Nyt spændende ATI på vej
Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 14-01-05 15:28

ATI er på vej med et nyt "budget"-kort som ser ret spændende ud: X800 XL.

Det skulle være stort set så hurtigt som X800 XT, men meget billigere:
Prisen på 299$ skulle ligge 100$ under et nVidia 6800 GT, dvs. det burde
blive 25% billigere end GT'et herhjemme også.

Der er en test her:
http://www.driverheaven.net/reviews/x800xl/index.htm

Det burde også bruge lidt mindre strøm, det siges nemlig at det bliver lavet
på den nye 11? proces, mod de 13? der bruges nu.

Så er der bare at se om de denne gang kan få produceret kortene, så de
bliver til at købe. Og hvad prisen så bliver herhjemme.

Men det var nok et kort der kunne friste mig, ihvertfald hvis de laver en
AGP-udgave, det har de desværre ikke nu.

/Henrik

Fra : Jonas

Dato : 14-01-05 15:45

man kan forudbestille det hos databutikken i sverige:
http://www.databutikken.com/dk/default.php?artId=GCRX800XL-V

til den "lille" sum af 3151,- DKK så 'budget' kort bliver det næppe...

:(

/jonas

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 14-01-05 16:43

"Jonas" <jkm@SLETready.dk> skrev i en meddelelse
> man kan forudbestille det hos databutikken i sverige:
> http://www.databutikken.com/dk/default.php?artId=GCRX800XL-V
>
> til den "lille" sum af 3151,- DKK så 'budget' kort bliver det næppe...

Sådan er det jo altid med helt nye kort: I starten sælges de til overpriser.

Men hvis vi nu kigger på prisen i Dollars vs, prisen herhjemme på et 6800
GT:

US$ 399 (=2270 DKr)
Herhjemme ca. 3000,-

Radeon X800 XL:

US$ 299 (=1700 DKr)
Herhjemme, et gæt på 3000,- - 25% = 2250 Kr

Det er jo lige pludselig en hæderlig pris ikke?

Og til sammenligning så er 6600 GT faktisk havnet i de hæderlige priser der
blev lovet i udlandet, dengang det kom frem.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jonas

Dato : 14-01-05 17:36

Jo det er lidt en "prisbombe" - 16 pp. taget i betragtning men der går nok
et par mdr før de kommer ned i en fornuftig pris og jeg tror 2250kr er lidt
for optimistisk, omkring 27-2800 er nok mere realistisk men vi får at se,
det kommer også an på mærket.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-01-05 09:22

Hej

Henrik Stavnshøj wrote:
> Men hvis vi nu kigger på prisen i Dollars vs, prisen herhjemme på et 6800
> GT:
>
> US$ 399 (=2270 DKr)

Jeg ved godt at de pt angiver priserne til 399,- de fleste steder, men
jeg så det i en butik i sidste uge til 319$.

ATI Radeon X800 Pro i samme butik kostede 319$.

Hvis kortene er lige hurtige, så skal prisen nok komme derned og ca 3
måneder senere er prisen den samme i DK som i USA.

> Og til sammenligning så er 6600 GT faktisk havnet i de hæderlige priser der
> blev lovet i udlandet, dengang det kom frem.

Ja og det er "nede i" 219$, hvilket næsten er det samme som de 1400,- de
er nede i nu herhjemme.

Interessant bliver det faktisk med Geforce 6200 kortet når det kommer
til AGP. Jeg er sikker på, at det bliver en ny begynderstandard.

Fra : Claus A

Dato : 02-02-05 08:18

og det er hver en krone værd, det kort kører f*n*me godt!