Campingrådet taler med to tunger om campin~
Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 16-01-05 10:03

Den 13.01 bragte jeg dette svar på et meget konkret spørgsmål til
Campingrådet, her i gruppen:

Kære Flemming Udbjørg

Det internationale pas udgår på ingen måde i 2006. Jeg ved ikke,
hvem der
siger dette, eller hvorfor. Det internationale pas vil fortsætte
fuldstændig
uændret. Der er blot en række danske organisationer, der har valgt
at deres
medlemmer skal have det skandinaviske pas frem for det
internationale, men
det ændrer ikke ved, at det internationale fortsætter uændret.

Med venlig hilsen
Poul Fejer Christiansen
Direktør, Campingrådet

Hermed skulle alle rygter om, at det internatioale campingpas var på vej ud
af Danmark, være manet i jorden.

Men UPS - i en stor artikel i Jyllandsposten i dag søndag d. 16.01 ,
fortæller samme direktør Poul Fejer Christiansen, at Campingrådet arbejdet
for, at det blå CCS-pas skal være gyldigt i hele Europa, og med samme former
for rabatter m.v. som det hidtidige gule pas.

Og når jeg læser artiklen er der ikke så meget at være i tvivl om - man
forventer ikke, at der er nogen der har noget at bruge det gamle
internationale pas til noget fra 2006, for det nye pas kan det hele:

"Dermed er det ikke længere nødvendigt med et internationalt campingpas...."

"Indtil der om ca. 14 dage kommer en endelig afklaring.....kan man vælge, at
bruge det internationale campingpas."

"Ud over at vi mener, tiden er inde til at samle alt i ét kort, vil vi gerne
gøre kortet mere brugbart i forhold til rabatter og andre ordninger. Det er
alt sammen noget der kommer fra 2006."

"Styrken ved den skandinaviske pas er i øvrigt, at det modsat det
internationale, sælges på campingpladserne."

Disse citater fra artiklen er vist ikke til at tage fejl af. Der er jo ikke
kun tale om "..en række danske organisationer, der har valgt at deres
medlemmer skal have det skandinaviske pas frem for det internationale",
sådan som Poul Fejer Christiansen meddeler. Det er jo selve Campingrådet,
der arbejder på denne sag.

Nu skal man selvfølgelig være forsigtig med at sige, at den gode direktør er
fuld af løgn - men jeg sidder med en dyb fornemmelse af, at have fået en
gang sludder for en sladder, hvor Poul Fejer Christiansen taler direkte imod
bedre vidende. Poul Fejer Christiansen var ikke i tvivl om, hvad det var jeg
spurgte om, og hans svar er aldeles ubrugeligt, når man nu læser hans
udtalelser til avisen.

Det bliver rigtigt spændende at se, hvad der sker om ca. 14 dage - og om det
får en form, så man direkte kan sige, at direktøren fortalte en usandhed.

Såh.......mine kilder havde nu nok ret alligevel; Det gamle internationale
campingpas står for udskiftning - helt som det er sket i en række andre
europæiske lande, hvor man har valgt en løsning udenfor FICC-samarbejdet,
der simpelt hen er blevet for dyrt. Og hvis det er sandt, så taler Poul
Fejer Christainsen usandt.

/Flemming U

Fra : Sten Bo

Dato : 16-01-05 11:28

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> internationale, men
> det ændrer ikke ved, at det internationale fortsætter uændret.

Og du tolker

Hej Flemming

Man læser det man vil læse -

Det skrives da tydeligt at en række har valgt det fra MEN at det fortsætter.
og det er det der uddybes i JP.

Her du ikke et link til artiklen.

Hilsen

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 16-01-05 12:15

Enig, man læser det man ønsker at læse. Men jeg kan slet ikke læse
sammenhængen mellem den modtagne mail og artiklen. De trækker klart i to
forskellige retninger.

