Strøm fra et multicon stik ?
Fra : Kim

Dato : 16-01-05 10:08

Har købt anden bil, hvor der til anhængertrækket sidder et multicon stik.
Nu vil jeg høre, hvis stikket ikke har 12 volt konstant kan man så tage
denne strøm direkte
fra f.eks tågebaglyset eller skal man trække direkte fra batteriet.
Nu er det også sådan at jeg ikke har indbygget batteri i campingvognen.
mvh Kim

Fra : Sten Bo

Dato : 16-01-05 10:53

"Kim" <kim.jensen_blokspam_@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra f.eks tågebaglyset eller skal man trække direkte fra batteriet.
> Nu er det også sådan at jeg ikke har indbygget batteri i campingvognen.

Hej Kim

Meget dårlig ide. Ledningerne i bilen er dimensioneret til det de skal
trække - og hvis du gør som tænkt er du enten nød til at køre med tågelyset
tændt hele tiden - bøde, eller ta det fra, hvilket også er ulovligt. Lygter
på bilen _skal_ virke som tiltænkt og det skal (tåge)lygter når de findes på
cv vel egentlig også. Hvilket de vist nok ikke gør når folk med 7 polet
kører strøm til cv gennem ben 2. (Men det er en helt anden sag ikke .-)

Der er dog nogen 13 polede stik der af sig selv afbryder for tågelyset på
bilen, men principielt er løsningen ud over at være dårlig, forkert.

Nej det må man ikke. Jeg opfatter diagrammerne udsendt af myndighederne som
bindende for hvilke muligheder der må anvendes.

Klip fra Campingstuff: "Det første sted man kontrollerer, er lovgivningen på
området. Den er reguleret i bekendtgørelse om detailforskrifter for
køretøjers indretning og udstyr, med baggrund i færdselsloven - og det
relevante afsnit er gengivet her, dog med enkelte kommentarer fra min hånd,
ligesom jeg har indsat tegninger/billeder af de forskellige stiktyper. Hvad
der skal bruges til de forskellige ben er fastlagt efter ISO standard, det
samme gælder kabelets tværsnit samt ledningernes farvekode." Klip slut.

Og du skal heller ikke tage "direkte" fra batteriet, men gå i gennem
sikring, afbryder, og helst er relæ som de fleste anbefaler.

Men hvorfor er der ikke strøm i Multicorn stikket på bilen. ? Her er
benforbindelserne.

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98

ligesom campingferie har nogle tips.

Hilsen

Fra : Sten Bo

Dato : 16-01-05 12:39

> "Kim" <kim.jensen_blokspam_@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>

> Hej Kim
>
> Meget dårlig ide. Ledningerne i bilen er dimensioneret til det de skal
> trække -

Jeg går ud fra at du til tider vil forsyne et køleskab gennem forbindelsen,
de fleste er på ca. 100 W og så går der ved 12 volt 8-9 A Tynde ledninger
og dårlige forbindelser udgør en potietiel _brandrisiko_, men effekten
forsvinde også på vejen til forbrugeren, fuldstændig som varmen i dårlige
tynde varmerør.

Venners køleskab virkede meget dårligt på strøm fra bilen - og da vi målte,
var der bare 9 volt til rådighed ved køleskabet, selv om motoren, der
godt 14 volt, kørte. Vi gik baglæns og tjekkede ledninger og
stiksamlinger for varme, og opdagede pludselig at fast strøm i
trailerstikket var taget med en strømtyv på bagagerumsbelysningen .
Den blev erstattet med en 4 kvadrat ledning direkte til batteriet, en fed
afbryder og en 25 A sikring samt en 4 kvadrat stel i trailerstikket -
Hvorefter der var ca 13 volt til køleskabet (når det var tændt på 12 V
forstås).

Der er en artikel om spændingens betydning for køleskabseffekten på
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/koeleskabseffekt.asp her ved
230 V -men det er let at se % forholdet.

Som en morsomhed opdagede vi også , at hornet skrattede svagt i takt til
musikanlægget i bilen, når der blev skruet op for volumen. Intens tænkning
og søgning åbenbarede, at man havde tage strøm til radioen med en strømtyv
oppe under rattet - og fundet den ledning der fra + i bilen gennem hornet
gik til stel i hornkontakten. (= dyt) Hornet fik så, når der blev spillet
højt, tilstrækkelig stel gennem radioen - Og lyden interessante undertoner.
Jamen dog?

Lav det nu rigtigt

God søndag - Vi skal på første tur og prøve den nye Navigator. Min kone
glæder sig over, at den også viser alle værksteder og skadestuer

Hilsen

Fra : phk

Dato : 16-01-05 14:15

> Jeg går ud fra at du til tider vil forsyne et køleskab gennem
> forbindelsen, de fleste er på ca. 100 W og så går der ved 12 volt 8-9 A

Jeg har endnu til gode at se specifikationer på et køleskab i en campingvogn
som ikke er på 120W = 10A.

