Død strømforsyning?
Fra : [6800] Hans Pedersen

Dato : 09-02-05 09:11

Det sagde "puff" inde i min Shuttle, et par sekunder efter jeg har trykket
på tænd-knappen, og det stank derefter lidt af brændt elektronik.

Jeg tror det er en død strømforsyning, for der er intet gang i maskinen. End
ikke lys på bundkortet. Hvad tror I?

--
Hans Pedersen
Varde

Fra : BJ Denmark

Dato : 09-02-05 09:30

[6800] Hans Pedersen wrote:

> Jeg tror det er en død strømforsyning, for der er intet gang i
> maskinen. End ikke lys på bundkortet. Hvad tror I?

Lyder rimeligt. Hvis du vil være helt sikker, så lån en strømforsyning fra
en anden PC, inden du går ud og køber en ny.

Hvis du køber en ny, så husk at tage højde for støj...

Fra : Jacob E.

Dato : 09-02-05 10:13

[6800] Hans Pedersen wrote:
> [...]
>
> Jeg tror det er en død strømforsyning, for der er intet gang i
> maskinen. End ikke lys på bundkortet. Hvad tror I?

Ingen tvivl dér: PSU = PUF. Har du stadig garanti på den? Afsted med dig.

Mvh Jacob

Fra : Ivan [7100]

Dato : 09-02-05 11:14

"[6800] Hans Pedersen" <h2ns@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på tænd-knappen, og det stank derefter lidt af brændt elektronik.
>
> Jeg tror det er en død strømforsyning, for der er intet gang i maskinen.

Der findes en "hjemmemetode" til at afgøre om en PSU er død.

Hiv PSU´en ud af maskinen, så du er sikker på at der ikke sidder noget
tilsluttet.
Tag nu det stik som du forbinder til bundkortet, og forbind pol nr. 3 på den
ene side (sort) og pol nr. 4 på den modsatte side (grøn) med en clips eller
lign. Kører blæseren? I så fald er PSU´en ikke død.

Men der er gode chancer for at det er PSU´en derer defekt.

Fra : [6800] Hans Pedersen

Dato : 09-02-05 13:00

"Ivan [7100]" <spørg@igruppen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller
> lign. Kører blæseren? I så fald er PSU´en ikke død.

Der sker intet, når jeg gør dette, så jeg må konstatere at min PSU er død.
Da jeg alligevel havde PSU'en ude af maskinen kunne jeg jo lissågodt stikke
snuden ned til den, og puha den stinker! Så den er noget sveden af.

Spørgsmålet er nu, når jeg kaster 500 kr. afsted til en ny Shuttle-PSU, om
det sker med det samme igen? Med andre ord: Hvad kan forårsage at PSU'en
står af? Er det andet hardware?

/Hans

Fra : Ivan [7100]

Dato : 09-02-05 13:32

> Spørgsmålet er nu, når jeg kaster 500 kr. afsted til en ny Shuttle-PSU, om
> det sker med det samme igen? Med andre ord: Hvad kan forårsage at PSU'en
> står af? Er det andet hardware?

Tjah....det kan da ikke afvises, men er ikke sansynligt. Støv, kortslutning,
overophedning, dårliglodning, dårlige komponenter.....take your pick! Du har
ikke stadig reklamationsret på fætteren?

Skal det være sådan en speciel shuttle-PSU? Den overholder ikke en given
standard, så du kan bruge en alm. atx? Indrømmet....de er jo godt nok
små.....

Fra : [6800] Hans Pedersen

Dato : 09-02-05 13:43

> [...]
> har
> ikke stadig reklamationsret på fætteren?

Jeg vælger at tro, at det er på grund af, at den har haft et hårdt liv. En
lille 200 W'er til min maskine er ikke meget, og jeg har hørt at blæseren
har haft meget travlt her den seneste tid, når jeg har spillet.
Og jo, jeg har vel stadig reklametionsret, men jeg købte Shuttle'n brugt, og
kvitteringen er pist gone. Den jeg har bestilt er både mere effektiv (250W)
og mindre støjende, og til 500 kr, tjaa....

> Skal det være sådan en speciel shuttle-PSU? Den overholder ikke en given
> standard, så du kan bruge en alm. atx? Indrømmet....de er jo godt nok
> små.....

Der er slet ikke plads til en ATX PSU i sådan et lille kabinet.

/Hans

Fra : Brian Lund

Dato : 09-02-05 17:53

> [...]
stikke
> snuden ned til den, og puha den stinker! Så den er noget sveden af.

Husk at forbinde f.eks. en harddisk! - Det er ikke alle PSU'er der vil tænde
hvis der ikke er belastning på den!

> Spørgsmålet er nu, når jeg kaster 500 kr. afsted til en ny Shuttle-PSU, om
> det sker med det samme igen? Med andre ord: Hvad kan forårsage at PSU'en
> står af? Er det andet hardware?

Jeg tvivler på det er hardwaren ;)

Brian