trailer kort
Fra : Søren

Dato : 24-01-05 13:35

Hvad er det man lærer når man tager kortet, udover hvornår det er påkrævet

Jeg har kun kunnet finde frem at lære og bakke, og det kan jeg altså godt i
forvejen. Skulle jeg mene
Kommer man eks. på glatføre kursus, slingre kursus eller lign. ?

Er der nogen af jer andre der har taget det, og hvad i fik i ud af det. Ud
over retten til at køre med en størrer anhænger ?

/Søren

Fra : phk

Dato : 24-01-05 14:38

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er der nogen af jer andre der har taget det, og hvad i fik i ud af det. Ud
> over retten til at køre med en størrer anhænger ?

Kørelærerne er de eneste der får noget ud af det hvis du kan bakke i
forvejen.

Jeg har kørekort til lastbil med hænger - det giver også ret til at køre med
stor campingvogn. Underlig regel!

Glatførekursus betaler du separat for. Så tjener de også lidt der -
kørelærerne :)

Fra : Jørgen Hvolgaard

Dato : 26-01-05 00:40

Nej stop nu Søren du kan jo, det er ikke dig de skal have fat i, men alle
dem som ikke kan køre med en anhænger, og det er mange, jeg selv har kørt
som prof. buschauffør, men anhænger næ ike engang min trailer og slet ikke
min campingvogn kan jeg køre/bakke med så lad være med, at spille store det
har i høj grad sin berettigelse at man lærer det, jeg har set mange
"pinlige" situationer
Jørgen

Fra : phk

Dato : 26-01-05 10:40

"Jørgen Hvolgaard" <jah@vindeby.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det
> har i høj grad sin berettigelse at man lærer det, jeg har set mange

Du bør øve dig lidt på campingvognen - den er mange gange lettere at bakke
med end traileren. Til gengæld æder den noget mere af koblingen :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-05 11:46

On Wed, 26 Jan 2005 10:40:26 +0100, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
skrev:

>Du bør øve dig lidt på campingvognen - den er mange gange lettere at bakke
>med end traileren. Til gengæld æder den noget mere af koblingen :)

ja, og når det lugter grimt, skal man lige holde en pause.
--
Vh Per

icq 8212837

Fra : phk

Dato : 26-01-05 12:17

<Per H> skrev i en meddelelse

> ja, og når det lugter grimt, skal man lige holde en pause.

Det er jo udelukkende et spørgsmål om at holde hastigheden højt nok til at
der er tilkoblet hele tiden ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-05 13:35

On Wed, 26 Jan 2005 12:16:58 +0100, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
skrev:

><Per H> skrev i en meddelelse

>Det er jo udelukkende et spørgsmål om at holde hastigheden højt nok til at
>der er tilkoblet hele tiden ;)

er det ikke kun ved "ryk" bremsen kobler til, uanset hastigheden,
når der bakkes.?

er det forøvrigt noget man kan justere på?
kunne jo være rart.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : phk

Dato : 26-01-05 13:42

<Per H> skrev i en meddelelse

> er det ikke kun ved "ryk" bremsen kobler til, uanset hastigheden,
> når der bakkes.?

Bremsen kobler ikke til.

> er det forøvrigt noget man kan justere på?

Hvis bremserne er strammet for meget op kan den godt gå lidt træls når man
bakker. Men det forsvinder relativt hurtigt igen.

--
Per, Esbjerg

Fra : J S L

Dato : 26-01-05 10:42

> [...]
>
> Jeg har kun kunnet finde frem at lære og bakke, og det kan jeg altså godt

Hej Søren!

Har du prøvet at køre Caramba???

Mvh
JSL

Fra : Hans Tyrrell

Dato : 26-01-05 13:15

Nu er dette BE kort nok et af de mest diskutterede emner i dette forum, og
som jeg forstår det er det meget lidt man faktisk lærer. Men som de fleste
skriver så er det først bagefter at man skal ud og "lære" at køre med
vognen.
Jeg ville helt sikkert "forsøge" at tage kortet hvis jeg lærte at køre på
glatbane, bremse-undvige og lignende farlige situationer. Men det gør man
ikke. Som jeg forstår det er det endnu en lov der mere er til for lovens
skyld end vores og sikkerhedens.
Hilsen Hans Tyrrell

Fra : phk

Dato : 26-01-05 13:33

"Hans Tyrrell" <baalvej3@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville helt sikkert "forsøge" at tage kortet hvis jeg lærte at køre på
> glatbane, bremse-undvige og lignende farlige situationer.