Og nej, jeg har desværre ingen link til artiklen. JP kræver betaling for at
læse artikeln på nettet, og dermed for at kunne linke til den.

/Flemming U

Fra : LS

Dato : 16-01-05 18:02

> Enig, man læser det man ønsker at læse. Men jeg kan slet ikke læse
> sammenhængen mellem den modtagne mail og artiklen. De trækker klart i to
> forskellige retninger.

Jeg kan ærligt talt ikke se konflikten i det.

Du har fået svar på et spørgsmål om det internationale FICC pas udgår. Det
gør det så ikke.

Dernæst er der en artikel der handler om campingrådets aktiviteter på
pasområdet. Denne fastslår at det danske campingråd arbejder på at få det
scandinaviske pas til at være et europæisk pas.
Altså to forskellige spørgsmål og derfor to forskellige svar.
Campingrådet arbejder på et fælles pas uden om FICC samtidig med at FICC
ikke har planer om at lade deres pas udgå.

Som du selv er enig i, man læser det man ønsker at læse men hvori ligger
konflikten og de 2 tunger. Jeg kan ikke se det. Derimod er der svaret ærligt
på 2 forskellige spørgsmål. Og når du ikke kan se sammenhængen er det måske
fordi der ikke er nogen sammenhæng.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 16-01-05 20:03

Til LS.

Det som jeg finder interessant er, at det er Campingrådet, der har aftalen
med FICC i Danmark, og at der i et stykke tid, har været vedholdende rygter
om, at dette samarbejde var under ophør, så der fra 2006 ikke ville være en
FICC-repræsentant i Danmark, og dermed ingen der kunne udstede
FICC-campingpas.

Jeg har ikke påstået, at FICC vil stoppe campingpasset i Danmark -
oplysningerne går på, at det er den danske samarbejdspartner, der ikke
længere vil fortsætte samarbejdet - på samme måde, som det er sket for flere
andre campingorganisationer i andre europæiske lande.

Jeg er faktisk ret ligeglad med, om vi skal have et FICC-pas eller et
CCS-pas - når blot jeg kan bruge det i hele Europa. og når jeg kan få de
rabetter jeg hidtil har fået.

Hvad jeg ikke synes er i orden er, at man fra toppen af Campingrådet taler
med 2 tunger; Rygterne om, at FICC-passet udgår stammer såmænd fra personer,
der har endog særdeles tætte relationer til Campingrådet - og de bekræfter
idga, at det i et stykke tid har været en offentlig hemmelighed, at
samarbejet om FICC-passet ville ophøre, når man havde alle aftalerne om
CCS-passet på plads.

Se det synes jeg jo ikke ligefrem fremgår af mailen fra Campingrådets
direktør - vel ?

Og når jeg så læser den gentagne debat om for og imod FICC-pas og CCS-pas,
så finder jeg det rimeligt at få afklaret, hvilken vej vinden blæser på
dette område. Der er jo ikke meget mening i at slås for et pas, der er ved
at udgå af det danske marked.

Men vi behøver jo ikke at være enige.

/Flemming U

Fra : Jørgen L.

Dato : 16-01-05 23:23

Hej Flemming.

Kan du ikke skrive under det du svare på og klippe det unødvendige fra, det
letter forståelsen på dine udmærkede indlæg.

Hilsen Jørgen

Fra : LS

Dato : 17-01-05 00:02

> [...]
> en
> FICC-repræsentant i Danmark, og dermed ingen der kunne udstede

Ja men den melding tager jeg ikke så tungt eftersom campingrådet slet ikke
figurerer som FICC repræsentant i dag. Derimod står DCU, DCK, DK campingklub
og friluftsrådet som repræsentanter så selv om DCU træder ud af samarbejdet
ser det ud til at de stadigvæk er repræsenteret og passet sælges hvis det er
det man vil have.

> Jeg er faktisk ret ligeglad med, om vi skal have et FICC-pas eller et
> CCS-pas - når blot jeg kan bruge det i hele Europa. og når jeg kan få de
> rabetter jeg hidtil har fået.

