Opstart ny PC, fejlmelding
Fra : Aksel

Dato : 04-02-05 12:11

Jeg har lige samlet en ny PC.

CPU: Athlon64 3200
MB: MSI K8T-NEO2-FIR K8T880Pro GLAN bundkort
Mem: 1Gb Ram
HD: 2 x Maxtor DM10 200GB SATA 7200 RPM 8 MB
Grafik: Club 3D All in Wonder ( Radeon 9800 SE)
DVD: LG DVD GDR-8163RBB
BrænderLiteOn SOHW-1653S-09C

Problem: Strømforsyning, CPU blæser og grafikkortblæser starter, og det er
alt, monitor får tilsyneladende ikke signal, der kommer ingen bip meldinger.

Fejlfindingslysdioder: 1 = grøn 2,3,4 = rød, det skulle betyde "Early
Chipset Initialization"
Hvad betyder det, og hvad gør jeg?

Har prøvet at udskifte grafikkort til et gammelt GeForce.

Hilsen Aksel

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-02-05 12:35

Aksel wrote:

> Hvad betyder det, og hvad gør jeg?

Prøv 'Clear CMOS'

Fra : Aksel

Dato : 04-02-05 13:20

> [...]
Jesper G. Poulsen svarede:
> Prøv 'Clear CMOS'

Clearede, uden succes, flyttede RAM til slot 1 + 2 nu booter den og jeg kan
komme i BIOS.

RAM sad i slot 2 + 4 som manualen angiver hvis de skal køre Dual channel,
manualen siger også at RAm blokke med kredse på begge sider kun kan køre DDR
333 hvis der sidder 2 i et slotpar, 1 + 2 eller 3 + 4, var hos SHG for at
bytte, men de sagde at de ikke havde 512 Mb RAM som enkeltsidet og at det
var CPU der styrer RAM, det er jeg ikke helt sikker på, mener det er
chipset.

Mine 2 SATA diske bliver ikke fundet, men jeg er ikke kommet helt igennem
manualen.

Indtil videre tak for hurttigt svar.

Aksel

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-02-05 14:43

Aksel wrote:

> som enkeltsidet og at det var CPU der styrer RAM, det er jeg ikke
> helt sikker på, mener det er chipset.

Athlon 64 har memorycontrolleren on-die, så SHG har ret

> Mine 2 SATA diske bliver ikke fundet, men jeg er ikke kommet helt

Fulgte der ikke en diskette med til bundkortet (med en SATA-driver på)?

- Hvis ikke, så ligger den på CD'en og skal kopieres ud på diskette...

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 04-02-05 12:49

On Fri, 4 Feb 2005 12:10:42 +0100, "Aksel"
<akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> wrote:

>Jeg har lige samlet en ny PC.
>
>CPU: Athlon64 3200
>MB: MSI K8T-NEO2-FIR K8T880Pro GLAN bundkort
>Mem: 1Gb Ram

ram er uspecificeret. Er de pc3200 eller bedre ?

Har du forbundet begge strømforsyningskabler ?

mvh

John

Fra : Aksel

Dato : 04-02-05 14:18

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en meddelelse

> ram er uspecificeret. Er de pc3200 eller bedre ?
>
> Har du forbundet begge strømforsyningskabler ?
>
> mvh
>
> John

Ram: Dane-elec DDR333, 2 x 512 MB, Dual kit.

Fra : Morten Jensen

Dato : 04-02-05 14:32

Den er da ikke hurtig nok? Skal det ikk' være DDR400 som minimum?

I mit A8V gik det helt galt med DDR333.
MVH
Morten

Fra : Morten Jensen

Dato : 04-02-05 14:30

Hvilken version af bios har du? - Skal måske flashes før det virker. Prøv
med en enkelt stang ram i maskine og flash bios til seneste version.

MVH
Morten

Fra : Aksel

Dato : 04-02-05 17:54

"Morten Jensen" <koeb-salg@morkaj.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken version af bios har du? - Skal måske flashes før det virker. Prøv
> med en enkelt stang ram i maskine og flash bios til seneste version.
>
> MVH
> Morten

Jeg er nu kommet så langt at Win XP er installeret, har endnu ikke
kontrolleret ydelse.

Kører indtil videre med gammelt grafikkort (GeForce 2) da jeg endnu ikke har
fået mit nye (Club 3D All in Wonder ( Radeon 9800 SE)) til at fungere
stabilt.
Jeg har sat en 450W forsyning i så det burde ikke være strømmangel der er
grunden.

Det nye grafikkort har kun en lille folder som dokumentation, men jeg skal
lige have set nærmere på driverCden om der er noget bedre.