De køleskabe der står i forteltet bruger for det meste 4A = 48W.

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 16-01-05 16:08

> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har endnu til gode at se specifikationer på et køleskab i en
> campingvogn som ikke er på 120W = 10A.

Der var nok i de gamle modeller
men jeg fandt et, http://www.dometic.se/node854.asp?Model=RM%204200
Og du har ret, "de fleste", var forkert og man skal ikke tænke i mindste,
men i største forbrug når man regner.
Ikke at 1-2 A gør den store forskel men Ampærerne stiger også med højere
spænding.

So, frem med de fede ledninger.

Hilsen

Fra : phk

Dato : 16-01-05 17:15

> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Der var nok i de gamle modeller
> men jeg fandt et, http://www.dometic.se/node854.asp?Model=RM%204200

Så mangler du bare at bevise den nogensinde har siddet i en campingvogn ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 16-01-05 17:35

> Så mangler du bare at bevise den nogensinde har siddet i en campingvogn ;)

*** grin

når jeg som 5 årig hentede cerutter i kiosken til min far, spurgte han
altid, fik du dem? ....godt, så lad mig få pengene tilbage. Men så en
vinter kom jeg til at tabe 2 kronen i en snedrive og fik en flad, da jeg da
jeg kom hjem uden....

Du fik en indrømmelse - og blir ved -

- Man ville vel ikke lave et skab hvis det ikke blir solgt - Vel ! Du ka
selv maile og spørge?

Hilsen

Fra : Sten Bo

Dato : 16-01-05 17:39

> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> *** grin

Nr. 2. Skabe hos Dometic er nye og har ikke siddet i campingvogne, dumt
spørgsmål.

Hilsen

Fra : Sten Bo

Dato : 17-01-05 23:39

> Nr. 2. Skabe hos Dometic er nye og har ikke siddet i campingvogne, dumt
> spørgsmål.

Jeg håber, at man opfatter dette som jokes, andet ville være meget forkert

hilsen

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 17-01-05 07:48

Hej Kim
Jeg kan se at svarene som sædvanligt ender med personligheds "fnidder" i
gruppen , hvorfor kan folk ikke bare holde sig til emnerne ?
Du skal trække en ny selvstændig ledning og kan i mange tilfælde få din
spænding fra din sikringsboks , hvor du også bør montere din sikring , men
sæt ikke en for stor sikring i - da det kan resultere smelteekffekten i
kablet til CV - Hvis du regner ud at dit køleskab i CV bruger 6 Amp ved 12
Volt (Maksimal belastning) bør du ikke sætte højere sikring i end 7,5 AMP
eller nærmeste lige over de 6 ! .
Desuden bør du måle din spænding enten bag på køleskabet eller tættest
muligt ved køleskab for at sikre dig den optimale spænding og derved det
optimale Ampereforbrug - Jævnfør OHM`s lov.
Anvend mindst 4 kvadrat kable , eventuelt 6 ampere - så kan du måske hive
lidt strøm ud til en elektrisk køling af drikkevarer i bilen bagagerum.
- Hvis du mangler råd , eventulet har problemer med at finde de rigtige ting
til dit projekt ? - Så find din nærmeste Autoelektrikker i Telefonbogen
eller på nettet !

Hilsen Kim

Fra : Sten Bo

Dato : 17-01-05 15:29

"Kim Bonnesen" <bonnesen.kim@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej Kim

Beklager fniddre, håber du kommer over det.

>Hvis du regner ud at dit køleskab i CV bruger 6 Amp ved 12
> Volt (Maksimal belastning) bør du ikke sætte højere sikring i end 7,5 AMP
> eller nærmeste lige over de 6 ! .

Det var en lille sikring Per betonede, at der ikke findes et køleskab i cv
der bruger mindre end 120 watt eller en 10 A De små kølebokse opgis til 4
A og f.eks elektrolux 3 vejs boksen K1600 - 80 eller 100 W alt efter alder.

> Desuden bør du måle din spænding enten bag på køleskabet eller tættest
> muligt ved køleskab for at sikre dig den optimale spænding og derved det
> optimale Ampereforbrug - Jævnfør OHM`s lov.

Er det den her http://cph.ing.dk/artikeldata/1994/41/1-2-000127719.html ?

Sten Bo

Fra : Jens

Dato : 17-01-05 20:36

> [...]
> - Hvis du mangler råd , eventulet har problemer med at finde de rigtige
> ting til dit projekt ? - Så find din nærmeste Autoelektrikker i

7,5A er alt for lille. Kører selv med en 16A direkte fra batteriet via en 4
kvardrat ledning til multicon-stikket og en tilsvarende stelledning. Så har
man til køleskabet (10A) og lidt lys. En god test af om ledningen er "tyk
nok" er at tænde en 12V's lampe i f.eks. køkken og derefter tænde køleskabet
på 12V. Hvis lysstyrken falder mere end lige akkurat så det kan ses (en lidt
subjektiv måling), er ledningstykkelsen/stelforbindelsen for dårlig.

