Stofa - Ålborg?
Fra : Nicolai

Dato : 04-01-05 17:31

Min gode ven har stadig megaprobs med Stofa - idag 19% pakketab.

Når jeg tracer ham ser det ud til det er Ålborg-centralen der hoster -
skandale de ingen tidshorisont vil give - vi nærmer os det halve år.

Andre der har pakketab i nordjylland?

--
Med venlig hilsen / Best regards
Nicolai

http://www.webhostingdanmark.dk - Når "Fri trafik" ikke er nok!

Fra : reg

Dato : 04-01-05 18:08

Dato: 04-01-2005 10:42
Forventes løst: 05-01-2005 12:00
Lokation: 9000 Aalborg,

Beskrivelse:
Grundet problemer, kan der opleves nedsat fremkommelighed.

Vi arbejder på sagen.

Med venlig hilsen
StofaNet drift

Fra : Nicolai

Dato : 04-01-05 18:09

> Dato: 04-01-2005 10:42
> Forventes løst: 05-01-2005 12:00
> Lokation: 9000 Aalborg,
>
> Beskrivelse:
> Grundet problemer, kan der opleves nedsat fremkommelighed.

Tak for info. Så skriver jeg igen imorgen, for som sagt har vennen haft probs
i snart et halvt år.

Fra : S. Andersen

Dato : 04-01-05 18:43

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote in message

> Tak for info. Så skriver jeg igen imorgen, for som sagt har vennen haft
> probs i snart et halvt år.

Så har han jo haft et havlt år til at finde en anden udbyder ?

Fra : Sune Christesen

Dato : 04-01-05 19:03

> Så har han jo haft et havlt år til at finde en anden udbyder ?
Ærligtalt kan det ikke passe at en internetudbyder leverer en internetforbindelse
med konstant pakketab uden tilsyneladende at gøre en god nok indsats for
at forbedre problemet - det kan ikke passe man skal tvinges til at skifte
udbyder pga. dårlig kvaltiet af produktet og dårlig kundeservice.
Penge på oprettelser og gud ved hvad hænger heller ikke på træerne, desuden
kan det være at der ikke findes et tilsvarende produkt for vedkommende som
det Stofa leverer (rettere sagt, skulle have leveret).

Ironisk nok blev jeg selv tvunget til at skifte til CyberCity fra Telia Stofa,
så bakker op om at vedkommende skifter Stofa ud, men mener på ingen måde
at der er noget retfærdigt i at man skal tvinges til den slags.
Sune Christesen

Fra : Nicolai

Dato : 04-01-05 20:27

> Ironisk nok blev jeg selv tvunget til at skifte til CyberCity fra Telia
> Stofa, så bakker op om at vedkommende skifter Stofa ud, men mener på ingen
> måde at der er noget retfærdigt i at man skal tvinges til den slags.

Enig, han har netop skrevet til Cybercity, men jeg havde ellers set Stofa som
en seriøs udbyder - men fandt ud af de skider på kunderne.

Fra : Mikkel U.

Dato : 04-01-05 21:16

Nicolai wrote:

> Enig, han har netop skrevet til Cybercity, men jeg havde ellers set Stofa som
> en seriøs udbyder - men fandt ud af de skider på kunderne.

Den konklusion drager du ud fra de 2 Stofa kunder du kender ?

Der vil altid være skræk historier, det gælder for alle udbydere.

/mikkel

--
"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein

Fra : Nicolai

Dato : 04-01-05 21:28

> Den konklusion drager du ud fra de 2 Stofa kunder du kender ?
Hvorfra ved du hvad min baggrund for den konklusion er ?

> Der vil altid være skræk historier, det gælder for alle udbydere.

Se det er jeg 100% klar over - men enhver kunde ville være meget mere
tålmodig hvis de gav en tidshorisont.

Fra : Sune Christesen

Dato : 04-01-05 21:30

> Den konklusion drager du ud fra de 2 Stofa kunder du kender ?
>
> Der vil altid være skræk historier, det gælder for alle udbydere.
Sidst i december måned var der en anden tråd om Stofa, også af Nicolai, hvor
flere personer bekræftede problemet samt den dårlige behandling af problemet
som Telia Stofa leverede.

