Postfix og udgående post
Fra : Anders Krøyer

Dato : 18-12-04 23:10

Hej!

Er der en unix haj herinde der ved om der med 10.3.7 opdateringen er
sket ændringer med postfix, jeg har haft min aktiveret som udgående
posthus (localhost) og det har virket forbilledligt efter megen terminal
nørden og ændring af uid på div. i netinfomanager. Men efter 10.3.7
opdateringen kommer min mail ikke længere frem, umiddelbart flyver den
afsted som den plejer men ingen modtager den længere og det er jo
ikke lige finten med at sende mail... Jeg får ingen fejlmeldinger
tilbage.

Jeg takker for alle indspark der kan lede mig på spor og løse dette
problem.

hilsen

Anders

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : Anders Krøyer

Dato : 18-12-04 23:46

In article <bassballs-D99C4D.23102118122004@sunsite.dk>,
Anders Krøyer <bassballs@antispam.mac.com> wrote:

> [...]
> afsted som den plejer men ingen modtager den længere og det er jo
> ikke lige finten med at sende mail... Jeg får ingen fejlmeldinger

Hej igen!

Just for the record! Har testet og fandt ud af at min .mac mail heller
ikke længere virkede på port 25 som den normalt har stået på til
udgående, så det er nok TDC (webspeed) der har strammet op og ikke
længere tillader jeg bruger eget "posthus", da jeg skiftede .mac til
port 587 kørte den igen.

næste spørgsmål er om nogen herinde kan bekræfte dette og om der er en
finte til at omgå det. (altså at få localhost (postfix) til at virke på
TDC igen )

~ Anders

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 19-12-04 01:23

Anders Krøyer wrote:
> [...]
> port 587 kørte den igen.
>
> næste spørgsmål er om nogen herinde kan bekræfte dette

http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_int_mail_opsaetning_8
http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_int_mail_opsaetning_7
http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_int_mail_opsaetning_6

Både TDC, Tiscali og CyberCity har nu som standard blokeret for port 25
udgående. Du kan sende dine onde øjne til alle brugere af WinTel
maskiner samt Bill i Redmond.

> og om der er en
> finte til at omgå det. (altså at få localhost (postfix) til at virke på
> TDC igen )

Alle tre udbydere tilbyder også såkaldte professionelle abonnementer
hvor port 25 er åben.

Ellers er alternativet at prøve at opsætte Postfix så den benytter
asmtp.mail.dk som relayhost (afsnittet '# INTERNET OR INTRANET' i main.cf)
http://www.cutedgesystems.com/weblog/Tutorials/PostfixEnabler.html
http://www.dyndns.org/support/kb/mailserveroutbound.html#postfix
http://postfix.state-of-mind.de/patrick.koetter/smtpauth/smtp_auth_mailservers.html

Det store problem er dette afsnit:
--- citat start ---
Ændringen indebærer desuden, at mailadressen man sender fra, skal høre
til abonnementet. Det betyder, at man ikke kan anvende en mailadresse
fra arbejdet, et andet internetabonnement, hotmail e.lign. som sin
afsenderadresse.
--- citat slut ---

Rent umiddelbart har jeg ikke kunnet finde ud af hvordan man sætter
Postfix op til også at logge ind med den email adresse, som man har
knyttet til sin brugerkonto. TDC foreslår selv at man sætter From til at
være ens email-konto hos TDC og så lader Reply-to reflektere den email
man ønsker svar til / virkeligt ønskede at sende fra. Hvis TDC parser
den email der bliver sendt og checker 'From:' er der ingen som helst
måde at sende som man er på en anden email konto. Ellers burde der være
en eller anden mekanisme i Postfix.

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Jesper

Dato : 19-12-04 11:43

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Alle tre udbydere tilbyder også såkaldte professionelle abonnementer
> hvor port 25 er åben.

Port 25 er åben hos Tiscali, jeg har nemlig ingen problemer med at sende
via min Hotpop konto! (og jeg har ikke et pro abonnement!)
--
Say hello to my little friend.---John Holmes...
DVD Collection:

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 19-12-04 13:22

Jesper wrote:

> Port 25 er åben hos Tiscali, jeg har nemlig ingen problemer med at sende
> via min Hotpop konto! (og jeg har ikke et pro abonnement!)

