Ram til iMac ?
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 07-01-05 15:39

Nu fatter jeg godt nok ikke en bønne !
Det drejer sig om en gl. spand af en iMac 266-mhz "Life Savers"
Efter hvad jeg kan læse rundt omkring så skulle den være bestykket med 2
stk. PC66 144 pin SO-DIMM sockets, korrekt ikke ??
Jeg finder nemt den ene bag ved pladen ved siden af kølepladen til
processoren.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=43013 (FIG. 2)

Ellers kan jeg kun se en anden sokkel med nogle klodser der ligner ram
men i den sokkel der passer en 144 pin SO-DIMM ikke i !
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=43013 (FIG. 4)

Er der ydeligere en sokkel gemt et sted, eller er det 2 forskellige
ramklodser der skal monteres i denne Mac ??

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 07-01-05 16:37

In article <41de9ef1$0$11444$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der ydeligere en sokkel gemt et sted, eller er det 2 forskellige
> ramklodser der skal monteres i denne Mac ??

Det er to. Den andre sitter inne i prosessormodulen, tror jeg. Du må
nesten google litt for å se hva du finner, jeg husker det var en god
bruksanvisning på nettet et sted. Jeg satte i sin tid 2*128 i en
original iMac 233, men det er så lenge siden at jeg tar ikke sjansen på
å beskrive det lengre.

PS: Den andre slotten du ser, er antagelig til VRAM. Husker jeg rett,
kan den akseptere en 2 el 4 MB brikke, den siste gir deg totalt a
whopping 6MB.

--
/Z

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 07-01-05 17:18

> [...]

> Er der ydeligere en sokkel gemt et sted, eller er det 2 forskellige
> ramklodser der skal monteres i denne Mac ??

Den anden sokkel er på undersiden af motherboardet. Der er en vejledning
med billeder her:
<http://www.theimac.com/ram_under.shtml>

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 07-01-05 18:29

Henry Lerche Madsen wrote:

Kanon, tak skal i have, nu er den lille iMac oppe på 256mb ram, jeg smed
to klodser i som jeg købte på Qxl for kr. 300,- så det var jo billigt nok.
Nu vi har fat i det, hvor kan man købe det lille 3,6v backupbatteri, er
det er photobatteri ? kan man evt købe det i en forretning der handler
med photo ting ??

Fra : Morten Lind

Dato : 07-01-05 19:40

> [...]

> Nu vi har fat i det, hvor kan man købe det lille 3,6v backupbatteri, er
> det er photobatteri ? kan man evt købe det i en forretning der handler

Tillykke med det første og ja til det sidste(ca. 70,- kr.) - (Kan også
fås på velassorterede tankstationer).
M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-01-05 20:28

In article
<1gq1ahv.o8njd516uqwwqN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

> Tillykke med det første og ja til det sidste(ca. 70,- kr.) - (Kan også
> fås på velassorterede tankstationer).

Så kan man sikkert også købe det på nettet:

<http://batterier.dk>
<http://billigebatterier.dk>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 07-01-05 22:36

Henrik Münster wrote:

> Så kan man sikkert også købe det på nettet:
>
> <http://batterier.dk>
> <http://billigebatterier.dk>

Dutter ikke, det skal jo helst være i går !!

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-01-05 22:56

In article <41df00bc$0$67846$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Dutter ikke, det skal jo helst være i går !!

De plejer nu ellers at være ret kvikke. Bestiller man inden kl. 16, hvis
jeg husker ret, så sender de samme dag. Men hvis du skal ud at købe i
morgen eller har gjort det i dag, så er det selvfølgelig hurtigere. Hvis
du kan finde batteritypen, så kunne det jo være meget sjovt at
sammenligne med prisen hos online-butikkerne.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 08-01-05 14:40

Henrik Münster wrote:

> [...]
> du kan finde batteritypen, så kunne det jo være meget sjovt at
> sammenligne med prisen hos online-butikkerne.

Åhh, du store kineser, det er ikke let at finde i div. butikker på
Lolland-Falster efter over 20 butikker og over 120 km i formiddags så
har jeg givet op. Hvorfor skal Apple altid være så anderledes ???
Nu er det bestilt hos en lokal elektronik og computer-pusher som
forøvrigt ikke havde hørt om et sådan batteri før, 1/2AA og 3,6V det gav
ham sjove ansigtstræk!! Nu må vi så bare se hvad der kommer frem, måske
en kickstarter til et gl. Major køleskab

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-01-05 16:05

In article <41dfe2b9$0$1061$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
> [...]

> ham sjove ansigtstræk!! Nu må vi så bare se hvad der kommer frem, måske
> en kickstarter til et gl. Major køleskab

Og netop derfor er postordre/ eller internetbutikker ofte hurtigere i
praksis end en fysisk butik. Batterier.dk har et 1/2 AA 3,6 Volt til kr.
72,-. Det hedder Tekcell SB-AA02.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 14-01-05 15:33

Henrik Münster wrote:

> Og netop derfor er postordre/ eller internetbutikker ofte hurtigere i
> praksis end en fysisk butik. Batterier.dk har et 1/2 AA 3,6 Volt til kr.
> 72,-. Det hedder Tekcell SB-AA02.

Så fik jeg afhentet batteriet, jeg måtte give kr. 69,75 for det og så
var det endda bestilt hjem. Så af og til kan man nu godt støtte de
lokale, hvis man ellers har tid til at vente.