Kompressor køleboks
Fra : Sten Bo

Dato : 18-01-05 09:34

http://www.camper.dk/commerce/com_product.asp?p_prod_id='500012'&page=1&p_cat_id='71'&menuguid=2

http://www.waeco.com/pages/products/mk/kkb.htm

Kompressorbokse og køleskabe fungerer langt bedre op i temperaturerne og
bruger meget mindre strøm.

Men kan dette holde stik ?

Her med forbruget på 45 W og 22% køretid ved en inde ude og en forskel på 32
grader, skulle døgnforbruget hovedregning ligge på 240-50 Watt eller 20 A.

Med margin for tab i systemet skulle et godt batteri holde 2-3 dage mellem
opladninger.

Søgning på nettet gav bl.a. en forside der lover op til 60 graders inde ude
forskel på nogle af boksene.

Hilsen Sten Bo

Fra : Søren

Dato : 18-01-05 14:36

> Med margin for tab i systemet skulle et godt batteri holde 2-3 dage mellem
> opladninger.

Det er noget af et batteri du så skal have fat i. 12 Amp i 2-3 dage 576-864
Ah

Fra : Sten Bo

Dato : 18-01-05 17:12

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse

> Det er noget af et batteri du så skal have fat i. 12 Amp i 2-3 dage
> 576-864 Ah

Nej du fik vist ikke fat i forbruget 45 watt/t når kompressor kører - og at
den så ved en temperaturforskel på 32 gr. kun kører 22 % af tiden, hvilket
gir en timeforbrug på 10 watt. - i 24 timer 240 watt eller Ca. 20 A

Boksene er da også på Waecos side omtalt som solpanel-egnede.

Jeg har søgt via google på inverter 12 - 230 V og fandt en, af 150 watt der
kostede kr. 299. ellers ligger de på 4-700.

I omtalen af nogle af dem stod tabet i inverterer nævnt til ca. 10 %

Det er morsomt hvis vi skal til at omforme den anden vej - ikke?

40 l boksen, der mere avanceret, til minus 18, og kan køres på 12 V står til
5995

http://www.camper.dk/commerce/com_product.asp?p_prod_id='500011'&page=1&p_cat_id='71'&menuguid=2

Hilsen

Fra : Søren

Dato : 18-01-05 14:51

> Kompressorbokse og køleskabe fungerer langt bedre op i temperaturerne og
> bruger meget mindre strøm.

Men ideen med at bruge et kompressor køleskab er måske god nok. Så skal man
bare trække en 220 volt ledning fra inverteren i bilen over til køleskabet i
campingvognen. Men om det er lovlig ved jeg ikke.
Problemet er så bare nå bilen står stille ved eks. overnatning på
rasteplads, så skal køleskabet(kompressoren) køre på gas istedet for strøm.
Og det har jeg ikke set nogen køleskabe der kan endnu.

Fra : Søren

Dato : 27-01-05 13:14

> [...]
> rasteplads, så skal køleskabet(kompressoren) køre på gas istedet for
> strøm. Og det har jeg ikke set nogen køleskabe der kan endnu.

prøv at se http://www.vitrifrigo.com/gb/home.htm under ocean steel, Internal
cooling units. De ser ud til at passe ind i de fleste campingvogne, og er
med compressor. Til gengæld kan de kun køre 12 volt.

Fra : Sten Bo

Dato : 28-01-05 13:44

> prøv at se http://www.vitrifrigo.com/gb/home.htm under ocean steel,
> Internal cooling units. De ser ud til at passe ind i de fleste
> campingvogne, og er med compressor. Til gengæld kan de kun køre 12 volt.

12 volt er vel også udmærket hvis bare det er kompressor.

Jeg talte med "de andre" på messen og han fortalte at startstrømmen i et
millisekund for deres kompressorboks er mindst A (230 V !) og ligger over
formåen af en standard inverter. Prisen på en tilstrækkelig inverter
bevirkede, at man lige så godt ku købe den dyre boks. ( 6000 )

Tja, Nogen der har et forslag. Ved jævnstrøm bruger man en fed kondensator.
og jeg lærte engang at spoler kan gemme energi ved vekselstrøm. og når der
afbrydes. Men lige til det her formål blir det vist lidt kringlet. Nogen
der har ideer.
Kan være der er noget med et specielt startrelæ på kompressoren der kommer
fra Danfoss. Ku være man sku spørge - men de holder vel sammen, de stakler.

Hilsen Sten Bo

Fra : Sten Bo

Dato : 28-01-05 13:47

> millisekund for deres kompressorboks er mindst A (230 V !) og ligger over

Det gik lidt stærkt
Startstrømmen oplystes til 10 A i et millisekund.