Ja det er jeg så ikke. Jeg er tilhænger af at udbuddet er så stort som
muligt så den enkelte har mulighed for at købe den vare der passer
vedkommende bedst. Det er samtidig med til at skærpe konkurrencen og
derigennem skabe muligheder for billigere overnatninger. Derfor frygter jeg
også at der arbejdes på en monopolisering med det scandinaviske pas. Det har
man jo tydeligt set resultatet af i Sverige gennem de sidste år.

> [...]
> idga, at det i et stykke tid har været en offentlig hemmelighed, at
> samarbejet om FICC-passet ville ophøre, når man havde alle aftalerne om

Jamen det er jo da en logisk konsekvens af at man arbejder på at gøre sit
eget pas dækkende i hele europa. Dog skal man lige holde fast i at det kun
er en aftale der er gældende for aftaleparterne. Altså! FICC passet ophører
ikke, men en række lande/organisationer har lavet deres egen aftale om et
pas hvorfor disse selvfølgelig ikke også vil leverer FICC passet.

> Og når jeg så læser den gentagne debat om for og imod FICC-pas og CCS-pas,
> så finder jeg det rimeligt at få afklaret, hvilken vej vinden blæser på
> dette område.

Jamen det har du ret i. Det synes jeg så til gengæld også er blevet klart i
brevet fra campingrådet og andre oplysninger. Vinden blæser den vej at FICC
fortsætter med at udstede pas, en række organisationer i scandinavien er
blevet enige om at lave deres eget og findes der en stribe organisationer i
europa som jeg synes var værd at kigge på hvis man camperer meget i bestemte
lande.

Fra : Sten Bo

Dato : 17-01-05 00:13

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse

.. Der er jo ikke meget mening i at slås for et pas, der er ved
> at udgå af det danske marked.

Er det nu det? læs news:41e2fb2c$0$13758$ba624c82@nntp03.dk.telia.net

og definer "danske marked" .

Nu er jeg ikke helt stiv i herakiet, men den 3´udsteder, Friluftsrådet, er
vel stadig på banen. Er det noget med turistkontorer osv. Der skal man vel
ikke være medlem?

Hilsen

Fra : Sten Bo

Dato : 17-01-05 00:21

kik på http://www.friluftsraadet.dk/582/7209

Fra : Steen Larsen

Dato : 18-01-05 08:11

Flemming Udbjørg wrote:
> [...]
>
> Og nej, jeg har desværre ingen link til artiklen. JP kræver betaling
> for at læse artikeln på nettet, og dermed for at kunne linke til den.

Artiklen kan læsses her nederst på siden
http://www.backtonature.dk/campingpas/pas.asp

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 18-01-05 10:06

Hej Steen.

Tak for link til artikeln, som Hans Duggen har lagt ind på nettet. Jeg havde
jo "den rigtige avis" at læse i :)

/Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 03:24

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> wrote in message
> [...]
> europæiske lande, hvor man har valgt en løsning udenfor FICC-samarbejdet,
> der simpelt hen er blevet for dyrt. Og hvis det er sandt, så taler Poul

Nu er det jo således at det er FICC FIA og AIT der står bag CCI passet og
FDM udsteder det jo fordi de er medlem af FIA og ikke fordi de har nogen som
helst specielle relationer til FICC eller det danske campingråd.
Flemming hvad er det for nogle lande der ikke har CCI passet mere udover de
skandinaviske der jo af uransagelige årsager absolut vil have deres eget.
Og som jeg har skrevet før får de nok mere end almindeligt svært ved at
overbevise Franskmændene tyskerne og beneluxlandene om CCS passets
fortræffeligheder frem for CCI passet.
Kunne man ikke forestille sig at DCU måske har mere magt i campingrådet end
man umiddelbart er klar over og via den vej prøver at gøre deres CCS pas
suverænt.
MVH
Jens