Pros & Cons ved OSX på engelsk eller dansk
Fra : Peter Andersen

Dato : 12-01-05 17:34

Jeg er en af dem der ikke bryder mig om fordanskede versioner af
operativsystemer, men naturligvis gerne vil have dansk stavekontrol
osv. Hvis man køber en af de nye Mac Minis med OS X, hvordan forholder
det sig så med stavekontrol, hvis man vælger at få styresystemet med
på engelsk?

Er hele brugerfladen i øvrigt dansk, hvis man vælger den danske
version?

...og hvordan er det med updates, hvis man har en dansk version?
...kommer de senere?

Mvh

Peter

Fra : Michel Christensen

Dato : 12-01-05 18:15

Peter Andersen wrote:
> [...]
> osv. Hvis man køber en af de nye Mac Minis med OS X, hvordan forholder
> det sig så med stavekontrol, hvis man vælger at få styresystemet med

Det forholder sig sådan at du får en multisproget OS X med. Dvs. du
vælger bare at lave sproget om og genstarter, hvis du vil skifte.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-01-05 19:01

In article <tWcFd.949$Bz5.254@news.get2net.dk>, Michel Christensen wrote:

> Det forholder sig sådan at du får en multisproget OS X med. Dvs. du
> vælger bare at lave sproget om og genstarter, hvis du vil skifte.

Korrekt, men applikationer som AppleWorks er lokaliserede.

Fra : Sebastian

Dato : 12-01-05 21:33

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
Du behøver ikke at genstarte computeren, det er nok med at genstarte
applikationerne og Finder (fx. ved Log-out).

> Korrekt, men applikationer som AppleWorks er lokaliserede.
Povl du glemte at skrive "gamle". Applikationer, der er udviklet til OSX
er multilingual, der er kun ældre applikationer, der kommer i et sprog,
men her kan man selvfølgelig vælge stavekontrol mv.
Rubiline kører med OSX på engelsk og med Aslell GNU dansk stavekontrol
hen over systemet. Det fungerer fint.

hilsen
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-01-05 19:02

Michel Christensen <mc@XXXtheboomerang.org> wrote:

> Det forholder sig sådan at du får en multisproget OS X med. Dvs. du
> vælger bare at lave sproget om og genstarter, hvis du vil skifte.

Det er nemlig en af de gode ting ved programmer til OS X. Sprogene er
moduler, der lægges i programmet. Det er tit sket, at et program er
kommet på nogle få hovedsprog. Senere er der så kommet danske og andre
mindre sprog til. Så har man kunnet nøjes med at hente sprogmodulerne og
lægge dem i programmet. Det er bare så smart. Samtidig er der heller
ikke noget med, at en opdatering er til et specielt sprog. Opdateringer
dækker alle sprog, og derfor kommer de samtidig.
Det, jeg egentlig ville sige, er: Uanset hvilket sprog du
vælger, så får du ikke dansk ordbog med. Men man kan hente en open
source-udgave, som man kan installere. Det er Aspell i en udgave til OS
X. Den hedder vist CocoAspell.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Zaphod B

Dato : 12-01-05 19:31

Du behøver heller ikkke genstarte, bare logge ut & inn igjen.
--
/Z

Fra : Michel Christensen

Dato : 12-01-05 21:14

Zaphod B wrote:

> Du behøver heller ikkke genstarte, bare logge ut & inn igjen.

Okay. Jeg har ikke haft Mac i et halvt års tid, så må indrømme jeg er
lidt rusten. I al fald skal alle kørende applikationer genstartes -
hvilket jo naturligvis ogås kan klares ved at logge ud. :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-01-05 01:52

In article <1gqambf.1fd0hkmmrftaeN%NOT.diskworld@mac.com.INVALID>,
NOT.diskworld@mac.com.INVALID (Zaphod B) wrote:

> Du behøver heller ikkke genstarte, bare logge ut & inn igjen.

Hov-hov, det var Peter Andersen, der skrev det
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 12-01-05 21:27

Michel Christensen <mc@XXXtheboomerang.org> wrote:

> Det forholder sig sådan at du får en multisproget OS X med. Dvs. du
> vælger bare at lave sproget om og genstarter, hvis du vil skifte.

Det hér er jo en af de rigtig sjove ting ved mac mini: Med alle andre
macs har det været lidt ubekvemt at købe den i udlandet, fordi man
betalte for et udenlandsk tastatur, som man enten skulle døje med, eller
også betale dobbelt for at erstatte med et dansk. Men denne har jo slet
ikke tastatur med i prisen, og med et multi-sproget OS er der intet at
betænke sig på - $499 er 2830 med dagens kurs, og papkassen fylder godt
nok ikke meget i bagagen. Det er jo perfekt - især når man som jeg skal
til USA anden uge i februar

/hc

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-01-05 23:28

Hans Christian Hansen wrote:

> [...]
> betænke sig på - $499 er 2830 med dagens kurs, og papkassen fylder godt
> nok ikke meget i bagagen. Det er jo perfekt - især når man som jeg skal

Du bør nok forudbestille den så den ligger klar til dig.

JonB

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 12-01-05 23:46

Jon Bendtsen wrote:

> Du bør nok forudbestille den så den ligger klar til dig.

Husk også en et adaptersæt, så den passer til danske stikkontakter når
du kommer hjem !

Fra : Peter Andersen

Dato : 13-01-05 16:41

On Wed, 12 Jan 2005 23:46:17 +0100, Henry Lerche Madsen
<lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]

Bemærk, at der ikke er worldwide-garanti på Mac Mini. Dette gives kun
på deres såkaldt portable-produkter eks. iPod eller iBook/PowerPook.

Hvis du går ind i en Apple Store, så vil de med garanti kun have en
standardkonfiguration. Vil du have maskinen BTO (dvs.
custom-configureret) med eks. indbygget bluetooth eller airport
extreme, så skal den bestilles over Apples Online Store. Du kan kun
købe med et betalingskort, der har en US billing address dvs. ikke et
dansk betalingskort.

>Husk også en et adaptersæt, så den passer til danske stikkontakter når
>du kommer hjem !

Adapteren kører 100-240 Volt. Man kan enten købe ny ledning til
power-adapteren (eks. hos Brinck) eller blot købe en lille converter
til 2 $, der konverterer stikket.

Mvh

Peter

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 13-01-05 22:27

Peter Andersen <plandersen@OSAMABINLADENyahoo.com> wrote:

> Bemærk, at der ikke er worldwide-garanti på Mac Mini. Dette gives kun
> på deres såkaldt portable-produkter eks. iPod eller iBook/PowerPook.

Hmm. Det er der jo noget om ...

> Adapteren kører 100-240 Volt. Man kan enten købe ny ledning til
> power-adapteren (eks. hos Brinck) eller blot købe en lille converter
> til 2 $, der konverterer stikket.

.... eller klippe stikket af, afisolere lidt af ledningen og sætte et
stik til 6,95 nede fra supermarkedet på ...

/hc