Tiscali ændrede politik og abonnementsformer på et tidspunkt.
De eksisterende konti kørte uændrede videre med alle porte åbne.
Jeg synes bestemt jeg kan huske at jeg på et tidspunkt så at også
Tiscali blokerede for port 25 på den ene af deres abonnementsformer.
Hvis man går de tekniske beskrivelser igennem kan man se at man kun med
bredbånd plus får en fast IP-adresse, men pt kan jeg ikke finde noget
eksplicit om en blokering af port 25.

TDC er helt slem og blokerer for port 25 både ind og ud.
http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_int_bb_faq_58627
!!!NB!!! Denne er også relevant for Anders. Det kan være at det ikke er
helt så slemt som jeg oprindeligt troede og at man kan slippe for at
autorisere sig når man bruger smtp.mail.dk som relayhost, men det må
Anders jo så eksperimentere lidt med

CyberCity: situationen er mere eller mindre som for Tiscali.

Og nu !har! jeg kigget godt og grundigt efter hos både CC og T

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa
denne besked er skrevet i et totalt M$/Intel-frit miljø
MacOS X 10.3.6 Panther ; Mozilla 1.8a5 ; PowerPC G4 800MHz

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 23-12-04 10:02

Bjarne D Mathiesen wrote:

> [...]
> helt så slemt som jeg oprindeligt troede og at man kan slippe for at
> autorisere sig når man bruger smtp.mail.dk som relayhost, men det må

Jeg var på et netværk i går, der kørte op mod TDC.
Jeg havde success med bare at sætte : relayhost = smtp.mail.dk - så gik
min udagående email helt fint igennem.

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 19-12-04 00:03

Anders Krøyer wrote:
> [...]
> posthus (localhost) og det har virket forbilledligt efter megen terminal
> nørden og ændring af uid på div. i netinfomanager.

det skulle ikke have været nødvendigt at ændre noget som helst i netinfo
manager for at få Postfix til at fungere.

hvad ændrede du der?

for at få Postfix til at starte skulle det være nok at ændre i
/etc/hostconfig og sætte MAILSERVER=-YES-

> [...]
> afsted som den plejer men ingen modtager den længere og det er jo
> ikke lige finten med at sende mail... Jeg får ingen fejlmeldinger

Det undrer mig at du ikke får nogen fejlmeddelelse.

Hvad giver denne kommando : tail -20 /var/log/mail.log lige efter at du
har sendt en email? hvis det virker skal du se en række linier som disse:

Sep 30 22:57:28 Titanen postfix/smtpd[16147]:
connect from localhost[127.0.0.1]
Sep 30 22:57:29 Titanen postfix/smtpd[16147]:
39C78117636: client=localhost[127.0.0.1]
Sep 30 22:57:29 Titanen postfix/cleanup[16149]:
39C78117636: message-id=<415C7337.4090203@mathiesen.info>
Sep 30 22:57:29 Titanen postfix/smtpd[16147]:
disconnect from localhost[127.0.0.1]
Sep 30 22:57:29 Titanen postfix/qmgr[372]:
39C78117636: from=<macintosh@mathiesen.info>,
size=897, nrcpt=1 (queue active)
Sep 30 22:57:33 Titanen postfix/smtp[16151]:
39C78117636: to=<php-announce-sc.1096575668.ahdlgegiajb
mggbpekae-macintosh=mathiesen.info@lists.php.net>,
relay=pair1.php.net[216.92.131.4], delay=4,
status=sent (250 ok 1096577853 qp 45784)

Hvis det ikke virker sker der nul og niks med filen eller der er en
fejlmeddelelse om hvad der er gået galt.

> Jeg takker for alle indspark der kan lede mig på spor og løse dette
> problem.

De to filer der styrer dette findes jo (som du ved) i /etc/postfix og er
hhv main.cf og master.cf.

Jeg havde et problem, der kunne ligne dit, hvor symptomerne var:
1) en test-email fra 'TechTool Pro 4' kunne ikke sendes
men TechTool sagde dog at den ikke kunne sende
2) der var ingen nye linjer i mail.log - heller ikke fejl

Jeg sporede til sidst fejlen til master.cf, hvor denne linje:
smtp inet n - n - - smtpd
var kommenteret ud (#)

Der er senest blevet pillet ved Postfix i 'Security Update 2004-12-02'
(http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61798)

Det mærkelige var, at på 2 systemer der ligner hinanden *meget* (det ene
startede som en klon af det andet) var der igen problemer med det
originale, men klonen fik på et eller andet tidspunkt dette problem.

