Hej Jens, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:
> I fredags var Tiscali (62.79.79.29) blokeret af SpamCop
Det har de vist været næsten konstant gennem lange tider. Bl.a. og ikke
mindst Spamcop har særegne kriterier at køre den del på.
Det virkelige problem ligger dog i hostingudbydere, der ukritisk
og (værre) generelt anvender den slags lister til at køre deres mail
igennem.
Hvis de tilbød det som valgfrit for den enkelte kunde, ville det være
o.k. Så kunne kunden afgøre med sig, hvad han ville. Men hvis det er
noget påduttet (i.e. generelt/obligatorisk) fra hostingudbyderens side,
er det ret uheldigt.
> og i dag finder jeg den på Spamhaus's liste (se
>
http://www.spamhaus.org/SBL/sbl.lasso?query=SBL22939).
Yeps. Den IP er i en del andre:
<
http://www.ordb.org/lookup/rbls/?host=62.79.79.28>
Bemærk ordb.org's egen fremhævelse samme sted: "Note that ordb.org is
in no way associated with these 3rd party RBL's. Please follow the
below links for more information on the individual lists and their
procedures for removal"
Prøver man IP'en hos dem selv, er der intet:
<
http://www.ordb.org/lookup/?host=62.79.79.28>
> Problemet opstår måske i virkeligheden når modtageren så tjekker
> op mod disse lister, og ikke accepterer den forwardede mail...
>
Det gør det ja.
De fleste af den slags "3rd party RBL's" er ikke just velegnede til
det, de hos visse hostingudbydere anvendes til.
Personligt ville jeg ikke have noget hos hostingudbydere, der ikke
overlader mig selv til at bestemme, hvad der skulle filtreres.
Noget nær det idelle ville være a la Tiscalis brugerindstillelige
filtre _plus_ (naturligvis også brugerinstillig for den enkelte
postkasse) en "filtertilføjelse" om at lade det køre igennem ordb.org
(som man kan sætte og fjerne vilkårligt præcis som de andre filtre).
--
Hygge fra Århus - Rudi