Du kan jo bare melde dig til et kursus som gennemgår ovenstående.

> Men det gør man
> ikke. Som jeg forstår det er det endnu en lov der mere er til for lovens
> skyld end vores og sikkerhedens.

Måske for kørerlærernes skyld ?

--
Per, Esbjerg

Fra : Hans Tyrrell

Dato : 26-01-05 14:03

> "Hans Tyrrell" <baalvej3@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan jo bare melde dig til et kursus som gennemgår ovenstående.

Jamen det forsøger jeg også at finde, men der er nu ikke mange der under
ordnede forhold arrangerer disse kurser. Sidste år i Aalborg var der en
kørelærer der arrangerede, men han er ikke sikker på at det bliver gentaget.
Der var vist en af deltagerne der væltede med campingvognen.

> Måske for kørerlærernes skyld ?

Det tror jeg nu ikke, men de er sikkert glade for alle de der holder på at
BE kortet bliver obligatorisk.

Hans

Fra : phk

Dato : 26-01-05 16:09

> [...]
> gentaget.
> Der var vist en af deltagerne der væltede med campingvognen.

ADAC holder vist noget. Men jeg har ingen detaljer, og der er vist begrænset
antal pladser.

Og så skal man nok kunne sproget for at få noget ud af det :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 26-01-05 18:34

> [...]
> gentaget.
> Der var vist en af deltagerne der væltede med campingvognen.

Hov ?? Er der mere, Lyder som et spændende og effektivt kursus, måske noget
af det der er brug for . Var det Elgprøven og katastrofebremsning Kender
man bil og cv

Mit sædvanlige værksted computertester undervognen på få min. Først en grov
styretøjudmåling idet bilen kører op på nogle plader med forhjulene. Så
vejes akslen. Derefter får vognen en rystetur så støddæmpere og undervogn
sammenlignes med databasen og derefter er der bremseprøve. Til sidst
udskrives resultatet grafisk .. På få minutter. Et argusøje hos mekanikeren
finder derefter hurtigt det der rasler under testen og kan skifte et par
slidte gummibøsninger eller andet i tide.

Jeg syns, at alle bør få testet deres undervogn inden man hænger ferielæsset
på.
Som sagt det varer det (forhåbentlig) kun et par min og sparer måske liv i
trafikken.

En slingrende CV kan måske undgås med et eftersyn af bilen.

Hilsen

Fra : Hans Tyrrell

Dato : 27-01-05 12:38

> [...]
> man bil og cv
>

> En slingrende CV kan måske undgås med et eftersyn af bilen.

Hej Sten Bo

Jeg er ikke helt klar over i hvilken øvelse uheldet skete.
Men programmet så sådan ud; Bakning, slalom, undvige, bremseøvelser,
igangsætning på bakke.
Alle øvelser foregår i egen bil med egen campingvogn efter. Prisen var 995,-
incl. morgenkaffe og frokost.

Kørelæreren vil vende tilbage i starten af Marts med besked om han tør
arrangere kurset igen.
Hvis du er interesseret kan du maile til mig.

Hilsen Hans

Fra : Sten Bo

Dato : 28-01-05 13:28

> Hvis du er interesseret kan du maile til mig.
>
> Hilsen Hans

Hej Hans

Da vi kører CC Venezia, max 750 kg - med bremsere og støddæmpere - og vores
bil, mest Galant, er meget stif i både fjedre og dæmpere - så, at jeg uanset
hvor tosset, ikke tror at trækket kan vælte. (Bank under bordet ;( )

Og en gang i mellem kører , når jeg er solo, råddent bare fordi det er
sjovt. Og tæsker rundt over stok og sten - som i en hvis ældre Toyota
reklame..

Og da bakningen er ualmindelige nem med vores lange trækstang - samt, at vi
for det meste kan se hen over vognen

- .tror jeg vi springer over.

Vil du prøve en tur kan det måske ordnes. Bare jeg er med ved siden af.

Ellers ku det da være sjovt - Tak for tilbudet - men jeg dumper sku også nok
til den almindelige teori - hvis man prøver at gå ud i "spidsfindigheder".
Men den er vel ikke på tapetet?

