Harddisk til Lombard
Fra : Steen

Dato : 05-01-05 12:52

Hej,

skal jeg kigge efter en bestemt type harddisk, hvis jeg vil købe en
større til min computer?

Hilsen

Steen

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 05-01-05 13:28

Steen skrev:

> Hej,
>
> skal jeg kigge efter en bestemt type harddisk, hvis jeg vil købe en
> større til min computer?

Ifølge her:
http://www.lowendmac.com/pb2/lombard.shtml
http://eshop.macsales.com/Catalog_Item.cfm?ID=5434&Item=TOSMK4026GAX
skal du passe på med interfacet og sørge for at det kan tale ATA-5.

Nogen nyere harddiske er åbenbart *kun* ATA-6 og *!IKKE!*
bagud-kompatible med tidligere versioner af ATA-standarderne.

Det nederste link af de ovenstående giver dig en hel del alternativer.
(se helt nederst på siden)

Det skal selvfølgelig være en 2.5" og mit råd er så at gå efter den
største kapacitet du har råd til. Pt er det største man kan få i 2.5"
80/100GB. Man kan sgu altid bruge et par GB mere på sin harddisk.

Yderligere, hvis du stadig vil have glæde af din gamle harddisk, så vil
jeg anbefale at købe et externt kabinet til den. Det er en genial
løsning til backup af de vigtigste data i ens hjemmemappe eller til
transport af data fra sted til sted.
http://eshop.macsales.com/Catalog_Page.cfm?Parent=1087&Title=&Template=1

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Erik Richard

Dato : 05-01-05 20:23

Hej Bjarne

Bjarne D Mathiesen wrote:

> [...]
> bagud-kompatible med tidligere versioner af ATA-standarderne.
>
> Det nederste link af de ovenstående giver dig en hel del alternativer.

Dette gælder ikke for Hitachi/IBM TravelStar. De kan bruges både til
ATA-3, 4, 5 og 6. Std. står den til 5, når man køber den.

> Det skal selvfølgelig være en 2.5" og mit råd er så at gå efter den
> største kapacitet du har råd til. Pt er det største man kan få i 2.5"
> 80/100GB. Man kan sgu altid bruge et par GB mere på sin harddisk.

Man kan godt få 120gb 2,5" diske, men de er hundedyre, så en 60-80gb
disk er rimelig i pris - jvf. edbpriser.dk.

> [...]
> jeg anbefale at købe et externt kabinet til den. Det er en genial
> løsning til backup af de vigtigste data i ens hjemmemappe eller til

Det er nemlig en særdeles god idé. Det samme har jeg selv gjort. Men det
kan ikke betale sig blot for en enkelt 'On-The-Fly' eller Elite 2.5"
kasse at bestille den hos OWC.

SHG her i Viby har dem til 249kr. inkl. moms for en Transcend aluminiums
box inkl. kunstlædertaske og driver CD til både Windows og Mac OS 9 og i
OS X er den native og behøver ingen driver. Det gør den heller ikke i OS
9.2.x, hvis man har udv. 'USB Missing Devices', så kører den også
native. Denne udv. finder man i 'USB DDK 1.5.b1', som kan downloades på
både Apples site og hos versiontracker.com.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Erik Richard

Dato : 05-01-05 20:13

Hej Steen

Ja, den må max være 12mm høj - helst kun 9mm, da monteringsskinnen er
beregnet til 9mm, og hvis man køber en 12mm, skal man have en ny
bundskinne, hvor hullerne sidder lidt anderledes.

Vælg en Hitachi/IBM TravelStar på min. 5400rpm i str. 40gb og op. Det er
fremragende diske. Både Lombard og Pismo er født med TravelStar diske.

Køb ikke de noget billigere Fujitsu 5400rpm og 4200rpm, der er for mange
fejl på dem. Desuden varmer de lidt rigeligt, så man skal have HD
vågeblus sat til 5-10min, ellers bliver computeren meget varm ovenpå, og
blæseren vil køre det meste af tiden.

mvh. Erik Richard