> hilsen
>
> Anders
>
> Venlig Hilsen
> Anders Krøyer

hvis du har mod på det, så kunne du måske være interesseret i at
opgrader din Postfix installation. den seneste v 2.0.x er 2.0.20 og der
er også kommet en v 2.1.5. Jeg har uden problemer opgraderet til 2.0.20
på 2 maskiner uden problemer.

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 19-12-04 01:47

Anders Krøyer wrote:
> Hej!
>
> Jeg takker for alle indspark der kan lede mig på spor og løse dette
> problem.

Der findes i hvert fald de følgende 2 bøger om Postfix:
http://www.oreilly.com/catalog/postfix/
http://www.oreilly.com/catalog/1593270011/

Jeg har læst den første. Den har den mangel at den ikke beskriver
hvordan man f.eks knytter Postfix sammen med andre ting som f.eks
webmail. Hvis man vil vide noget om den slags ting så skal man have fat
i http://www.postfix.org/ . Men så bliver det altså også gevaldigt nørdet!

Fra : Anders Krøyer

Dato : 20-12-04 01:21

In article <Bc4xd.76306$Vf.3616075@news000.worldonline.dk>,
> [...]

> hvordan man f.eks knytter Postfix sammen med andre ting som f.eks
> webmail. Hvis man vil vide noget om den slags ting så skal man have fat

Tusind tak Bjarne for dine fine fyldestgørende svar, det viste sig at
det er TDC der har blokeret for at min indbyggede og aktiverede postfix
(på min PowerBook) kunne sende mails hjemmefra (på Webspeed) det der er
sket er at de den 19 oktober lukkede ned for port 25, jeg har først
opdaget det nu da det ikke er effektivt før end ens kabelmodem er blevet
genstartet. Fra andre lokationer er der ingen problemer.

du nævnte også hvad jeg skulle i Netinfomanager, der måtte jeg ind fordi
jeg først havde brugt freewaren 'postfixenabler' som lavede koks i UID
of GID, og først efter jeg fandt en ordenlig vejledning på nettet og
lavede det om i terminal var jeg oppe at køre.

er der et hint til hvordan det er muligt at omgå TDC?

Det jeg vil er at alle mine eMail konti (arb, privat, og
"kunstnerkasketten", fra forskellige udbydere) fungerer udgående
uafhængigt af hvilken isp min laptop er på.

~ Anders

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 20-12-04 09:42

Anders Krøyer wrote:
> [...]
> of GID, og først efter jeg fandt en ordenlig vejledning på nettet og
> lavede det om i terminal var jeg oppe at køre.

Jeg vil gerne vide mere specifikt hvad der gik galt og hvilke referencer
du benyttede til at få det fikset. Det kan være nødvendigt for at kunne
hjælpe dig (og andre) senere.

> er der et hint til hvordan det er muligt at omgå TDC?

Læs mine 2 andre svar igen og følg linkene
Prøv først tippet i mit fra fra kl 13:21
Hvis det ikke virker, så skal du have fat i tippet fra kl 01:22

Prøv i begge tilfælde at se om PostfixEnabler kan gøre jobbet for dig -
der er kommet en ny version her til november. Beskrivelsen af
PostfixEnabler viser at den i hvert fald er i stand til at installere
IMAP og POP3 servere. Jeg kan ikke på dens hjemmeside se noget om at den
installerer en ny version af Postfix, men noget kunne tyde på det da den
er i stand til at slå SASL til, og så vidt jeg har kunnet finde ud af .
Hvis du vil undgå PostfixEnabler, så bliver det nørdet: meget moderat
nørdet hvis 13:21 tippet er godt nok - særdeles nørdet hvis det er kl
01:22 tippet med SALS du skal benytte.

Jeg har ikke selv benyttet PostfixEnabler - mine behov er nemlig ikke
fuldt inddækket af denne idet jeg også har brug for MySQL understøttelse
i Postfix. Endelig ønsker jeg fuldt ud at forstå tingene selv, idet jeg
også roder rundt med Linux på nogle gamle Mac'er der ikke er i stand til
at få installeret / fuldt understøtte Mac OS X.

> Det jeg vil er at alle mine eMail konti (arb, privat, og
> "kunstnerkasketten", fra forskellige udbydere) fungerer udgående
> uafhængigt af hvilken isp min laptop er på.

