Ny maskine.
Fra : Happydane

Dato : 05-02-05 19:08

Hej NG.

Jeg skal til at have en ny maskine i hjemmet, den bærbare er ikke længere
nok.

Jeg har ikke længere fingeren på pulsen, og ved ikke hvad der rykker i dag.

Skal bruge en maskine der har masser af overskud til at redigerer tunge
fotos (raw), spille de nyeste spil.
Hvad skal jeg kigge efter?
Den må samtidig gerne være uptodate om 6 mdr.

Pengepung 10 - 12.000

Martin

--
Fjern DETTE fra min mail

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-02-05 20:48

Happydane wrote:

> Pengepung 10 - 12.000

Bygge selv eller købe færdig?

Fra : Happydane

Dato : 05-02-05 21:31

Hej

helst samlet, u. skærm
Byg selv, kan jeg godt, men ved ikke hvad jeg skal bygge den af!

Martin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-02-05 00:52

Happydane wrote:

> Byg selv, kan jeg godt, men ved ikke hvad jeg skal bygge den af!

Hvis du vil bygge den selv får du dobbelt så god en maskine, som hvis
du køber den samlet.

Du kan få Athlon 64, med et godt bundkort, en god køler, et godt
grafikkort, et par gode diske, en god PSU, et godt kabinet _og_ en
h*lvedes masse RAM, hvis du bygger selv. For 12.000 får du en
mega-monster-maskine, der slår alt hvad der kan købes færdigbygget på
den billige side af 15-18.000

Vi plejer at kunne samle en kraftig maskine for ca. 4000,-

Fra : Happydane

Dato : 06-02-05 11:52

Hej Jesper.

Hvad skal jeg så bruge!
Jeg har besluttet for selv at samle den.

Det skal være kvalitet.
Dog er jeg ikke så glad for AMD cpu'er, findes der ikke en 64 bit intel
processor?
Maskinen skal kunne fungerer når "Longhorn" kommer.

Martin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-02-05 12:36

Happydane wrote:

> Det skal være kvalitet.

Naturligvis.

> Dog er jeg ikke så glad for AMD cpu'er, findes der ikke en 64 bit
> intel processor?

Jo, men så kan du nok ligesågodt købe en færdig løsning hos Dell.
Hvorfor vil du ikke have AMD?

AMD Athlon 64 er den stærkeste arkitektur på PC-markedet pt. og vil
forblive at være det om 6-12 måneder.

Fra : Happydane

Dato : 06-02-05 14:27

> [...]
> Hvorfor vil du ikke have AMD?
>
> AMD Athlon 64 er den stærkeste arkitektur på PC-markedet pt. og vil

Fordi jeg har hørt dårligt om AMD, men det skal så lige tilføjes, at det var
for 6 - 7 år siden, meget kan have ændret sig.
Dells PC systemer, kan vel stadig ikke måle sig med en selvbygger, eller kan
de?

Martin

Fra : Happydane

Dato : 06-02-05 14:42

Hej igen.

Nu har jeg lige siddet og luret på Dell's hjemmeside, og har leget med en
konfiguration.
En Intel Xeon processor, er det noget der rykker?
Og hvilken glæde vil jeg have at en dual processor, og understøtter XP pro
det?

Jeg har lidt svært ved at gennemskue alle de ting man kan købe sig til.
SATA er det den nyeste standard? og er det stadig sådan, at man kun kan
smide 4 drev i en maskine, f.eks. 1 DVD drev og 3 harddiske.

Er godt klar over at man kan smide eksterne enheder på, hvilket jeg har har
3 af (2 x 300 GB Maxtor og 1 x DVD-RW duallayer drev) Disse skal
selvfølgelig benyttes.

Jeg vil simpelthen have en maskine der skal boltes fast til gulvet, ellers
stikker den af.

Martin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-02-05 14:44

Happydane wrote:

> Fordi jeg har hørt dårligt om AMD, men det skal så lige tilføjes, at
> det var for 6 - 7 år siden, meget kan have ændret sig.

For 6-7 år siden var der kun K6 og de var ikke meget værd. Men hvor har
du været siden?
På en øde ø?

Athlon har været en kraftig arkitektur fra dag ét og udviklingen står
ikke stille. De bliver stadig både hurtigere, billigere og mere
strømbesparende.

AMD's arkitektur er faktisk så god at der er solgt 6 gange flere
AMD64-baserede servere det seneste år end Intel har solgt af Itanic
(Itanium) de seneste 3år.

