Kan ikke få et SATA drev til at virke
Fra : Thomas

Dato : 03-02-05 23:47

Hej NG

hvordan får man en SATA Harddisk til at virke ?

Har lige købt nyt bundkort Asus K8V SE og en Matrox 160 gb SATA

Den finder ikke drevet, kun mit gamle IDE drev, som jeg er på med nu......

En bekendt foreslog programmet Matrox MaxBlast3....... det finder også
drevet i windows. MEN!!! det gir kun muligheden for at kopiere indholdet
fra mit IDE drev over på SATA drevet, og hvad fanden er det for noget
knep!!! kan man ikke bare boote op fra et SATA drev uden noget andet,
eller har jeg lige smidt penge ud af vinduet ?

Håber en derude har nogle forslag

På forhånd tak

Mvh

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-02-05 01:14

Thomas wrote:

> Håber en derude har nogle forslag

Hvad har du gjort og hvad har du ikke gjort?

Fra : Thomas

Dato : 04-02-05 01:38

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in message

> Hvad har du gjort og hvad har du ikke gjort?
>

> --
> Med venlig hilsen
> Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
> - Look, this is Debian. They don't release things until you have to
> fire rockets at the thing to stop it working

Hej, for en god ordens skyld så er det en Maxtor og ikke Matrox som jeg
fejlagigt skrev. Nu har jeg kørt det der blast program. Det bevirkede
at jeg nu har fået hele mit IDE drev kopieret over på SATA drevet, men som
jeg selv havde gættet, så hjalp det ikke meget. Piller jeg mit IDE drev
fra, finder computeren intet drev, når jeg booter op.

Har læst et sted at man kan bruge nogle disketter til at instalere drivere
fra når windows skal installeres, men det er jo helt hen i vejret. Kan ikke
passe man skal have et diskettedrev for at installere en SATA harddisk?

Mvh

Thoms

Fra : Moulder

Dato : 03-02-05 08:11

"Thomas" <noit@nixe.nejs> skrev i en meddelelse

> [...]
> fra når windows skal installeres, men det er jo helt hen i vejret. Kan
> ikke passe man skal have et diskettedrev for at installere en SATA

Det er de kolde facts.
Når du booter op, vil du i opstarten se at der står noget i stil med :
"Tryk F6 hvis du vil indlæse en SCSI-RAID controller", og det gør du.
Næste du skal gøre når den spør, er at trykke "S", og derefter
indsætter disketten.

Jeg vil tro det også kan lade sig gøre fra en cd, eller fra HDD, men
er ikke sikker, min ligger på en diskette.

Moulder

Fra : Thomas

Dato : 03-02-05 09:12

"Moulder" <lpmm@oncable.dk> wrote in message

> [...]
> "Tryk F6 hvis du vil indlæse en SCSI-RAID controller", og det gør du.
> Næste du skal gøre når den spør, er at trykke "S", og derefter

Ok tak for svaret , det jeg så forholde mig til. Nu ved jeg så ikke om jeg
spørger dumt, men kan man så fremover lave en frisk windows install uden
denne, eller kræver det disketten hver gang ? (om jeg skal anskaffe et
diskettedrev eller bare låne et nu her)

Mvh

Thomas

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 03-02-05 14:52

Moulder skrev:
> [...]
> "Tryk F6 hvis du vil indlæse en SCSI-RAID controller", og det gør du.
> Næste du skal gøre når den spør, er at trykke "S", og derefter

Det er ikke nødvendig hvis du bruger SATA... hvis du bruger SATA RAID er det
nødvendigt...
min Asus p5gd1 pro bundkort med maxtor sata disk kører uden diskette (eller
det gjore den... nu bruger jeg raid og så skal du bruge disken...)

> Jeg vil tro det også kan lade sig gøre fra en cd, eller fra HDD, men
> er ikke sikker, min ligger på en diskette.

det SKAL være en diskette... en usb-pen kan ikke engang bruges... jeg kender
folk der kun har diskettedrev sat til når de formaterer til at finde raid
diske, når det er gjort piller de floppy'en fra igen...

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-02-05 09:13

Thomas skrev:
> [...]
> drivere fra når windows skal installeres, men det er jo helt hen i
> vejret. Kan ikke passe man skal have et diskettedrev for at

Mon ikke du mangler at få installeret en
driver til mobo?
Jeg har ikke prøvet SATA, men når man f.eks. bruger
SCSI, skal man installere en SCSI driver som noget
at det første når man installerer Windows.
Det er svjh noget med at trykke F6 meget tidligt
under installationen.

