Forklaringen? Derfor synes OS X så sløvt..~
Fra : Peter Perlsø

Dato : 22-05-01 21:03

http://www.theregister.co.uk/content/39/19113.html

regards , Peter

- http://haxor.dk - Mac stuff, hax0ring, news... What more do you want?
- http://titancity.com/lib/ - Gør Danmark bedre og billigere!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-05-01 23:15

In article <B7309286.6C2%h@haxor.dk>, Peter Perlsø <h@haxor.dk> wrote:

> http://www.theregister.co.uk/content/39/19113.html

Det blev vi jo så ikke meget klogere af. Det virker godt nok ufikst,
hvis Apple "bevidst" har lavet Finderen dårlig, bare for at de død og
pine skal bruge Carbon.

Jeg har selv lige købt en Cube og har Mac OS X kørende på den. Jeg kan
desværre kun bekræfte, at Finder og ændring i størrelsen på vinduer er
sløvt som bare f..... Det er simpelthen for ringe, at Apple frigiver et
"moderne" styresystem som reagerer så dårligt på brugernes kommandoer.
Helt ærligt! Hvor svært kan det være?

--
René

Fra : N/A

Dato : 23-05-01 21:08

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-05-01 21:08

Pete <pete@hldns.com> wrote:

> in article 230520010014592064%rfn@altavista.net, René Frej Nielsen at

> Bare for at følge op på en tidligere tråd. Hvad købte du?

DVD-udgaven, da jeg så at SuperRadio pludselig havde 6 mdr. rentefri
kredit, som de tidligere har haft. Jeg havde ikke lige råd før om et par
måneder, så det kunne ikke passe bedre.

De havde kun DVD-udgaven og den kostede 13.470, så min utålmodighed har
altså kostet mig næsten 1000 kr. i forhold til eCommits priser, men jeg
ville bare have OS X

Det var SuperRadio i Gentofte, så hvis der er andre som er interesseret
i deres kredit (ved ikke hvor længe de har den), så havde de udover
Cuben og mange iMacs, de gamle iBooks og en Titanium.

--
René

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 24-05-01 12:57

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Det blev vi jo så ikke meget klogere af. Det virker godt nok ufikst,
> hvis Apple "bevidst" har lavet Finderen dårlig, bare for at de død og
> pine skal bruge Carbon.

Det virker måske ved første øjekast en smule dumt, men fra et
forretningsmæssigt synspunkt kunne det have været et scoop. Alle de
udviklere der sidder og lige vil se tiden an, de kunne med et trylleslag
bliver overbevist om, at Carbon snilt kunne være løsningen til såkaldte
mission critical applikationer. Der ligger mao. en god tanke bag carbon
Finder.

Udviklernes accept af OS X er naturligvis en vigtig ting, men endnu
vigtigere er brugernes. Dette kommer hurtigt til at minde om en hønen og
ægget diskussion, men fra æggets synspunkt skiftes der ikke, med mindre
man kan få alt det gamle plus noget nyt og bedre. Hønsene sidder nu
tilbage og kigger på carbon Finder og inddirekte får at vide, at dette
er cremen af carbon programmer, se engang Apple tør, hvor andre tøver.
Nu kan man så spekulere over, hvorvidt Apples vovemod i dette tilfælde
ikke skulle have været stoppet, mens det stadig var en glimt i Jobs'
øje. Hvis jeg stod med en udviklingsbeslutning, ville jeg kun overveje
100% cocoa eller at droppe macintosh som platform, for hvad angår
carbon: I'm not impressed.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You read all this way? Okay then, have a signature.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 24-05-01 13:21

in article 1etwx0u.q6406010oqo74N%jonasenREMOVE@THISit.dk, Jan Oksfeldt
Jonasen at jonasenREMOVE@THISit.dk wrote on 24/05/01 13:56:

> [...]
> øje. Hvis jeg stod med en udviklingsbeslutning, ville jeg kun overveje
> 100% cocoa eller at droppe macintosh som platform, for hvad angår

Well...

1) Carbon foebedres løbende. Fx. Sagde mange at opgraderingerne til Carbon
1.2.5 og 1.3.1 i OS 9 gjorde deres carbonapps hurtigere.