> Dells PC systemer, kan vel stadig ikke måle sig med en selvbygger,
> eller kan de?

Hvis du skal have Intel kan det IMHO ikke betale sig at bygge selv -
prisforskellen er ikke himmelråbende.

Fra : Happydane

Dato : 06-02-05 14:55

> For 6-7 år siden var der kun K6 og de var ikke meget værd. Men hvor har
> du været siden?
> På en øde ø?

Nej, jeg har haft bærbar, og en Mac i de sidste 7 år, og har ikke haft brug
for en stationær i hjemme.
Og da jeg nu har det, vil jeg ikke smide 30 K i nakken på Apple, blot for at
kunne redigerer mine digitale fotos.

Nå, men jeg tror på dig.
AMD bliver det.

Hvad skal jeg så ud og handle?

Motherboard, Ramtype, ect.
Navn, nummer ønskes.
Blot så jeg kan tæske ned i Electronic World eller lign.

Takker på forhånd.

Martin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-02-05 15:40

Happydane wrote:

> Hvad skal jeg så ud og handle?

Gode, stabile stumper

> Motherboard, Ramtype, ect.

Bundkort:

CPU:

RAM (2 af disse):
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350534

Diske (2 stk. - en til software og en til data):

Grafikkort:

PSU:

Kabinet, tastatur og mus kan jeg ikke rådgive om.

> Blot så jeg kan tæske ned i Electronic World eller lign.

Bestil tingene på nettet hos leverandører der er e-mærket
RAM har jeg direkte fundet hos SHG og SHG er også blandt de billigste
med de øvrige stumper.

Indtil videre står setup'et i ca. 7900,- Dertil skal regnes skærm,
tastatur, mus og kabinet.

Skærm finder du en masse hjælp om i dk.edb.hardware.skaerm - det er
bare at kigge lidt i gruppen; det kommer du langt med

Fra : Happydane

Dato : 06-02-05 19:06

> CPU:

Dette er den bedste CPU jeg kan erhverve i øjeblikket?

> Grafikkort:

Når jeg nu skal rode med grafik, er jeg så ikke bedre stillet med 256 MB på
kortet?

> PSU:

Hvad dælen er det? Er det strømforsyningen, troede de fulgte med når man
købte et kabinet.

Når jeg nu køber ovenstående system, så er jeg helt med på noderne ikke?
Ingen hæmning ved evnt. spil eller leg med tunge grafikker?

Mus og tastatur, der må jeg bare ud og pille, rode og rage.

Skærmen den skal der ikke spares på, så det må jeg hitte ud af i den
nyhedsgruppe du henviste til.

Tak for hjælpen.
Martin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-02-05 21:53

Happydane wrote:

> Dette er den bedste CPU jeg kan erhverve i øjeblikket?

Nej, men det er den bedste du har råd til

Her er den bedste CPU på markedet, pt. Den kræver dog et andet bundkort.

Den bedste CPU der passer til dit bundkort er her:

> Når jeg nu skal rode med grafik, er jeg så ikke bedre stillet med 256
> MB på kortet?

Det RAM der er på grafikkortet bliver udelukkende anvendt til at skabe
den flotte 3D-verden som nutidens spil er baseret på. Til
billedbehandling er 16MiB rigeligt

> Hvad dælen er det? Er det strømforsyningen, troede de fulgte med når
> man købte et kabinet.

Man kabinetter har en PSU med, ja... Men du skal ikke regne med at den
kan slæbe din kommende super-maskine. Og PSU'en er det forkerte sted at
spare, hvilket utallige skribenter her kan skrive under på (de har alle
lært det på den hårde måde) :-/

> Når jeg nu køber ovenstående system, så er jeg helt med på noderne
> ikke? Ingen hæmning ved evnt. spil eller leg med tunge grafikker?

Der er ingen kvaler de næste 2år...

Jeg tvivler på at du kan overbebyrde det setup

> Mus og tastatur, der må jeg bare ud og pille, rode og rage.

Der bør du bruge fingrene og hænderne. Det skal passe til din ergonomi

Du kommer sikkert også til at mangle et DVD-drev (en CD-/DVD-brænder):
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=750648

CDROM-drev får du næsten smidt i nakken og prisforskellen mellem
DVD-drev og DVD-brændere gør, at det er et tåbeligt sted at spare

> nyhedsgruppe du henviste til.

Vi ses nok 'derovre'

> Tak for hjælpen.