Ved Boot får jeg lige efter grafikkorttest disse meldinger:

SATAII150 579 BIOS Version 1.00.0.27
(c) 2002-2005 Promise Technology Inc. all rights reserved

No device is found

BIOS is not installed.

(Der er ikke tilsluttet noget til dette SATA controller)

Derefter test af VIA SATA RAID BIOS

RAID
None Defined
None RAID

Serial_CH0 master Maxtor 6B200M0
Serial_CH1 master Maxtor 6B200M0

Derefter starter Win XP normalt.

Jeg ville egentlig have haft de to HD til at køre RAID 0 (Tror jeg det
hedder når de to diske ses som en og data deles ud på de to diske), men jeg
har endnu ikke fået det til at fungere.

Hilsen Aksel

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-02-05 19:25

Aksel wrote:

> Jeg har sat en 450W forsyning i så det burde ikke være strømmangel

Det afhænger ikke af effekten (Watt). Det har været oppe så mange
gange, at det er ufatteligt at det ikke er sevet ind

> Jeg ville egentlig have haft de to HD til at køre RAID 0 (Tror jeg
> det hedder når de to diske ses som en og data deles ud på de to
> diske), men jeg har endnu ikke fået det til at fungere.

Det kan du ikke gøre nu, uden at reinstallere hele dynen.

Omvendt er det heller ikke noget jeg vil anbefale at gøre, da problemer
med den ene disk kan slå det hele ihjel. Det er at spille hazard med
ens data og du bør ikke bruge PC'en til noget vigtigt, hvis du vælger
RAID0.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-02-05 20:14

Jesper G. Poulsen wrote:

> Det afhænger ikke af effekten (Watt). Det har været oppe så mange

Hvad kan din PSU levere (strøm)?

Fra : Aksel

Dato : 04-02-05 20:49

> Hvad kan din PSU levere (strøm)?

+5V 35A
+12V 15A
+3,3V 26A
-5V 0,5A
-12V 0,8A
+5Vsb 2,0A

Hilsen Aksel

Jesper, gider du se på min RAM beskrivelse kl 20:26, kan det være andet end
dårlige kredse?

Fik lige en ide, BIOS var sat til DDR 400, jeg har lige ændret til DDR 333.
men memtest finder stadig samme fejl.

Hilsen Aksel

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-02-05 22:20

Aksel wrote:

> +12V 15A

Dén kan vise sig at være for lille med et moderne grafikkort :-/

> Jesper, gider du se på min RAM beskrivelse kl 20:26, kan det være
> andet end dårlige kredse?

Der er noget galt med RAM'en. Det bliver ihvertfald detekteret forkert.
Snak med SHG

Fra : Aksel

Dato : 04-02-05 22:50

> Dén kan vise sig at være for lille med et moderne grafikkort :-/

Kortet får extern forsyning gennem et floppystik, så jeg må nok hellere tage
en større forsyning med i morgen.

Som sagt fungerer det hele tilsyneladende med det gamle grafikkort, bortset
fra at RAM detekteres forkert, egentlig mærkeligt hvis der er fejl.

Hilsen Aksel

Fra : Aksel

Dato : 04-02-05 20:26

> Det afhænger ikke af effekten (Watt). Det har været oppe så mange
> gange, at det er ufatteligt at det ikke er sevet ind

Hvad får dig til at mene at for lille strømforsyning ikke kan give dårlig
stabilitet?

PC kører tilsyneladende stabilt med det gamle grafikkort men fryser efter
kort tid med det nye.

Jeg er ved at køre memtest86 og har tilsyneladende RAM fejl, i hvert
gennemløb får jeg to fejl i test 0 (Adress test, walking ones, no cache)

Failing adress good bad
error bit
1 0000002000 0.0MB ffffffff 00000000 20020000
2 0000002000 0.0MB 00000000 ffffffff 20020000

Samme mønster gentages i hvert gennemløb, indtil videre 7 gange.

Med kun en RAM kreds error bit 10020000, uanset hvilken af de to blokke der
er monteret og om de sidder i slot 1 eller 2.

De to 512 MB kredse registreres kun som 256, og som 512 når begge er
monteret, jeg tror jeg skal ud til SHG i morgen formiddag.

Hilsen Aksel

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-02-05 22:17

Aksel wrote:

> Hvad får dig til at mene at for lille strømforsyning ikke kan give
> dårlig stabilitet?

Effekten er ikke noget værd i en PC. Strømmene hersker

> PC kører tilsyneladende stabilt med det gamle grafikkort men fryser
> efter kort tid med det nye.

Det nye får ikke strøm nok, garanteret... Er der et ekstra powerstik på
grafikkortet?

> De to 512 MB kredse registreres kun som 256, og som 512 når begge er
> monteret, jeg tror jeg skal ud til SHG i morgen formiddag.

Det tror jeg også