Problemer med Truma gasvarme
Fra : SBH

Dato : 29-01-05 15:21

Jeg har problemer med at starte min gasvarmer. Når jeg starter springer der
en fin gnist, og der kommer også flamme..... Men når jeg så slipper
"knappen" tænder ovnen ikke som sædvanligt.
Håber at der en nogle der kender til problemet, som kan hjælpe med et tips.

Venligst Søren

Fra : Peter Hansenfeb04

Dato : 29-01-05 16:01

Hej du.
Det er lidt svært at finde en fejl, sådan bare lige på et par linier. Men,
jeg havde et problem, som jeg synes ligner en del. Værkstedsmanden gjorde
det at han løftede fronten af Thruma'en, og hvor havde der samlet sig meget
snavs derunder. Det hånstag som jeg stiller varmen med, skal frit kunne
bevæge sig op og ned. Det kunne den kun trægt. Nå men han rensede gulvet og
armen med en børste og en fugtig klud, og et pust af lidt smørelse på
sprayflaske, og nu har varmeovnen virket siden ( 2 år)

Kort: prøv at se efter rengøring.
Håbet det hjælper dig.

billedmaler
Peter Hansen
Esbjerg
www.billedmaler.dk

Fra : phk

Dato : 29-01-05 17:06

"SBH" <mathilde@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en fin gnist, og der kommer også flamme..... Men når jeg så slipper
> "knappen" tænder ovnen ikke som sædvanligt.

Du har holdt den inden i 30 sekunder?

--
Per, Esbjerg

Fra : Fly

Dato : 29-01-05 18:22

Hejsa!

Mit bud er at det er din sikkerhedsventil på gas-siden der driller. Der
sidder en lille føler helt inde ved flammen, og når den varmes
tilstrækkeligt op skaber den et overtryk i selve ventilen via et tyndt rør.

Det er ikke noget du selv kan/skal rode med, men du kan da undersøge om der
er brud på det tynde kobberrør mellem flamme og "termostat" (der hvor du
åbner og lukker for gassen på ovnen).

--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 29-01-05 23:51

"SBH" <mathilde@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> "knappen" tænder ovnen ikke som sædvanligt.
> Håber at der en nogle der kender til problemet, som kan hjælpe med et

Vi havde selv nøjagtig samme situation, at så længe vi holdt
reguleringsknappen nede var der flamme, men den slukkede omgående når vi
slap reguleringsknappen.

Det skyldes snavs på den føler der skal lukke for gassen hvis flammen blæser
ud. Reparatøren fjernede glasset over inspektionshullet og blæste skidtet
(det var spindelvæv) ud med trykluft, og så var problemet løst.

--

Med hilsen
Erik - Odense

Fra : SBH

Dato : 30-01-05 21:36

Tusinde tak for de gode råd. Jeg har haft afmonteret fronten, og tørret lidt
af her og der. DET VIRKEDE! Så nu virker varmesystemet perfekt igen. Især
dejligt fordi at så kan jeg med god samvittighed lade svigerinden bo i
campingvognen når hun kommer på besøg næste Weekend.

Søren

Fra : Torbenth

Dato : 31-01-05 12:50

> [...]
> dejligt fordi at så kan jeg med god samvittighed lade svigerinden bo i
> campingvognen når hun kommer på besøg næste Weekend.

Tillykke med det.
Du har naturligvis fået den gastestet?
Hvad med en kuliltealarm (ved loftet)?
Mere for din samvittigheds skyld mht. svigerinden.

Mvh.
Torben