2) Finderen i OS X er dårligt skrevet. Det er ikke Carbons skyld.

3) Carbon var faktisk ret vigtigt for at give udviklerne incitament til at
følge med - den gang Rhapsody var hos fik Apple jo den kolde skulder af fx.
Adobe, fordi de var tossede over at skulle omskrive deres programmer 100%.

Så - giv tid.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 24-05-01 19:16

Peter Perlsø <h@haxor.dk> wrote:

> 2) Finderen i OS X er dårligt skrevet. Det er ikke Carbons skyld.

Øh?

> [...]
> Adobe, fordi de var tossede over at skulle omskrive deres programmer 100%.

Og Apple har med Finder vist, hvad man kan bruge carbon til, hvilket
unægteligt ikke er ret imponerende. Hvad angår at give tid, det har alle
mac brugere gjort siden Copland første gang blev nævnt. For mit
vedkommende slutter ventetiden efter næste macworld expo, med mindre der
kommer noget reelt godt og ikke blot nye farver med dertilhørende
sceneshow.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 24-05-01 22:48

Peter Perlsø <h@haxor.dk> wrote:

> 2) Finderen i OS X er dårligt skrevet. Det er ikke Carbons skyld.

Det forbavser mig en del at Apple ikke kan udvikle en ordentlig Carbon
appliaktion. Om nogen skulle kunne burde det vel være Apple. Generelt
set er det min oplevelse at Apple er meget dygtige til at skrive
programmer (nogen i gruppen er måske uenige), så det undrer mig virklig
at OS X finderen er så ringe i ydelse.

> [...]
> Adobe, fordi de var tossede over at skulle omskrive deres programmer 100%.

En af grundene til at Carbon er valgt kan være at QuickTime først
fornyligt kunne nåes fra Cocoa, hvilket jo ville betyde manglende
previews i finderen. Der kan formentligt også være andre områder hvor
Carbon api'et er er foran Cocoa.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-05-01 10:14

> En af grundene til at Carbon er valgt kan være at QuickTime først
> fornyligt kunne nåes fra Cocoa, hvilket jo ville betyde manglende
> previews i finderen.

Der er også preview i Finder.app (eller hedder den
worksspacemanager.app?) under Mac OS X Server 1.x

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Peter Perlsø

Dato : 25-05-01 10:25

in article 1etxqy4.1krapb61dbekr4N%mta@mac.com, Michael Tysk-Andersen at
mta@mac.com wrote on 24/05/01 23:47:

> [...]
> set er det min oplevelse at Apple er meget dygtige til at skrive
> programmer (nogen i gruppen er måske uenige), så det undrer mig virklig

Enig.

PowerPlant som de har skrevet OS X Finderen i har været i beta i over et år
nu - dårligt fra Metroweks (Motorola's) side.

Dårligere af Apple at de ikke har brugt et andet og bedre udviklerværktøj.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-05-01 11:57

Peter Perlsø <h@haxor.dk> wrote:

> Dårligere af Apple at de ikke har brugt et andet og bedre udviklerværktøj.

Det der undrer mig er at de overhovedet har overvejet at skrive en ny
Finder i Carbon, når de allerede havde et velfungerende Cocoa program
fra NeXTstep/OpenStep/Rapsody/MacOSXServer.
Den nuværende Finder har ikke nogen funktioner den seneste Cocoa version
ikke havde, tværtimod.

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 25-05-01 12:00

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> [...]
> fra NeXTstep/OpenStep/Rapsody/MacOSXServer.
> Den nuværende Finder har ikke nogen funktioner den seneste Cocoa version

Kunne man tilpasse NeXTstep finderen til at fungere med MacOSX eller er det
bal ovre?

Anders

Fra : Peter Perlsø

Dato : 25-05-01 17:04

in article 1etyqfe.k5e4l7ql5pd1N%reippuert@mac.com, Morten Reippuert Knudsen
at reippuert@mac.com wrote on 25/05/01 12:56:

> Det der undrer mig er at de overhovedet har overvejet at skrive en ny
> Finder i Carbon, når de allerede havde et velfungerende Cocoa program
> fra NeXTstep/OpenStep/Rapsody/MacOSXServer.