Hilsen Sten .
der hygger sig i Helsingør.

Fra : LS

Dato : 27-01-05 21:27

> Måske for kørerlærernes skyld ?

Aarrhh nu tror jeg ikke at man skal give kørerlærerne skylden for BE kortets
indførelse. Personlig tror jeg nu nok det bare er en naturlig følge af
indførelse af knallertkort, fælleseuropæiske vægtregler og meget mere. Jeg
ser bare ikke nogen grund til at investere i det hvis ikke man har brug for
det. Så er pengene til et køreteknisk kursus nok givet meget bedre ud.
Og kørerlærerne, ja de er under alle omstændigheder nok ikke kede af det.

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 28-01-05 23:47

Hej Søren.

Jeg syntes det ikke er rimeligt du skriver at B/E kortet ikke er nødvendigt
..
Har selv taget B/E og det var rimeligt nemt .
Men som du skriver , er der meget fokus på at bakke med anhænger , men der
var også en vejledende teori gennemgang , regler for vægt på vogntoget , lys
på vogn og til selve køreprøven var sagkyndig meget interesseret i man
overholdt højre vigepligt (Havde næsten glemt den p.g.a. de mange
"hajtænder" + lyskryds i KBH.)
Tror personligt at reglerne bliver strammet på dette område , som b.la. med
knallertkørekortet (Er kommet efter jeg har kørt knallert). Så mit råd er -
Tag det nu hvor det er nemt !
Desuden har jeg set mange Danskere køre sydpå med store hastigheder = over
100 Km i timen med vogntog , desuden ser jeg hver sommer V formede vogntog ,
hvor sikkerheden under kørsel er væsentlig forringet.
MEN vi kunne jo bare ved køb af påhængskøretøj (uanset art) stille op på et
køreteknisk anlæg og betale f.eks. 200,- Kr for en bedømmelse af
håndteringen af vogntoget , så kunne den sagkyndige vurdere om man ER i
stand til at køre med anhænger ! - Ellers undervisning af
Kørelærer..............(eventuelt med specielle kurser til glatføre , som
jeg ikke har behov for - Da jeg ikke kører CV når det er glat !)
Hilsen Kim

Fra : Gismo

Dato : 29-01-05 00:10

Kim Bonnesen wrote:
> Hej Søren.
>
> Jeg syntes det ikke er rimeligt du skriver at B/E kortet ikke er
> nødvendigt .
> Har selv taget B/E og det var rimeligt nemt .

Det er jo derfor mange syntes at pengene er spildt

> [...]
> interesseret i man overholdt højre vigepligt (Havde næsten glemt den
> p.g.a. de mange "hajtænder" + lyskryds i KBH.)

Det er der heller ikke noget nyt i

> Tror personligt at reglerne bliver strammet på dette område , som
> b.la. med knallertkørekortet (Er kommet efter jeg har kørt knallert).
> Så mit råd er - Tag det nu hvor det er nemt !

Hvad sankker du om?
Hvis du har B kort har du ikke brug for et knallert kort

> [...]
> over 100 Km i timen med vogntog , desuden ser jeg hver sommer V
> formede vogntog , hvor sikkerheden under kørsel er væsentlig

Tror du B/E kortet ændre på det?

> [...]
> Kørelærer..............(eventuelt med specielle kurser til glatføre ,
> som jeg ikke har behov for - Da jeg ikke kører CV når det er glat !)

Sikke en gang sludder, det er at overreagere.
Ville godt vide hvor mange ulykker der er om året
med anhænger og hvor mange af dem hvor skylden for
ulykken alene kan tilskrives at man har kørt med anhænger.

Hvor mange af disse ulykker har haft person skade eller dødelig
udgang.

Sætter man det hele sådan op tror jeg at risiko og krav om et B/E kort
er helt hend i vejret.

Gismo

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-01-05 17:14

Kim Bonnesen wrote:

> Desuden har jeg set mange Danskere køre sydpå med store hastigheder =
> over 100 Km i timen med vogntog

Kan man ikke se dem, hvis man ikke har B/E-kort?

vh
Jan

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 29-01-05 21:57

Hej Jan

Jo, man ser dem også ! .
Men hvorfor ikke lære hvordan man kører med trailer ?

