40gb HD registreres som 10gb
Fra : Max[DK]

Dato : 05-02-05 17:19

Hej,

Jeg har en 40gb Maxtor ATA disk som når jeg sætter den i registreres den kun
som 10gb.

Hvad kan der være galt?

Det er i en computer med en XP2200 processor,512mb ram, 80gb HD(master) +
(40)gb HD(slave)

disken er partitioneret med fdisk.

Styresystem: WinXP

/Max

/Max

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 05-02-05 23:11

Max[DK] wrote:

> Jeg har en 40gb Maxtor ATA disk som når jeg sætter den i registreres
> den kun som 10gb.

Hvor ser du denne registrering? Er det under opstarten ved POST'en?

> Det er i en computer med en XP2200 processor,512mb ram, 80gb
> HD(master) + (40)gb HD(slave)

Hvis din BIOS kan se en 80GB disk er det nok ikke der problemet
ligger...

> disken er partitioneret med fdisk.
> Styresystem: WinXP

Kunne fdisk se hele disken? Og hvorfor partitionerer du den ikke bare i
WinXP? Kan Diskhåndtering i WinXP se hele disken?
Det jeg ville gøre, var at kopiere de data du har på den over på 80GB
disken, og så partitionere og formatere disken i Diskhåndtering i WinXP.

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Max[DK]

Dato : 06-02-05 13:39

> [...]

> Det jeg ville gøre, var at kopiere de data du har på den over på 80GB
> disken, og så partitionere og formatere disken i Diskhåndtering i WinXP.

Hverken Fdisk eller WinXP kan se hele disken...

/Max

Fra : Max[DK]

Dato : 06-02-05 13:40

> Hvor ser du denne registrering? Er det under opstarten ved POST'en?

Og det er i fdisk/winXP jeg kan se de 10gb...

I Bios står der kun dens model nr.

/Max

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 07-02-05 07:00

Max[DK] wrote:
> Og det er i fdisk/winXP jeg kan se de 10gb...
> I Bios står der kun dens model nr.

Hmm.. Der sidder ikke en jumper på disken der begrænser størrelsen af
hensyn til ældre pc'er?

Ellers så... tjah.. prøv at spørge ovre i .drev undergruppen, det er jo
der eksperterne sidder

Fra : Max[DK]

Dato : 07-02-05 16:36

> Hmm.. Der sidder ikke en jumper på disken der begrænser størrelsen af
> hensyn til ældre pc'er?

Nope, jeg har fjernet jumperen for at den skal kører som slave, i henhold
til spec.

> Ellers så... tjah.. prøv at spørge ovre i .drev undergruppen, det er jo
> der eksperterne sidder

Okay, prøver der

Tak for hjælpen.

/Max