Peter Schrøder

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-02-05 10:00

Thomas wrote:

> vejret. Kan ikke passe man skal have et diskettedrev for at
> installere en SATA harddisk?

Du booter på din gamle IDE-disk og installerer SATA-support. Derefter
lader du maxblast klone din IDE-disk til SATA-disken.

Alternativt laver du en repair af Windows, men det kræver en
slipstreamed Windows - ellers smadrer du alt på din nye disk.

Fra : Thomas

Dato : 03-02-05 10:14

> [...]
>
> Alternativt laver du en repair af Windows, men det kræver en
> slipstreamed Windows - ellers smadrer du alt på din nye disk.

Jo men jeg er ikke interesseret i at klone mit ide drev over på min SATA.
Der er en masse på det IDE drev der ikke må slettes og windows versionen på
den er nærmest ubrugelig med mit nye bundkort. Jeg var åbenbart så naiv
at jeg troede at et SATA drev kunne stå alene. Jeg har fået tilkoblet et
diskette drev, men den bootdiskette jeg kan få lavet via Maxtors blaster
program , kan ikke bruges når jeg vil installere windows (den finder ikke
det den søger efter når jeg har valgt F6 ->S ) Men jeg kan godt boote
op fra disketten og den skriver at nu er drevet formateret og klart. Men
hvad hjælper det når windows ikke kan finde det ?

ej mit humør er godt nok langt nede

Mvh

Thomas

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 03-02-05 10:23

> [...]

> op fra disketten og den skriver at nu er drevet formateret og klart. Men
> hvad hjælper det når windows ikke kan finde det ?

Den driverdiskette du skal bruge, skal indeholde en driver til SATA
controlleren - den kan du finde på den cd der fulgte med dit nye bundkort.
Lav en sådan diskette, boot op på XP cd'en. og tryk F6 - så virker det.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-02-05 10:41

Andreas M. Hansen wrote:

> bundkort. Lav en sådan diskette, boot op på XP cd'en. og tryk F6 -
> så virker det.

Hvis ikke han har en slipstreamed installations-CD, så smadrer han
filsystemet på den nye disk.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-02-05 10:40

Thomas wrote:

> Jo men jeg er ikke interesseret i at klone mit ide drev over på min
> SATA. Der er en masse på det IDE drev der ikke må slettes og windows

Der bliver ikke slettet noget fordi du kloner. Kloning giver en
nøjagtig kopi.

> versionen på den er nærmest ubrugelig med mit nye bundkort. Jeg

Reparér Windows med en slipstreamed installations-CD.

> var åbenbart så naiv at jeg troede at et SATA drev kunne stå alene.

Det kan det også sagtens, Windows skal bare have support for
controlleren.

> skriver at nu er drevet formateret og klart. Men hvad hjælper det
> når windows ikke kan finde det ?

Se Andreas' indlæg.

> ej mit humør er godt nok langt nede

Slap af, Thomas. Vi skal nok få dig igennem processen, men du må love
os ikke at gøre noget overilet, så... Spørg hellere en gang for meget,
end en gang for lidt.

Det jeg lægger op til, er at du kan anvende din SATA-disk som bootdisk
_uden_ reinstallation af Windows - dejligt, ikk'?

Lav en slipstreamed installations-CD og meld tilbage når den er klar.
Lav en diskette med SATA-driverne og meld tilbage når den er klar.

Fra : Thomas

Dato : 03-02-05 10:58

> Thomas wrote:
>

> Slap af, Thomas. Vi skal nok få dig igennem processen, men du må love
> os ikke at gøre noget overilet, så... Spørg hellere en gang for meget,
> end en gang for lidt.

tak

> Det jeg lægger op til, er at du kan anvende din SATA-disk som bootdisk
> _uden_ reinstallation af Windows - dejligt, ikk'?

Jo det ville da være dejligt. Men den windows jeg kører med nu er helt
fucked up, pga jeg har skiftet bundkort. Så jeg skal have en frisk windows
install ind uanset hvad. Det kunne jeg så selvfølgelig gøre på mit
nuværende IDE drev for herefter at klone denne friske over på SATA drevet.
Men så står jeg tilbage ved, hvorfor jeg købte ny HD (IDE drevet er fyldt
op og har ingen steder at smide det hen)

Jeg ved ikke om vi taler forbi hinanden nu?