Tidspres, min ven. :)

> Den nuværende Finder har ikke nogen funktioner den seneste Cocoa version
> ikke havde, tværtimod.

Gad vide om dropningen af Display Postscript fra Rhapsody har en finger med
i spillet i den sag?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 25-05-01 17:32

Peter Perlsø <h@haxor.dk> wrote:

> in article 1etyqfe.k5e4l7ql5pd1N%reippuert@mac.com, Morten Reippuert Knudsen

> Tidspres, min ven. :)

Hvis jeg havde været under tidspres havde jeg sikkert valgt at blive ved
min velfungerende Cocoa app end at starte forfra med en Carbon version!

> Gad vide om dropningen af Display Postscript fra Rhapsody har en finger med
> i spillet i den sag?

Det tror jeg nu ikke for i så fald skulle Apple vel have droppet alle
OPENSTEP programmerne, hvilket de ikke har gjort.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Peter Perlsø

Dato : 25-05-01 23:07

in article 1etz799.sg8lppqrmeeqN%mta@mac.com, Michael Tysk-Andersen at
mta@mac.com wrote on 25/05/01 18:32:

> Det tror jeg nu ikke for i så fald skulle Apple vel have droppet alle
> OPENSTEP programmerne, hvilket de ikke har gjort.

Hvorfor har Apple så skrevet OS X Finderen i Carbon?

Best regards , Peter

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 26-05-01 00:29

Peter Perlsø <h@haxor.dk> wrote:

> Hvorfor har Apple så skrevet OS X Finderen i Carbon?

Intet andet end for at vise, at mission critical applikationer kunne
skrives i carbon. Det var ikke er særlig overbevisende udstilling.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 26-05-01 22:13

in article 1etzq9r.12ffflh1ir1bfmN%jonasenREMOVE@THISit.dk, Jan Oksfeldt
Jonasen at jonasenREMOVE@THISit.dk wrote on 26/05/01 1:29:

> Intet andet end for at vise, at mission critical applikationer kunne
> skrives i carbon. Det var ikke er særlig overbevisende udstilling.

Netop, og det hjælper ikke argumentet - jeg tror ikke på at ingeniørerne hos
Apple er så dumme!

Best regards , Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-05-01 21:13

> Tidspres, min ven. :)

Det tror jeg ikke! hvorfor skrive noget helt nyt når man har gammel
velfungerende kode - Show off?.

> Gad vide om dropningen af Display Postscript fra Rhapsody har en finger med
> i spillet i den sag?

DSP er droppet pga. af licensen til Adobe på knap 800kr pr eksemplar.

Hvis Omnigroup har kunnet flytte deres applikationer fra
OpenStep/Rapsody/MacOSXServer kan Apple selvfølgelig også.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 25-05-01 23:07

in article 1etzd19.yvk4nv94wxyN%reippuert@mac.com, Morten Reippuert Knudsen
at reippuert@mac.com wrote on 25/05/01 22:12:

> DSP er droppet pga. af licensen til Adobe på knap 800kr pr eksemplar.
>
> Hvis Omnigroup har kunnet flytte deres applikationer fra
> OpenStep/Rapsody/MacOSXServer kan Apple selvfølgelig også.

Jeg hentyder til at Display PostScript var så intergret i systemet at det
kan være grunden til at Apple var nødt til at droppe den gamle Finder og
Varboniserer OS 9-finderen.

Best regards , Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-01 00:15

> [...]

> kan være grunden til at Apple var nødt til at droppe den gamle Finder og

jeg ved godt hvad du mener. Det forklarer bare ikke hvordan bla. et
lille firma som Omnigroup har haft recurser til at omskrive flere
programmer, måske mest bemærkelsesværdigt omniweb, der er et mere et
kompliceret program end Finder.

Desuden alle andre apple programmerne fra Mac OS X Server som inkluders
i Mac OS X er stadig Carbon - hvis dit argument skulle holde stik, ville
Apple også have valgt at skrive dem om fra bunden i Carbon.