Men ja, der vil altid være gode og dårlige historier, jeg synes dog der er
urimeligt mange når det kommer til Stofa - måske har det sin indflydelse
at jeg selv har oplevet det fra første række som tidligere Stofa kunde, men
ikke desto mindre har jeg også hørt kritik fra så mange personer at jeg ikke
tror det er bøvlet værd.
Sune Christesen
http://www.ActiveWebs.dk/

Fra : Kaare

Dato : 05-01-05 01:54

"Sune Christesen" <sune@activewebs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvor
> flere personer bekræftede problemet samt den dårlige behandling af

Jeg har også i begge tråde set at der skrives at CC var et alternativ man
burde vælge. Taget i betragtning at Stofa har dobbelt så mange kunder som
CyberCity (kald det bredbånd), synes jeg at der er urimeligt mange indlæg
omkring problemer med Cybercity i forhold til de enkelte gange man ser et
indlæg omkring Stofa. Nogle vil sikkert mene at CC har "dygtigere" kunder og
Stofas kunder derfor sikkert ikke formår at klage over det - men jeg vil
næppe påstå at mine forældre og mange andre CC kunder jeg kender er en klap
bedre. Stofa kunder har til gengæld haft "bredbånd" i mange år, og har de
sidste par år haft landets bedste nyhedsserver (Telias).

> [...]
men
> ikke desto mindre har jeg også hørt kritik fra så mange personer at jeg

Jeg har hørt en del om problemer med StofaNet for nogle år siden, men som
skulle være saga blot. Jeg skal ikke kunne fortælle hvad problemet er - men
hvis det er nogle af Stofas store gateways der har problemer som ikke
påvirker surf, email og den slags, kan jeg måske forstå at man ikke tager
chancen og bare udskifter og roder med udstyret. Stofa kører trods alt
trafiktaksering, så der er nok en speciel opsætning på deres udstyr - så
måske skal der laves mange ting om?

.... det skal dog siges at halvt år lyder som uacceptabelt længe... men jeg
har også lært efterhånden at tage alle disse flame attacks med en gran salt,
selv et par dage kan have en tendens til at blive et par måneder inden det
når ud i nyhedsgrupperne.

/Kaare

Fra : Sune Christesen

Dato : 05-01-05 16:06

> [...]
> urimeligt mange indlæg omkring problemer med Cybercity i forhold til
> de enkelte gange man ser et indlæg omkring Stofa.
Hvad baserer du dette på? De seneste tal fra IT- og Telestyrelsen viser så
vidt jeg kan se at CyberCity har en markedsandel på 6%, svarende til godt
og vel 92.000 kunder, og Telia (hele Telia, ikke bare Stofa abbonenter) på
9%, svarende til godt og vel 145.000 kunder.

> [...]
> kører trods alt trafiktaksering, så der er nok en speciel opsætning på
> deres udstyr - så måske skal der laves mange ting om?
Uanset hvor stor en ændring (eller hvor mange ændringer) der er tale om,
hvor lang tid det tager eller hvad ved jeg så er det for dårligt at en internetudbyder
over så stor en tidshorisont intet har fået gjort eller informeret kunderne
om hvad de har til hensigt at gøre.

> [...]
> en gran salt, selv et par dage kan have en tendens til at blive et par
> måneder inden det når ud i nyhedsgrupperne.
Kunne ikke være mere enig - dog stoler jeg på Nicolai eftersom jeg selv har
været Stofa kunde for flere år siden og selv var problemramt, så set med
mine øjne er problemet blot større end det halve år Nicolai omtaler :)
Sune Christesen
http://www.ActiveWebs.dk/

Fra : Nicolai

Dato : 05-01-05 17:01

> [...]
> været Stofa kunde for flere år siden og selv var problemramt, så set med
> mine øjne er problemet blot større end det halve år Nicolai omtaler :)

God ting med sund fornuft her i news :)

Dobbeltcheckede lige starttidspunket - august begyndte det så småt, og blev
slemt i september siger han.