Jeg har lige prøvet med nogle SATA drivere fra Asus. Windowsinstall læste
dem fint under "3. partsdrivere" men da den så skulle til at vælge drev,
stod SATA'en stadigvæk ikke på listen

Nu holder jeg lige nogle timer "fri" og vender tilbage med friske øjne

Forløbig tak

Mvh

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-02-05 12:09

Thomas wrote:

> Jo det ville da være dejligt. Men den windows jeg kører med nu er
> helt fucked up, pga jeg har skiftet bundkort. Så jeg skal have en

Ja, for du har bare skiftet uden at spørge herinde først

> Jeg ved ikke om vi taler forbi hinanden nu?

Det tror jeg - lidt...

Smid SATA-disken i og lav en ny installation. Husk at lave et en
slipstreamed CD (du fik et link) ellers er der knas med størrelsen af
disken.

> Jeg har lige prøvet med nogle SATA drivere fra Asus.

Hvilket bundkort har du?

> Windowsinstall læste dem fint under "3. partsdrivere" men da den så
> skulle til at vælge drev, stod SATA'en stadigvæk ikke på listen

Hmmm...

> Nu holder jeg lige nogle timer "fri" og vender tilbage med friske øjne

God idé.

Når du har et friskt system opppe på SATA-disken, kan du jo sætte
IDE-disken i igen. Maskinen kan sagtens have begge disk i på samme tid.

Fra : Thomas

Dato : 03-02-05 01:39

Fra : Morten

Dato : 03-02-05 13:20

"Thomas" <noit@nixe.nejs> wrote in message

Dit første post:

From: "Thomas" <noit@nixe.nejs>
Newsgroups: dk.edb.hardware
Subject: Kan ikke få et SATA drev til at virke
Date: Thu, 3 Feb 2005 23:47:20 +0100

Dit andet post i tråden:

From: "Thomas" <noit@nixe.nejs>
Newsgroups: dk.edb.hardware
Subject: Re: Kan ikke få et SATA drev til at virke
Date: Fri, 4 Feb 2005 01:38:24 +0100

Med andre ord, så ikke alene er dit ur stillet forkert, det ser ud som om du
har stillet din dato frem med vilje for at dit indlæg skal ligge øverst i et
stykke tid.

Det er ikke god netikette.

Mvh
Morten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-02-05 13:23

Morten wrote:

> Det er ikke god netikette.

Ja, det kunne godt være at man skulle lade være med at supporte ham
yderligere og så bare lade ham sejle sin egen sø...

Fra : Hans

Dato : 03-02-05 13:46

Morten wrote:

> Med andre ord, så ikke alene er dit ur stillet forkert, det ser ud
> som om du har stillet din dato frem med vilje for at dit indlæg skal
> ligge øverst i et stykke tid.

Rolig nu. Manden sidder med et nyt bundkort som driller, så uret er nok ikke
lige det som har førsteprioritet.

Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-02-05 14:12

Hans wrote:

> Rolig nu. Manden sidder med et nyt bundkort som driller, så uret er
> nok ikke lige det som har førsteprioritet.

Det ser ret bevist ud... Indlæggene er ikke skrevet fra den maskine der
driller...

Fra : Thomas

Dato : 03-02-05 15:03

> Det ser ret bevist ud... Indlæggene er ikke skrevet fra den maskine der
> driller...

Ok nu blev jeg sku skuffet. Jeg takker mange gange for den hjælp jeg har
fået herinde. De indlæg _er_ sendt fra den maskine der driller . Lige
nu skriver jeg fra en anden maskine (håber ikke det er et brud på etikketen)
og ja jeg undskylder at jeg ikke havde fået stillet uret på mit nye bundkort
og at jeg ikke i første omgang forstod hvorfor jeg ikke kunne skrive herinde
( og det var pga. uret fandt jeg så ud af)

Jeg beklager yderligere hvis jeg har trådt andre over tæerne. Og jeg
beklager at jeg ikke har fået skrevet min rigtige email adresse ind , så den
er her: bambanosFJERNDETTE@hotmail.com Det gjalt for mig bare om at få
den skide harddisk til at virke i en fart

Mvh

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-02-05 15:15

Thomas wrote:

> har fået herinde. De indlæg er sendt fra den maskine der driller

Du har skrevet at du har skiftet bundkort - det i sig selv smadrer
Windows i en grad at den ikke starter op igen.

