Kvalitets-strømforsyning (samt delvis anbe~
Fra : kim

Dato : 11-02-05 06:24

Jeg har været lidt uheldig inden for de seneste par måneder, hvor jeg
har mistet minem stationære 3 computere, det vil rettere sige at
strømforsyningen i computeren "brød sammen" (og jeg ved ikke præcist
endnu om den ødelagde mere hardware, i en af tilfældene røg min
skærm også).

Jeg ved ikke om det har noget at gøre med at jeg bor særligt udsat
på nogen måde (har ikke jordkabler, halv-gamle el-installationer (de
er dog ordnet for ikke så mange år siden af en rigtig elektriker)).

Nu er mit spm. så om ikke jeg kan få en rigtig god strømforsyning
(næsten ligemeget med prisen) - hvor risikoen for
"kortslutning"/"fejl" er minimeret mest muligt. Evt. i samspil med en
special stikdåse måske? Og måske et specielt motherboard?

Jeg har læst om strømforsyninger med batteri, hvor uheldet er mindre,
hvis eks. strømmen går midlertidigt, men om de overordnet set holder
bedre og er mere sikrede mod div. kortslutninger har jeg ingen anelse
om.

(PSU'en skal ikke bruges i forbindelse med en overclocket mega-hurtig
strømslugende maskine (men dog nok med stor CRT-skærm + plus et par
store hd's).

Så jeg vil meget gerne have anbefalinger på specifikke
strømforsyninger som helst opfylder alle mine "krav" (skal kunne
købes i DK).

På forhånd tak.

p.s. - jeg ved ikke om jeg er ude i et håbløst projekt, og at alle
strømforsyninger i sidste ende er lige udsatte når det kommer til
stykket, men så må det dog være muligt i det mindste at få en med
lidt dyrere komponenter i, så man vel kan undgå de værste fejl.

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-05 07:21

"kim" <mmmmn77@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Kim,

Hvis det er fordi du mener/tror at du er særlig udsat for elektriske
forstyrrelser (udfald i strømmen eller høje peaks måske), Så var det måske
en UPS du skulle kigge efter i stedet for..

Og selvfølgelig købe en ny PSU også..

/Stoltze

Fra : Anders Lund

Dato : 11-02-05 07:22

kim wrote:
> [...]
> hvis eks. strømmen går midlertidigt, men om de overordnet set holder
> bedre og er mere sikrede mod div. kortslutninger har jeg ingen anelse

Det er en såkaldt UPS du beskriver. De fleste UPS har også beskyttelse
for over-og under-spændinger (hedder det det?) og anden form for "støj"
i strømmen.

Hvis du har mistet 3 computere indtil nu på underligevis, er det måske
en meget god idé at invistere i sådan en fætter. Du kan dog også købe
strømskinner som beskytter mod de samme ting - dog ikke manglende strøm.
De er selvfølgelig billigere end en UPS.

Jeg har en UPS til min server og overvejer det også til min stationære
computer, for at undgå netop at nogle komponenter rister af (og ikke
mister data hvis strømmen ryger)... og så er det da også lidt blærret. :)

Kig på edbpriser.dk efter en UPS.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : iddqd

Dato : 11-02-05 10:13

kim wrote:
> Så jeg vil meget gerne have anbefalinger på specifikke
> strømforsyninger som helst opfylder alle mine "krav" (skal kunne
> købes i DK).

Som de andre nævner så bør du måske kigge på en UPS (Uninterupteable
Power Supply) som burde kunne rette de fleste knuder i strømmen ud,
måske kan du evt. nøjes med et netstøjsfilter hvis det med backup strøm
til egentlige strømafbrydelser ikke er vigtigt.

Mht PSU så er der mange producenter og også en del som er kendt for at
lave meget stabile strømforsyninger. Selv har jeg en Antec TruePower
430, der både virker som god kvalitet og endda samtidig er støjsvag, og
de kan købes mange steder. Men du skal måske kigge efter
strømforsyninger til industrielt brug da de burde være mere hårdføre
overfor snavs i strømmen. Et sted og købe sådan noget er nok www.danbit.dk.

Måske du skal kigge på havd du ellers har af el-udstyr, et halv defekt
køleskab eller andet kunne godt være årsagen til dine problemer. Start
med at kigge på hvad computergrejet deler gruppe med.

Mvh

Bruno

Fra : kim

Dato : 14-02-05 18:16

Jeg takker for alle de gode svar!

Dog er jeg stadig lidt i tvivl PRÆCIST hvilke produkter jeg bør
vælge, og derfor vil jeg som det sidste lige høre om i "godkender"
det jeg har fundet frem til

Det første er en strømskinne/overspændingsbeskytter "Trust Power
Protector 510" http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=83037 til 60
kr.

Lyder jo dejligt billigt, men opfylder de krav jeg først skitserede?
eller er den simpelthen for "discount"?
Kompenserer sådan en i øvrigt for at jeg ikke har
jordkabler/forbindelse i lejligheden?

Den anden jeg fandet var en UPS "Trust Energy Protector 400"
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=82270 til 329 kr.

Som sagt er det ikke MEGET nødvendigt at den kører videre hvis
strømmen går, men mest at en jævn strøm bliver leveret, så den er
måske lidt overkill, men den er ikke så dyr, og hvis den kan klarer
størrer udfald i strømmen, er det kun et plus.
Men bruger sådan en UPS-tingest i sig selv strøm? og skal jeg skifte
batteri efter nogle år selvom jeg ikke rigtigt har benyttet mig af
batteriet?

På forhånd tak igen.

Kim

p.s - er "strømmen rigtig" på ovennævnte produkter? Her tænker jeg
på om mine apparater får en forkert "strømmængde" med mindre jeg
indstiller noget først, eller finder de selv ud af det? (jep, jeg ved
ikke OVERDREVET meget om strøm og elektronik .