Velbekomme. Og skulle du få yderligere spørgsmål eller kvaler, så spør'
du bare. Det er ikke sikkert at jeg har løsningen, men så er der en
anden der har...

Fra : Jakob

Dato : 06-02-05 22:22

en Mac i de sidste 7 år, og har ikke haft brug
> for en stationær i hjemme.
> Og da jeg nu har det, vil jeg ikke smide 30 K i nakken på Apple, blot for at
> kunne redigerer mine digitale fotos.

Øhhh det er godt lidt noget vrøvl det der. Du sidder da vist med en
temmelig gammel opfattelse af apple også :0)

De har lige smidt den nye mac mini på banen, en superkompakt,
superlækker, superstille maskine til en superpris

http://shorterlink.com/?XEFKH6

så hvis du er vant til mac, og var glad for den så køb da sådan en, det
med at apple er dyrere end en pc er ikke korrekt mere.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-02-05 22:37

Jakob wrote:

> [...]
> det med at apple er dyrere end en pc er ikke korrekt mere.

"Skal bruge en maskine der har masser af overskud til at redigerer

En Mac kan sagtens behandle tunge billeder - men de nyeste spil? Næppe

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Jakob

Dato : 06-02-05 23:33

In article <xn0dy70k7qfstf008@dtext.news.tele.dk>, (raw), spille de
nyeste spil."

> En Mac kan sagtens behandle tunge billeder - men de nyeste spil? Næppe

Nej den mac jeg anbefalede kan ikke det har du ret i. Jeg må indrømme at
jeg overså det med spil, blev bare "provokeret" over 30000 kr argumentet
:+), men der kommer da efterhånden flere spil til mac også, meen det er
jo nok en anden diskussion.

Hygge

Jakob

Fra : Happydane

Dato : 06-02-05 23:39

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Når jeg vil købe en Mac, er det ikke en Mini, Imac, men deres G5'er og helst
i dual processor, og så løber det hurtigt op, skærmen koster også på den
forkerte side af 10 K.

Derfor!

Martin

Fra : Happydane

Dato : 07-02-05 01:26

"Happydane" <harregaardDETTE@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> De har lige smidt den nye mac mini på banen, en superkompakt,
> superlækker, superstille maskine til en superpris

Jeg siger mange tak for Jeres input, men de mange alternativer, har gjort at
jeg blev i Mac universet, det blev en Power Mac G5 Dual 2.5 GHz, med 1 GB
ram og et NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL 256 MB grafikkort.
Skærmen blev en 20" Apple Cinema display (Flat)

Martin

Fra : Jakob

Dato : 07-02-05 11:10

> [...]
> ram og et NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL 256 MB grafikkort.
> Skærmen blev en 20" Apple Cinema display (Flat)

Damn, savle savle så er du sgu da også kørende, jeg er IKKE misundelig
;0)

MVH

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 07-02-05 11:18

In article <75adb$42069c94$3e3d8433$8306@nf4.news-service.com>,
harregaardDETTE@ishoejby.dk says...

> Når jeg vil købe en Mac, er det ikke en Mini, Imac, men deres G5'er og helst
> i dual processor, og så løber det hurtigt op, skærmen koster også på den
> forkerte side af 10 K.

Ja ok så er der ikke noget at sige til at det løber op, den skal jo så
også sammenlignes med den mest sindsyge pc man kan skrue sammen, og det
ville jo også komme til at koste.

MHT skærm vil jeg dog give dig ret, de er DYRE men ok det behøves jo
ikke at være en mac skærm, men det er sgu lækre sager du har fået
skrabet sammen der :0)

Hygge

Jakob

Fra : Andropov

Dato : 05-02-05 21:49

On Sat, 5 Feb 2005 19:08:24 +0100, "Happydane"
<harregaardDETTE@ishoejby.dk> wrote:

> [...]

>fotos (raw), spille de nyeste spil.
>Hvad skal jeg kigge efter?
>Den må samtidig gerne være uptodate om 6 mdr.

Så skal du have en 64 bit computer (f.eks. Athlon 64 bit) så den er
klar til den nye windows 64 bit version som snart kommer.
1 Gbyte ram er nok også en god ting hvis du skal redigere tunge fotos.
En stor harddisk på mindst et par hundrede gigabyte er heller ikke at
foragte.
Grafikkort har jeg ikke så meget forstand på hvad angår spil. Jeg
synes at erindre at det ikke er absolut nødvendigt med 256 mbyte på
grafikkort. En dvd brænder som kan dual layer er også nødvendig for at
være fremtidssikker.