Tænd/sluk for lampen via "Røde bokse"
Fra : Michael [2800]

Dato : 01-02-05 21:19

Hej,

Engang for meget længe siden (forrige århunderede), vist nok omkring
comodore64 tiden var der noget som blev kaldt for "røde bokse" som gjorde
det muligt at styre (tænde/slukke) fx en lampe fra computeren. Hvis man nu
er interesseret i at lege med sådan noget i dag, hvad skal man så lede
efter? Softwaren er jeg selv interesseret i at udvikle så det er primært
hardwaren der er det interessante her.

--
/michael

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 01-02-05 23:19

"Michael [2800]" <michael@mhcdan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er interesseret i at lege med sådan noget i dag, hvad skal man så lede
> efter? Softwaren er jeg selv interesseret i at udvikle så det er primært

Hmm - var det ikke Brinck der gjorde meget i den slags...prøv
www.brinck.dk - de har sikkert stadig sådan noget på lager.
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Michael Jensen

Dato : 01-02-05 23:47

Softwaren er jeg selv interesseret i at udvikle så det er primært

Hmm, tror faktisk at jeg har sådan en boks til at ligge, som skulle styres
via parallel porten. Noget simpelt basic kunne gøre det. Kan ikke huske om
der skulle 5 eller 1,5 volt til at trigge udgangen med de 220 volt, men
mener at jeg lavede et kabel dertil så det var lige til at gå igang........
Fik aldrig selv brugt det, men byggede det fordi jeg selv havde leget med
det i 64'erens tid! Det var nu sjovt.

Skal lige se om jeg kan finde boksen, hvis det var noget du ville være
interesseret i at købe? Mener der er 8 eller 10 ind og udgange, så den kan
bruges til løbelys, vu meter, og meget andet sjovt.......

Michael

Fra : Michael [2800]

Dato : 02-02-05 07:24

Jeg skulle nok havde sagt/skrevet at jeg var interesseret i noget uptodate
noget og noget til pc (Win2K) verdenen. Min tanker gik i retningen af et
såkaldt smarthome/inteligent hjem. Jeg havde forestillet mig noget der kunne
kommunikeres med via netværket.

Der var en der nævnte Brinck så dem vil jeg nok smutte forbi en af dagene og
se om de skulle havde noget.

/michael

Fra : Brian Lund

Dato : 02-02-05 12:59

> [...]
> kommunikeres med via netværket.
>
> Der var en der nævnte Brinck så dem vil jeg nok smutte forbi en af dagene

Det de har hos brinck er _også_ bare en relæ skiftebox som du f.eks. kan
slutte til parallel porten...
Hvis det skal køre over netværk så tror jeg ikke lige der findes nogen
færdigsamlet løsning, så skal du have fat i et netkort og forbinde det til
en microcontroller som du så kan programmere, det er en noget mere besværlig
løsning, men hvis du spørger pænt i dk.teknik.elektronik kan du måske få
nogen til at lave det for dig, men det bliver jo nok ikke gratis ;)

Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 02-02-05 00:53

> [...]
> er interesseret i at lege med sådan noget i dag, hvad skal man så lede
> efter? Softwaren er jeg selv interesseret i at udvikle så det er primært

Den simple løsning:
En modstand, en transistor, en diode og et relæ!
(Per udgang/lampe)

Og så bruger du ellers printerporten til at tænde/slukke for relæet ;)

Det kan være lidt svært at få til at køre under NT/2000/XP (og nyere :)) -
Men ikke umuligt...

Eneste problem med den simple løsning er at når du slukker computeren
slukker lyset!

Brian

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-02-05 15:32

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i

> Eneste problem med den simple løsning er at når du slukker computeren
> slukker lyset!

Man kan da bare bruge et kiprelæ..

Claus

Fra : holger

Dato : 02-02-05 15:06

Hvormange ind/udgange snakker vi om.?
Jeg vil tro at der på en com port kan laves
et par stykker med simpel elektronik.
dvs uden ic men kun med transistor.
Jeg mener at have set sådan en et eller
andet sted.Prøver lige at lede på mit