Gas med jer
Fra : phk

Dato : 06-02-05 20:10

Dør man hvis man indånder gas som f.eks. med kulilte?

Jeg tænker på hvis det ikke eksploderer :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-05 20:28

PRØV !!!

Fra : Henrik

Dato : 06-02-05 21:18

Man drukner så at sige i gassen den er ikke egentligt giftig men fylder
lungerne så man ikke kan få ilt ligesom hvis det var vand.
mvh Henrik

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 06-02-05 23:02

"Henrik" <h.lillelund@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Man drukner så at sige i gassen den er ikke egentligt giftig men fylder
> lungerne så man ikke kan få ilt ligesom hvis det var vand.
Derfor er der fyldt sporstoffer i gassen, som skal få en til reagere. Det er
sporstofferne, og ikke gassen, man kan lugte.

Desværre er der fra naturens hånd ikke sporstoffer i kulilte. Det er derfor
den er så farlig.
mvh
JPR

Fra : phk

Dato : 07-02-05 09:20

"Henrik" <h.lillelund@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Man drukner så at sige i gassen den er ikke egentligt giftig men fylder
> lungerne så man ikke kan få ilt ligesom hvis det var vand.

Tak - det var den oplysning jeg savnede :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 07-02-05 11:14

> [...]
> Man drukner så at sige i gassen den er ikke egentligt giftig men fylder
> lungerne så man ikke kan få ilt ligesom hvis det var vand.

Det er værre end som så - kulilten optages
meget 250 x lettere af hæmoglobinet i blodet (de iltbærende dimser) og
udskilles meget langsomt.

Kik på
http://www.dgc.dk/privat/kulilte.htm
Eller
http://www.ngf.dk/pls/portal/docs/PAGE/NGF_DK/FORSIDE/SIKKERHED/GASLUGT%20OG%20KULILTE/F%C3%98RSTEHJAELP_VED_KULILTEFORGIFTNING.PDF

Kulilten er også meget farlig for fostre.

Kulilte dannes især hvis der ikke er ilt nok til forb rændingen - og en ofte
overset fare er grillen, der i det fri er harmløs, men hvis man tager den
ind i forteltet for at udnytte restvarmen, samtidig får en masse kulilte fra
kulgløder der evt. er gemt i asken.

Hilsen

Fra : phk

Dato : 07-02-05 13:39

> Det er værre end som så - kulilten optages
> meget 250 x lettere af hæmoglobinet i blodet (de iltbærende dimser) og
> udskilles meget langsomt.

Hmm - er der kulilte i gas?

Ud over det man selv laver :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 07-02-05 17:26

> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm - er der kulilte i gas?
>
> Ud over det man selv laver :)
>

> --
> Per, Esbjerg

Ja og nej .

Der dannes kun kulilte hvis der ikke er ilt nok til forbrændingen. Er der
det, dannes der vist bare kultveilte vand og sikkert en masse andre ikke
skadelige stoffer. Isabella skriver f.eks. på deres side, at lugtstoffet i
gassen sætter en fedtet belægning på teltet. Bp oplyser, at gassen med
tilstrækkelig ilt til forbrændingen er ufarlig. Kik på www.bp.dk Det er da
også ganske almindelig at brænde gassen direkte i telt eller vogn, men der
kræves nogle "tvangs" udluftninger af en angivet størrelse. Jeg syntes det
har stået i http://www.sik.dk/gasregl/B3.pdf men finder der er en masse
for faste anlæg på http://www.sik.dk/gasregl/gra/A4.pdf

Det er tankevækkende, at kendt mærke "petroleums ovn" (der ikke sætter fedt
på loftet), i den store udgave har sluksikring der slukker hvis der mangler
friskluft i omgivelserne. Jeg har ikke set den finesse på nogen af
gasovnene.

Hilsen

Fra : phk

Dato : 07-02-05 18:24

> Bp oplyser, at gassen med tilstrækkelig ilt til forbrændingen er ufarlig.
> Kik på www.bp.dk

Gad vide hvad de unge i Spanien døede af så?

http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=279165

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 07-02-05 19:39

> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Gad vide hvad de unge i Spanien døede af så?

> [...]

Tragisk historie.

Men man dør vel ikke af ild i et gasblus som sådan. Så var der vist mange
campister og en hel del i fritidshuse med ovntypen med infravarme
"murstenen" der tog billetten. Det lyder som et stort hus og mærkeligt hvis
der ikke er utætheder nok til at holde liv i både gæsterne og et enkelt blus
på komfuret. Der har måske været noget i en gryde, men det burde da ose, så
de vågnede. Eller også noget kogt over, så blusset er gået ud, uden
sluksikring, så gassen er blevet ved at strømme ud uden at forbrændes. Det
vil være livsfarligt.

Hilsen

Fra : T. Hartung

Dato : 07-02-05 18:29

> Dør man hvis man indånder gas som f.eks. med kulilte?

JA kulilte er jo et produkt fra en ufuldstændig forbrænding = CO da kulilte
helst vil være kultvilte CO2 så "låner" den alså lige lid at det ilt som du
skulle bruge !!! altså regnestykket ser således ud:

2CO + O2 = 2 CO2 og da O2 er det du skal bruger dør du - CO2 derimod er da
heldigvis ufarlig - ja det giver vist lidt drivhus effekt men da atmosfæren
overvejende består af CO2 (ca. 65%) må vi da håber det er ufarligt )) (
der er så ca. 21 % ilt O2 og resten er blandede gasarter)

> Jeg tænker på hvis det ikke eksploderer :)

njaaaa CO eksploderer ikke - så galt går det ikke med den gasart

Hvis du tænker på Butan/propan gas så dør du af det !!

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Hobby 545TK Prestige