Fra : reg

Dato : 05-01-05 17:08

www.run2net.dk - igen?

Fra : Sune Christesen

Dato : 05-01-05 17:18

> www.run2net.dk - igen?
Er det muligt at bede dig uddybe din besked en smule?
For det første er det en meget kort og mangelfuld besked, for det andet så
eksisterer domænenavnet run2net.dk ikke i skrivende stund.
Sune Christesen

Fra : reg

Dato : 05-01-05 17:27

Sune Christesen wrote:

> [...]
> For det første er det en meget kort og mangelfuld besked, for det andet
> så eksisterer domænenavnet run2net.dk ikke i skrivende stund.

Google run2net

reg

Fra : Allan Joergensen

Dato : 05-01-05 17:48

Sune Christesen <sune@activewebs.dk> wrote:

> [...]
> og vel 92.000 kunder, og Telia (hele Telia, ikke bare Stofa abbonenter) på
> 9%, svarende til godt og vel 145.000 kunder.

Markedsandel af hvad?

--
Allan Joergensen

"Boy, are we glad to see you!" La Forge to Data

Fra : Sune Christesen

Dato : 05-01-05 18:05

> Markedsandel af hvad?
Internetabbonementer - skal dog bemærkes at det er alle typer, ikke kun "bredbånd".
Sune Christesen
http://www.ActiveWebs.dk/

Fra : Kaare

Dato : 06-01-05 09:29

> Internetabbonementer - skal dog bemærkes at det er alle typer, ikke kun
"bredbånd".
> --

Ja, men kun blandt private... ellers kan det jo være at TDC, Tele2, CC og så
videre kun tæller en hver?

Jeg tager også de tal med et gran salt. :)
De er både bagefter, og beskriver ikke så godt (er generelt noget utilfreds
med telestyrelsens opgørelse).

/Kaare

Fra : Kaare

Dato : 06-01-05 09:23

> [...]
> og vel 92.000 kunder, og Telia (hele Telia, ikke bare Stofa abbonenter) på
> 9%, svarende til godt og vel 145.000 kunder.

De seneste tal jeg kender, fra inde i de to firmaer, er at CC skulle have
nogle af 60 tusinde DSL kunder (jeg snakker ikke om dial-up, som Stofa jo
iøvrigt ikke har nogle af), og Stofa skulle have et sted mellem 120 og 130
tusinde kunder. Det giver ca det dobbelte...

Der er dog langt imellem at man hører klager over StofaNet i nyhedsgrupperne
(udover selvfølgelig dette problem). Stofa har samtidig fået ca 30.000 nye
kunder i en periode hvor CC har fået ca 10.000 nye kunder. Nu har jeg jo
ikke StofaNet, men min opfattelse er at de har taget sig alvorligt sammen de
seneste par år... hvilket så siger mig at det næppe er fordi de skider på
kunderne at de ikke har løst dette problem endnu.
- Men det er klart, jeg gætter jo bare.

> [...]
> været Stofa kunde for flere år siden og selv var problemramt, så set med
> mine øjne er problemet blot større end det halve år Nicolai omtaler :)

Jeg mener også at have hørt noget for nogle måneder siden. Men vi gætter
bare. Der er ikke nogle der skriver til deres support, og spørger om det er
muligt at få en teknisk forklaring på hvorfor det tager så lang tid?

/Kaare

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-01-05 22:09

"Sune Christesen" <sune@activewebs.dk> wrote in message
> Ærligtalt kan det ikke passe at en internetudbyder leverer en
> internetforbindelse med konstant pakketab uden tilsyneladende at gøre en
> god nok indsats for at forbedre problemet -

Det kan jo være fordi stofa vil have penge, for når der er pakketab er det
jo kunden der kommer til at betale for pakketabet... Hvis man vil overføre
10MB og der er 10% pakketab bruger man jo 11Mb traffik som skal betales for
hos stofa

Fra : Sune Christesen

Dato : 06-01-05 13:45

> [...]
> det jo kunden der kommer til at betale for pakketabet... Hvis man vil
> overføre 10MB og der er 10% pakketab bruger man jo 11Mb traffik som

Hehe, interessant teori - tvivler dog ;)
Sune Christesen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-05 14:14

Sune Christesen skrev:

>Hehe, interessant teori - tvivler dog ;)

Den falder til jorden som en vingeskudt gris.

