Pc´er spiller ikke på Mac X serve
Fra : Peter Bilberg

Dato : 09-02-05 11:11

Hej

Jeg er just startet i en virksomhed hvor de har en Mac OS X server.
Det er et blandet netværk med Os9 maskiner, Mac X, samt windows xp.
Ethernet 100/1000. De fleste maskiner køre via DHCP

Det kører godt. Der er kun en ting der ikke virker, mange kloge folk har
kikket på problemet gennem tiderne men en løsning er aldrig fundet.

Når man på Pc (windowsXP) åbner et dokument direkte fra serveren og
gemmer filen fra programmet ( ctrl S ) så får man at vide at det kan man
ikke fordi der er opstået en disk fejl. Hvis man derpå gemmer dokumentet
lokalt på Pc´en og så kopierer dokumentet ud på serveren, istedet for at
gemme direkte fra programmet, så er der ingen problemer. Det er kun når
man gemmer direkte fra et program til serverdisken det går galt, og kun
på Pc.

Jeg har prøvet at forbinde til Xserveren på en MacX arbejdsstation med
en smb protokol ( smb:\\servernavn\share ), det kan jeg godt uden
problemer. Jeg ved ikke så meget om mac Xserver, men den kommer vel
klappet og klar med sin egen Smb server, jeg er heller ikke så stiv i
smb, wins, netBios microsoft netværk m.m, jeg har rodet lidt med samba
på linux men det kun lidt.

Jeg håber lidt der er nogen, som har haft tilsvarende problem med
MacXserver, eller måske bare give et godt bud på hvor problemet er, for
det kan vel godt være Windows klienterne der er sat forkert op ?????

Venlig hilsen
Peter Bilberg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-02-05 15:51

Peter Bilberg <plb@dgj.dk> wrote:

> Jeg er just startet i en virksomhed hvor de har en Mac OS X server.
> Det er et blandet netværk med Os9 maskiner, Mac X, samt windows xp.
> Ethernet 100/1000. De fleste maskiner køre via DHCP

Hvilken version af Mac OS X Server snakker vi om her? Det vil hjælpe
på fejlfindingen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Peter Bilberg

Dato : 10-02-05 11:57

Selvfølgelig, det glemte jeg helt at skrive..
Mac X Server 10.3.5
Peter

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-02-05 13:47

Peter Bilberg <plb@dgj.dk> wrote:

> Selvfølgelig, det glemte jeg helt at skrive..
> Mac X Server 10.3.5

Så er du jo rimeligt up-to-date og så har jeg ikke oplevet noget
lignende. Hvordan logger brugerne ind på serveren, er det med
brugernavn, eller er der åbent for gæster?

Der er nogle indstilinger i Server Admin, mht. fil-låsning, arvning af
rettigheder osv. Det må være noget af det der driller. Jeg kan lidt OS
X Server, men vi har nogle rigtige kapaciteter her i gruppen, så jeg
håber at en af dem dukker op og hjælper... ellers må jeg undersøge det
nærmere.

Fra : Peter Bilberg

Dato : 14-02-05 08:23

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> X Server, men vi har nogle rigtige kapaciteter her i gruppen, så jeg
> håber at en af dem dukker op og hjælper... ellers må jeg undersøge det

Alle Brugerne logger på med brugernavn..

Det er kun Windows XP og kun når der er tale om at gemme direkte fra
programmer, en lille fil eks. et word doc, kan den godt klare til tider,
men når det noget der fylder bare lidt går det galt. Men Windows 2000
workstation virker uden problemer og når man kopierer fra XP til
serverdiskene på Mac X serveren så er det også ok. Jeg mistænker lidt XP
for at have en eller anden mærkelig måde at håndtere i/o, jeg tester
lige Microsofts egne programmer jeg har som sagt kun gemt små
documenter, det kunne jo være lidt sjovt hvis jeg kan gemme rub og stub
fra Microsofts egne programmer, men ikke fra eks. Adobe programmer.
Det kan godt tænkes det er opsætningen på Mac X serveren, men jeg tror
det ikke da det kun er når der gemmes fra programmer, så rettigheder m.m
for hver bruger tror jeg egentlig er på plads..

Venlig Hilsen
Peter Bilberg

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 14-02-05 23:54

Hvilken version af SAMBA bruger den? Prøv at skrive:

smbd -V

i kommandolinien.
Der har været nogle problemer med SAMBA og Windows XP sidste sommer.
Især var der problemer med XP SP2.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Peter Bilberg

Dato : 16-02-05 09:24

Thorkil Olesen wrote:

> [...]
>
> smbd -V
>
> i kommandolinien.
> Der har været nogle problemer med SAMBA og Windows XP sidste sommer.

Det er samba version 3.0.2

Jeg kan godt gemme fra Microsoft programmer, jeg lavede et powerpoint
doc der fyldte 10 mb, det kunne jeg godt gemme, men et billede gemt
direkte fra photoshop giver en disk fejl.

Peter Bilberg

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 16-02-05 22:44

> Det er samba version 3.0.2

Jeg har samba 3.0.5 på min OS X 10.3.8.

Hvad er årsagen til, at du ikke har opgraderet din OS X server?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Peter Bilberg

Dato : 17-02-05 09:22

Thorkil Olesen wrote:

> Jeg har samba 3.0.5 på min OS X 10.3.8.
>
> Hvad er årsagen til, at du ikke har opgraderet din OS X server?

Jeg er jo just kommet til biksen, så jeg ved faktisk ikke om der skulle
være en årsag. Jeg kan godt se vi er lidt bagud. Jeg kan ikke se der
skulle være nogle gode grunde til ikke at opdatere, jeg forhører mig
lige og så får jeg opgraderet...

Venlig Hilsen

Peter