Mvh

Jens

Fra : Kim

Dato : 17-01-05 21:03

Nu snakker i om en 4 kvardrat eller større ledning fra plus. Skal man også
have en 4 kvardrat ledning fra minus direkte fra batteriet ?
mvh Kim

Fra : Jens

Dato : 17-01-05 21:45

> Nu snakker i om en 4 kvardrat eller større ledning fra plus. Skal man også
> have en 4 kvardrat ledning fra minus direkte fra batteriet ?
> mvh Kim

Enten til batteriet eller en god stelforbindelse i bagagerummet (med mindre
du har en pil-rådden bil, er chassiet den tykeste ledning du kan ønske dig)

Mvh

Jens

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 19-01-05 18:59

Hej Kim m.fl
Det er korrekt hvad Jens her fortæller , chassiet er stelforbindelsen i en
Bil , men hvor meget stel(minus) er der på en Campingvogn i opbygningen ?
Det er vist ikke så meget med mindre man har fat i den bærende undervogn ! -
Så jeg ville trække en STEL - Ledning til Campingognen fra bil og sørge for
at den minimum er samme tykkelse 4" eller 6" som den Plusledningen der også
bliver trukket.
Forøvrigt bruger man en rød ledning til PLUS og en SORT til minus , så kan
man kende forskel hvis det er nødvendigt at skulle arbejde med ledningen
efter montering.
Alle ledninger i tilkoblings stikket til udvendig lys m.m. til campingvogn
er jo ført tilbage til bilen igen via en stelledning. (Se alle de gode
monterngsanvisninger på nettet).

Hvis du vil undgå at der sker problemer med dit lys på CV , vil jeg anbefale
dig et selvstændigt stik (man kan få specielle 12 stik til udvendig
montering, kun til dine forbrugskrævende ting i camingvognen, eller ladning
på battteri i CV).
Herved kan du klare din kørsel selvom dit forbrugsstrøm ikke virker mere ! -
F.eks. ved et "smeltet" anhængerstik.

Hilsen
Kim

Fra : Jens

Dato : 19-01-05 21:55

Lad os lige slå et par ting helt fast:

Ledningsnettet i campingvognen har jeg ikke pillet ved.

I nyere campingvogne (i mit tilfælde en Hobby fra 2002) er 12V + og - til
køleskab og 12V + og - til lys og 12V til udvendige lygter (baglys, blinklys
osv) samt en seperat stel til disse ført helt adskilt i ud i det 13 polede
stik. Der er således en tyk + ledning og en lige så tyk - ledning til
køleskabet. I min bil har jeg forbundet de 2 12V "pluser" (ben 9 og ben 10)
sammen og forbundet dem til batteriet igennem en 16 A sikring med 4 mm2
ledning. De to "minuser" (ben 11 og 13) er ligeledes forbundet sammen og er
stelforbundet inde i bagagerummet med en kort 4 mm2 ledning.

Benene 1 til 7 er forbundet med strømtyve til ledningerne til baglygterne
(jeg har ikke baklys på min CV)

1 - Venstre blink
2 - Tågebaglygte
3 - Stelforbindelse for ben 1 til 8
4 - Højre blinklys
5 - Lys i højre side
6 - Bremselys
7 - Lys i venstre side
8 - Baklys
9 - 12V til lys i campingvogn
10 - 12V til køleskab
11 - Stelforbindelse til køleskab
12 -
13 - Stelforbindelse til lys i campingvogn

Chassis'et i campingvognen har så vidt jeg ved ingen forbindelse med 12V
"minus", men med "jord" i 230VAC stikket og bliver jordforbundet når man
sætter stikket i campingspladsens stikkontakt (hvis der ellers er jord i
denne!)

Hvis man har en ældre campingvogn (forsynet med et 7 polet stik) anvender
man ben 2 til 12V til både indvendig lys og køleskab. Denne er normalt kun
1,5 mm2. Her kan man, hvis man har lidt snilde, montere 2 seperate 2,5 mm2
ledninger til brug for ben 2 og ben 3 (12V + og -).

Mvh

Jens

Fra : claus b. p.

Dato : 22-01-05 13:29

"Jens" <mugarbeNOSPAM@privat.dk> wrote in message

> Benene 1 til 7 er forbundet med strømtyve til ledningerne til baglygterne
> (jeg har ikke baklys på min CV)

Lige for en god ordens skyld; biltilsynet godkender ikke strømtyve. Selv
efterladte strømtyve, der ikke er i brug mere, kommenteres, hvis de opdager
dem.

/Claus