Du kan ikke længere gøre det uafhængigt af hvilken ISP du er på mere
grundet TDC. Du skal sætte en relayhost op - enten uden (kl 13:21
tippet) eller med autorisation (kl 01:22) - og den vil ikke virke fra
andre ISP, og skal derfor ændres/slås fra når du skifter ISP, hvilket er
simpelt nok. PostfixEnabler kan gøre det, men det skal så gøres manuelt
hver gang, hvilket nok bliver trælst i længden; eller der kan laves et
simpelt shell script til Terminalen.

Hvis du skal autorisere dig, er det muligt at du skal installere en ny
version af Postfix med SASL og TLC compileret ind. Det kan du få hos
http://fink.sourceforge.net/

Google er din ven --- nedenstående link er fundet med denne søgning:
http://www.google.com/search?q=apple+postfix+configure

Der er en vejledning i at starte fra bunden af med at installere Postfix
her: http://www.propellerheads.com/technical/serve_postfix_sasl_tls.php
men det er nok nemmere at gå omkring fink; og instruktionerne er
lettere forældede idet Postfix er på version 2.0.20 eller 2.1.5 alt
efter hvad man nu kan lide.

Der er installeret SALS biblioteker i Mac OS X, men det ser ikke ud til
at det er den fulde version af SASL. Desværre er det ikke til rent
umiddelbart at finde ud af om SASL er blevet compileret ind i Apples
version af Postfix - kun 'trial-and-answer' kan give denne oplysning.
Men hvis PostfixEnabler !ikke! installerer en ny version af Postfix, så
er SASL understøttet af Apples Postfix; og alt hvad jeg hidtil har
fundet tyder på at SASL *er* understøttet af Apples Postfix

Og læs også min kommentar i det første svar ang at bruge konti der ikke
er knyttet til TDC

> ~ Anders

Men for at komme videre skal jeg nu vide følgende:
-- vil du bruge PostfixEnabler igen
-- er det nødvendigt at bruge SASL
-- hvordan plejer du at rode rundt med main.cf
-- har du BBEdit installeret

Fra : Anders Krøyer

Dato : 20-12-04 11:39

> Men for at komme videre skal jeg nu vide følgende:
> -- vil du bruge PostfixEnabler igen

Det var ikke planen

> -- er det nødvendigt at bruge SASL

Det må jeg lige læse på, jeg er ikke helt med og kun en Unix nybegynder

> -- hvordan plejer du at rode rundt med main.cf

Jeg fulgte denne vejledning da jeg fik det til at virke i sin tid:

un you own Mac OS X v10.3 (Panther) Mail server in 5 minutes!
Send your e-mails with MaxBulk Mailer twice as fast bypassing your local
ISP SMTP server...

This document is based on stepwise.com article by Graham Orndorff
http://www.stepwise.com/Articles/Workbench/eart.index.html - Copyright
2001 Graham Orndorff

Mac OS X v10.3 (Panther) is shipped with a built-in mail server that
comes deactivated by default. This mail server, named "Postfix" is a
high-performance UNIX SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) server.
Postfix can be setup in less than 5 minutes and can make your MaxBulk
e-mails deliveries up as twice as fast. Furthermore you will no longer
need to use your ISP server, no more authentication, no more mails per
session limit... Postfix, as a full SMTP server, will deliver all your
e-mails directly to the recipients mailboxes.

The good news: once your Mail server's running, you will be able to set
any mail application to use it. This will boost all your day to day mail
deliveries.

Note: At the time of writing, Mac OS 10.3 ships with 2.0.10 release of
Postfix. This document assumes the reader is reasonably competent with
unix, and has administrative rights on the system in question.

Table of Contents

1-. What is Postfix, and why should I use it?
2.- Enabling Postfix
3.- Troubleshooting
4.- Restarting Postfix
5.- How to set MaxBulk Mailer to use Postfix?
6.- Legal Disclaimer

1-. What is Postfix, and why should I use it?

Postfix is the built-in mail server on Mac OS X v10.3 (Panther). It is
bundled with many Unix operating systems as well. By default, it is
disabled for security purposes, but it can be enabled easily by making a
small modifications. Enabling Postfix allows you to specify "localhost"
as your outgoing mailserver. By enabling Postfix, you'll never have to
change your mailserver settings again. Postfix is also quite fast.

To perform all the requested changes you will need to use the Terminal
utility.

Terminal is located in the Applications/Utilities folder

2.- Enabling Postfix

To enable Postfix, open the Terminal and type

sudo pico /etc/hostconfig

Typing "sudo pico /etc/hostconfig"

Find the line that has "MAILSERVER=-NO-" or "MAILSERVER=-AUTOMATIC-" and
change the "-NO-" or "-AUTOMATIC-" to "-YES-". Note: Control+V to go to

Changing "MAILSERVER=-NO-" to "MAILSERVER=-YES-"

Hit Control+'X', press 'Y' and return to save the changes to the file.