Kim

Fra : phk

Dato : 29-01-05 22:23

"Kim Bonnesen" <bonnesen.kim@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Jan

> Jo, man ser dem også ! .
> Men hvorfor ikke lære hvordan man kører med trailer ?

Du lærer heller ikke at køre bil hos en kørelærer. Det skal du først til at
lære på vejene når du _har_ fået kørekort.

--
Per, Esbjerg

Fra : Allan Hansen

Dato : 30-01-05 17:42

Jeg forstår ikke hvorfor man bruger tid på at diskutere trailerkørekort, har
man brug for det så tager man det og ikke så lad være.
Vi kunne så også drøfte hvorfor man skal have anhængerkort til lastbil, den
følger jo også bare efter, og er lige så nem og bakke med som en trailer
eller CV. Hvorfor skal man have erhvervskort for at køre taxa eller bybus,
man kan da køre lige så godt med mennesker som med grise.
Det er en dejlig fornemmelse at kunne spænde hvilken som helst trailer efter
sin bil uden at tænke på om det er lovligt eller ej.

Mvh Allan

Fra : phk

Dato : 30-01-05 20:58

"Allan Hansen" <ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg forstår ikke hvorfor man bruger tid på at diskutere trailerkørekort,
> har man brug for det så tager man det og ikke så lad være.

Jeg har alle dem der gerne vil have folk tager trailerkort for at være
kørelærere :)

> Vi kunne så også drøfte hvorfor man skal have anhængerkort til lastbil,
> den følger jo også bare efter, og er lige så nem og bakke med som en
> trailer eller CV.

Nem at bakke med? Har du studeret på campingpladserne hvor mange der rent
faktisk kan bakke med deres campingvogn? Campister igennem mange har har
ingen anelse!

> Hvorfor skal man have erhvervskort for at køre taxa eller bybus, man kan
> da køre lige så godt med mennesker som med grise.

Irrelevant her ;)

> Det er en dejlig fornemmelse at kunne spænde hvilken som helst trailer
> efter sin bil uden at tænke på om det er lovligt eller ej.

Kørelærer? ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Allan Hansen

Dato : 31-01-05 19:50

> "Allan Hansen" <ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har alle dem der gerne vil have folk tager trailerkort for at være
> kørelærere :)

???????

Jævnfør dem der har taget kortet og dem der har kørt med CV i længere tid,
du lærer det først i praksis.

> Nem at bakke med? Har du studeret på campingpladserne hvor mange der rent
> faktisk kan bakke med deres campingvogn? Campister igennem mange har har
> ingen anelse!

Ja, Ja, De øver sig.

> Irrelevant her ;)

Var mere tænkt på som et eks, kan du køre lille trailer kan du også køre
stor.

> Kørelærer? ;)

Nej Stadigvæk ikke og bliver det heller ikke, tidligere lastbil chauffør.

Fra : phk

Dato : 01-02-05 15:00

> ???????

Indsæt "mistænkt" passende sted i sætningen :)

> Jævnfør dem der har taget kortet og dem der har kørt med CV i længere tid,
> du lærer det først i praksis.

> Ja, Ja, De øver sig.

Nej det gør de bestemt ikke. De er bange for at blive til grin og har svært
ved at se at de er endnu mere til grin når der kommer 4 mand løbende med en
campingvogn fra den anden ende af campingpladsen :)

> Var mere tænkt på som et eks, kan du køre lille trailer kan du også køre
> stor.

Rigtigt. Det er hundrede gange nemmere at bakke med en campingvogn end med
en trailer - eller har du først lært at bakke med trailer er det piece of
cake at bakken med campingvogn. Men campingfolket kan ikke.

Det er der nu ikke det store problem i så længe det er en trailer ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Søren

Dato : 31-01-05 10:27

> Det er en dejlig fornemmelse at kunne spænde hvilken som helst trailer
> efter sin bil uden at tænke på om det er lovligt eller ej.

Giver BE kortet da lov til at køre ulovligt
Du må da kun køre med det som bilen er reg./godkendt til ! Selv om du har
taget BE kort.

Fra : Allan Hansen

Dato : 31-01-05 19:53

> Giver BE kortet da lov til at køre ulovligt
> Du må da kun køre med det som bilen er reg./godkendt til ! Selv om du har
> taget BE kort.

