er det fordi de mangler
bakterier i tarmene eller fibre. Da mine spiser grøntmix hver dag, ved
jeg at det ikke er fibre de mangler.
Men derimod bakterier, lidt tankevækkende, når de hver dag får RÅ
kylling samt RÅT hakket kød eller indmad.
Problemet løser vi ved at give dem et råt æg, samt evt. lidt hytteret,
så er tarmfloraen i balance igen.

Jeg undrer mig over at du skriver at din kostplan er uden betydning,
og at det kun handler om råt kød til hundene er et problem? Dit indlæg
hedder jo netop revurdering af BARF-princippet, men din fodringsmetode
har absolut intet med BARF at gøre. Ja gu er råt kød fyldt med
bakterier, det er bare ikke et problem for en hund som fodres korrekt.
Man kan ikke blande tørfoder og kød, at du har gjort det i over 2 år,
siger intet om at dét ikke er dér problemet ligger, det siger bare at
du har været heldig indtil nu.
Tørfoderpillerne er små, netop fordi hundene så nemt og hurtigt kan få
den fornødne mængde næring ud af dem, og fodrer man udelukkende med
tørfoder, er det "uden betydning" at der så ligger en klump
tørfodergrød i hundens system efterfølgende. Den skal jo nok passere
igennem, det tager bare noget tid. Men når man så pludselig giver
noget kød, som selvfølgelig er bakteriefyldt, og blander ind i denne
grød, som passerer langsomt gennem synstemet, ja så når kødet altså
tørfoderet før eller siden. Ellers skal man faste mellem tørfoder
dagene, og køddagene, så man er sikker på at maven tømmes helt.

Vores dyrlæge anbefaler heller ikke BARF, hvordan skal de kunne det?
De har ingen personlige erfaringer med det.
Men de er meget interesseret i at høre om det, og undersøger stadig
vores lille sygdomsramte sbt-blanding med dyb undren, for idag er hun
uden symptomer.
Som han sagde sidst vi var forbi til vaccinering. Med tørfoderet er
han sikker på at hundene ikke får mangelsygdomme, fordi det indeholder
det som det skal for at en normal rask hund får dækket sine behov. Med
BARF er det folk selv som skal sørge for at hunden får fyldt sine
depoter op, derfor kan der opstå mangelsygdomme hvis folk ikke sætter
sig ind i hvad det er de går og laver.
Og så syns han at hundene så skide godt ud, slanke, muskuløse, sunde
og friske.
Når man læser til dyrlæge er det ikke et krav at man ved noget om
hundens fordøjelse, næringsoptag etc. Hills tilbyder et kursus til de
dyrlægestuderende. Men det gør jo bare at den fodringsmetode som
dyrlægerne står med viden om, udelukkende bygger på tørfoderet. Ingen
seriøs dyrlæge vil anbefale noget de intet ved om. Går det galt, fordi
de ikke var tydelige nok i deres vejledning, er det jo dem selv det
falder tilbage på.
Jeg kunne ikke drømme om at anbefale noget til folk, jeg intet ved
noget om. Mon ikke dyrlægerne har det på samme måde?

Man skal vælge den fodringstype som passer til ens temperament, og så
skal man sætte sig ordentligt ind i hvad det er man laver! Med BARF er
man selv den ansvarlige, også når man laver fejl, og det er hunden der
bøder.
Metoden fungerer for os, også selvom jeg ikke er helt så religiøs.

MVH Marie.
www.kiplers.dk