Den sidste skavank
Fra : Lis Jacobsen

Dato : 24-12-04 14:18

Mine forældre har adopteret en Labrador for 1½ års tid siden. Inden han kom
her var han hos tre andre familier.

Mine forældre bor ude på landet hvor der er masse af alt det gode for en
hund (natur og kærlighed) og han gik da også hurtigt fra at være en
tidskrævende, irriterende, alt-ødelæggende møg-hund til en rolig, balanceret
og dejlig hund.
Dog har han en skavank tilbage og den kan vi ikke slippe af med. Når der
kommer gæster, (det kan være kendte og ukendte), så har han et stort behov
for at blive set og klappet. Han stiller sig ved gæsterne og skraber så
poten ned over benet. Jeg er hjemme til jul og mine ben er rød- og
blåstribede og bukserne ødelagt.
Det er så irriterende og mest af alt har jeg bare lyst til at sparke til
hunden når han begynder på det. Han gør det også når der sker lidt i huset
og han skal klappes.

Vi har virkeligt prøvet meget for at få ham til at stoppe. Jeg har prøvet at
ignorerer ham, men efter 5 minutter gør det så ondt at jeg må råbe så højt
at han flyver tre meter tilbage, men han kommer blot tilbage og fortsætter.
Vi har også prøvet at tage fat i den modsatte pote når han begynder på det,
så får han jo opmærksomheden og stopper. Dette er dog lidt svært at få
gæster til der ikke er helt tryg ved hunde...

Er der nogle gode råd her juleaftensdag. Vi har jo juledagene til at øve og
træne

Hunde hilsner
Linnea

Fra : Hans B.

Dato : 25-12-04 09:24

> [...]
> ignorerer ham, men efter 5 minutter gør det så ondt at jeg må råbe så højt
> at han flyver tre meter tilbage, men han kommer blot tilbage og

Ja, det er jo en labber! Det er på den ene side det, der gør at de er så
uiomodtåelige oog på den anden, skal det jo ikke tage overhånd. Jeg synes nu
ikke det er den sidste skavank, men det første grundtræk ved en labber.

Jeg ville ignorere ham og så snar han vender om for at give op, belønne ham
med meget ros og godbid. Han skal lære at der først falder godbid når man
lader være med at puffe til folk.
Det kommer nok til at tage lidt tid, men jeg ville smatidig træne små
øvelser så han får kontakt der er charmerende, og finder ud af at den vej er
bedre.

Prøv denne "High-five": I venstre hånd tager i en godbid mellem fingrene (de
allerbedste han ved). Sæt jeg på hug foran ham og hold højre hånd op li
luften, tæt ved siden af. Han vil nu slikke og ganske på fingrene med
godbidden. Lad være med at sige noget, men bliv siddene. Han vil nu prøve
forskellige metoder for at få den og før eller siden vil han, ved et
tilfælde, sætte poten mod jeres høre hånd. Det skal øjeblikkeligt udløse
godbidden og et jubelråd: Dyyyyyggggggtiiiiiiigggg! Så han ved han er verden
dygtigste hund. Bliv ved indtil han som første forsøg sætter poten mod højre
hånd. Efter en tid, kan i langsom flytte højre hånd lidt længere væk fra
venstre og sætte komando på: High five! Med en labber tror jeg ikke der går
lang tid før i bare kan løfte hånden og sige high-five, uden at have godbid
i venstre. Han skal selvfølgelig have den alligevel.

Når i er færdig med at øve, så sig "gå hen og læg dig" (Ikke dæk - det
betyder noget andet).

Så har han fået opmærksomhed som både i og han synes er sjovt og når det er
overstået er legen slut!

Jeg er næsten 100 på at det vil løse problemet og at den kontakt i har er
sjov, og det er da rigtigt sjovt at gæsterne kommer ind og siger high five,
og hunde hilser.

Der er flere øvelser, man kan lære den at bukke og det er meget sødt hvis
kvinderne der møder en hund der bukker, nejer og mænd bukker!

Så er den første kontakt en supersjov oplevelse for alle.
Det er virkelig dødirriterende med en hund der "skraber" eller hopper op -
så vejen freme r at lære ham en anden god måde at sige goddag på!

Det er rigtig sjovt at lære hunden det - så god fornøjelse i juledagene.

mvh

Hans