Jeg bruger under 1 GB af de 5 jeg har til rådighed for samme
pris. Stofanet kunne altså femdoble min trafik uden at tjene en
rød reje på det.

Der er kun lidt at hente fra de kunder der ligger lige på vippen
til næste beløbsgrænse. Det er næppe så mange at det kan betale
sig at skaffe sure kunder på den konto.

--
Bertel

Fra : Sune Christesen

Dato : 06-01-05 16:22

> [...]
>
> Der er kun lidt at hente fra de kunder der ligger lige på vippen til
> næste beløbsgrænse. Det er næppe så mange at det kan betale sig at

Jeg tror nu det var en joke fra hans side :)
Sune Christesen

Fra : Peter Kjellerup Rasm~

Dato : 05-01-05 19:54

Nicolai wrote:

> Tak for info. Så skriver jeg igen imorgen, for som sagt har vennen haft probs
> i snart et halvt år.
Bare sådan af ren nysgærrighed...
Hvad endte dette egenligt med? Er problemerne løst?

mvh
Peter

Fra : Nicolai

Dato : 05-01-05 20:17

>Bare sådan af ren nysgærrighed...
>Hvad endte dette egenligt med? Er problemerne løst?

11% pakketab netop nu...

Fra : Christian Hove

Dato : 05-01-05 21:46

Sådan her ser det ud herfra lige nu:

Ping-statistikker for 212.10.10.20:
Pakker: Sendt = 100, modtaget = 94, tabt = 6 (6% tab),
Beregnet tid for rundtur i millisekunder:
Minimum = 9ms, Maksimum = 112ms, Gennemsnitlig = 13ms

212.10.10.20 er signon.stofanet.dk

/Christian (Aalborg)

Fra : Morten Davidsen

Dato : 05-01-05 22:08

"Christian Hove" <news@hoves.net> skrev i en meddelelse
> Ping-statistikker for 212.10.10.20:
> Pakker: Sendt = 100, modtaget = 94, tabt = 6 (6% tab),
> Beregnet tid for rundtur i millisekunder:
> Minimum = 9ms, Maksimum = 112ms, Gennemsnitlig = 13ms
Hmm ... nu prøvede jeg lige at trace lidt fra min unix box til din IP .. og
fik følgende vedr. pakketabet:
gw-aalb-7.access.stofa.net - 3% pakketab
D40A1819.rev.stofanet.dk - 3% pakketab
3E6B55FA.rev.stofanet.dk - 12% pakketab

Det tyder altså på at det er flere steder i Stofanet's udstyr at der opstår
pakketab.

Det sjove at når jeg f.eks. tracer til andre gateway's på aalborg centralen
er der også pakketab.
gw-aalb-6.access.stofa.net - 11% pakketab

/MD

P.S. programmet jeg har brugt til at trace er Matt's Traceroute som f.eks.
kan vise på hvilke hops pakketab opstår.

Fra : Kaare

Dato : 06-01-05 09:17

> [...]
> Beregnet tid for rundtur i millisekunder:
> Minimum = 9ms, Maksimum = 112ms, Gennemsnitlig = 13ms

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide hvad resultatet er hvis det ikke
er ICMP pakker. Hvis det skyldes at ICMP er nedprioriteret vil de fleste af
disse pakketab ikke have nogen praktisk betydning.

/Kaare

Fra : Casper Glargaard Chr~

Dato : 17-01-05 18:50

> [...]
> er ICMP pakker. Hvis det skyldes at ICMP er nedprioriteret vil de fleste af
> disse pakketab ikke have nogen praktisk betydning.

Jeg har kørt nogle tests fra Aalborg.

