Uden for til nytår
Fra : Iben Holst

Dato : 24-12-04 09:13

Hej....

Min hund får stedsolid nytårsaften og det det fungerer så nogenlunde. Dog
når krudtet virkelig sætter ind bliver han meget urolig.
Stedsoliden gør at han ikke er direkte angst, men når han bliver urolig
vandrer han frem og tilbage, frem og tilbage, frem og tilbage etc. etc. og
ender med at løbe - ingen rysten eller gemmen, men urolig/rastløs. Bliver
dog angst hvis jeg forlader ham for at gå ud og se på fyrværkeriet....

Jeg har i de sidste par år lagt mærke til hans reaktioner når der er
tordenvejr. For rumlen er han urolig/rastløs, men når det er med rimelig
skrald på er han direkte angst MED MINDRE vi er uden for!!! Udenfor ser han
op i luften hvis det rumler lidt, standser helt op og er meget opmærksom
hvis det er et større skrald, men på ingen måde urolig eller angst - nyder
stort set bare at være ude og gå en tur - kort og godt: bortset fra at han
prøver at lokalisere/identificere larmen, opfører han sig som han normalt
gør på en gåtur uden torden.

Mine tanker går nu på, om det kunne være en ide at tage ham med uden for når
fyrværkeriet går igang. Ikke på dén måde at vi opsøger hvor det bliver fyret
af fra!
Jeg tænkte, at jeg kunne tage ham med om på den anden side af vores gård så
vi kommer længst væk fra den lille landsby vi bor i, men hvor vi kan se og
høre fyrværkeri fra omegnen. Dvs. at vi kommer 500-600 meter væk fra det
nærmeste affyringssted, med huse og træer imellem.

Lyder det helt tåbeligt? - jeg vil jo nødig forstærke ham i hans frygt.....

Iben

Fra : Allan Hansen

Dato : 24-12-04 11:48

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nærmeste affyringssted, med huse og træer imellem.
>
> Lyder det helt tåbeligt? - jeg vil jo nødig forstærke ham i hans

Jeg har altid gjort det at jeg tager hunden(e) med ud selv om vi bor i byen,
jeg har sat mig på hug sammen med ham og roser ham rigtigt meget med Ih, Åh,
dygtig dreng osv.
Nu kan han blive urolig og hyler, hvis jeg går ud uden ham og der er
fyrværkeri.

Har du f. eks mulighed for at køre ud til en flugtskydningsbane med hunden i
foråret, så kan den øve sig til næste nytår.

Bliver han mere nervøs så tag ham ind igen og put ham i seng med masser af
trøst, så tror jeg ikke at det går helt galt.

God jul og godt nytår
Allan

Fra : Iben Holst

Dato : 25-12-04 12:32

> [...]
Åh,
> dygtig dreng osv.
> Nu kan han blive urolig og hyler, hvis jeg går ud uden ham og der er

Det lyder som noget jeg skal praktisere.

> Bliver han mere nervøs så tag ham ind igen og put ham i seng med masser af
> trøst, så tror jeg ikke at det går helt galt.

Og det forstærker ikke hans angst ved at tøste? - det har jeg jo stort set
altid fået at vide!

Men helt sikkert er det nu - jeg skal have ham med ud kl. 24. Jeg er glad
for at du (I) gad svare mig, så jeg kunne blive bekræftet i mine tanker.

Tak så meget!

Iben

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 25-12-04 09:13

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej....

Hej

For et par år siden fik jeg en Golden-tæve på 6 år... Hun skulle leve sin
pension her... og gør det stadig... Nydder det i fulde drag, men... Hun var
skrækslagen for fyrværkeri! Nu er jeg så af den holdning at 80% af
skud-angst bliver opbygget af de 2-benede... 1. nytårsaften var hun bange,
gik rundt og rystede, men jeg lod som ingenting og behandlede hende som jeg
behandlede hende alle andre dage! Hendes angst ebbede ud hen på
aftenen/natten. 2. år (sidste år) var hun kun lige bange til at starte med
og var så ellers fløjtende ligeglad resten af aftenen... Selv da de store
skrald kom omkring midnat!

Er spændt på hvordan det går i år!

Min gamle flat-tæve på 12 der bor' ved mine forældre er virkelig virkelig
bange for det, men de år hun har holdt med os har hun ikke ladet sig bemærke
synderligt med det!

Forskellen er at mine forældre sidder og aer hende og siger "Nejjj du skal
ikke være bange" - "Seee hvor fint det er, det er i orden" osv. - Jeg, som
skrevet før, opfører mig som var det en ganske normal dag! Det hele hænger
så nok naturligvis sammen med at de 2 unghunde overhovedet ikke lader sig
mærke med det, men chancen for at de gamle havde smittet de unge med frygten
havde jo naturligvis været der. Heldigvis er det ikke endt sådan.

Så altså... opfør dig normalt, lad være at ynk hunden eller gør noget du
ikke normalt gør... Hvis det hjælper på hunden at være ude, så ha' alle
gardiner rullet fra... Køb evt. et kalk-ben, fyld det med leverpostej,
opblødt hundemad eller andet godt, frys det ned og gi' det til hunden når
tingene bliver værst.

Vi er så "heldige" at bo ret tæt på Seest, hvilket jeg tror har været
medvirkende til at vi endnu ikke i år har haft noget som helst af alt det
for tidligt affyrede krudt! Normalt begynder de at fyrre af
November/December og så kører det ellers der ud af hver aften og gerne om
dagen også lige til nytårsaften. Er ret spændt på hvor hårdt folk går til
den nytårsaften!

Håber i alle havde en god jule aften i går!

--
Rinnie Ilsøe
Flatcoat Litter planned Summer 2005

Fra : Iben Holst

Dato : 25-12-04 12:29

> Nu er jeg så af den holdning at 80% af
> skud-angst bliver opbygget af de 2-benede...

Vi vidste intet om at hunde kunne være skudræd da vi havde nytårsaften for
første gang med vores hund da han var knap et år gammel, så vi trøstede ham
jo alt hvad vi overhovedet kunne fordi vi ikke vidste at vi faktisk
forstærkede hans frygt.
Efter vi fik at vide vi skulle "ignorere" ham og snarere være lidt hård i
stemmen end blødsøden, gik det meget bedre.

> Så altså... opfør dig normalt, lad være at ynk hunden eller gør noget du
> ikke normalt gør...

Det er sådan det normalt er foregået efter hans første nytårsaften.

> Hvis det hjælper på hunden at være ude,

Og det er jo så det jeg vil prøve...

> Køb evt. et kalk-ben, fyld det med leverpostej,
> opblødt hundemad eller andet godt, frys det ned og gi' det til hunden når
> tingene bliver værst.

Ja det lyder som et godt bud - det havde jeg slet ikke tænkt på. Det bliver
et helt eksperiment med ham denne nytårsaften

Iben