Nej, det må man ikke, jeg tænkte mere på om man opfylder kørekortskravet,
sorry hvis den blev misforstået.

Allan

Fra : Hans Tyrrell

Dato : 31-01-05 11:52

"Allan Hansen" <ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg forstår ikke hvorfor man bruger tid på at diskutere trailerkørekort,

Jeg forstår ikke hvorfor du bruger tid på at kommentere hvad andre synes er
et spændende emne, når du åbenlyst finder det værende tidspilde.

Hilsen Hans

Fra : Allan Hansen

Dato : 31-01-05 20:07

> [...]
> er
> et spændende emne, når du åbenlyst finder det værende tidspilde.

Indlægget skal mere opfattes som at der findes nogle punkter i loven der
kræver skærpede krav til kørekort, og får man et behov til at køre med store
trailere/CV, så bliver du nødt til at tage det ellers kører du ulovligt
rundt.
Jeg så hellere at der var flere der ville tage kortet, eller at det blev et
lovkrav at man skal have det over eks. 750 kg vægt som til lastbil, men den
snak hører hjemme i dk.politik.trafik og ikke her.

Allan

Fra : Gismo

Dato : 31-01-05 22:23

Allan Hansen wrote:

> [...]
> der kræver skærpede krav til kørekort, og får man et behov til at
> køre med store trailere/CV, så bliver du nødt til at tage det ellers

Vi er nød til at tage udgangspunkt i de gældende regler, og kan
man holde sig inden for dem, ser jeg ingen grund til at tage, B/E
kortet.
Øvelse gør mester, der er dog dem som aldrig bliver gode til at
bakke med trailer, B/E hjælper nok heller ikke dem.

> Jeg så hellere at der var flere der ville tage kortet, eller at det
> blev et lovkrav at man skal have det over eks. 750 kg vægt som til
> lastbil,

Hvorfor det?
Det er tilkende givet at man ikke lære alverden.
Men lad os da bare harmonisere reglerne med resten af EU
Ind med tempo 100 og bøde takster som Tyskland.

> men den snak hører hjemme i dk.politik.trafik og ikke her.

Jeg mener godt det kan klemmes ind her da det angår næsten
rullende campister, hvis dit eks. med 750 kg. skal stå

Gismo

Fra : phk

Dato : 01-02-05 15:06

> Jeg så hellere at der var flere der ville tage kortet, eller at det blev
> et lovkrav at man skal have det over eks. 750 kg vægt som til lastbil, men
> den snak hører hjemme i dk.politik.trafik og ikke her.

Kender du kravene til kørelærerens trailer, som man skal lære at bakke med?
Mindstevægt? Mindstelængde? Mindstebredde? Krav til start på bakke? Krav til
vending på hurtigst mulige måde? Krav til bakning over længere strækning med
høj hastighed? Krav til vending på mindst mulig plads?

Der er stort set ingen krav til kørelærerens trailer, eleven får (sg´u) et
kørekort alligevel.

Jeg kunne forstå hvis der var nogle krav til f.eks. bredden, således at
kørelærerens trailer var indst 2.5 meter bred, hvilket den kan være når man
selv spænder på. Men nej nej ...

Jeg har set campister køre deres vogn hen over en stensætning og skrabe den
hen af træerne fordi de ikke har anelse om hvor meget deres vogntog tager af
plads. Og jo - de havde B/E. Foranlediget af den diskussion der ofte er her
omkring B/E følte jeg det nødvendigt at finde ud af det :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-01-05 13:33

Kim Bonnesen wrote:

> Jo, man ser dem også ! .
> Men hvorfor ikke lære hvordan man kører med trailer ?

Det har intet med det at køre med 100 km/t sydpå at gøre.

Det har med holdninger at gøre - og så er der formentlig nogen, der netop
ikke er særligt gode til at køre med en hænger, som ta'r det stille og
roligt. Men jeg kan love dig for at jeg kan bakke rundt i en rundkørsel og
snakke i telefon samtidigt - det har intet med min tilbøjelighed til at køre
100 km/t at gøre - og slet ikke, hvis det er min vurdering at det er en
fornuftig fart, hvilket jo selvfølgeligt tager udgangspunkt i de forhold,
der hersker i den givne situation..

vh
Jan

--
Rejsedagbog fra campingtur (første halvdel) i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm