Asus P4C800-E Deluxe + RAID opsætning
Fra : René Jensen

Dato : 31-01-05 21:11

Lige et hurtigt spørgsmål:

Kan jeg udvide min nuværende RAID opsætning med to yderligere diske uden
af miste data?

Nuværende opsætning:
Asus P4C800-E Deluxe bundkort med Promise ATA RAID og 2 stk. Maxtor
MaxLine II Plus 250GB diske i RAID-0.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Hans

Dato : 31-01-05 21:42

René Jensen wrote:
> [...]
> uden af miste data?
>
> Nuværende opsætning:
> Asus P4C800-E Deluxe bundkort med Promise ATA RAID og 2 stk. Maxtor

Du har kun mulighed for at udvide med Raid-0+1, og her skulle du ikke miste
data da der kun skal oprettes spejling af de eksisterende diske. Der er ikke
support for 4 diske i Raid-0, hvis det var det du ville.

Hans

Fra : Madsen

Dato : 01-02-05 01:23

Hans wrote:

> [...]
> miste data da der kun skal oprettes spejling af de eksisterende
> diske. Der er ikke support for 4 diske i Raid-0, hvis det var det du

Men han kan anvende den anden mulighed for RAID der er på MB, ICH5R
chipset giver mulighed for at køre RAID 0 (se info på side 2-23 i manual),
det kan kun laves under XP,skal også settes on i Bios under Main ->IDE
configuration (side 4-11).
Men en Backup er jo altid godt at have, hvis "man" laver fejl.

--
Hilaen Madsen

Fra : Hans

Dato : 01-02-05 01:37

Madsen wrote:

> [...]
> Main ->IDE configuration (side 4-11).
> Men en Backup er jo altid godt at have, hvis "man" laver fejl.

Rigtigt, men jeg tror der menes en udvidelse af den eksisterende Raid-0
stripe.

Det bør faktisk være muligt at oprette 3 x Raid-0, 2 stripes på Promise
controlleren, og 1 stripe på ICH5, men du godeste hvor ville jeg dog ikke
sove ret godt om natten med den diskkonfiguration.

Hans

Fra : Madsen

Dato : 01-02-05 12:23

Hans wrote:

> Rigtigt, men jeg tror der menes en udvidelse af den eksisterende
> Raid-0 stripe.
Kræver backup.

> Det bør faktisk være muligt at oprette 3 x Raid-0, 2 stripes på
> Promise controlleren, og 1 stripe på ICH5, men du godeste hvor ville
> jeg dog ikke sove ret godt om natten med den diskkonfiguration.

Ja

Det vil jeg give dig ret i, men jeg vil også vælge sikkerhed RAID 1 på
promise kontrolleren eller 0+1 til data.
Og anvende ICH5R (som kun kan køre RAID 0) til system og evt. temp. filer,
kommer an på behov for hastighed.

--
Hilsen Madsen