Menmindre du sidder med en Win9x, men så kan du ikke anvende hverken
SATA eller 160GB disk.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-02-05 15:59

Jesper G. Poulsen wrote:

> Menmindre du sidder med en Win9x, men så kan du ikke anvende hverken

Og så er vi iøvrigt tilbage ved mit første indlæg...

Fra : J Larsen

Dato : 03-02-05 15:57

Hej

Du skal ind i bios og rette nogle indstillinger ellers kommer det
aldrig til at virke, kan ikke lige huske hvor du skal rette, se
brugsforviringen.

Har selv et ASUS med sata disk og jeg bruger ikke nogen diskette, win xp kan
ikke
se mere end 120 GB mener jeg det er, resten kommer når du har opdateret til
SP1
hvis det altså er win xp du bruger.

Mvh.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-02-05 16:27

J Larsen wrote:

> hvis det altså er win xp du bruger.

Det er det ikke. Hvis det var så ville han ikke kunne skrive fra
maskinen med det nye bundkort uden enten:
1. Reinstallere
2. Reparere

Og da det ikke er XP (eller 2000), så er det ikke muligt at anvende den
nye disk. Vi har ikke fået alle oplysninger, endnu...

Fra : Thomas

Dato : 03-02-05 16:42

> [...]
>
> Og da det ikke er XP (eller 2000), så er det ikke muligt at anvende den
> nye disk. Vi har ikke fået alle oplysninger, endnu...

Ja jeg bruger Win xp SP1 og ja jeg har skrevet fra min comp (det er da en af
de ting jeg ved 100% . Men windows er som tidligere nævnt fucked up
(kan fx ikke trykke på Denne computer uden fejlmeddelse, så programmer og
mapper findes igennem exploren). Og for at fjerne evt. misforståelser!!
Det skyldes ikke at jeg er så noobed at jeg troede at jeg kunne skifte
bundkort og betytte den eksisterende Windows uden videre, men alene den
grund jeg ikke kunne starte op med frisk install på SATA'en som planlagt

Men for at gøre en lang historie kort og for at stoppe evt. mundhuggeri , NU
ER JEG PÅ MED SATA'en YEHHAAW. Jeg lavede lige en klon for bare at
teste om den så kunne boote op på den, og det kan den åbenbart. Jeg står
så bare nu med en defekt windows som jeg så må se at finde en løsning på

Jeg kan evt. partitonere Sata'en i 2 dele og smide alt fra min IDE over på
del 2, herefter lave en frisk install på IDE'en og så klone denne endnu
engang......

Tak spids for en omgang

Mvh

Thomas, der er i lidt bedre humør end tidligere... og her kommer alle
oplysninger jeg lige kan komme på (jeg har ikke forsøgt at skjule noget)

Asus K8V SE Deluxe
Athlon64 3000
512 mb Kingston ddr 3200
Maxtor SATA 160 gb
Maxtor IDE 40 gb
POW 6600GT
WIN XP SP1

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-02-05 19:43

Thomas wrote:

> Men for at gøre en lang historie kort og for at stoppe evt.
> mundhuggeri , NU ER JEG PÅ MED SATA'en YEHHAAW. Jeg lavede lige

Til lykke...

> Tak spids for en omgang

No shit?

> Thomas, der er i lidt bedre humør end tidligere... og her kommer

Godt så...

> alle oplysninger jeg lige kan komme på (jeg har ikke forsøgt at
> skjule noget)

Du har på den anden side heller ikke oplyst ret meget... :-/

Fra : Thomas

Dato : 03-02-05 18:49

"J Larsen" <sallyNOSPAM@privat.tele.dk> wrote in message
> [...]
> kan ikke
> se mere end 120 GB mener jeg det er, resten kommer når du har opdateret

Hej

Jeg har også skamreddet den BIOS på kryds og tværs og kan ikke se hvad der
kunne stå anerledes. Jeg har fulgt Asus' anvisning på at lave en raid
diskette også ( de kører rundt i både RAID og SATA på en gang, jeg aner ikke
hvad sammenhæng der er eller om det er 2 forskellige ting, men det har
heller ikke virket)

Mvh

Thomas

Fra : Thomas

Dato : 03-02-05 23:47

Jeg hentede drivere fra VIA's hjemmeside

http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=2

Så kunne windows endelig finde SATA drevet under install

Håber det evt. kan hjælpe andre der kommer i samme situation

Mvh

Thomas