Jeg oplever et UDP pakketab på ca. 6% i tidsrummet fra 15.00-24.00
dagligt på hverdagene, og stort set det samme i dagtimerne i weekenderne.

Om natten oplever jeg stort set ingenting...

/Casper

Fra : Morten Davidsen

Dato : 04-01-05 21:43

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>en masse om pakketab</KLIP>
Prøv at tjekke tråden "Stofa - pakketab igennem 4 mdr" fra d. 26-12-2004 i
denne gruppe.

Link til tråden: news:41ceddba$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

/MD

Fra : Nicolai

Dato : 04-01-05 22:18

> Link til tråden: news:41ceddba$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
Den kender jeg godt ;)

Fra : Nicolai

Dato : 15-01-05 23:18

Tja, aalborg smider stadig 3% - jeg synes det er pinligt af stofa

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-01-05 23:28

Nicolai <spam2005@nifo.dk> writes:
>Tja, aalborg smider stadig 3% - jeg synes det er pinligt af stofa

Da ikke generelt. Har flere venner, der kører upåklageligt deroppe.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten Davidsen

Dato : 16-01-05 01:12

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse
> Da ikke generelt. Har flere venner, der kører upåklageligt deroppe.
Hmm ... sikker på de "mærker" pakketabet?
Har lige haft lidt tests kørende og der er p.t. 3% pakketab på
gw-aalb-6.access.stofa.net og lige nu kan ikke siges at være "prime time"
gw-aalb-7.access.stofa.net ser dog ud til at køre uden pakketab .. så måske
har de løst nogle af problemerne?

Man må da sige at det er blevet bedre i forhold til da jeg skrev denne tråd

/MD

Fra : Nicolai

Dato : 16-01-05 10:41

> Hmm ... sikker på de "mærker" pakketabet?
> Har lige haft lidt tests kørende og der er p.t. 3% pakketab på
> gw-aalb-6.access.stofa.net og lige nu kan ikke siges at være "prime time"

Netop også det jeg frygter. Upåklageligt for uvidende er at det virker. Os
andre kræver lidt mere . . .

Fra : Henrik Brandt

Dato : 19-01-05 19:46

Nicolai wrote:
> [...]
>
> Når jeg tracer ham ser det ud til det er Ålborg-centralen der hoster -
> skandale de ingen tidshorisont vil give - vi nærmer os det halve år.

Stofa har været ved at lave noget service-arbejde i Aalborg, jvf.
http://driftstatus.stofanet.dk/msg01245.html.

Er pakketabsproblemet forsvundet hos dem der har oplevet det?

/ Henrik Brandt

Fra : Nicolai

Dato : 19-01-05 19:42

> Stofa har været ved at lave noget service-arbejde i Aalborg, jvf.
> http://driftstatus.stofanet.dk/msg01245.html.
>
> Er pakketabsproblemet forsvundet hos dem der har oplevet det?

Det har været så grelt siden 3. kvartal 2004 at jeg ikke engang gider pinge.

Min ven har bestilt Cybercity Xdsl.

Fra : Henrik Brandt

Dato : 19-01-05 20:38

Nicolai wrote:

> Det har været så grelt siden 3. kvartal 2004 at jeg ikke engang gider pinge.
>
> Min ven har bestilt Cybercity Xdsl.

Kan du ikke prøve at teste det alligevel?? Det kunne jo være du blev
positivt overrasket.

// Henrik Brandt

Fra : Casper Glargaard Chr~

Dato : 19-01-05 20:51

> Stofa har været ved at lave noget service-arbejde i Aalborg, jvf.
> http://driftstatus.stofanet.dk/msg01245.html.
>
> Er pakketabsproblemet forsvundet hos dem der har oplevet det?
>
> / Henrik Brandt

Jeg er igang med at teste det, og jeg kan sige at problemet er blevet
løst

Der er stadig en smule pakketab, men det er ikke et konstant pakketab
som det var før. Jeg skal dog lige nævne, at pakketabet heroppe stadig
er større end i f.eks. Billund hvor jeg har haft en til at teste for mig.

/Casper