Next step is to create a 'postfix' group and a 'postdrop' account using
following commands:
(Write one command at a time followed by a carriage return)

echo 'postfix:*:23456:postfix' | sudo niload group /
echo 'postdrop :*:23457:' | sudo niload group /
echo 'postfix:*:23456:23456::0:0:Mail:/tmp:/usr/bin/false' | sudo niload
passwd /

Then we set Postfix directories owner with following commands:
(Write one command at a time followed by a carriage return)

sudo chown -R postfix /private/var/spool/postfix
sudo chown :postdrop /private/var/spool/postfix/public
sudo chown :postdrop /private/var/spool/postfix/maildrop
sudo chown :postdrop /usr/sbin/postqueue
sudo chown :postdrop /usr/sbin/postdrop

Next, you must adjust the Postfix configuration opening 'master.cf':

sudo pico /etc/postfix/master.cf

Typing "sudo pico /etc/postfix/master.cf"

Once on the file, go to next page (control+V) and uncoment the first
smtp line:

#smtp inet n - n - - smtpd

this way:

smtp inet n - n - - smtpd

Note: Control+V to go to next page and use the arrow keys to go up,
down, right and left.

Un-commenting line

Hit Control+'X', press 'Y' and return to save the changes to the file.

Next, you must adjust your domain and host name opening 'main.cf':

sudo pico /etc/postfix/main.cf

? Find the lines:

#myhostname = host.domain.tld
#myhostname = virtual.domain.tld

and add bellow:

myhostname = your.domain.tld (e.g. stan.maxprog.com)

? Find the line:

#myorigin = $mydomain

Uncomment it so it looks like this:

myorigin = $mydomain

Hit Control+'X', press 'Y' and return to save the changes to the file.

? You can now launch Postfix with:

sudo postfix start

? Restart PostFix with this command:

sudo postfix reload

? To force deliveries to start:

sudo postfix flush

When you restart, Postfix will be active. To use that mailserver, just
set your email client's outgoing mailserver to "localhost" or
"127.0.0.1".

You can verity the server is running by using telnet to connect to port
25 (SMTP): for example..

telnet localhost 25

Checking if Postfix is running with "telnet localhost 25" command

If your connection fails, you need to verify that you have a DNS
hostname for your computer and check for error messages in the
/var/log/mail.log file. The Postfix messages are quite verbose and a
great deal of help with debuggin a faulty installation.

Try sending yourself a test message from a remote computer, Be sure to
specify the destination as the hostname and username used on your Mac OS
X machine.

3.- Troubleshooting

Postfix can cause the startup process to hang. By making a minor
modification to the startup script, you can eliminate this hang. To do
so, open the Terminal and type "sudo pico
/System/Library/StartupItems/Postfix/postfix". Add an ampersand (&)
after the line with the Postfix command.

4.- Restarting Postfix

You can restart Postfix writing the following (in the Terminal):

sudo postfix reload

5.- How to set MaxBulk Mailer to use Postfix?

It is as easy as setting the SMTP host to "localhost" or "127.0.0.1"
(Set 'Account ID' to whatever you like)

In order to use Postfix just set the SMTP host to "localhost" or
"127.0.0.1"

At this point, you are ready to send e-mails as fast as hell bypassing
your local ISP SMTP server and delivering all your e-mails directly to
each recipient mailbox

> -- har du BBEdit installeret

Ja men jeg bruger mest Smultron

~ Anders

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 20-12-04 16:37

Anders Krer wrote:
> jeg er ikke helt med og kun en Unix nybegynder

Med andre ord: du kan følge en opskrift men forstår i bund og grund ikke
så meget af hvad fanden der sker

Nå, men hvis du ikke kan finde ud af det, så må vi jo - hvis du er
villig til det - have mig til at rode rundt i din maskine over en VPN
forbindelse

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 20-12-04 10:04

Bjarne D Mathiesen wrote:
> Der findes i hvert fald de følgende 2 bøger om Postfix:
> http://www.oreilly.com/catalog/postfix/
> http://www.oreilly.com/catalog/1593270011/

Du kan læse den første online på http://safari.oreilly.com/
Se diskussionen i tråden 'Hjælp til valg af uddannelse' 16/11/2004