Jeg tror ikke at DPS var problemet (forskellen på DPS og Quartz er ikke
særlig stor)

Fra : Peter Perlsø

Dato : 26-05-01 22:13

in article 1etznvd.1j5xn0xf0rr7uN%reippuert@mac.com, Morten Reippuert
Knudsen at reippuert@mac.com wrote on 26/05/01 1:15:

> Desuden alle andre apple programmerne fra Mac OS X Server som inkluders
> i Mac OS X er stadig Carbon - hvis dit argument skulle holde stik, ville
> Apple også have valgt at skrive dem om fra bunden i Carbon.

Nej, for mit argument bygger på at Finderen netop er så indviklet i Display
Postscript, at det som det eneste vilel være omfattet af omskrivningen.

Det er blot min personlige hypotese.

> Jeg tror ikke at DPS var problemet (forskellen på DPS og Quartz er ikke
> særlig stor)

Joda. DPS var væsentligt mere omfattende end Quartz, og det irriterede mange
udviklerer at DPS droppedes, bl.a. Pga. DPS tillod "screen sharing".

Best regards , Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-05-01 10:57

> [...]

> Postscript, at det som det eneste vilel være omfattet af omskrivningen.

Skærmoptegningen i Finder.app er da ikke mere indviklet end i summen af
de Cocoa programmer der følger med Mac OS X. Hvis Apple har kunnet
flytte dem til Quartz kan de dælme også flytte Finder.app til Quartz.
Forklar venligst hvorledes små Cocoa udviklere har flyttet deres DPS
basserede programmer til Quartz uden større problemer?

> Joda. DPS var væsentligt mere omfattende end Quartz, og det irriterede mange
> udviklerer at DPS droppedes, bl.a. Pga. DPS tillod "screen sharing".

Der hvor både Quartz og DPS adskiller sig fra andres skærmoptegning, er
at de begge er vectorbasserede frem for bitmap basserede, selve PS delen
er pillet ud og erstattet af PDF i Quartz. De ligner stadig hindanden
temmelig meget.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 25-05-01 17:22

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Det der undrer mig er at de overhovedet har overvejet at skrive en ny
> Finder i Carbon, når de allerede havde et velfungerende Cocoa program
> fra NeXTstep/OpenStep/Rapsody/MacOSXServer.

Det ville da have været et overbevisende træk fra Apple, hvis Finder
havde været et godt program. Med det blev det ikke. EOS.

(Skæbnen ville, at under indskrivning af første version af dette indlæg
crashede Finder, blot fordi jeg læste et PDF dokument i Preview. Dette
medførte også nedgang for ALLE andre programmer, så meget for beskytte
hukommelse, (insert suitable buzzword) osv.)

((Uh, og under cmd+w af dette indlæg røg alle classic programmer, dog
ikke classic selv. Skulle man mon reboote i OS X (-:))

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-05-01 01:01

Peter Perlsø <h@haxor.dk> wrote:

> http://www.theregister.co.uk/content/39/19113.html

det er præcist hvad vi der har brugt mac OS X fra starten har observeret
og tilkendegivet.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg har været boligløs i København siden 1 april

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 27-05-01 22:44

I artiklen <1eu1rg3.sma41i1293pceN%reippuert@mac.com> , reippuert@mac.com
> [...]

> Forklar venligst hvorledes små Cocoa udviklere har flyttet deres DPS
> basserede programmer til Quartz uden større problemer?

Sagen er at når man udvikler et nyt API som Carbon, så har man brug for
afprøve det løbende, for at se om der er funktionalitet som mangler eller
ting der er tungt at arbejde med. Udviklingen af den nye Finder har givet
mulighed for denne afprøvning. Tilsvarende udviklede Apple MacDraw og
MacWrite samtidig med udviklingen af den oprindelige toolbox.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 28-05-01 14:06

in article L7fQ6.557$Qh1.11957@news.get2net.dk, Niels Jørgen Kruse at
nj_kruse@get2net.dk wrote on 27/05/01 23:43:

> [...]
> mulighed for denne afprøvning. Tilsvarende udviklede Apple MacDraw og
> MacWrite samtidig med udviklingen af den oprindelige toolbox.

Det er jo bare fedt - bruge forbrugerne som forsøgskaniner for Carbons
egenskaber.

Så meget for OS X "final".

Best regards , Peter