Intranet, Filemaker Pro, ASP og Microsoft ~
Fra : Klaus Jensen

Dato : 22-05-01 14:51

Hej!

Jeg har desværre ikke lige tid til at kigge indlæggene igennem for et
eventuelt svar på ovenstående, så bær lige over med mig, hvis der eksisterer
et sådant.

Jeg står og skal til at lave et intranet, som skal integreres med et
eksisterende system. For at ridse op, så skal jeg rode med:

-mac-baseret netværk
-en IBM compatible PC tilsluttet macnetværket
-Filemaker Pro (mac-version)

Opgaven lyder nu på, at jeg står for at skulle lave et webbaseret intranet,
som skal placeres på IBM-PCeren, hvorpå der skal ligge en ACCESS-database,
som skal indeholde egne data, mens intranettet skal kunne trække data ud fra
en filemaker pro-database via ASP, som ligger på mac-netværket. Det hele
skal fremstå som EET intranet.

Mit umiddelbare problem er, at jeg ikke har det store forkromede
mac-overblik og ikke kender til Filemaker Pro. Derfor er jeg interesseret i
at høre fra folk, som har kendskab til et eller flere af de
problemstillinger, jeg nævner ovenfor.

Reelle spørgsmål:

-kan man fra en PC (med eksempelvis Internet Information Server) via ASP
(Active Server Pages) skabe read/write adgang til filemaker pro i et
mac-netværk?
-er der nogle umiddelbare barrierer ved at få et mac- og PC-netværk til at
samarbejde?
-bør jeg se på andre alternative løsninger? Og i så fald hvilke?

Jeg er ikke bekendt med Filemaker Pro, men jeg kan forstå, at det er et
databaseprogram? Min umiddelbare reaktion var enten at skodde Filemaker Pro
og lægge alle data ind i en Access eller anden type database, ELLER at bruge
Filemaker Pro som intranet og oprette nogle nye tabeller heri for at skabe
det samlede Intranet. Men desværre har jeg absolut intet kendskab til
Filemaker Pro, så jeg ved ikke, hvorvidt det er smart, eller overhovedet
muligt? Virksomheden jeg skal lave løsningen for bruger Filemaker Pro som
ryggrad til rigtig mange opgaver, så jeg vil nødig fucke deres system helt
op:)

Håber nogen kan hjælpe! Svar bedes sendt til nyhedsgruppen SAMT min
email-addy!

Med venlig hilsen

Klaus Jensen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-05-01 16:50

Klaus Jensen <klaus_j@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> en filemaker pro-database via ASP, som ligger på mac-netværket. Det hele

Det lyder umiddelbart frygteligt indviklet. Jeg er IKKE programmør og
min indsigt i slige indviklede ting er yderst begrænset, derfor kan jeg
ikke svare dig på om det kan lade sig gøre.

Men jeg ville så absolut vælge en ren FileMaker-løsning. Jeg har prøvet
at programmere i andre værktøjer og også leget lidt med Access og jeg må
sige at mit temperament er 100% til Filemaker.

Fordi:
- Jeg får en hulens masse udviklingsarbejde afviklet på rekordtid.
- Alt det ækle sort-skærms-programmering er smukt gemt væk bag
overkommelige scripts og logiske formler.
- Mine databaser kan uden videre flyttes fra den ene platform til den
anden.
- Databaserne er fuldt på højde med de fleste andre i hurtighed og
styrke.
- De fungerer perfekt sammen over nettet på tværs af platforme og kan
endda nemt bringes på internet også.

For de mere programmerings-mindede, er der udvidelsesmuligheder til
ODBC-kald og jeg skal gi' dig, men den slags piller jeg helst ikke ved.

En demoversion kan hentes hos FileMaker.com. jeg tror den kun begrænser
sig med hensyn til antallet af "kort" den kan håndtere.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk